google search 840x560 1

Este marca „Google” noua victima a degenerarii pentru ca a devenit uzuala?

3 minute • Redactia • 08 iunie 2017


Știai că „aspirina”, cuvântul care descrie acidul acetisalicilic a fost când o marcă înregistrată având ca titular compania Bayer?

Cuvântul „aspirină” și-a pierdut statutul de marcă, deoarece publicul ajuns să folosească acest cuvânt pentru a descrie acidul acetilsalicilic realizat de oricine, nu doar de Bayer. În ceea ce privește mărcile, „aspirina” a devenit “uzuală”, iar marca “Bayer” a fost decăzută din drepturile conferite de marcă. Alte victime ale acestui fenomen sunt „celofan”, „termos”, „vaselina”, „aragaz”, „frigider”.

Legea nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice, prevede, prin art. 45 că „Orice persoană interesată poate solicita Tribunalului Muncipiului București, oricând în cursul duratei de protectie a marcii, decăderea titularului din drepturile conferite de marcă dacă (…) după data înregistrării, marca a devenit, ca urmare a acțiunii sau inacțiunii titularului, uzuală în comerțul cu un produs sau serviciu pentru care a fost înregistrată.”

Este Google noua victimă a degenerării?

Într-un proces în Arizona, două persoane au susținut că da. Ele au argumentat că publicul folosește „google” drept cuvânt generic pentru actul de a căutat pe internet (în loc de „caută pe internet”, doar „google”, expresie care a devenit uzuală și în limba română).

Au încercat să anuleze înregistrarea mărcii Google în efortul de a-și apăra înregistrarea a sute de nume de domenii care conțin cuvântul “google”.

În cauza Elliott v. Google, nr. 15-15809, instanța districtuală din Arizona a respins argumentul că marca Google a devenit uzuală, iar Curtea de Apel a Circumscripției a IX-a a menținut hotărârea.

Potrivit instanței, întrebarea care se pune nu este dacă publicul folosește uneori „google” în mod generic pentru a se referi la o căutare pe Internet. Întrebarea este dacă semnificația primară în mintea publică a cuvântului “google” este identificarea actului de căutare pe Internet sau un anumit furnizor de motor de căutare.

Atâta timp cât principala semnificație este identificarea „cui” furnizează serviciul – de exemplu, pentru a distinge Google de Microsoft (care oferă serviciul de căutare „Bing”) – marca este departe de a fi uzuală. Instanța a susținut că reclamanții nu au reușit să demonstreze că „google” a devenit uzuală și a respins solicitarea de anulare a înregistrării mărcii Google.

Dovedirea degenerării unei mărci este dificilă. Acest caz este totuși o reamintire că titularii mărcilor- în special acelea ale căror produse sau servicii devin bine-cunoscute – ar trebui să fie vigilenți pentru a asigura că publicul înțelege că mărcile lor indică „cine” furnizează produsul sau serviciul mai degrabă decât produsul sau serviciul în sine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *