Pot vinde pe Facebook Marketplace sau Instagram Shop fără să am o firmă?
8 minute • Lia Popescu • 16 septembrie 2020
Vine momentul curățeniei de toamnă și trebuie să decizi ce păstrezi, ce donezi și ce… vinzi. Pandemia ți-a cam stricat planurile de a-ți chema prietenii la tine să te scape de mormanul de haine nepurtate, iar numărul de yard sales unde ai putea să le vinzi a scăzut drastic. Pe eMAG am văzut că trebuie să ai o companie ca să devii partener. Ce alternative avem? Putem să ne vindem lucrurile personale pe online marketplaces ca Facebook Marketplace sau Instagram Shop fără să deținem o firmă?
Ce este un online marketplace?
Un online marketplace este un site web pe care persoane juridice sau persoane fizice au posibilitatea de a-și vinde produsele sau serviciile online. Pentru fiecare dintre operațiunile de vânzare, compania ce deține online marketplace-ul percepe în general un comision sau o taxă fixă.
Cele trei tipuri de online marketplaces sunt:
a) marketplace B2C (business-to-customer):
b) marketplace C2C (customer-to-customer);
c) marketplace B2B (business-to-business).
Amazon este cel mai bun exemplu de piață de e-commerce de tipul B2C. Fiind cea mai mare companie de comerț online cu amănuntul, Amazon le oferă celor 2,5 milioane de vânzători (persoane juridice) o platformă de promovare și vânzare a bunurilor lor, precum și de intermediere a tranzacțiilor lor, cu o clientelă anuală de peste 95 milioane de cumpărători (persoane fizice). Amazon, în plus față de alte piețe online, oferă spații de depozitare și servicii de expediere a acestor produse, pentru a câștiga încrederea cumpărătorilor, dar și a vânzătorilor săi.
La finalul anului 2018, Instagram a lansat și el opțiunea de Instagram Shopping, prin care business-urile își pot „vinde” produsele chiar prin intermediul postărilor de pe Feed, ce figurează într-un shop al paginii de Instagram a business-ului.
Facebook a introdus în 2016 ceea ce astăzi este cunoscut ca Facebook Marketplace. Acest serviciu este destinat tuturor utilizatorilor de Facebook, fie ei comercianți sau particulari. Așadar, Facebook a reușit să creeze un marketplace B2C și C2C, dar fără a proceda la intermedierea tranzacțiilor dintre utilizatori, după cum vom vedea.
În final, menționăm și Amazon Business, care este o piață de comerț online ce intermediază încă din 2016 operațiunile de vânzare dintre vânzători – persoane juridice și cumpărători – persoane juridice, funcționând după modelul de marketplace B2B.
Citește și: De ce ar trebui să-ți faci contul privat de Instagram?
Ce este Facebook Marketplace?
Facebook este al doilea cel mai accesat site web din lume, după Google. Acest avantaj extraordinar deținut de rețeaua de socializare i-a permis ca acum 4 ani să lanseze Facebook Marketplace, un loc unde cei 2,7 miliarde de utilizatori activi lunar pot dona sau vinde din bunurile pe care le produc sau le dețin.
Facebook Marketplace era anterior disponibil doar ca piață online de tipul peer-to-peer, adică bazată pe comunicarea directă de la particular la particular, fără intermediere de către un terț. Totuși, în ultimii doi ani, compania a dorit extinderea Facebook Marketplace pentru a include și vânzarea între comercianți și particulari. Opțiunea este disponibilă deocamdată doar în câteva state, iar România nu figurează pe această listă, astfel că ne rămâne deschisă doar opțiunea peer-to-peer, pe care o s-o explorăm în rândurile următoare.
Cine poate vinde pe Facebook Marketplace?
Particularii. Persoanele fizice. Tu, în baza contului tău personal de Facebook.
Orice deținător al unui profil personal pe Facebook poate vinde și cumpăra produse pe Facebook Marketplace, dacă respectă anumite condiții. Aceste condiții țin, pe de o parte, de calitatea vânzătorului sau a cumpărătorului, iar, pe de altă parte, de produsul ce face obiectul anunțului de vânzare.
Condiții cu privire la calitatea vânzătorului de pe Facebook Marketplace
Singura condiție impusă de Facebook legată de calitatea vânzătorului sau a cumpărătorului este vârsta minimă de 18 ani.
Condiții cu privire la produsele ce pot fi vândute pe Facebook Marketplace
Dacă te gândești să vinzi articole de îmbrăcăminte, accesorii, electrocasnice, jocuri, mobilier, articole pentru casă și grădină sau chiar mașini, ești acoperit pe Marketplace.
Totuși, trebuie să te asiguri că produsul tău satisface următoarele condiții:
- Produsul pe care dorești să-l vinzi nu trebuie să se regăsească în lista următoare:
- produse pentru adulți;
- alcool;
- animale;
- părți ale corpului sau fluide provenite din corp;
- servicii de streaming sau echipamente electronice ce le includ;
- produse adresate anumitor categorii sociale, folosind criterii discriminatorii;
- documente, bancnote sau alte instrumente financiare;
- pariuri sau jocuri de noroc online;
- materiale și substanțe periculoase;
- exploatare umană sau servicii sexuale;
- suplimente ingerabile;
- oportunități de job;
- produse și servicii medicale;
- produse și oferte înșelătoare, false sau jignitoare;
- niciun produs de vânzare (glume, anunțuri despre bunuri sau animale pierdute);
- medicamente, droguri sau instrumente de preparare a acestora;
- imagini sau produse cu o poziționare excesiv de sexualizată;
- abonamente sau conturi digitale;
- produse ce conțin tutun;
- arme, muniții sau explozive;
- bilete la evenimente culturale sau sportive, precum și bilete de transport;
- carduri-cadou.
- Produsul trebuie să fie un bun material. Nu pot fi vândute servicii.
- Descrierea bunului trebuie să corespundă imaginilor încărcate.
- Nu pot fi utilizate poze de tipul „before & after” pentru a promova produsul.
Datorită contextului pandemic actual, anumite produse nu pot fi comercializate conform politicii Facebook, precum măști faciale medicale, dezinfectate de mâini sau de suprafețe ori kit-uri de testare pentru virusul COVID-19. În plus, se recomandă curățarea și dezinfectarea produselor înainte de vânzarea acestora.
Produsele de tipul recalled items, articolele contrafăcute sau articolele furate nu pot fi vândute pe Marketplace.
În plus, aceleași condiții se aplică și grupurilor de vânzăre-cumpărare.
Facebook Marketplace aplică taxe sau comisioane pentru vânzare?
Nu. Nu sunt aplicate taxe sau comisioane nici pentru postarea anunțului de vânzare, nici pentru tranzacția propriu-zisă.
Cum se face plata?
Deocamdată, plata este lăsată la latitudinea părților. Deci, Facebook nu intermediază tranzacția. Dacă ești vânzător, cumpărătorul te va contacta pe Messenger și veți stabili împreună detaliile legate de livrare și de plată.
Ce este Instagram Shopping?
Instagram este platforma favorită a influencerilor, unii dintre aceștia câștigând mii de dolari pentru o singură postare în baza colaborărilor cu diverse companii.
Instagram Shopping a apărut în urmă cu doi ani ca o reacție la explozia de promoted content din rândul postărilor. Funcția introdusă în 2018 era una numai de promovare a produselor, și nu de vânzare a lor, fiindcă utilizatorul ce apăsa pe acel tag unde figura prețul era redirecționat către pagina web a business-ului, continuând operațiunea de vânzare acolo.
Însă, din martie 2019, Instagram a adăugat și opțiunea de Instagram Checkout, prin care nu te mai redirecționează pe pagina business-ului pentru a achiziționa produsul, ci îl poți cumpăra chiar din aplicația de Instagram.
Cine poate vinde pe Instagram Shopping?
Acest serviciu este deocamdată destinat numai firmelor ce dețin un cont de business pe Instagram.
Dar, spre deosebire de Facebook, opțiunile de care dispun antreprenorii atunci când doresc să-și promoveze (sau să-și vândă) produsele pe Instagram sunt mai diverse, incluzând:
- magazin (al business-ului);
- shopping tags;
- Instagram shop;
- colecții;
- pagina produsului;
- serviciu de checkout;
- lansări de produs;
- live shopping.
Dacă te gândești să își vinzi produsele în calitate de antreprenor pe Instagram, e important să reții că cele mai multe dintre condițiile impuse pentru Facebook Marketplace vor fi valabile și ofertelor de pe Instagram Shopping.
Pot vinde pe Facebook Marketplace sau Instagram Shop fără să am o firmă?
În România, nu poți face fapte de comerț în calitate de persoană fizică, fără să ai o formă de organizare (SRL sau PFA). Bineînțeles, dacă vinzi ocazional produse pe care le ai prin casă, nu îți trebuie o formă anume, întrucât se consideră că nu ești comerciant.
Și nu o spunem doar noi, ci și Curtea de Justitție a Uniunii Europene, care a precizat că persoanele fizice care vindeau în mod ocazional bunuri la mâna a doua pe piețele online nu este probabil să fie considerate “comercianți”.
Însă dacă ai produse pe care vrei să le vinzi în mod constant pe internet, chiar dacă ți se pare că Facebook sau Instagram nu intră la categoria de ”magazine online”, tot îți trebuie un SRL sau un PFA.
Platformele Facebook și Instagram sunt doar instrumentul prin care te pun în contact cu clientul. Nu înseamnă că toate celelalte dispoziții legale nu ți se aplică.
Foarte bun articolul! Felicitari! Chiar era nevoie sa se faca putina lumina deoarece in aceasta situatie intra si site-urie de anunturi clasificate. Multi m-au intrebat daca pot vinde produse noi acolo, luate direct de la distribuitor. Categoric nu! Ai nevoie de un SRL.