Promoțiile în mediul online sau cum să nu-ți iei țeapă în perioada următoare 🛒
11 minute • Ana-Maria Udriște și Claudia Stanciu • 11 octombrie 2022
Tuturor ne plac reducerile, nu-i așa? ✂ și vânăm promoțiile online în căutarea celui mai bun deal. Dar ce se întâmplă când ideea de ”cel mai bun deal” este doar în mintea noastră?
Comerțul online este un mare avantaj al zilelor noastre căci produsele mult dorite sunt doar la un click distanță.
Începând cu anul 2011 când fenomenul Black Friday a devenit popular și în România, reducerile din mediul online reprezintă una dintre cele mai mari tentații ale clienților în momentul achiziționării de produse. Din 2015 și până în prezent vânzările online continuă să le depășească pe cele tradiționale.
Cu toate acestea, nu toate promoțiile sunt într-adevăr și avantajoase pentru consumatori, așadar cum le descoperim pe cele într-adevăr avantajoase? 😉
💡Vânzările online cresc tot mai mult de la un an la altul și motivele sunt ușor de intuit, și anume, publicitatea și accesibilitatea. Legea face diferența între 3 tipuri de vânzări:
- Lichidările (vânzarea de lichidare) – este activitatea prin intermediul căreia se urmărește, prin reduceri de preț, vânzarea accelerată a totalității sau a unei părți din stocul de produse al comerciantului (în ipoteza vânzării produselor în magazinele fizice, lichidările necesită efectuarea unei notificări către primărie cu o listă a stocului de produse)
- intervine în ipoteza în care comerciantul:
- își încetează definitiv activitatea
- întrerupe activitatea comercială sezonieră pentru cel puțin 5 luni
- suspendă sau înlocuiește activitatea comercială desfășurată etc.
- intervine în ipoteza în care comerciantul:
- Soldările (vânzarea de soldare) – reprezintă vânzarea accelerată a stocului de mărfuri existent în scopul reînnoirii sezoniere a sortimentelor de mărfuri
→ sunt cel mai des întâlnite și includ majoritatea produselor pe care le găsim în centrele comerciale – articole de îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii
- De reținut e că acestea au loc în 2 perioade 📅 expres prevăzute de lege:
- Sezonul toamnă – iarnă – între 15 ianuarie – 15 aprilie
- Sezonul primăvară – vară – între 1 august – 31 octombrie
- Soldările au o durată maximă de 45 de zile fiecare și condiția este ca acestea să includă produse care erau oferite spre vânzare în mod obișnuit înaintea acestei date. Această regulă e valabilă atât pentru magazinele online, cât și pentru cele fizice, în conformitate cu noile reglementări introduse la sfârșitul lunii mai a acestui an prin OUG nr. 58/2022.
- Promoțiile (vânzările promoționale) – sunt vânzările cu amănuntul, vânzările cash and carry (comerț cu autoservire pe bază de cartelă de acces, de pildă, Metro) sau prestările de servicii de piaţă care pot avea loc în orice perioadă a anului.
🚨Promoțiile online – una dintre cele mai cunoscute strategii de marketing
Majoritatea deciziilor de cumpărare se produc la nivel subconștient. Oamenii nu sunt așa raționali precum am crede, iar acest element este cu atât mai relevant în domenii precum marketing, vânzări și branding (cf. Inc.com). Promovarea unui produs în mediul online trebuie să țină cont de deciziile subconștiente ale consumatorului. Oamenii sunt ghidați de emoții și pe asta se bazează și marile companii atunci când realizează campanii promoționale – le oferă consumatorilor o stare/un feeling/un stil de viață, nu un simplu produs.
🤔Dacă e mereu la reducere oare mai există o reducere?
Hai să spunem adevărul, cu toții umblăm ore în șir pe internet în căutarea celor mai profitabile reduceri😁. Procentul mare de reducere afișat pe site ne face să credem că achiziționând produsul realizăm o adevărată afacere. Însă este oare un chilipir așa cum e prezentat pe site dacă produsul este redus de la 100 la 30 de lei, însă în realitate costul pentru producția lui a fost de numai 10 lei? Așa consumatorii ajung să nu mai deosebească adevărata valoare a produselor. Deși bănuiesc că există posibilitatea ca prețurile să fi fost ”umflate”, nu se pot abține din achiziționarea unor chilipiruri, în speranța unui câștig (cf. BBC News)
💸Regulile de ”aur” pentru comercianți cu privire la promoțiile online
Promoțiile și reducerile de preț (fie ele soldări sau lichidări) sunt reglementate de Legea nr. 650/2002 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă.
Comercianții trebuie să aibă grijă să respecte următoarele reguli atunci când decid să promoveze în mediul online produse cu preț redus:
Orice notificare de reducere a prețului trebuie să indice clar prețul aplicat anterior.
De regulă, prețul întreg trebuie să fie afișat pe site o perioadă mai lungă de timp comparativ cu cel redus, căci numai așa putem vorbi de o reducere reală (cf. ASA). În Marea Britanie exista chiar o regulă conform căreia dacă nu sunt afișate cel puțin 10% din produse la reducere, nu există o reducere.
Reducerile trebuie să se raporteze la prețul de referință, adică cel mai mic preț afișat de comerciant în ultimele 30 de zile📅. Acestea trebuie să se adreseze ansamblului consumatorilor și să indice în cifre o reducere față de prețul de referință. Scopul acestei noi reglementări este combaterea practicilor de creștere artificială a prețurilor urmate de ulterioara lor reducere, practici care în realitate nu oferă niciun avantaj consumatorului.
💭Anunţurile privind reducerile de preţ trebuie să fie efectuate vizibil, lizibil și fără echivoc. Legea prevede 3 forme admisibile de afișare a reducerilor:
- prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat;
- prin menţiunile «preţ nou», «preţ vechi» lângă sumele corespunzătoare;
- prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat; cf. art. 35 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 650/2002
Exemplu de reduceri conform lit. a) afișate pe site-ul hamangiu.ro
📌Orice anunț privind reduceri de preț trebuie să cuprindă:
- reducerea efectivă în raport cu prețul de referință
- produsele, respectiv serviciile la care se referă anunțul
- perioada în care se aplică aceste reduceri (pentru lichidări, soldări sau promoții se poate utiliza și mențiunea ”până la epuizarea stocului”)
În ipoteza în care reducerea de preţ este majorată treptat, pe perioada aceleiaşi campanii de reducere, preţul anterior este considerat preţul fără reducere înainte de prima aplicare a reducerii de preţ.
by www.hamangiu.ro – un exemplu de reducere corectă – este menționat prețul redus al pachetului, prețul inițial, procentul reducerii oferite, dar și prețul fiecăreia dintre cărțile componente ale pachetului
Atenție la practicile comerciale incorecte❗
Astfel, este interzisă vânzarea în pierdere, respectiv vânzarea la un preț egal sau inferior costului de achiziţie înregistrat de comerciant. De pildă, achiziționarea unui telefon mobil în valoare de 3000 de lei, ce urmează să fie vândut pe un alt site nu va putea fi efectuată la un preț inferior pragului de 3000 de lei. Cu toate acestea, există câteva excepții, precizate expres în art. 17 din Ordonanța nr. 99 din 2000 precum lichidările, soldările, vânzări ale produselor care într-o perioadă de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vândute sau vânzări accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapidă. Nerespectarea acestei reguli se sancționează cu amendă de la 2.000 la 10.000 de lei.
👉Ai fost nedreptățit?
ANPC este instituția la care poți apela în cazul în care ai fost neîndreptățit în urma unei vânzări. Având ca scop protecția consumatorului, ANPC asigură pârghiile legale pentru soluționarea eventualelor conflicte dintre vânzător și cumpărător. ANPC nu se ocupă doar de ”țepe”, ci și de respectarea prevederilor legale privind garanția, returul, informarea sau conformitatea produsului. Prin aplicarea unor amenzi, Agenția determină vânzătorii să respecte drepturile consumatorilor.
Anul trecut, în perioada desfășurării fenomenului Black Friday, unul dintre marii retaileri online din România, eMag, a fost sancționat de ANPC cu o amendă în valoare de 50.000 lei pentru nerespectarea reglementărilor privind reducerile online, mai exact, pe pagina de prezentare a produselor apărea mesajul “Preţul tăiat este cel mai mic preţ la care a fost vândut produsul în ultimele 30 de zile” (cf. Money.ro), neexistând nicio altă informaţie care să prezinte durata promoţiei (reducerii), respectiv data de început a acesteia. Mai exact, oamenii nu erau informaţi de când se calculează cele 30 de zile.
eMag nu a fost însă singurul retailer sancționat. În cadrul verificărilor efectuate de inspectorii ANPC, în același interval de Black Friday, echipele de control au constatat că magazinul Altex promova produse ca fiind la reducere de preț, fără a se raporta la prețul de referință corespunzător (cel mai mic preț afișat în ultimele 30 de zile). În urma constatării a peste 1000 de produse cu abateri de preț pe site-ul online al comerciantului, Altex a fost sancționat cu o amendă în valoare de 50.000 lei, de altfel, fiind propusă și suspendarea activității până la încetarea practicilor comerciale incorecte (cf. HotNews.ro).
cf. site-ului anpc.ro
Un nou instrument vine însă în sprijinul consumatorilor căci, de la sfârșitul lunii mai a acestui an, prin Ordonanța de urgență nr. 58/2022 a fost introdus cazierul comercial care reprezintă fişa de evidenţă în care ANPC consemnează faptele şi sancţiunile aplicate operatorilor economici.
🌐Promoțiile online trebuie anunțate?
Răspunsul este NU. Momentan nu există o reglementare în acest sens. Bineînțeles, atunci când au perioade promoționale, comercianții trebuie să respecte regulile amintite mai sus.
Cumpărătorii sunt tentați să achiziționeze produse la reducere, însă atenția la detalii, în special gradul de satisfacție a nevoilor consumatorilor determină, de cele mai multe ori, succesul unei afaceri.
🕵️Așadar, things to keep in mind:
- Prețul de referință (cel de la care pornește promoția) trebuie să fie cel mai mic preț afișat în ultimele 30 de zile.
- Tehnicile de marketing de natură să conducă în eroare consumatorul precum preț recomandat, preț furnizor sau preț maximal NU sunt permise (cf. BBC News).
- Prețurile inițiale de introducere a unui produs pe piață NU sunt considerate reduceri propriu-zise (cf. ASA).
- În cazul ofertelor combo 1+1 la x lei, consumatorul trebuie să poată vedea și prețul per unitate.
- Dacă pe site un produs e mereu redus, nu mai există o reducere.
- De regulă, nu ai voie să vinzi un produs la un preț inferior celui de achiziție.
Little mind tricks – care ne determină să cumpărăm:
- Suntem atrași de prețurile scrise cu roșu. 🚩
- Credința că dacă un produs este scump 💰, este și bun – efectul Apple.
- Magia cifrelor 99, oferă consumatorului impresia unui preț mai mic și determină achiziționarea produsului – în știință, fenomenul poartă numele efectul cifrelor de stânga (cf. sellfy.ro) căci marea majoritate a oamenilor citesc de la stânga la dreapta.
- Prețurile reprezintă o formă de psihologie. Oamenii sunt dispuși să plătească pentru un produs până ating un așa numit ”punct al durerii”. Comercianții exploatează cât mai mult acest interval în interesul de a genera o cotă sporită a profitului.
Alte articole privind promoțiile online care te-ar putea interesa by Avocatoo:
Suntem avocați specializați în e-commerce, social media și digital. Știm exact ce trebuie să faci ca să nu îți iei o amendă, să ai clienții mulțumiți, iar afacerea ta să scaleze în siguranță. Scrie-ne astăzi și îți vom face un e-commerce #pelegale care să te ajute să dormi în liniște.
Poză de Markus Spiske pe Unsplash
*articolul a fost redactat de Claudia Stanciu – Studentă la Facultatea de Drept din cadrul ASE București