concurenta neloiala

Razboiul Metro vs. Lidl. Metro sanctionata pentru practici comerciale neloiale.

5 minute • Ana-Maria Udriste • 07 martie 2019


Comisia pentru Protecția Concurenței (CPC) a sancționat recent Metro Cash & Carry cu Lev14,972,320 (7,656,146.74 Euro) sau 2% din cifra de afaceri de 2017 pentru efectuarea unei campanii de publicitate comparativă neloiale. CPC a ordonat companiei Metro să înceteze imediat campania și să informeze două ziare naționale cu privire la decizia de sancționare.

Fapte

Lidl Bulgaria EOOD a susținut că Metro a concurat în mod incorect prin desfășurarea unei campanii de publicitate comparativă care a încurajat clienții Lidl să facă cumpărături la Metro.
Potrivit Lidl, campania a inclus mai multe clipuri care se refereau la săptămâna tematică populară a Lidl, în cadrul căreia a oferit mâncare și băutură din anumite țări și regiuni cu tradiții culinare unice (de exemplu, în timpul săptămânii italiene Lidl a oferit specialități precum vinurile italienești, cârnați, paste și brânză).
Anunțul lui Metro a afirmat că “săptămâna italiană/asiatică/germană/americană în Metro începe la 1 ianuarie și este până la 31 decembrie … nu vă schimbați gustul, schimbați supermarketul!”.
Potrivit Lidl, anunțul presupune că Metro a furnizat aceleași produse oferite în săptămânile tematice ale lui Lidl, dar pe tot parcursul anului. Anunțul a fost, prin urmare, un mijloc pentru Metro de a-și susține superioritatea și a încuraja clienții Lidl să facă cumpărături la Metro.
Cu toate acestea, Metro a susținut că săptămânile tematice nu sunt unice pentru Lidl, deoarece alte lanțuri de supermarketuri desfășoară campanii similare (de exemplu, Kaufland și Billa). În plus, Metro a declarat că, în comparație cu Lidl, utilizează un model de afaceri complet diferit, care este mult mai amplu și vizează vânzători și reselleri profesioniști în primul rând (comerț cu ridicata și bunuri în vrac). În comparație, Lidl operează la o scară mult mai mică: clienții săi cumpără produse alimentare și alimente pe o bază zilnică sau săptămânală.
Metro a afirmat, de asemenea, că operează pe un nivel diferit de piață în comparație cu Lidl și vizează diferite clienți. În opinia Metro, anunțul în cauză pur și simplu a încercat să demonstreze că:

  • Hypermarket-urile Metro oferă clienților o gamă largă de produse; și
  • spre deosebire de concurenții bulgari (inclusiv Lidl), clienții Metro beneficiază de acest sortiment pe tot parcursul anului.

Decizie

Articolul 32 alineatul (1) din Legea privind protecția concurenței din Bulgaria interzice în mod explicit societăților să desfășoare o publicitate înșelătoare sau neloiale din cauza efectelor negative pe care le poate avea asupra concurenților, în special în ceea ce privește influențarea comportamentului clienților.
În ciuda argumentelor Metro, CPC a stabilit că:

  • cei mai mulți clienți asociază săptămânile tematice cu Lidl; și
  • anunțul lui Metro, cel puțin indirect, se referea la Lidl.

În plus, CPC a stabilit că alte lanțuri de supermarketuri nu se implică în campanii de anunțuri identice. Prin urmare, ideea că produsele asociate cu “săptămâna italiană/asiatică/americană în Metro” ar fi disponibile pe parcursul întregului an a fost considerată un atac împotriva strategiei de afaceri a Lidl.
Mai mult, CPC a considerat expresia “schimbarea supermarketului” anticoncurențială, deoarece a încurajat direct clienții Lidl să facă cumpărături la Metro.
Prin urmare, s-a constatat că campania de publicitate comparativă a Metro a încălcat legea concurenței din Bulgaria.
Corespondentul în legislația din România, cu un conținut aproape identic, îl regăsim în art. 2 din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenței neloiale, care prevede că:

Articolul 2
(1) Constituie concurență neloială, în sensul prezentei legi, practicile comerciale ale întreprinderii care contravin uzanțelor cinstite și principiului general al bunei-credințe și care produc sau pot produce pagube oricăror participanți la piață.
(2) Sunt interzise practicile de concurență neloială, după cum urmează:
a) denigrarea unui competitor sau a produselor/serviciilor sale, realizată prin comunicarea ori răspândirea de către o întreprindere sau reprezentantul/angajatul său de informații care nu corespund realității despre activitatea unui concurent sau despre produsele acestuia, de natură să îi lezeze interesele;
b) deturnarea clientelei unei întreprinderi de către un fost sau actual salariat/reprezentant al său ori de către orice altă persoană prin folosirea unor secrete comerciale, pentru care respectiva întreprindere a luat măsuri rezonabile de asigurare a protecției acestora și a căror dezvăluire poate dăuna intereselor acelei întreprinderi;
c) orice alte practici comerciale care contravin uzanțelor cinstite și principiului general al bunei-credințe și care produc sau pot produce pagube oricăror participanți la piață.


Află tot ce trebuie să știi despre concurența neloială în România aici.
Ai nevoie de ajutor? Intră în contact cu unul din specialiștii noștri la contact@avocatoo.ro sau scrie-ne mai jos:
[wpforms id=”13516″ title=”true”]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *