lucrezia carnelos wQ9VuP Njr4 unsplash

Retururile online – ce drepturi, dar și ce obligații ai

10 minute • Alina Roxana Croitoru • 30 noiembrie 2022


Cumpărături online- noua modă. Timpul înseamnă bani, așa că, în ultima perioadă din ce în ce mai multe persoane aleg să își comande produsele preferate de pe internet. Așa nu mai pierzi timpul în trafic, nici în magazin unde îți pot face cu ochiul mai multe articole, nici energie să cauți ce ai nevoie printre rafturi. Pe deasupra mai economisești si ceva bănuți 💸. Dar cum funcționează retururile?

P.S.: Chiar recent Poliția Română a reținut două persoane într-un dosar legat de retururi neconforme. Practic, comandau produse și returnau altele vechi, ca să încaseze înapoi banii. Am povestit despre asta și în Newsletter pe Legale. Chiar așa, ești abonat la el?

Returul online. Ce presupune?

Mediul online îți oferă posibilitatea să alegi dintre mai multe oferte de preț, modele, culori – depinde care sunt criteriile atunci când te hotărăști să faci o achiziție. A sosit coletul, iar entuziasmul tău poate fi ruinat de faptul că produsul nu corespunde cu ceea ce ai văzut pe site sau are o calitate inferioară, care nu justifică, din punctul tău de vedere, banii dați. Sigur îți sună cunoscut. Dacă ești un fan al cumpărăturilor dintr-un singur click, mai mult ca sigur s-a întâmplat măcar o dată să nu fi mulțumit de ceea ce ai primit.

Returul reprezintă vestea bună în astfel de situații. Poți trimite înapoi coletul la vânzător și îți poți primi banii înapoi sau un alt produs la schimb. Sună destul de simplu, la prima vedere 😁 Însă, ca să stai fără griji, trebuie să fii un consumator informat și responsabil, să îți cunoști drepturile, dar și obligațiile.

Drepturile tale în calitate de cumpărător online

Produsul cumpărat nu corespunde cerințelor tale sau pur și simplu te-ai răzgândit?

1.Să fii informat asupra taxelor suplimentare!

Poți trimite coletul înapoi! Unele magazine online nu percep nicio taxă pentru retur, dar există și situații în care tu trebuie să suporți costurile expediției înapoi la vânzător. Cât poate costa? În jur de 2030 de lei, în funcție de tarifele practicate de serviciul de curierat cu care colaborează comerciantul, iar taxa respectivă trebuie menționată vizibil – să știi la ce să te aștepți. În caz contrar, dacă vânzătorul nu precizează pe nicăieri acest aspect, tu nu mai ești încărcat cu acest cost și va trebui să îl suporte cel de la care ai cumpărat, conform OUG 34/2014.

❗ Art. 6, alin. 6, OUG 34/2014

În cazul în care profesionistul nu îndeplineşte cerinţele în materie de informare cu privire la costuri suplimentare, conform celor menţionate la alin. (1) lit. e), sau la costurile aferente returnării produselor, conform celor menţionate la alin. (1) lit. i), consumatorul nu suportă respectivele costuri.

😉 În asemenea cazuri, ne înțelegi și pe noi avocații când tot batem monedă că trebuie să citești termenii&condițiile, așa-i? Că poate te trezești cu o taxă de retur de 100 de lei. De ce? Simplu. Poate vânzătorul tău lucrează cu FedX.

2. Să fii informat referitor la produsele care nu fac obiectul returului!

Produsele de igienă, articolele de lenjerie intimă sau alte produse care nu pot fi trimise din rațiuni ce țin de protecția sănătății nu pot fi returnate. De asemenea, și unele desigilate sau folosite se încadrează în această categorie. Când achiziționezi astfel de articole, ia în calcul și acest aspect!

❗ Art. 16, OUG 34/2014

Sunt exceptate de la dreptul de retragere prevăzut la art. 9-15 în ceea ce priveşte contractele la distanţă şi contractele în afara spaţiilor comerciale următoarele: e) furnizarea de produse sigilate care nu pot fi returnate din motive de protecţie a sănătăţii sau din motive de igienă şi care au fost desigilate de consumator;

3. Ai dreptul să alegi cum vrei să faci returul!

Programul încărcat poate fi un obtsacol când vine vorba despre un retur. Așadar, dacă nu ești mulțumit de ceea ce tocmai ai primit, poți efectua returul prin :

🤝 Easybox, pentru comercianții sau firmele de curierat care dispun de acestea (ex. eMAG, Sameday Easybox)

🤝 Firmă de curierat, indiferent de cea pe care o alegi

🤝 Retur personal, desigur, dacă vânzătorul are un punct de lucru în orașul în care locuiești

🤝 Poșta Română.

De obicei, vânzătorii recomandă returul prin curierat deoarece e mult mai eficient din punct de vedere al timpului și al eforturilor de deplasare ale ambelor părți. Însă, dacă tu dorești totuși să alegi poșta, o poți face fără probleme, nu poti fi obligat de nimeni să “trimiți prin curierul X”.

4. Poți cere un alt produs la schimb!

Spre exemplu, ai văzut într-o reclamă pe Facebook un pulover care este exact pe stilul tău, îl comanzi, iar atunci când deschizi pachetul, observi că are un mic defect estetic, este pătat într-un colț. Se mai poate întâmpla. Din fericire, poți solicita de la vânzător solicitarea unui același model de pulover, fără defecte.

5. Ai dreptul să primești banii înapoi în timp util!

Trimiți pachetul, dar banii tăi trebuie să se întoarcă la tine în maxim 14 zile. Vânzătorul nu poate amâna în funcție de propriul lui plac returnarea banilor.

❗ Art 13, OUG 34/2014

Obligaţiile care revin profesionistului în cazul retragerii

(1) Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată şi, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului în conformitate cu art. 11.

(2) Profesionistul rambursează sumele menţionate la alin. (1) folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.

Obligațiile tale în relația cu vânzătorul

  1. Trebuie să trimiți produsul înapoi sigilat sau nedeteriorat!

Indiferent de motivele returnării, trebuie să fii de bună credință! În caz contrar, există repercusiuni, mai exact se poate diminua valoarea bunului cumpărat.

Spre exemplu, comanzi un produs, iar pentru a te convinge că e ce trebuie, îl probezi/ inspectezi. Ai obligația să îl verifici cu o grijă suficientă, strict cât să îți dai seama dacă îl păstrezi sau nu ( Spre exemplu, o bicicletă trebuie testată în așa fel încât să nu tocești cauciucurile sau să nu fie evidentă scurta utilizare). În cazul unei manipulări excesive a bunurilor, răspunzi pentru eventuala diminuare a valorii lui, conform art. 14, alin. 3, O.U.G 34/2014.

Vânzătorul poate reține până la 70% din prețul pe care l-ai plătit, în funcțiile de termenii si condițiile acestuia. Unele dintre produse, cum ar fi cosmeticele, articole de igienă etc trebuie trimise înapoi în exact aceeași stare pentru a fi acceptate, iar pentru celelalte se aplică posibilitatea să primești mai puțin decât ai dat, dacă îl returnezi în condiții improprii. Ai mare grijă la starea produselor pe care le returnezi și consultă regulamentul comerciantului.

❗ Art. 14, alin. 3:

Consumatorul este responsabil doar în ceea ce priveşte diminuarea valorii produselor rezultată din manipularea acestora, diferit de ceea ce este necesar pentru determinarea naturii, caracteristicilor şi funcţionării produselor. Diminuarea valorii produselor nu trebuie să fie descurajantă pentru consumator în a-şi exercita dreptul de retragere. Indiferent de situaţie, consumatorul nu este responsabil pentru diminuarea valorii produselor în cazul în care profesionistul a omis să îl informeze cu privire la dreptul de retragere în conformitate cu art. 6 alin. (1) lit. h).

2. Respectă termenul de 14 zile pentru returnare!

Dacă vrei să fie procesat returul tău și să îți primești banii, organizează-te din timp și nu lăsa returul pe ultima sută de metri. Ai la dispoziție 14 zile calendaristice de la data la care ai intrat în posesia produsului achiziționat de tine.

❗ Art. 14, alin. 1, OUG 34/2014

Cu excepţia cazului în care profesionistul s-a oferit să recupereze el însuşi produsele, consumatorul returnează produsele sau le înmânează profesionistului sau unei persoane autorizate de profesionist să recepţioneze produsele, fără întârziere nejustificată şi în decurs de cel mult 14 zile de la data la care acesta a comunicat profesionistului decizia sa de retragere din contract în conformitate cu art. 11. Termenul este respectat dacă produsele sunt trimise înapoi de consumator înainte de expirarea perioadei de 14 zile

  1. Trebuie să suporți costul returului!

În cazul în care comerciantul nu acoperă taxele de expediție, le vei plăti tu, lucru despre care va trebui să ții cont! (Această obligație a ta este si un drept, este în corelație cu punctul 2.1)

❗ Art 6, alin. 1,

i) acolo unde este cazul, informaţia potrivit căreia consumatorul va trebui să suporte costul aferent returnării produselor în caz de retragere şi, pentru contractele la distanţă, dacă produsele, prin însăşi natura lor, nu pot fi, în mod normal, returnate prin poştă, costul aferent returnării produselor;

4. Nu îndepărta eticheta care prezintă compoziția!

Dacă dorești să returnezi un produs, ar trebui să te asiguri că nu îi rupi nici măcar eticheta de produs. Dar lucrul acesta nu reprezintă un motiv pentru care ți-ar putea fi refuzat returul. Însă, în cazul unelor magazine, când vine vorba despre un articol vestimentar, dacă ai rupt acea etichetă mică care indică materialele utilizate în fabricarea lui, nu mai ai șanse înspre a-ti primi banii.

🤓 Nici eticheta cu însemnele producătorului sau alte etichete de ”brand”.

❗ Spre exemplu, magazinul online Fashion Days are următoarea condiție : Îți recomandăm să probezi produsele fără îndepărtarea etichetei detașabile, asta în cazul produselor de brand (Hugo Boss, Dolce&Gabbana). Odată eliminate, ele nu mai pot face obiectul returului, iar tu nu-ți vei mai putea primi banii. Trebuie să mai știi că returul produsului fără etichetă de compoziție nu poate fi acceptat. Produsele marcate în formularul de retur trebuie predate integral curierului, exact cum au fost bifate în site la solicitarea returului.

5. Nu vrei să-ți pierzi timpul și nici comerciantul nu vrea asta.

Un retur presupune ocuparea câtorva minute din timpul tău. Așadar, nu are sens să trimiți produsele neconforme condițiilor impuse de vânzător și nici să încerci să îl păcălești cu un colet care nu are înăuntru un produs care nu are nicio legătură cu ceea ce ai comandat tu.

Concluzie

Cumpărăturile online sunt ca o sabie cu două tăișuri. Așadar, dacă nu ai o experiență plăcută cu acestea, posibilitatea returului este ca o portiță deschisă ca să-ți recuperezi investiția și să-ți găsești alt produs pe placul tău.


Fotografie de Lucrezia Carnelos pe Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *