Profilul personal privat de facebook . Spațiu public sau privat?
10 minute • Ana-Maria Udriste • 21 septembrie 2019
Rețelele de
socializare au devenit un element central al vieții de zi cu zi. Facebook este
cea mai utilizată reșea de socializare, fiind primul site pe care oamenii îl
accesează atunci când pornesc laptopul sau deschid telefonul. Fiind o rețea
socială bazată, în principiu, pe schimbul de informații cu caracter personal, nu
este deloc surprinzător faptul că mulți utilizatori dezvăluie foarte multe
despre ei înșiși în profilurile lor online.
Nu este o noutate
faptul că ICCJ, prin decizia pronunțată în data de 27.11.2014, a statuat că
pagina de facebook este spațiu public, iar nu privat. Însă, este reteaua de
facebook spațiu public în toate situațiile, inclusiv în situația în care
profilul de facebook este privat și audiența este limitată?
Pentru a răspunde
la această întrebare, va trebui de definim noțiunea de spațiu public, și având
în vedere că nu există o definiție legală, în afară de cea din Codul Penal, va
trebui să avem în vedere definitiția uzuală a termenului, așa cum este
prezentată în DEX, respectiv ” în public
= (care are loc) în fața unui anumit număr de persoane, în văzul lumii.”
Astfel, când
transmitem informații personale către o anumită persoană, pierdem controlul și
intimitatea noastră depinde de confidențialitatea persoanei respective. Având
în vedere că Facebook este un spațiu public, trebuie să ne asumăm faptul că
atunci când trasmitem o informație (de exemplu, postăm pe profilul de
facebook), aceasta va putea fi retransmisă către alte persoane (re-share), de
aceea este foarte important să transmitem doar ceea ce suntem de accord să
ajungă la urechile publicului larg.
Să presupunem că
ai fost informat de către Facebook despre politica de confidențialitate, și,
pentru respectarea intimității tale, ai ales să îți setezi profilul privat și
să ai în lista de prieteni doar persoane de încredere, pe care le cunoști si
dorești să le împărteșești informații despre viața ta personală. Deși la prima
vedere totul pare în regula, întrucât doar prietenii tăi pot vedea postările și
imaginile tale, totuși există riscul ca intimitatea ta să fie afectată și
informațiile pe care le trasnmiți să ajungă și la alte persoane din afara
grupului tău de facebook. Cum? Există o serie de practici des întâlnite, ca de
exemplu print screen-urile profilului, fotografiilor sau postărilor tale,
accesul unei persoane străine către profilul tău prin utilizarea profilului de
facebook al unui prieten din lista ta.
Prin urmare, a
posta pe profilul de facebook public e ca și cum ai tine un discurs în fața
unei colectivități de oameni. A posta
pe profilul privat înseamnă a împărtăși
informații către un grup restrâns de oameni (prieteni, cunoștințe), existând
totuși riscul ca informațiile tale să ajungă către alte persoane străine, sau
mai grav, către persoane cărora nu dorești sa cunoască detalii despre viața ta.
În concluzie, fie
că ai profilul public sau privat, pagina ta de facebook este tot un spațiu
public, întrucât, așa cum am explicat anterior, există pericolul eventual ca
informațiile tale să fie restribuite către orice audiență, neexitând limitari
în acest sens.
Aceasta este și
opinia Înaltei Curți de Casație și Justiție, care, prin Decizia nr. 4546/2016 a
stabilit că:
- „Prin urmare, nu se poate reţine că reţeaua de socializare B. ar fi un spaţiu privat comparabil cu o cutie poştală electronică, întrucât cutia poştală electronică este controlabilă de către proprietar, sub aspectul comţinutului informaţional transmis, respectiv depozitat, în timp ce B. este o reţea de socializare (informaţională) publică, receptivă perpetuu în web (internet), bazată pe un site web la care utilizatorii se pot înscrie şi interacţiona liber cu alţi utilizatori, deja înscrişi.
- Aşadar, fapta constând în sloganul postat pe pagina reţelei de socializare îndeplineşte exigenţa juridică privind „caracterul public” întrucât, pe de o parte, mesajul a fost postat pe o reţea de socializare care prin natura sa este destinată accesului public/oricărui utilizator (utilizator existent – eventual „prieten”; utilizator nou – potenţial „prieten” sau utilizator „intermediat”), în faţa unui anumit număr de persoane, şi, pe de altă parte, mesajul a fost postat cu intenţia parvenirii la cunoştinţa utilizatorilor publici ai paginii (în mod direct a „prietenilor” şi indirect a celor care ar avea acces mijlocit) şi, pe cale de deducţie logică, categoriei protestatarilor (fapt de rezultă neîndoielnic din adresarea mesajului „asta să înţeleagă protestatarii”).
- Caracterul public al faptei imputate reclamantului rezultă şi din consecinţele efective şi directe ale postării în discuţie, în măsura în care, urmare a accesării paginii de socializare a recurentului de către anumiţi utilizatori (asociaţi publicului), mesajul a devenit accesibil publicului larg, neutilizator al reţelei de socializare în cauză, prin diseminarea acestuia în mass-media.”
Un alt aspect deosebit de important este dacă
grupurile de facebook secrete reprezintă spațiu public sau privat. Pe aceeasi
linie de raționament, având în vedere pericolul că un anumit conținut să ajungă
la cunoștința publicului larg, consider că inclusiv grupurile de facebook
secrete reprezintă un spațiu public. Bineînțeles că situația diferă de la caz
la caz. Spre exemplu, în situația un grup secret format din trei persoane între
care există relații bazate pe încredere și respect, se poate considera că
suntem în prezența unui spațiu privat, însă în situația grupurilor secrete de
facebook cu mai mulți membri care nu se cunosc foarte bine între ei și nu
există relații apropiate, consider că acest grup exced sfera privatului.
În continuare,
deși am lămurit că profilul de facebook este spațiu public în absolut orice
circumstanță, voi exemplifica modul în care intimitatea ta poate fi afectată pe
facebook, în circumstanțe diverse. Situații prezentate mai jos sunt
exemplificative.
Raporturile de muncă. Să presupunem că ești
angajat și lucrezi cu program fix 9-17, cu pauză de masă. Însă într-o anumită
zi, în timpul programului, chiar nu ai chef de muncă, așa că petreci mai mult
timp pe facebook. Există riscul ca superiorul tău, dacă ți-e prieten pe
facebook, să îți monitorizeze activitatea online (mai exact să observe că apari
„active”), și, astfel, pot urma o serie de consecințe negative. Totodată, chiar
în situația în care nu îți ai superiorii în lista de facebook, chiar colegii de
muncă, cu rea-voință, vor putea transmite această informație către superiori.
Situația „seen” –
„active” . Unii dintre noi suntem foarte aglomerați într-o anumită zi și poate
primim câteva zeci de mesaje și nu putem să răspundem în timp util. Un prieten
ți-a trimis un mesaj și dorește un răspuns de la tine, iar tu nu poți răspunde
imediat, pentru că alte activități pe facebook sunt prioritare, însă tu apari
„active” și poate chiar i-ai citit mesajul („seen”). Deși, în această
circumstanță, a nu răspunde la mesaj nu e un act de rea-voință, pur si simplu
fiind în imposibilitate să răspunzi, există riscul ca pe prietenul tău să îl
afecteze pasivitatea ta, putându-se ajunge inclusiv la degradarea unor relații
de prietenie.
Situația
postărilor șterse. Orice utilizator își
creează un profil online care să proiecteze cât mai avantajos propria imagine,
dorind să pară, spre exemplu, cool, intelectual, atrăgător, interesant. Și
menținerea acestei imagini contează enorm de mult. Însă, să ne imaginăm că o
anumită persoană, aflându-se sub influența alcoolului, postează pe facebook o
informație, o imagine sau un comentariu total neadecvate, iar peste câteva
minute, dându-și seama de consecințe, le șterge. Crezi că este în siguranță?
Nu, deoarecere există riscul ca alți useri să fi fost pe fază și să fi transmis
conținutul respectiv mai departe (de exemplu, printr-un print-screen), iar
imaginea sa și reputația sa ar putea avea de suferit.
Relațiile
adolescent – părinți. Cu toții am fost adolescenți si știm cât de important era
atunci să ținem ascunse anumite aspect din viața noastră intimă. Să ne imaginăm
că ești o adolescentă, ai ieșit în club într-o seară, însă părinții tăi cred că
dormi la o prietenă. Deja ai postat imagini cu tine din club și ai
restricționat accesul tău către părinți și probabil, către alte rude. Crezi că
intimitatea ta e protejată absolut? Nu. Există riscul să fi uitat să incluzi la
restricții o altă rudă sau un prieten comun care poate dezvălui informațiile
către părinții tăi.
Consecințe juridice
Răspunderea
penală
Ca o consecință a
stabilirii că facebook este un spațiu public, utilizatorii pot răspunde penal
pentru faptele lor, constând în distribuirea de conținut care reprezintă
obiectul material al unor infracțiuni. În acest sens, exemplificăm următoarele
infracțiuni: art. 368 din Codul Penal –instingarea publică, art. 369 din Codul
Penal – incitarea la ura sau dicriminare, art. 371 din Codul Penal – tulburarea
ordinii și liniștii publice, art. 374
din Codul Penal– pornografia infantilă, art. 275 din Codul Penal –
ultrajul contra bunelor moravuri etc.
Răspunderea
contravențională
Ca o consecință a
stabilirii că facebook este un spațiu public, utilizatorii pot răspunde
contravențional pentru faptele lor, constând în distribuirea de conținut care
reprezintă obiectul material al unor contravenții, ca de exemplu:
- Săvârșirea pe facebook de fapte, acte sau gesture obscene, proferarea de injurii, expresii jignitoare sau vulgare, amenințări cu acte de violență împotriva persoanelor sau bunurilor acestora, de natură de tulbure ordinea și liniștea publică sau să provoace indignarea cetățenilor ori să lezeze demnitatea și onoarea acestora sau a instituțiilor publice;
- Consituirea unui grup pe facebook format din trei sau mai multe persoane, în scopul de a săvârși acțiuni ilicite, contrare ordinii și liniștii publice și normelor de conviețuire socială, precum și actele de încurajare sau de spirijinire, prin orice formă, a unor astfel de grupuri de persoane, care incită la dezordine socială.
- insulta;
- calomnia;
- cerșetoria;
Răspunderea
civilă delictuală pentru fapta ilicită constând în afirmații calomnioase pe
facebook la adresa unei persoane care aduc atingere demnității, onoarei și
reputației unei persoane.
Oamenii
trebuie să realizeze că Facebook este o rețea socială, nu un jurnal.