ria OobxlWxuLaA unsplash

Legislația antidrog: ce măsuri noi se plănuiesc?

5 minute • Andreea Capatana • 19 octombrie 2023


Premisele proiectului de lege. Ce spune expunerea de motive în proiectul de lege?

Traficul și consumul de droguri, dar și consumul de alcool deopotrivă, sunt chestiuni care cer măsuri concrete și adaptări legislative pentru a face față unei creșteri alarmante. Pe masa Senatului a fost depus un proiect de lege care vizează tocmai astfel de schimbări ale actelor normative din domeniul prevenirii şi combaterii traficului si consumului ilicit de droguri şi alte substanțe susceptibile de a avea efecte psihoactive.

Sub influența unor astfel de substanțe, asistăm la comiterea unor fapte deosebit de grave, cu consecințe semnificative pe termen lung. Autoritățile semnalează frecvența accidentelor rutiere soldate cu victime, săvârșite cu precădere de către tineri care au consumat droguri sau alcool. Fenomenul este, conform statisticilor, într-o continuă creștere.

Ce schimbări se vor a fi făcute prin această propunere?

1. Schimbări în ceea ce privește dispozițiile procedurale din cadrul Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, astfel că se observă atenția sporită ce se oferă minorilor în anihilarea problemei drogurilor.

Concret, art. 19 alin. (1) din Legea nr. 143/2000 face vorbire de competența procurorului de a dispune, în cazul săvârșirii infracțiunilor de cultivare, producere, fabricare, experimentare, extragere, prepararea, transformare, cumpărare sau deţinere de droguri de risc pentru consum propriu, fără drept, a evaluării consumatorului de către centrul de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, în scopul includerii acestuia în circuitul integrat de asistenţă a persoanelor consumatoare de droguri. Proiectul legislativ, printr-un posibil alin. (2) al acestui articol, prevede obligativitatea acestei evaluări în cazul consumatorilor minori.

2. Modificări în privința sancțiunilor dispuse pentru infracțiunile prevăzute de art. 16 din Legea nr. 194/2011 privind combaterea operaţiunilor cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive, altele decât cele prevăzute de acte normative în vigoare.

Cum stă treaba acum:

„Art.16

(1) Fapta persoanei care, fără a deţine autorizaţie eliberată în condiţiile prezentei legi, efectuează fără drept operaţiuni cu produse ştiind că acestea sunt susceptibile de a avea efecte psihoactive constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani, dacă fapta nu constituie o infracţiune mai gravă.

(2) Fapta persoanei care, fără a deţine autorizaţie eliberată în condiţiile prezentei legi, efectuează fără drept operaţiuni cu produse despre care trebuia sau putea să prevadă că sunt susceptibile de a avea efecte psihoactive constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 an la 5 ani.”

Ce se schimbă? (dacă se schimbă, vorbim totuși  despre un proiect)

  • Pe lângă pedeapsa cu închisoarea, se vrea și interzicerea unor drepturi
  • Tentativa va fi și ea pedepsită

Fun fact: Conform art. 33 Cod Penal: „Tentativa se pedepseşte numai când legea prevede în mod expres aceasta.”

3. 6 articole noi în cuprinsul legii 194/2011, ce vizează:

  • introducerea unor sancțiuni pentru punerea la dispoziție a unor locuri pentru consumul ilegal de droguri, administrarea sau remiterea de produse psihoactive fără rețetă medicală și îndemnul la consumul ilegal de droguri;
  • creșterea pedepselor în cazul în care infracțiunile prevăzute la art.16 duc la decesul victimei;
  • implicarea minorilor în săvârșirea faptelor legate de substanțele psihoactive = circumstanță agravantă = pedeapsă mai mare;
  • produsele susceptibile a avea efecte psihoactive se confiscă, alături de banii obținuți prin valorificarea acestora, care se constituie venituri la bugetul de stat;
  • distrugerea produselor susceptibile a avea efecte psihoactive
  • utilizarea resurselor și echipamentelor implicate în producția ilegală de substanțe psihoactive în scopuri educative sau pentru a evidenția riscurile asociate consumului de droguri.

4. La nivelul Codului Penal se vrea a fi modificată durata interzicerii dreptului de a conduce, ca pedeapsă complementară, pe o durată de 10 ani, față de maxim 5 ani, cât este în prezent.

Această modificare îi vizează pe șoferii care sunt depistați sub influența alcoolului sau a drogurilor.

Totodată, dacă ai condus pe drumurile publice fără permis (art.335 CP) sau în stare de ebrietate, având o îmbibaţie alcoolică de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge (art. 336 CP), nu vei mai putea obține din partea instanței amânarea aplicării pedepsei. Mai mult decât atât, în cazul săvârșirii infracțiunii prevăzute la art. 336 CP, singura pedeapsă ce va putea fi dispusă de instanță va fi pedeapsa închisorii, asta în condițiile in care la momentul actual aceasta poate fi dispusă alternativ cu pedeapsa amenzii.

Concluzie

În concluzie, aceste modificări aduc în mod clar o abordare mai severă a legii, imperios necesară pentru restabilirea ordinii și stoparea fenomenului infracțional legat de droguri și consum de alcool. Rămâne de văzut dacă măsurile propuse de către inițiatorii proiectului vor fi considerate oportune de către parlamentari, astfel încât să le ofere statutul de lege.


Fotografie de Ria pe Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *