kwame anim vlMWM GWgoE unsplash

RetuRO duce gestionarea deșeurilor la următorul nivel

11 minute • Huleni Elena • 19 septembrie 2023


Și tu te-ai împotmolit în încercarea de a găsi un punct de colectare apropiat pentru ambalajele de băuturi, așa-i? 

RetuRO transformă ambalajele goale în valoare reală, au învins drama colectării și au găsit soluția care e chiar sus pe site!

RetuRO implementează cel mai mare proiect de economie circulară din România – Sistemul de garanție – returnare (SGR). Ce înseamnă asta? Un mediu mai curat, mai verde și unde mai pui că România va atinge normele de colectare și reciclare la care s-a angajat în fața Uniunii Europene.  

Ce trebuie să știi despre ReturRO dacă ești comerciant? 

♻️ RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. a fost licențiat oficial pe data de 24 august 2022 prin Hotărârea de Guvern 1074/2021, hotărâre care include, printre altele, obligația comercianților de a se înregistra în Sistemul de Garanție – Returnare.  

RetuRO funcționează pe baza principiului not-for-profit, adică eventualul profit realizat în urma colectării de ambalaje va fi reinvestit exclusiv în dezvoltarea Sistemului Garanție-Returnare, deci în îmbunătățirea serviciilor și în găsirea celor mai bune modalități de colectare și reciclare. 

Hai să lămurim ce înseamnă noțiunea de comerciant în scopul SGR. Te încadrezi aici dacă ești persoană juridică ce desfășoară o activitate comercială care implică produse în ambalaje SGR către consumatorii finali (clienți), inclusiv activități din industria hotelieră, servicii alimentare, unități care organizează evenimente, pregătesc și servesc alimente și băuturi.

Practic, toți comercianții din România care comercializează produse din categoriile: apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin sau băuturi spirtoase, în ambalaje de unică folosință din plastic, sticlă sau metal, cu volume între 0,1 litri și 3 litri inclusiv, au o serie de obligații legale în raport cu SGR care va deveni funcțional în România de la 30 noiembrie 2023.

E foarte important în acest proces să te înregistrezi pe platforma RetuRO dacă ești comerciant și să te asiguri că ai finalizat înregistrarea. De ce? SGR nu poate funcționa fără implicarea ta și a tuturor celorlalți comercianți care vând băuturi, de la cel mai mic magazin din sat (da, pentru asta există colectare manuală) până la giganții economici (care pot opta pentru colectare automată).

În acest punct, totul depinde de implicarea comercianților pentru ca RetuRO să adune toate informațiile detaliate, clare și actualizate din piață și să le evalueze corespunzător ca să simuleze și să implementeze un sistem eficient care să transforme modul în care România abordează protecția mediului. 

Legea, ce zice legea?

Hai să vedem ce spune Legea nr. 249/2015 care reglementează modul în care ambalajele și deșeurile de ambalaje trebuie gestionate în scopul protejării mediului înconjurător și sănătății populației: 

  1. Cum definește legea ambalajele? – Orice produs fabricat din materiale de diverse tipuri, folosit pentru protejarea, manipularea, livrarea și prezentarea altor produse.                 
  2. Ce sunt deșeurile? – Deșeurile sunt ambalajele care devin inutile după utilizare, deșeuri care sunt împărțite în următoarele categorii: deșeuri de hârtie și carton, sticlă, plastic, metal și lemn. Aici intervine RetuRO care va recupera și refolosi ambalajele pentru băuturi (dar doar cele pentru apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin sau băuturi spirtoase, în ambalaje de unică folosință din plastic, sticlă sau metal, cu volume între 0,1 litri și 3 litri inclusiv)  și va crea un impact major pe piața de reciclare din România. 
  3. Colectarea selectivă și reciclarea – Legea impune obligații pentru autoritățile publice și operatorii economici să dezvolte și să implementeze sisteme eficiente de colectare selectivă a deșeurilor de ambalaje. RetuRO vine în ajutorul comercianților prin implementarea unui ghid al specificațiilor automatelor de preluare a ambalajelor (RVM) ca să asigure funcționalitatea SGR. 
  4. Responsabilitatea producătorului și comercianților – Așa cum suntem obișnuiți deja, munca în echipă reprezintă cheia spre sustenabilitate și un mediu curat. Legea impune responsabilitatea producătorilor și importatorilor de ambalaje de a se asigura că ambalajele sunt gestionate în mod corespunzător după utilizare. RetuRO vine cu soluția, comercianții trebuie să adopte și să participe activ la implementarea acestui proces.
  5. Raportare și Monitorizare – Comercianții trebuie să raporteze periodic conform legii cantitățile de ambalaje puse pe piață, colectate și reciclate. În acest scop, RetuRO a implementat un sistem online în care comercianții vor raporta colectarea ambalajelor SGR, astfel încât sistemul să poată fi monitorizat și îmbunătățit constant.

Bineînțeles că orice obligație nerespectată aduce anumite consecințe. Sancțiunile nerespectării obligațiilor sunt stabilite în art.26 din Legea nr. 249/2015 și vorbim de contravenții serioase pentru care un comerciant poate scoate din buzunar sume de la 10.000 lei până la 25.000 lei în funcție de norma încălcată.

Ce este Sistemul de Garanție-Returnare (SGR)?

🪙 Un sistem prin care consumatorul va plăti o garanție de 0.50 RON atunci când va cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. 

Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv pe care consumatorul va trebui să le returneze după golirea ambalajului. 

Care-i treaba cu garanția? Acest sistem nu este unul cu totul nou pentru consumatorii români.

În primii 2-3 ani, garanția va rămâne la o valoare fixă de 0.50 RON, indiferent de tipul ambalajului și conținutul acestuia. Vorbim de o valoare suficient de semnificativă ca să motiveze consumatorul să returneze ambalajele, dar suficient de mică ca să nu fie percepută ca o majorare semnificativă a prețului. Totuși, odată ce consumatorii se acomodează cu sistemul, valoarea va putea fi ajustată.

Să faci parte din proiect și să ajuți la recuperarea și reciclarea a peste 7 miliarde de ambalaje anual cu integrarea unei scheme de stimulare financiară a returului ambalajelor sună bine pentru orice comerciant, nu?

Da, ai auzit bine, spre deosebire de alte țări care au implementat un astfel de sistem, RetuRO estimează că va avea de colectat în jur de 7 miliarde de ambalaje pentru că România are o populație mai mare, iar logistica și infrastructura constituie cea mai complicată parte a procesului – aproximativ 80.000 retaileri și 17 centre RetuRO pentru numărarea și sortarea ambalajelor la nivel național. 

Ghidul privind automatele de preluare a ambalajelor de băuturi (RVM) – cum funcționează?

Scopul principal al acestui ghid (pe care îl găsești 👉 aici) este ca tu, comerciant, să primești tot ce trebuie să știi despre RVM-uri și despre cum poți implementa și asigura o funcționare corespunzătoare a acestor automate în Sistemul Garanție-Returnare. 

Un pas semnificativ spre o gestionare mai eficientă a deșeurilor, automatele de preluare a ambalajelor vin cu o tehnologie care poate scana și recunoaște ambalajele care intră în SGR și oferă în același timp recompense pentru consumatori.

Totul este sistematizat și făcut cât se poate de simplu, tocmai ca să nu fie un efort pentru comercianți să colecteze ambalajele și nici pentru cetățeni să le aducă la punctul de colectare. 

Cum se va desfășura colectarea?

Cei de la RetuRO pun la dispoziție două tipuri de colectări care să se plieze pe necesitățile oricărui comerciant:

1. Colectare manuală

Nu este obligatorie dotarea cu un automat de preluare a ambalajelor de băuturi, astfel că cei înscriși în SGR pot să își facă propria evaluare în ceea ce privește necesitatea și eficiența achiziționării unui RVM. Practic, dacă tu ai un magazin  de cartier, ai în medie 50 de clienți pe zi, nu va fi nevoie să faci o investiție suplimentară într-un aparat de colectare, ci poți opta pentru colectarea manuală.

Este important să știi că va trebui să ții cont de anumite condiții în momentul în care un client se întoarce cu ambalajul pentru a-l recicla:

  • Să fii atent ca ambalajul să fie intact, să nu fie degradat/deformat.
  • Ambalajul trebuie să fie golit în întregime de conținut. 
  • Este necesar ca ambalajul să aibă aplicat marcajul care indică apartenența la SGR, în mod vizibil și lizibil.

Pasul următor este să raportezi ambalajele care fac obiectul SGR și garanțiile aferente lor, iar pentru asta, în calitate de comerciant, vei utiliza sistemul informatic pus la dispoziție online de către RetuRO. Așa totul este sistematizat și automatizat. 

Dacă te gândești unde trebuie să duci ambalajele colectate, află că administratorul SGR va gestiona ridicarea acestora și cât de des vor fi preluate în funcție de volumul de ambalaje colectate și poziționarea geografică a punctului de colectare, astfel încât activitatea ta și a afacerii tale să nu fie afectate.

2. Colectare automată  

Dacă ne raportăm la un supermarket, spre exemplu, vorbim clar de un flux mare de clienți și automat, un flux mare de ambalaje SGR care vor fi returnate. În contextul ăsta, cel mai bine este să optezi pentru colectare automată, dar asta după ce ai făcut o analiză înainte și ai ajuns la concluzia că asta e cea mai eficientă soluție pentru afacerea ta. 

La fel ca în cazul colectării manuale, sunt aplicabile aceleași condiții în legătură cu starea ambalajelor: să nu fie deformate sau degradate, să fie golite în întregime de conținut și să se vadă clar marcajul care indică apartenența la SGR.

Vorbim de o investiție suportată de comerciant pentru achiziționarea inițială a RVM-ului. 

Pentru acoperirea costurilor de gestionare a ambalajelor în punctele de returnare, atât pentru varianta manuală, cât și pentru cea automată, se va achita de către administratorul SGR un tarif de gestionare pentru fiecare ambalaj preluat. 

Cuantumul și frecvența plății vor fi stabilite transparent de administratorul SGR în funcție de metoda de calcul aprobată de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor. 

Deții un restaurant și nu știi dacă trebuie să te înregistrezi în platforma SGR? 

Da, îți este aplicabil. Ești în categoria comercianților HoReCa  – hoteluri, restaurante, cafenele. 

❗Dacă ești comerciant HoReCa nu ești obligat să ai un punct de returnare, dar trebuie să percepi garanția de la consumatori pentru produsele în ambalaje SGR.

Concluzie

SGR și automatele de preluare a ambalajelor de băuturi (RVM) reprezintă un pas important în direcția gestionării durabile a deșeurilor în România. Unde mai pui că totul este mult mai clar și ușor de făcut pentru comercianți pentru că cei de la RetuRO au un site foarte bine pus la punct și fac tot procesul de informare, înregistrare și implementare al serviciului simplu pentru toată lumea. Scopul este să contribuim la salvarea naturii, alege să fii parte din schimbare și lasă-i pe cei de la RetuRO să te îndrume în direcția asta!

RetuRO revoluționează astfel industria și susține colaborarea cu scopul de a construi un mediu în care reciclarea și refolosirea ambalajelor este o activitate ușoară și plăcută. Ai finalizat înregistrarea pe platforma RetuRO și ai consultat ghidul privind RVM? Ceasul ticăie și planeta nu iartă, și nici sancțiunile!

Acest material a fost publicat în parteneriat cu cei de la RetuRO. 


Fotografie de Kwame Anim pe Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *