Marea Britanie sancționează agentiile de modeling pentru cartel

4 minute • Adelina Voicu • 18 ianuarie 2017


  • Rezumat: Autoritatea de concurență și piețe din Marea Britanie (CMA) a amendat cinci agenții de modeling și asocierea lor comercială, Asociația agențiilor de modeling (AMA), pentru acorduri asupra prețurilor cu privire la serviciile de modeling în industria modei între 2013 și 2015. Totalizând 1,5 milioane de lire sterline (1,9 milioane de dolari), amenzile sunt o urmare a sancțiunilor similare impuse agențiilor de modeling de către autoritățile franceze și italiene la începutul acestui an.

CMA a constatat că agențiile conducătoare (Premier, Storm, Viva, Models 1 și FM Models) au discutat în mod sistematic prețurile și au făcut schimb de informații în negocierea serviciilor modelelor cu comercianții cu amănuntul din mediul on-line și brandurile de consum. Agențiile s-au înțeles asupra prețurilor pentru locurile de muncă în această industrie, variind de la câteva sute de lire sterline pentru fotografii de reviste la peste 10,000 de lire sterline pentru campanii de publicitate. De asemenea, agențiile au fixat și prețurile minime pentru serviciile modelelor și au convenit cu privire la strategiile de stabilire a prețurilor între ele. Înțelegerea nu s-a extins la taxele pentru modelele de top, care plătesc de obicei un comision mai mic agențiilor, datorită profilului lor de celebritate.

AMA a participat la cartel, încurajând membrii săi să reziste prețurilor mici. S-a dovedit că asociația emitea, în mod regulat, circulare sub numele de „Alerte AMA” membrilor săi, îndemnând agențiile să reziste prețurilor oferite de clienți pe care AMA le considera ca fiind prea mici.

În luna septembrie 2016, autoritatea de concurență din Franța amendat 37 de agenții (reprezentând aproape întreaga piață) și asociația de comerț SYNAM cu un total de 2,4 milioane de euro (2,5 milioane de dolari), după ce a constatat că SYNAM a distribuit programele de stabilire a prețurilor pentru agenții în scopul de a fi folosite ca punct de referință în negocierile cu clienții. Aceste programe includeau salarii minime pentru modelele, precum și comisioanele propuse. Autoritatea a descoperit faptul că, în timpul Săptămânii Modei de la Paris prețurile erau, de obicei, aplicate sistematic clienților.

În luna noiembrie, autoritatea de concurență italiană a amendat opt agenții de modeling (reprezentând 80% din piață) și asocierea lor comercială (Associazione Servizi Moda – Assem) la un total de 4,5 milioane de euro (4,7 milioane de dolari) pentru stabilirea prețurilor aferente salariilor modelelor, costurilor de transfer, drepturilor de imagine și comisioanelor de agenție între anii 2007 și 2015, după ce agenția conducătoare IMG a beneficiat de imunitate la amendă. Assem a jucat un rol esențial în procesul de coordonare, prin solicitarea clienților finali să nu contacteze direct agențiile, ci să adreseze cererile lor către aceasta. Mai mult decât atât, întâlnirile între agențiile din cadrul Assem au fost folosite pentru a se dovedi înțelegerea asupra comportamentului comercial comun. Clienții țintă erau în primul rând casele de modă și revistele care participă la Săptămâna Modei de la Milano.

Cu toate că speța CMA-ului a fost una separată de cele din Franța și Italia, cele trei agenții au făcut schimb de informații în scopul de a ajuta la înțelegerea sectorului și a comportamentului tipic de stabilire a prețurilor.

În Europa, în special, o investigație într-un stat membru al Uniunii Europene poate declanșa un interes al unui alt stat membru într-un anumit sector, precum și în investigații ulterioare.

Autoritățile naționale de concurență comunică, în mod regulat și sistematic, unul cu altul despre cazurile lor, iar sectorul de modeling este cel mai recent exemplu în acest sens. La fel de bine poate fi și cazul unor investigații suplimentare în industria de modeling care să urmeze în alte jurisdicții ale UE. Investigațiile servesc în scopul reamintirii că asociațiile profesionale pot, în mod deliberat sau accidental, să fie implicate în stabilirea prețurilor ilegale de către membrii săi și că asociația în sine poate fi amendată pentru comportamente precum încurajarea unei anumite strategii de stabilire a prețurilor între membrii săi sau care oferă o platformă pentru schimbul de informații între concurenți.

Sursa: Lexology

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *