blur display electronics hand 174938 1

De ce ar trebui să-ți faci contul de Instagram privat dacă ești fotograf profesionist?

7 minute • Andreea Vlădăreanu • 17 mai 2020


Ca fotograf profesionist ai o alegere grea de făcut pe Instagram: pe de o parte vrei ca lumea să-și vadă creațiile și să le aprecieze, ca să devii cunoscut, iar de cealaltă parte, nu vrei ca cineva să folosească creația ta fără să te plătească. Și atunci vine întrebarea: îți faci sau nu contul de Instagram privat dacă ești fotograf profesionist?

Personal, n-am cont de Instagram (știu, Ice Age, poate o să ies curând din peșteră), dar, ca orice amator de fotografie, m-am gândit la un moment dat să îmi fac doar pentru a urmări munca a mai mulți fotografi.

Apoi, zilele astea am dat de un articol  în care se spunea că din ce în ce mai mulți fotografi profesioniști își fac conturile private pentru a evita „încorporarea” muncii lor în diverse alte postări.

Ce s-a întâmplat?

Un judecător al Tribunalului Federal din New York a decis printr-o hotărâre pronunțată pe 13 aprilie că îi este permis unei companii de media și publicitate din Statele Unite să continue a „încorpora” fotografiile postate pe Instagram fără să plătească fotografii profesioniști care le-au creat. Argumentul a fost acela că, odată postate, fotografiile nu mai sunt chiar ale tale.

Asta pentru că, pe scurt, tu îi oferi Instagram o licență de a utiliza acele poze mai departe. Și că vrei, și că nu vrei.

Totul a început de la o postare a respectivei companii de media despre fotoreporteri: compania a încercat să contacteze unul dintre fotoreporteri pentru a cumpăra licența fotografiei pentru prețul de 50 de dolari, însă acesta a refuzat să îi fie publicată imaginea.

Fotografa, a cărei muncă se centrează în jurul problemei respectării drepturilor omului și care a avut multiple lucrări publicate de către New York Times și National Geographic, este extrem de apreciată în domeniu, așa că după ce compania de media a ales să publice fotografia fără acordul ei, i-a chemat în judecată.

Știai că nu ai voie, legal, să dai share unei poze de pe Instagram pe Facebook? Află exact cum să-ți protejezi creațiile în online din ghidul de mai jos:

Interesant este faptul că judecătoarea a dat câștig de cauză companiei. Totul pleacă de la termenii și condițiile platformei Instagram. Așa cum a motivat judecătoarea în argumentarea sa, persoana care încarcă un anumit tip de conținut pe Instagram oferă platformei dreptul de a sublicenția utilizarea publică tuturor utilizatorilor care distribuie acea bucată de conținut.

Ce înseamnă „a încorpora”?

Termenul provine din engleză (embedding) și presupune luarea unei postări de pe Instagram sau de pe orice altă platformă de social media și utilizarea ei directă într-un articol sau pe un alt site. Este utilizată, de cele mai multe ori, fotografia în întregimea ei și, de obicei, dispare atunci când dispare și postarea originală.

Astfel, e diferită de copy-paste / print-screen când pui poza acolo pe un site și dai un link. Este legat direct de postarea originală și practic orice modificare o faci în original, se modifică și acolo.

Ok, de ce e asta așa o mare problemă?

Pentru majoritatea oamenilor nu este o problemă. Face parte din modul în care ne desfășurăm zilnic activitatea pe internet și poate fi văzut chiar ca fiind un lucru bun, pentru că permite persoanelor care nu au cont pe platforma respectivă (ca mine) să vadă totuși respectivele postări.

Totuși, pentru fotografi reprezintă o amenințare adusă sursei lor de venit. Profesioniștii pot câștiga sute sau chiar mii de dolari în momentul în care vând licența fotografiilor lor și lucrează cu agenții specializate care se asigură că munca lor nu este folosită pe nedrept.

Însă în ceea ce privește încorporarea, aceasta este, teoretic, o formă legală de a utiliza imaginea, chiar dacă fotograful nu este de acord cu asta și nici nu este plătit.

Poți folosi site-uri speciale, dacă nu ai opțiunea asta de pe site, precum iframely sau embed.ly.

Pe de o parte, metoda e folositoare pentru media, întrucât permite ca totul (de la meme-uri la știri) să circule într-o modalitate prin care se citează sursa originală.

Pe de altă parte, creatorul nu este plătit pentru asta și singura posibilitate pe care o are la îndemână pentru a evita încorporarea fotografiei lui este să își facă un cont privat – de aceea mulți fotografi profesioniști pe Instagram au decis că aceasta este cea mai bună opțiune pentru a-și conserva munca.

Fotografii profesioniști sunt de părere că, în lipsa unor clauze de opt-out cu privire la aceste încorporări, nu vor mai putea folosi Instagram nici pentru publicitate, dar nici ca mod de a interacționa cu publicul care le urmărește munca. Se creează, astfel, o barieră între un fotograf profesionist ce are Instagram și dorește să-l folosească și dorința populației de a-i descoperi și aprecia munca.

Ce poate face un fotograf profesionist pe Instagram?

Singura opțiune ar fi ca Instagram să își schimbe termenii și condițiile, astfel încât profesioniștilor și conturilor publice să le fie oferită opțiunea de a bloca imaginile ce le sunt încorporate.

Evident, șansa de schimbare există. Fotografa de la care a pornit totul are dreptul de a apela hotărârea, mai ales în condițiile în care zona de copyright online este una destul de la modă în cercurile juridice. Spre exemplu, cu doi ani în urmă, un alt judecător a interzis încorporarea imaginilor de pe Twitter, deși este adevărat că nu licențierea fusese problema în cauză, ci încălcarea dreptului la imagine.

Bun, și cu ce mă afectează pe mine asta în România?

În primul rând, n-o să mai poți urmări conturile alea faine de fotografie pe care le urmăreai până acum, întrucât din ce în ce mai multe devin private pentru a-și proteja munca.

În al doilea rând, dacă ești fotograf profesionist cu cont de Instagram în România și te afli în aceeași situație, Legea nr. 8/1996 este cea care guvernează drepturile de autor și drepturile conexe.

Pentru o scurtă introducere în lumea vastă a proprietății intelectuale, poate vrei să te uiți pe articolul ăsta, iar dacă ai o bănuială că ți-au fost încălcate drepturile, poate vrei să arunci o privire aici.

În final, dacă reprezinți o persoană juridică și folosești Instagram pentru publicitate sau influencer marketing, poate vei fi interesat de un articol care se centrează fix pe asta.

Poza de cottonbro pe Pexels


Avem experiență în domeniul digital pentru că suntem primul one-shop juridic axat pe industriile creative: știm cum se lucrează cu influencerii, cum se creează conținutul, cum funcționează campaniile în online și ce trebuie să protejăm. Pentru că o facem și noi. Ești creator de conținut și vrei să-ți protejezi creațiile în mediul online? Scrie-ne.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *