declaratie beneficiar real avocatoo onrc

O nouă declarație trebuie depusă la Registrul Comerțului! Societățile riscă să fie radiate, iar administratorul amendat cu 10.000 lei!

21 minute • Ana-Maria Udriste • 03 septembrie 2019


Știai că riști să ți se radieze firma din oficiu dacă nu depui declarația de beneficiar real la ONRC?

O nouă declarație trebuie depusă la Registrul Comerțului, atunci când înmatriculezi o societate sau deții deja una, sub sancțiunea radierii firmei și a unei amenzi de 10.000 lei.

O nouă obligație pentru antreprenori & comercianți

La finalul acestui articol, vei găsi modelul de declarație gratuit, pe care îl poți autentifica la notar.

Citește și: când trebuie depusă cu adevărat declarația de beneficiar real?

Update 2021

Update 30 aprilie 2021: Prin Legea nr. Legea nr. 101/2021 se reinstituiie obligația de a depune declarația de beneficiar real pentru toate societățile, cu excepția regiilor autonome, companiilor şi societăţilor naţionale şi societăţile deţinute integral sau majoritar de stat.

Cine depune declarația de beneficiari reali în 2021?

Pe scurt, oricine.

Orice SRL (sau SRL-D), indiferent că are:

  • doar asociați persoane fizice sau
  • și (sau doar) asociați persoane juridice

trebuie să depună declarația privind beneficiarii reali la ONRC.

Când trebuie să o depui concret în 2021?

31 mai 2021 este termenul pentru depunerea către Ministerul Finanțelor a situațiilor financiare pentru anul 2020.

Așadar, ai 15 zile de atunci să depui și această declarație la ONRC. Setează ca termen-limită 10 iunie, ca să ai timp că poate se întâmplă ceva.

Desigur, dacă aprobi mai repede situațiile financiare, va trebui să depui și declarația mai repede.

Ce trebuie să cuprindă declarația privind beneficiarii reali în 2021?

Declarația privind beneficiarii reali trebuie să cuprinde datele de identificare privind beneficiarii reali, respectiv:

  • numele,
  • prenumele,
  • data nașterii,
  • codul numeric personal,
  • seria și numărul actului de identitate,
  • cetățenia,
  • domiciliul sau reședința.

+ modalitate de exercitare a controlului, spre exemplu:

  • direct
  • indirect
  • în comun
  • singur etc.

Cum se depune această declarație în 2021?

Ai mai multe variante prin care poți depune această declarație:

  • personal la ghișeul ONRC
  • prin posță către ONRC
  • prin e-mail către ONRC
  • online, cu semnătură electronică

Sau, ca să nu-ți bați capul, prin intermediul unei persoane care se ocupă de toate astea, cum suntem noi la Avocatoo. Îți depunem declarația de beneficiari reali din fața calculatorului, fără să te deplasezi sau să te chinui cu documentele de completare pe la Registrul Comerțului.

* momentan, nu trebuie ca declarația de beneficiar real să fie dată în fața unui notar sau atestată neapărat de avocat pentru că încă suntem în situație de alertă.

Descarcă de aici: declarația de beneficiar real și cererea pentru depunere la ONRC.


Update 31 octombrie 2020: SRL-urile care au doar asociați persoane fizice nu mai depun declarația de beneficiar real. Celelalte persoane, care au această obligație, au termen încă 90 de zile după terminarea stării de alertă ca să depună această declarație, prin înscris sub semnătură privată ori formă electronică și pot fi transmise la oficiul registrului comerțului prin mijloace electronice, cu semnătură electronică, sau prin servicii de poștă și curier.

Update 25 februarie 2020: am actualizat modelul declarației privind beneficiarul real potrivit ultimelor instrucțiuni ale Registrului Comerțului. Poți descărca documentul de mai jos.

Descarcă gratis declarația de beneficiar real

Vreau declarația

Respectăm datele tale personale. Te poți dezabona oricând.

Update 20 februarie 2020: potrivit comunicatului oficial regăsit pe pagina Registrului Comerțului, societățile înmatriculate anterior intrării în vigoare a Legii nr. 129/2019, respectiv 21 iulie 2019, vor depune anul acesta declarația privind beneficiarii reali ai societății în termen de 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare anuale.

Potrivit legislației, această declarație trebuie depusă obligatoriu, de către toate firmele, indiferent că sunt sau nu cu asociat unic persoană fizică, în următoarele situații:

  • la înmatriculare (nu se acceptă înmatricularea fără această declarație)
  • anual, în termen de 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare ale societății
  • în termen de 15 zile de când intervine o modificare privind beneficiarii reali.

În data de 18 iulie 2019, a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, ce obligă firmele care se înființează sau pe cele existente să depună o declarație privind beneficiarul real al firmei (indiferent dacă firma sau nu asociați/administratori persoane juridice sau nu).

Practic, pe lista documentelor necesare înmatriculării unei firme se mai adaugă (și se mai plătește) încă o declarație.

Deși la finalul legii se prevede un termen de 120 zile pentru înființarea acestor registre la Registrul Comerțului, aceștia au început să implementeze, pe rând, în funcție de județ aceste registre, fără a anunța în mod oficial acest lucru.

Și te trezești practic că azi ți se cere o declarație în Suceava, dar în Prahova nu.

Cine este beneficiarul real?

Ca urmare a acțiunilor de combatere a terorismului, instituțiile doresc să știe cu exactitate cine este beneficiarul real al firmei, adică persoana care efectiv conduce compania.

Potrivit art. 4 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 129/2019, beneficiarul real este:

persoana sau persoanele fizice care deţin ori controlează în cele din urmă o persoană juridică prin exercitarea dreptului de proprietate, în mod direct sau indirect, asupra unui număr de acţiuni sau de drepturi de vot suficient de mare pentru a-i asigura controlul ori prin participaţia în capitalurile proprii ale persoanei juridice sau prin exercitarea controlului prin alte mijloace, persoana juridică deţinută sau controlată nefiind o persoană juridică înregistrată la registrul comerţului ale cărei acţiuni sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată şi care este supusă unor cerinţe de publicitate în acord cu cele reglementate de legislaţia Uniunii Europene ori cu standarde fixate la nivel internaţional. Acest criteriu este considerat a fi îndeplinit în cazul deţinerii a cel puţin 25% din acţiuni plus o acţiune sau participaţia în capitalurile proprii ale persoanei juridice într-un procent de peste 25% .
art. 4 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 129/2019

Practic, dacă deții ca asociat peste 25% dintr-o firmă, deții și controlul. Acest lucru este valabil și în cazul persoanelor juridice ca asociați într-o firmă, caz în care se va merge pe lanț pentru a se ajunge la persoanele fizice din spate.

Nota autorului: ni se pare cel puțin interesant că se aplică aceste reguli și în cazul societăților cu asociați persoane fizice. La nivel european și SUA, acest lucru se aplică în cazul în care avem asociați persoane juridice, pentru a identifica cine este cu adevărat în spate. Este o practică constantă pe care o adoptă băncile, de exemplu, prin raportare la normele BNR, de verificare când vrei să deschizi un cont bancar. Dar ni se pare un pic ciudat că, de exemplu, în cazul unei firme cu asociat unic, trebuie să dai declarație că tot tu ești beneficiarul real. Însă unde legea nu distinge, aplicăm legea ca atare. Am avut deja cazuri în care societăților cu un singur asociat li s-a cerut depunerea acestei declarații, deci este o normă generală.

Cine trebuie să depună declarația?

Declarația trebuie depusă atât de firmele care se înființează, cât și de toate societățile înmatriculate în Registrul Comerțului.

Declarația se face pe proprie răspundere, de reprezentantul legal al societății (care în majoritatea cazurilor va fi și administratorul firmei, cu excepția cazului în care societatea împuternicește pe altcineva în mod expres sau avem administratori persoane juridice).

Vezi mai jos și caracteristicile principale ale unui SRL.

Unde se dă declarația?

Declarația se va la notar sau la Registrul Comerțului.

Găsești mai jos declarațiile necesare pentru a fi date la notar sau la Registrul Comerțului, în funcție de situație.

Cum ar fi să economisești timpul de stat la cozi și pe drumuri? Contactează-ne și ne ocupăm noi de documente pentru tine!

Care este termenul?

Pentru firmele care acum se înființează, declarația se va depune la înființare.

Pentru societățile existente există un termen de 12 luni pentru a depune această declarație, altfel vor fi dizolvate.

Care sunt sancțiunile?

Dacă declarația nu este depusă la înființare, societatea nu se va putea înmatricula.

Pentru firmele existente, după trecerea celor 12 luni, administrator (sau reprezentantul legal) va primi o amendă între 5.000 lei la 10.000 lei.

Descarcă gratis declarația de beneficiar real

Vreau declarația

Respectăm datele tale personale. Te poți dezabona oricând.

Ulterior primii acestei amenzi pe bază de proces-verbal, va avea un termen de 30 zile pentru a depune declarația. Dacă nu o va face în acest termen, Oficiul Registrului Comerțului va putea pronunța dizolvarea societății. Cauza de dizolvare poate fi înlăturată înainte de a se pune concluzii în fond.

Dacă nu depui declarația la termen, vei primi o amendă de 10.000 lei și riști să ți se închidă firma.

Amenda va fi aplicată de organele cu atribuții de control ale Ministerului Finanțelor Publice – Agenția Națională de Administrare Fiscală și ale unităților sale teritoriale.


Nu lasă autoritățile să te ia pe nepregătite și ocupă-te din timp! Te ajutăm să fii la zi cu toate documentele necesare, online, la un click distanță.

Poza de rawpixel.com pe Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *