christin hume mfB1B1s4sMc unsplash

Red flags de proprietate intelectuală dacă faci publicitate sau marketing online

8 minute • Ion Elena Cristiana • 18 mai 2023


Dacă lucrezi în domeniul marketing-ului online sau pur și simplu te încântă ideea de a produce bani din fața PC-ului, haide să aflăm împreună câteva inside-uri pe care cu siguranță nu le cunoșteai despre proprietatea intelectuală în era digitalizării. 👀

În mod cert, produsele digitale pe care le consumăm la un click distanță sunt mișto, dar de câte ori ți-ai pus întrebări despre drepturi de autor sau concepte precum fair use? Well, să zicem că ai făcut o poză care-ți place, o postezi pe una dintre rețelele de socializare (noroc că avem o gamă largă de posibilități😅), iar la un moment dat observi că fix aceeași poză a fost folosită în cadrul unei campanii de publicitate, repostată pe undeva (sau whatever, you name it), în timp ce autorul postării pretinde că Internetu` este un loc liber și „Ce are, dom`le, că doar am găsit-o pe net!” (hehe, ba bine că nu🤫).

Spre deosebire de alte domenii, atunci când  activitatea ta implică fuga din stânga-n dreapta pe meleagurile online-ului 🏃, de cele mai multe ori nu vindem produse palpabile, ci ideile noastre, gândul ăla revelator de la 3 dimineața după 4 nopți în care te-ai stresat să-ți iasă un proiect 🙄 sau chiar imaginea noastră. That`s it, uneori poate e frustrant, însă astăzi vom discuta despre cum ne păstrăm ideile safe și ce facem când ne dorim cu ardoare să folosim un produs digital fără a încălca drepturile de autor (și, bineînțeles, când nu vrem ca ale noastre să fie încălcate). ⚖️

Principalele red flags pe care să le iei în considerare 🚩

  1. Folosirea de materiale fără permisiunea autorului

Utilizarea de materiale fără a avea permisiunea proprietarului acestora reprezintă o încălcare gravă a drepturilor de autor. În România, legea drepturilor de autor și a drepturilor conexe asigură protecția creatorilor asupra operelor lor. Prin urmare, dacă te-ai gândit vreodată să adaugi o poză random de pe net unui proiect la care lucrezi de ceva timp, ai grijă că s-ar putea ca „Pinterest” să nu fie destul atunci când treci sursa. Știm că unele activități pot fi copleșitoare și îți scapă, dar mai bine revizuiești o chestie de cinci ori înainte să o trimiți, altfel s-ar putea ca într-o zi cu soare să fii chemat în instanță și să nu știi de ce.

  1. Utilizarea unui nume de marcă

Un nume de marcă este numele comercial care identifică un produs sau un serviciu oferit de o anumită companie și care este protejat prin lege. De exemplu, companii precum Microsoft, Coca-Cola sau  Tesla sunt nume de mărci cunoscute în întreaga lume. Acestea sunt asociate cu o anumită calitate, performanța și alte atribute care fac produsul să se diferențieze într-o listă infinită de alte produse sau servicii similare.

Astfel, dacă companiile au obținut drepturile de proprietate intelectuală prin înregistrarea mărcii la Oficiul Român de Proprietate Intelectuală, este ilegal să-i folosești numele fără acordul proprietarului și poți să fii sancționat grav în instanță. Ei bine, atunci când vei alege numele care îți va reprezenta serviciile, cu siguranță te vei supune unui adevărat exercițiu de imaginație. Fii creativ, original, alege un nume intuitiv activității tale, studiază piața nițel și va fi bine! Despre mărci am scris mai multe aici.

  1. Promovezi produse sau servicii care încalcă drepturile de proprietate intelectuală: BIG NO-NO

Fii extrem de atent la ce fel de produse/servicii promovezi și cu ce vrei să te asociezi. Dacă te lovești de o firmă care îți propune să faci publicitate unei platforme care încurajează pirateria, fugi cât te țin picioarele (mă rog, măcar distanțează-te în pas alert). Din nou, chiar dacă (poate) ești la început și (p o a t e) cineva a uitat să aducă vorba despre asta, nu citi contractul după o noapte în club și patru ore de somn adunate toată săptămâna (și nu pe diagonală!) sau apelează la un avocat și refuză orice poate promova pirateria, produsele contrafăcute sau ceea ce poate părea că riscă să încalce drepturile de proprietate intelectuală ale cuiva.

 Cum să încalci legea fără să încalci legea

Clickbait? Puțin. Am dreptate? Și da, și nu. Există câteva condiții în care e posibil să te folosești de textul sau fotografia altcuiva, dar și niște limite foarte simpatice (sau nu, dar îți sărim în ajutor imediat).

Ce este fair use

În linii mari, acest concept, cunoscut în România și ca utilizare loială, se referă la acele cazuri în care ne putem folosi de proprietatea intelectuală a cuiva fără a-i încălca drepturile de autor. Astfel, dacă cineva folosește o fotografie realizată de tine pentru a face un meme sau o simplă postare amuzantă (cu scop caricatural, adică), fără ca oamenii să facă confuzie între tine ca persoană și operă în sine, atunci cu siguranță putem vorbi despre fair use. Mai multe detalii aici.

Alte situații în care fair use se poate aplica:

  1. Critică sau comentarii

Nimănui nu îi place să fie criticat, însă, dacă cineva se decide să folosească un material protejat prin copyright pentru a-l critica sau a face un comentariu asupra acestuia, de cele mai multe ori aceasta poate fi considerată o utilizare legală a fair use. 

Cu toate astea, țineți minte că utilizarea trebuie să fie bine întemeiată și nu reprezintă o cale ca persoana în cauză să-și promoveze propriile interese sau servicii! De pildă, când cineva îți prezintă produsul într-o manieră departe de a fi constructivă și se apucă să îl critice gratuit și pe lângă subiect, ba mai mult, îl pune într-o lumină negativă în raport cu produsul său cu scopul de a-și „face reclamă” despre cât de bunfrumosdeștept este fiindcă l-a creat, s-ar putea să aibă de-a face cu niște avocați cărora să le dea socoteală. 

  1. Educație

 *Alexa, play Ani de liceu by Stela Enache* 🎶 

Acum că ne-am amuzat puțin, dacă, de exemplu, la un moment dat, vreo profă din liceu ți-a pus pe videoproiector un film pe care să îl vezi împreună cu restul colegilor ori ți-a dat de învățat un eseu greoi pe care să îl citești cu lacrimi în ochi până săptămâna viitoare, atunci aceasta a utilizat un material protejat de dreptul de autor în scopuri educaționale și e OK. La fel ar putea să facă o profă de marketing în facultate cu unul dintre materialele tale: „Haideți să discutăm la seminar pe marginea acestei campanii de publicitate!”.

  1. Revenim la meme, că tare ne mai plac 🤪

Hai că am râs cu toții cel puțin o dată când am văzut o postare amuzantă pe Facebook sau am dat share unei poze funny fără a ne pune întrebări de morală despre copyright și care este autorul de fapt. Ei bine, află că treaba asta este cât se poate de legală, dar cu niște condiții. Așa cum s-a menționat mai sus, dacă tu faci o poză și, deodată, devine un meme viral pe Internet, există câteva limite pe care le vom discuta imediat.

  1. Este foarte important ca cei care distribuie să știe cine ești tu, care este activitatea ta și de ce nu e în regulă să te identifice cu diverse reinterpretări ale creației tale. Să zicem că ești tipul din meme-ul ăsta. Este ceva cu care vrei să fii asociat? Ești de acord cu felul în care se raportează oamenii la tine? Îți afectează viața personală sau profesională? Soția ți-a oferit un loc călduț pe preșul din fața ușii? Dintr-astea.
  1. Același lucru, însă despre operă în sine. Dacă scopul produsului tău a fost altul, dacă ai pictat un tablou abstract căruia oamenii să îi acorde diferite reinterpretări, asigură-te că aceștia îi cunosc substratul înainte de a-i da drumul într-o avalanșă de haha-uri pe online. Nici Leonardo da Vinci nu s-a gândit la asta când a pictat-o pe Monalisa, nu?

Concluzii

Ceea ce am prezentat este un punct de la care să poți pleca atunci când îți dorești să faci un pas către publicitate sau marketing online. Faptul că în zilele noastre foarte multe joburi presupun să poți lucra cu pisica în brațe, îmbrăcat în pijamalele alea pătate de muștar pe care le avem cu toții, în propria casă, înseamnă, de cele mai multe ori, o atenție sporită la detalii, adică de unde ne inspirăm, care ne sunt sursele & so on. În orice caz, chiar dacă aici ai o bază de la care să pornești, ar fi bine ca înainte să consulți un avocat – suntem aici ca să te consiliem. Mult succes! ❤️


Fotografie de Christin Hume pe Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *