Norme de aplicare pentru Legea nr. 102/2016 privind incubatoarele de afaceri
29 minute • Monitorul Oficial • 13 februarie 2017
Vesti bune pentru incubatoarele de afaceri!
In M.Of. nr. 113, Partea I, din 10.02.2017 a fost publicat Ordinul nr. 17/2017 privind aprobarea responsabilităţilor Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 102/2016 privind incubatoarele de afaceri.
Având în vedere:
– prevederile Legii nr. 102/2016 privind incubatoarele de afaceri;
– art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2017 privind stabilirea unor măsuri în domeniul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative;
– art. 46 alin. 3 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul pentru mediul de afaceri, comerţ şi antreprenoriat emite următorul ordin:
Art. 1.
Art. 2.
Art. 3.
Art. 4.
Art. 5.
Art. 6.
Ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat,
Florin Nicolae Jianu
NORME DE APLICARE
CAPITOLUL I
Art. 1.
Art. 2.
1. selectivitatea – administratorul incubatorului selectează proiectele apte să contribuie la dezvoltarea locală sau regională, prin dezvoltarea de afaceri şi crearea de noi locuri de muncă;
2. monitorizarea – proiectele selectate sunt monitorizate în mod sistematic şi permanent, în scopul determinării modului adecvat de intervenţie a administratorului incubatorului;
3. sinergia – reflectată în planurile de afaceri ale întreprinderilor, prin reunirea unei largi palete de servicii necesare derulării afacerilor oferite rezidenţilor incubatorului de afaceri;
4. complementaritatea – incubatorul de afaceri oferă servicii specializate unei anumite categorii de întreprinzători, acţionând ca factor complementar faţă de organizaţiile existente de sprijinire a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii.
CAPITOLUL II
Art. 3.
a) crearea unui număr de minimum 32 de locuri de muncă;
b) incubarea unui număr minim de 16 societăţi.
(2) Criteriile pentru incubatorul specific unui sector, prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 102/2016, sunt:
a) crearea unui număr de minimum 20 de locuri de muncă;
b) incubarea unui număr minim de 16 societăţi, respectiv minimum 10 societăţi în cazul celor care activează în sectoarele de producţie.
CAPITOLUL III
Art. 4.
Art. 5.
Art. 6.
a) cererea pentru acordarea titlului de incubator de afaceri;
b) studiul de fezabilitate;
c) planul de afaceri;
d) dovada existenţei infrastructurii incubatorului de afaceri;
e) contractele încheiate de către administratorii, fondatorii sau proprietarii infrastructurii incubatorului cu furnizorii de utilităţi de electricitate, apă-canal, internet sau cu intermediarii care deţin contracte cu aceşti furnizori, în condiţiile în care nu există litigii între aceştia.
(2) Cererea pentru acordarea titlului de incubator de afaceri se adresează autorităţii administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii şi mediului de afaceri după cum urmează:
a) de către fondator, în cazul incubatoarelor de afaceri care se înfiinţează potrivit prevederilor Legii nr. 102/2016;
b) de către administratorul unui incubator care funcţionează şi care doreşte să obţină titlul de incubator, conform prezentei legi.
(3) Studiul de fezabilitate pentru incubatorul de afaceri este realizat înainte de punerea în funcţiune a acestuia, pentru a determina viabilitatea şi impactul acestuia, stabilirea infrastructurii incubatorului, tipul, mărimea, resursele disponibile, ofertele de servicii, potenţialii rezidenţi ai incubatorului de afaceri, sprijinul local şi regional, precum şi situaţia economică din regiune.
(4) Planul de afaceri va conţine cel puţin misiunea, tipul şi obiectivele incubatorului de afaceri şi modalităţile prin care se va asigura realizarea lor, descrierea infrastructurii incubatorului, a serviciilor şi gestionarea acestora, un rezumat al previziunilor financiare pentru asigurarea autofinanţării, numărul de rezidenţi incubaţi anual şi unicitatea, respectiv valoarea adăugată adusă de incubatorul de afaceri.
(5) Dovada existenţei în patrimoniul fondatorului a infrastructurii incubatorului de afaceri, definită potrivit art. 3 lit. (f) din Legea 102/2016, respectiv drept de proprietate, drept de administrare, drept de concesiune sau drept de superficie, sau a dreptului de folosinţă pe o perioadă de minimum 10 ani asupra acesteia, care nu face obiectul unor litigii şi este liberă de orice sarcini, cu excepţia infrastructurii asupra căreia sunt constituite ipoteci în favoarea instituţiilor de credit/instituţiilor financiare nebancare dintr-un stat membru al Uniunii Europene, în vederea garantării unor credite contractate de către fondatorii incubatorului de afaceri, proprietarul infrastructurii incubatorului sau administratorul incubatorului de afaceri, în vederea finanţării investiţiilor de întreţinere şi/sau dezvoltare a infrastructurii incubatorului de afaceri, pentru funcţionarea operatorilor economici şi pentru achiziţionarea de active, inclusiv imobile care fac parte din incubatorul de afaceri.
Art. 7.
(2) În cazul unei documentaţii incomplete, Comisia pentru incubatoare de afaceri informează solicitantul, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, printr-o notificare, cu privire la necesitatea transmiterii de documente suplimentare, precum şi cu privire la consecinţele asupra termenului de analizare a documentaţiei prevăzut la alin. (1).
(3) Dacă în termen de 6 luni de la data emiterii notificării prevăzute la alin. (2), documentaţia nu este completată, aceasta se clasează.
(4) Ca urmare a verificării documentelor prevăzute la alin. (1), în cazul în care dosarul este complet şi solicitantul este considerat eligibil pentru primirea titlului de incubator de afaceri, îndeplinind toate criteriile şi condiţiile prevăzute în prezentele norme, Comisia pentru incubatoare de afaceri întocmeşte o notă de eligibilitate care va conţine obligatoriu concluziile privind îndeplinirea sau neîndeplinirea criteriilor privind obţinerea titlului de incubator de afaceri. Dacă nu sunt îndeplinite toate condiţiile şi criteriile prevăzute, Comisia pentru incubatoare de afaceri clasează dosarul şi îl înştiinţează pe solicitant.
(5) În termen de cel mult 30 de zile calendaristice de la data emiterii notei de eligibilitate, în situaţia în care concluzia acesteia este că sunt îndeplinite criteriile privind obţinerea titlului de incubator de afaceri, reprezentanţii Comisiei pentru incubatoare de afaceri au obligaţia de a verifica la faţa locului structura supusă procedurii de acordare a titlului de incubator de afaceri.
(6) Reprezentanţii Comisiei pentru incubatoare de afaceri efectuează verificarea doar în prezenţa fondatorului incubatorului de afaceri sau în prezenţa administratorului acestuia, în cazul incubatoarelor deja existente. Ca urmare a verificării se întocmeşte un raport de monitorizare, care va cuprinde obligatoriu şi tipul incubatorului de afaceri la care se încadrează conform condiţiilor şi criteriilor prevăzute de prezentele norme, precum şi concluzia potrivit căreia este eligibil sau nu este eligibil pentru obţinerea titlului.
(7) În situaţia în care la data verificării la faţa locului se constată deficienţe minore care pot fi remediate în regim de urgenţă, reprezentanţii Comisiei pentru incubatoare de afaceri pot acorda un termen de remediere, dar făcând menţiune în raportul de monitorizare cu privire la aceste aspecte. Termenul de remediere nu va putea fi mai mare de 30 de zile calendaristice. Solicitantul titlului de incubator de afaceri are obligaţia ca după remedierea deficienţelor, fără să depăşească termenul acordat, să facă dovada remedierii deficienţelor prin transmiterea de documente justificative, cum ar fi: facturi fiscale, fişe de inventar, note de intrare-recepţie, proces-verbal de recepţie, contracte de prestări servicii, fotografii. Acestea vor fi transmise la sediul instituţiei publice centrale cu responsabilităţi în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii şi mediului de afaceri, în atenţia Comisiei pentru incubatoare de afaceri. În cazul netransmiterii documentelor justificative în termenul precizat, în raportul de monitorizare se va preciza la concluzii faptul că nu este eligibil şi solicitantul nu primeşte titlul de incubator de afaceri, dosarul fiind clasat.
(8) În condiţiile în care solicitantul întruneşte toate condiţiile prevăzute de lege şi de prezentele norme, Comisia pentru incubatoare de afaceri propune conducătorului autorităţii administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii şi mediului de afaceri emiterea ordinului pentru acordarea titlului de incubator de afaceri pentru cererea solicitantului, ataşând nota de eligibilitate cu concluziile potrivit cărora îndeplineşte toate criteriile, precum şi raportul de monitorizare cu concluzia privind eligibilitatea, într-un termen de 5 zile lucrătoare de la data finalizării raportului de monitorizare. Ordinul este însoţit de titlul prevăzut în anexa nr. 1a, la prezentele norme.
(9) Ordinul conducătorului autorităţii administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii şi mediului de afaceri pentru obţinerea titlului de incubator de afaceri se emite în două exemplare. Un exemplar original se transmite solicitantului de către Comisia pentru incubatoare de afaceri.
(10) Incubatoarele care au primit titlul de incubator de afaceri au obligativitatea de a afişa titlul obţinut în interiorul incubatorului, într-un loc uşor vizibil de către rezidenţii incubatorului, precum şi de către vizitatorii acestuia.
Art. 8.
a) ca urmare a concluziilor potrivit cărora nu îndeplineşte toate condiţiile din nota de eligibilitate întocmită de către Comisia pentru incubatoare de afaceri înfiinţată conform anexei nr. 3 la ordin, în următoarele cazuri:
– nedepunerea unuia sau mai multor documente prevăzute la art. 6 alin. (1) din prezentele norme;
– constatarea neîndeplinirii unuia sau mai multor criterii de evaluare şi performanţă a studiului de fezabilitate, conform art. 9 din prezentele norme;
– constatarea faptului că studiul de fezabilitate este neconcludent sau a fost întocmit cu mai mult de 2 ani înainte de data depunerii documentaţiei în vederea obţinerii titlului de incubator de afaceri;
– constatarea neîndeplinirii unuia sau mai multor criterii de evaluare şi performanţă a planului de afaceri, conform art. 10 din prezentele norme;
– constatarea nefezabilităţii planului de afaceri;
– constatarea nerespectării criteriilor specifice fiecărui incubator de afaceri, conform cap. II din prezentele norme, în cadrul planului de afaceri;
(b) dacă în termen de 6 luni de la data emiterii notificării documentaţia prevăzută la art. 7 alin. (2) nu este completată;
(c) ca urmare a concluziilor de neeligibilitate din raportul de monitorizare prevăzut la art. 7 alin. (6).
CAPITOLUL IV
Art. 9.
(2) Studiul de fezabilitate va conţine analiza condiţiilor locale şi a pieţei incubatorului, realizată cu cel mult 2 ani înainte de data depunerii documentaţiei în vederea obţinerii titlului de incubator de afaceri.
(3) Studiul de fezabilitate trebuie să conţină: analiza potenţialilor rezidenţi, existenţa unui spaţiu adecvat, estimările fluxului de lichidităţi, posibilul sprijin al autorităţilor locale şi centrale, legături cu şcoli/universităţi etc.
(4) Studiul de fezabilitate trebuie să aibă în vedere următoarele probleme esenţiale:
– piaţa: structura antreprenorială, nevoile actuale şi viitoare ale potenţialilor clienţi;
– susţinerea de către părţile implicate: sprijin din partea comunităţii şi a stakeholderilor;
– utilităţi şi servicii;
– infrastructura (inclusiv IT) disponibilă;
– fezabilitate financiară: pe termen scurt şi lung, inclusiv costurile de înfiinţare.
(5) În momentul realizării studiului de fezabilitate se va avea în vedere:
a) evaluarea pieţei necesită date obţinute din diverse surse prin intermediul unor tehnici variate;
b) analizarea datelor statistice (număr de firme nou-create, identificare de trenduri, strategii economice şi industriale, număr de femei antreprenor, absolvenţi, şomeri);
c) efectuarea unor studii de piaţă (identificarea mărimii potenţialei pieţe, caracteristicile şi nevoile existente şi viitoare);
d) realizarea unor consultări zonale şi regionale (discuţii cu lideri din domeniul afacerilor, cu reprezentanţi ai autorităţilor publice locale, cu diferite organizaţii);
e) focus grupuri cu potenţialii beneficiari ai incubatorului de afaceri (colectare de date calitative);
f) crearea planului iniţial al serviciilor ce vor putea fi oferite, în funcţie de nevoile potenţialilor rezidenţi;
g) prezentarea infrastructurii fizice şi IT, în conformitate cu tipul de incubator şi cu nevoile viitorilor beneficiari (clădirile trebuie să fie potrivite pentru o compartimentare flexibilă, să se afle într-o locaţie favorabilă dezvoltării afacerilor, să atragă costuri mici);
h) prezentarea fezabilităţii financiare (atât pe termen lung, cât şi pe termen scurt);
i) identificarea simplă a datelor solicitate;
j) alcătuirea unei liste de scenarii alternative care asigură îndeplinirea obiectivelor propuse;
k) exprimarea obiectivelor în variabile măsurabile;
l) exprimarea viabilităţii şi fezabilităţii proiectului;
m) verificarea corelării temporale cu alte proiecte (suprapunere, interdependenţă, concurenţă);
n) ancorarea necesităţii proiectului de obiective concrete ale diverselor programe, strategii, acorduri guvernamentale.
Art. 10.
a) planul de afaceri trebuie să fie foarte bine corelat cu studiul de fezabilitate;
b) obiectivele stabilite sunt clare, consistente şi uşor de urmărit;
c) menţiunea dacă există deja spaţii/locaţii care ar putea avea destinaţia de incubator de afaceri, respectiv spaţii pentru birouri, sală de conferinţe, de instruire, de producţie;
d) prezentarea infrastructurii fizice şi IT, în conformitate cu tipul de incubator şi cu nevoile viitorilor beneficiari (clădirile trebuie să fie potrivite pentru o compartimentare flexibilă, să se afle într-o locaţie favorabilă dezvoltării afacerilor, să atragă costuri mici);
e) existenţa unei cercetări de piaţă;
f) existenţa unor estimări realiste privind numărul clienţilor potenţiali pentru firmele ce urmează a fi incubate, costurile acestora, nivelul vânzărilor sau preţul la care se pot vinde produsele şi serviciile;
g) prezentarea unui plan de management al riscurilor;
h) existenţa criteriilor specifice incubatorului pentru care se doreşte obţinerea titlului de incubator, conform cap. II din prezentele norme.
CAPITOLUL V
Art. 11.
a) la cererea fondatorului;
b) la expirarea termenului prevăzut în titlul de acordare a statutului de incubator de afaceri;
c) prin declararea falimentului sau dizolvarea asociatului privat al asociaţiei în participaţie, prin hotărâre judecătorească definitivă, deţinătorul titlului de incubator de afaceri fiind obligat să înştiinţeze instituţia publică centrală cu responsabilităţi în domeniul mediului de afaceri şi întreprinderilor mici şi mijlocii;
d) prin declararea falimentului sau dizolvarea fondatorului persoană juridică de drept privat, prin hotărâre judecătorească definitivă, deţinătorul titlului de incubator de afaceri fiind obligat să înştiinţeze instituţia publică centrală cu responsabilităţi în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii şi mediului de afaceri.
(2) În cazurile prevăzute la alin (1) lit. c) şi d), dacă există mai mulţi asociaţi privaţi, valabilitatea titlului de incubator de afaceri încetează în situaţia în care falimentul sau dizolvarea unuia sau mai multora dintre asociaţii privaţi nu mai face posibilă continuarea asocierii în participaţie, deţinătorul titlului de incubator de afaceri fiind obligat să înştiinţeze instituţia publică centrală cu responsabilităţi în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii şi mediului de afaceri.
Art. 12.
(2) Propunerea motivată a Comisiei pentru incubatoare de afaceri în vederea anulării titlului de incubator de afaceri se realizează în urma monitorizării de-a lungul perioadei de deţinere a titlului de incubator de afaceri, de către reprezentanţii Comisiei pentru incubatoare de afaceri şi în baza concluziilor raportului de monitorizare, potrivit cărora deţinătorul titlului de incubator de afaceri nu respectă dispoziţiile prevăzute la data obţinerii titlului de incubator de afaceri. Monitorizarea se efectuează anual.
(3) Dacă raportul de monitorizare conţine concluzii potrivit cărora deţinătorul titlului de incubator de afaceri nu mai respectă dispoziţiile prevăzute la data obţinerii titlului de incubator de afaceri, înainte de a înainta propunerea de anulare a titlului, reprezentanţii Comisiei pentru incubatoare de afaceri acordă un termen de remediere a problemelor, stabilit de comun acord cu deţinătorul titlului, dar care să nu depăşească 180 de zile calendaristice. Deţinătorul titlului de incubator de afaceri are obligaţia ca după remedierea problemelor identificate, fără să depăşească termenul acordat, să facă dovada remedierii deficienţelor prin transmiterea de documente justificative (cu titlu exemplificativ, fără a fi limitativ: facturi fiscale, fişe de inventar, note de intrare-recepţie, proces-verbal de recepţie, contracte de prestări servicii, fotografii etc.) la sediul instituţiei publice centrale cu responsabilităţi în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii şi mediului de afaceri, în atenţia Comisiei pentru incubatoare de afaceri. În cazul netransmiterii documentelor justificative în termenul precizat, Comisia pentru incubatoare de afaceri va propune anularea titlului.
CAPITOLUL IV
Art. 13.
Model titlu incubator de afaceri
TITLU DE INCUBATOR
REGULAMENTUL
ARTICOLUL 1
a) după caz, prezentarea de proiecte de consultanţă derulate în ultima perioadă şi rezultatele acestora;
b) candidatul nu se află în stare de faliment ori lichidare, nu are afacerile administrate de un administrator judiciar, nu are activitatea comercială suspendată şi nu are datorii la bugetul general consolidat şi la bugetele locale, atât pentru sediul social, cât şi pentru toate punctele de lucru. Solicitanţii care au datorii eşalonate nu sunt eligibili pentru selecţie;
c) implicarea în gestionarea acestui proiect a personalului şi a colaboratorilor calificaţi, cu experienţă în managementul afacerilor, capabili să ofere firmelor incubate consultanţă şi alte servicii de dezvoltare a afacerilor;
d) experienţă demonstrată în ceea ce priveşte cunoaşterea mediului de afaceri din aria geografică de amplasare a incubatorului de afaceri;
e) capacitatea de a favoriza şi dezvolta o bună relaţionare a incubatorului de afaceri cu autorităţile publice locale, unităţile bancare, institutele de cercetare, instituţiile de învăţământ şi unităţile economice din aria geografică de amplasare a acestuia;
f) prezentarea unui plan de promovare pentru perioada de preincubare şi a unui plan de afaceri pe durata contractului de administrare;
g) prezentarea unei strategii de monitorizare a firmelor incubate pe parcursul a 2 ani postincubare;
h) îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 10 din Legea nr. 102/2016 privind incubatoarele de afaceri.
ARTICOLUL 2
(2) Administratorul unui incubator înfiinţat va semna contractul de prestare servicii după primirea notificării privind selecţia din partea fondatorului.
(3) Fondatorii pot decide ca la finalizarea raportului de evaluare a ciclului de incubare să se semneze reînnoirea contractului.
(4) Administratorul incubatorului de afaceri care îndeplineşte criteriile de performanţă pentru un ciclu de incubare de 3 ani are dreptul să solicite fondatorilor semnarea unui nou contract de prestări servicii pentru noul ciclu de incubare, în condiţiile stabilite în regulamentul de selectare şi numire a administratorului incubatorului de afaceri.
(5) Calitatea de administrator al incubatorului de afaceri încetează în următoarele situaţii:
a) administratorul este declarat în faliment, divizare sau dizolvare;
b) neîndeplinirea de către administrator a criteriilor de performanţă stabilite în contractul de prestări servicii;
c) orice alte cazuri prevăzute de legislaţia în vigoare.
(6) Cu maximum 3 luni înainte de finalizarea contractului administratorului incubatorului, fondatorul va realiza o analiză privind performanţa incubatorului din punct de vedere al vizibilităţii acestuia în zonă şi al contribuţiei incubatorului la dezvoltarea economico-socială a zonei.
(7) În cazul în care din analiză reiese că funcţionarea incubatorului a condus la:
– creşterea numărului de contracte/parteneriate încheiate de firmele incubate cu alte societăţi/universităţi/institute de cercetare/autorităţi publice;
– dezvoltarea locală a zonei prin creşterea cifrei de afaceri, a profitului firmelor incubate, a numărului de locuri de muncă create de acestea, se încheie un nou contract de administrare.
(8) În perioada de tranziţie de la expirarea contractului de administrare până la încheierea unui nou contract de administrare, pentru asigurarea continuităţii, fondatorul poate încheia cu administratorul de incubator de afaceri un act adiţional de administrare pe o perioadă determinată, valabil până la finalizarea procesului de selecţie pentru un nou administrator. Actul adiţional se va semna numai cu administratorii de incubator care au îndeplinit condiţiile prevăzute la alin. (1).
(9) În baza contractului de administrare, fondatorii vor pune la dispoziţia administratorului, cu titlu gratuit, clădirea incubatorului de afaceri sau platforma, în cazul incubatoarelor virtuale de afaceri, pe o perioadă de minimum 3 ani. Aceasta trebuie să fie racordată la utilităţi: energie electrică, energie termică, apă, gaze, servicii de telefonie şi internet.
(10) În cazul în care administratorul incubatorului de afaceri nu îşi respectă din culpă obligaţiile contractuale sau în urma raportului de evaluare se constată că rezultatele incubatorului nu sunt satisfăcătoare, fondatorul va putea impune penalităţi sau, după caz, va putea chiar solicita rezilierea contractului de prestare servicii, în conformitate cu condiţiile contractuale stabilite.
ARTICOLUL 3
(2) Administratorul incubatorului de afaceri are următoarele obligaţii:
a) semnează un contract de prestări de servicii cu fondatorul;
b) semnează contracte de incubare cu societăţile ce urmează a fi incubate;
c) organizează şi asigură promovarea locală a incubatorului de afaceri (publicitate, materiale promoţionale etc.), în scopul atragerii de potenţiali beneficiari ai incubatorului, care vor participa, în maximum două grupe, la cursurile de instruire oferite în această perioadă şi din care se vor selecţiona beneficiarii ce urmează a fi incubaţi (rezidenţii incubatorului);
d) prestează potenţialilor beneficiari ai incubatorului de afaceri servicii de asistenţă în procesul de preincubare;
e) înfiinţează şi asigură funcţionarea comisiei de selecţie a societăţilor ce urmează a fi incubate;
f) prestează servicii de consultanţă specializată, la cererea firmelor incubate;
g) cu aprobarea prealabilă a fondatorului, organizează minimum 5 evenimente pe an, relevante pentru creşterea vizibilităţii firmelor incubate şi a incubatorului de afaceri;
h) asigură utilizarea optimă şi în conformitate cu scopul incubatorului de afaceri a spaţiilor şi a mijloacelor fixe aflate în dotarea acestuia;
i) asigură încheierea unui contract de asigurare a clădirii, a mobilierului şi a echipamentelor IT&C puse la dispoziţie de către fondator, a cărui contravaloare va fi repartizată pe parcursul anului în taxa de administrare percepută firmelor incubate;
j) elaborează anual rapoarte privind stadiul de realizare a obiectivelor şi rapoarte financiare, pe care le înaintează către fondator;
k) asigură monitorizarea activităţii beneficiarilor incubatorului de afaceri pe toată perioada contractului şi transmite către fondator rapoarte privind activitatea firmelor incubate;
l) informează fondatorul despre activităţile organizate, serviciile şi cheltuielile efectuate, pune la dispoziţia acestuia documente justificative, în vederea verificării acestora la sediul incubatorului de către fondator;
m) verifică efectuarea cheltuielilor şi existenţa/corectitudinea documentelor justificative prezentate de către firmele incubate pentru justificarea cheltuielilor menţionate mai sus, transmite aceste documente justificative către fondator, recuperează pe cale amiabilă sumele necheltuite şi pe cele cheltuite necorespunzător şi informează fondatorul asupra procesului de recuperare şi asupra oricăror aspecte neconforme sesizate în legătură cu justificarea cheltuielilor menţionate mai sus;
n) asigură serviciile necesare pentru buna funcţionare a incubatorului de afaceri;
o) asigură atragerea de operatori economici ca rezidenţi ai incubatorului de afaceri;
p) elaborează planul de dezvoltare a incubatorului de afaceri în concordanţă cu strategiile de dezvoltare a domeniilor vizate, pe care îl supune spre aprobare fondatorului;
q) elaborează regulamentul privind funcţionarea incubatorului de afaceri conform art. 13 din Legea nr. 102/2016 privind incubatoarele de afaceri;
r) monitorizează întreprinderile incubate şi pe cele aflate în faza de postincubare;
s) derulează activităţile de promovare şi de atragere a potenţialilor rezidenţi;
t) elaborează şi prezintă fondatorului raportul de activitate anual, până la data de 30 martie a anului următor;
u) se asigură că a fost atins numărul minim de firme incubate, monitorizează şi raportează anual, până la 30 martie, către fondator situaţia anului anterior privind:
– numărul de contracte/parteneriate încheiate de firmele incubate cu alte societăţi/universităţi/institute de cercetare/autorităţi publice;
– creşterea cifrei de afaceri, a profitului firmelor incubate, a numărului de locuri de muncă create de acestea;
v) stabileşte condiţiile în care rezidenţii incubaţi părăsesc incubatorul.
(3) În cazul în care în contractul de administrare în vigoare nu se regăsesc toate responsabilităţile şi atribuţiile menţionate în prezentul articol, administratorii de incubator vor semna un act adiţional la contractul de administrare referitor la rolul şi atribuţiile administratorului de incubator, conform prezentului regulament.
(4) Fondatorul are dreptul de a verifica cheltuielile efectuate de administratorul incubatorului, precum şi de a recupera de la acesta sumele cheltuite fără documente justificative legale.
ARTICOLUL 4
ARTICOLUL 5
(2) Prezentul regulament de selectare şi numire a administratorului incubatorului de afaceri îşi produce efectele doar în cazul în care printre fondatori se află o autoritate publică, potrivit art. 9 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 102/2016 privind incubatoarele de afaceri.
PROCEDURA
CAPITOLUL I
Art. 1.
Art. 2.
Art. 3.
Art. 4.
Art. 5.
Art. 6.
Art. 7.
CAPITOLUL II
Art. 8.
Art. 9.
Art. 10.
Art. 11.
Art. 12.
1. verifică structura supusă procedurii de acordare a titlului de incubator, prin vizită de monitorizare la faţa locului, conform prevederilor art. 7 alin. (5) din anexa nr. 1 la ordin;
2. întocmesc raportul de monitorizare în vederea obţinerii titlului de incubator de afaceri, conform prevederilor art. 7 alin. (6) din anexa nr. 1 la ordin;
3. stabilesc împreună cu solicitantul titlului de incubator de afaceri termenul de remediere în situaţia identificării deficienţelor minore, conform prevederilor art. 7 alin. (6) din anexa nr. 1 la ordin;
4. efectuează vizite de monitorizare, ulterior obţinerii de către solicitant a titlului de incubator de afaceri, şi întocmesc rapoarte de monitorizare, cel puţin o dată pe an;
5. stabilesc împreună cu deţinătorul titlului de incubator de afaceri termenul de remediere a problemelor identificate, înainte de propunerea de anulare a titlului conform prevederilor art. 12 din anexa nr. 1 la ordin.
Art. 13.
Art. 14.
Art. 15.
Art. 16.
Art. 17.
Art. 18.
Art. 19.
Art. 20.
După constituirea Comisiei, aceasta îşi va crea procedura operaţională de funcţionare, în care vor fi incluse alte detalii interne, cu respectarea tuturor prevederilor din Legea nr. 102/2016 privind incubatoarele de afaceri şi a celor din prezentul ordin.