bigData 696x489 1

Procurorul poate cere de la bănci datele financiare ale unei persoane suspecte, fără aprobarea judecătorului

7 minute • Mihai Stahie • 25 iulie 2016


Procurorii au dreptul de a solicita unei bănci, fără încuviințarea prealabilă a judecătorului de drepturi și libertăți, date privind conturile unei persoane, dacă există indicii temeinice legate de comiterea unei infracțiuni și motive pentru a se crede că datele solicitate constituie probe. Dreptul procurorilor a fost reglementat prin ordonanța[i] de modificare a Codului de procedură penală adoptată de Guvern în data de 23 mai a.c.

[i] Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 18/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, precum și pentru completarea art. 31 alin. (1) din Legea nr. 304/2204 privind organizarea judiciară, publicată în M. Of., Partea I, nr. 389 din 23 mai 2016.

[/vc_column_text][mpc_alert preset=”mpc_preset_5″ icon=”eti eti_info_alt” icon_color=”#ffffff” icon_size=”18″ icon_background_color=”#82b8e3″ icon_padding_divider=”true” icon_padding_css=”padding-top:25px;padding-right:25px;padding-bottom:25px;padding-left:25px;” font_preset=”mpc_preset_19″ font_color=”#ffffff” font_size=”14″ font_line_height=”1″ font_transform=”uppercase” font_align=”left” content_padding_divider=”true” content_padding_css=”padding-top:25px;padding-right:25px;padding-bottom:25px;padding-left:25px;” enable_dismiss=”true” dismiss_icon=”eti eti_close” dismiss_icon_color=”#78a2c3″ dismiss_icon_size=”26″ dismiss_border_css=”border-color:#8ac4f1;border-style:solid;” dismiss_padding_divider=”true” dismiss_padding_css=”padding-top:0px;padding-right:22px;padding-left:22px;” hover_dismiss_color=”#ffffff” background_color=”#8ac4f1″ border_divider=”true” padding_divider=”true” margin_divider=”true”]Ordonanța adoptată de Guvern prevede, în total, peste 150 de modificări ale Codului penal și Codului de procedură penală.[/mpc_alert][vc_empty_space height=”25px”][ultimate_fancytext fancytext_effect=”ticker” strings_tickerspeed=”400″ ticker_show_items=”1″ fancytext_strings=”Eliminarea filtrului judecătoresc cu privire la datele financiare ale unei persoane” strings_font_family=”font_family:Ovo|font_call:Ovo” strings_font_style=”font-weight:bold;” strings_font_size=”desktop:30px;” fancytext_color=”#df5461″][vc_column_text]

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 153 alin. (1) stabilea faptul că procurorii pot solicita date privind situația financiară a unei persoane numai cu încuviințarea prealabilă a judecătorului de drepturi și libertăți.

[/vc_column_text][vc_column_text]

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 153 alin. (1) prevede următoarele:

„Procurorul poate solicita unei instituții de credit sau oricărei alte instituții care deține date privind situația financiară a unei persoane comunicarea datelor privind existența și conținutul conturilor și a altor situații financiare ale unei persoane în cazul în care există indicii temeinice cu privire la săvârșirea unei infracțiuni și există temeiuri pentru a se crede că datele solicitate constituie probe.”

[/vc_column_text][vc_column_text]

Autorii criticii de neconstituționale reclamă[i] faptul că modificarea încalcă dreptul la viață privată, garantat în art. 26 din Constituție și în art. 8 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale[ii], situație în care „ele nu puteau fi dispuse prin O.U.G., ci numai prin lege, astfel cum prevede art. 115 alin. (6) din Constituție”.

[i] A se vedea: http://www.juridice.ro/wp-content/uploads/2016/05/Adresa-AVP-oug-cpp-rectificata.pdf.

[ii] Adoptată la Roma la 4 noiembrie 1950. A intrat în vigoare la 3 septembrie 1953. Convenția a fost amendată prin Protocolul nr. 11, intrat în vigoare la 1 noiembrie 1998. România a ratificat Convenția și Protocoalele sale adiționale prin Legea nr. 30 din 18 mai 1994, publicată în M. Of. nr. 135 din 31 mai 1994, Protocolul nr. 11 a fost ratificat prin Legea nr. 79 din 6 iulie 1995, publicată în M. Of., Partea I, nr. 147 din 13 iulie 1995.

[/vc_column_text][mpc_quote preset=”mpc_preset_15″ background_color=”#333333″ author_font_preset=”mpc_preset_38″ author_font_color=”#f8bf4d” author_font_size=”16″ author_font_transform=”uppercase” author_font_align=”right” author=”Asociația pentru apărarea drepturilor omului în România – Comitetul Helsinki” quote_font_preset=”mpc_preset_1″ quote_font_color=”#ffffff” quote_font_size=”18″ quote_font_line_height=”1.5″ quote_font_align=”right” border_css=”border-width:10px;border-color:#2c2c2c;border-style:solid;border-radius:0px;” padding_css=”padding:40px;” margin_divider=”true” margin_css=”margin-top:4px;margin-right:0px;margin-bottom:0px;margin-left:0px;” mpc_ribbon__disable=”true”]

ele [n.n.- modificările] nu puteau fi dispuse prin O.U.G., ci numai prin lege, astfel cum prevede art. 115 alin. (6) din Constituție.

[/mpc_quote][vc_empty_space height=”25px”][ultimate_fancytext fancytext_effect=”ticker” strings_tickerspeed=”400″ ticker_show_items=”1″ fancytext_strings=”Obținerea datelor privind tranzacțiile financiare ale unei persoane” strings_font_family=”font_family:Ovo|font_call:Ovo” strings_font_style=”font-weight:bold;” strings_font_size=”desktop:30px;” fancytext_color=”#df5461″][vc_column_text]

Sub pretextul armonizării Codurilor cu ultimele decizii ale CCR și cu unele directive europene, actul normativ mai introduce după articolul 146 un nou articol, articolul 1461, privind obținerea datelor privind tranzacțiile financiare ale unei persoane.

Noul articol stabilește că obținerea unor astfel de date:

se poate dispune de judecătorul de drepturi și libertăți de la instanța căreia i-ar reveni competența să judece cauza în primă instanță sau de la instanța corespunzătoare în grad acesteia în a cărei circumscripție se află sediul parchetului din care face parte procurorul care a întocmit propunerea, cu privire la tranzacțiile financiare ale făptuitorului, suspectului, inculpatului sau ale oricărei persoane care este bănuită că realizează asemenea operațiuni cu făptuitorul, suspectul sau inculpatul.

 Mandatul va fi eliberat dacă:

  1. Există o suspiciune rezonabilă cu privire la pregătirea sau săvârșirea unei infracțiuni;
  2. Măsura este necesară și proporțională cu restrângerea drepturilor și libertăților fundamentale, date fiind particularitățile cauzei, importanța informațiilor sau a probelor ce urmează a fi obținute ori gravitatea infracțiunii;
  3. Probele nu ar putea fi obținute în alt mod sau obținerea lor ar presupune dificultăți deosebite ce ar prejudicia ancheta ori există un pericol pentru siguranța persoanelor sau a unor bunuri de valoare.

[/vc_column_text][mpc_icon_column preset=”mpc_preset_42″ layout=”style_2″ background_color=”#ffffff” border_css=”border-width:2px;border-color:#f2c3a7;border-style:solid;border-radius:0px;” padding_css=”padding:25px;” title_font_preset=”mpc_preset_1″ title_font_color=”#555555″ title_font_size=”17″ title_font_line_height=”1.4″ title_font_transform=”uppercase” title_font_align=”right” title_margin_divider=”true” title_margin_css=”margin-bottom:8px;” content_font_preset=”mpc_preset_1″ content_font_color=”#a5a5a5″ content_font_size=”14″ content_font_line_height=”1.5″ content_font_align=”center” hover_border_css=”border-color:#f29760;border-radius:0px;” mpc_icon__transition=”fade” mpc_icon__icon=”etl etl-chat” mpc_icon__icon_color=”#f29760″ mpc_icon__icon_size=”30″ mpc_icon__background_color=”#ffffff” mpc_icon__border_css=”border-width:2px;border-color:#f2c3a7;border-style:solid;border-radius:0px;” mpc_icon__padding_css=”padding:8px;” mpc_icon__margin_divider=”true” mpc_icon__margin_css=”margin-top:0px;margin-right:0px;margin-bottom:0px;margin-left:-15px;” mpc_icon__hover_border_css=”border-color:#f29760;” mpc_divider__disable=”true” mpc_divider__width=”10″ mpc_divider__align=”left” mpc_divider__content_padding_divider=”true” mpc_divider__content_padding_css=”padding-top:0px;padding-right:0px;padding-bottom:0px;padding-left:0px;” mpc_divider__lines_color=”#dddddd” mpc_divider__padding_divider=”true” mpc_divider__padding_css=”padding-top:3px;padding-bottom:3px;”]

În același timp, „obținerea datelor privind tranzacțiile financiare ce urmează a fi efectuate poate fi dispusă pe o durată de cel mult 30 de zile” [art. 1461 alin. (2)], mandat care poate fi prelungit, dar „durata totală a măsurii nu poate depăși, în aceeași cauză și cu privire la aceeași persoană, 6 luni” [art. 1461 alin. (4)].

[/mpc_icon_column][vc_empty_space height=”15px”][vc_column_text]

„În cazurile în care există o urgență, iar obținerea mandatului (…) ar conduce la o întârziere substanțială a cercetărilor, la pierderea, alterarea sau distrugerea probelor ori ar pune în pericol siguranța victimei sau a altor persoane (…), procurorul poate dispune obținerea datelor privind tranzacțiile financiare efectuate sau care urmează a fi efectuate” [art. 1461 alin. (5)].

[/vc_column][/vc_row]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *