art lasovsky 8XddFc6NkBY unsplash

10 recomandări. Cum să previi riscurile în proprietate intelectuală?

6 minute • Miruna Casiana Dumitrașcu • 17 noiembrie 2020


WIPO definește proprietatea intelectuală ca reprezentând proprietatea asupra a ceea ce are legătură cu creația minții: invenții, literatură, creații artistice, simboluri, nume, imagini utilizate în comerț. Este un concept destul de simplu și ușor de înțeles, incluzând anumite drepturi strâns legate de această ramură de drept.

Este destul de importantă pentru o firmă partea de proprietate intelectuală. Aceasta poate consta în cunoștințe tehnice, mărci, desene, modele sau alte drepturi născute dintr-o activitate creativă ce sunt considerate bunuri intangibile, care pot valora chiar mai mult decât bunurile fizice din companie (mobilier, echipamente, clădiri etc).

Să uzăm de tehnologie

Acum, datorită boom-ului tehnologiei, a internetului și a rețelelor de socializare, firmele trebuie să se adapteze ca să ajungă mai ușor la clienți. Asta presupune o expunere pe social media a acestor bunuri intangibile și este necesar să se ia măsuri pentru a exploata la maximum aceste rețele, însă fără a neglija protecția cuvenită proprietății intelectuale a companiei

Cu toții știm despre rețelele sociale prin intermediul cărora interacționăm în viața de zi cu zi: Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, Snapchat, etc. Iar firmele uzează de acestea pentru a-și promova produsele, serviciile, a interacționa cu potențialii clienți. De ce? Pentru că sunt niște instrumente ușor de utilizat de către toți, accesibil și în plus acoperă din punct de vedere teritorial foarte multe locații geografice. 

În orice caz, pentru a profită la maximum de acestea, firmele trebuie să aibă grijă la contentul pe care îl publică, așa că iată câteva recomandări pentru a evita expunerea la anumite riscuri în social media:

Creează userul aferent companiei tale în rețelele de socializare

Acestea au un impact puternic în poziționarea brandului, așa că este recomandat să îți creezi un cont pe Facebook, Linkedin, Twitter, etc. În funcție de firmă, sunt anumite rețele mai potrivite decât altele, dar, chiar și dacă nu le utilizezi, nu uită să îți creezi un profil pentru a impedica un terț să își facă înaintea ta. Pentru că rețelele funcționează pe principiul dacă te-ai înregistrat primul, atunci tu ești proprietarul. 

Înregistrează marca

Asigura-te că marca ta este înregistrată în zonele în care vinzi produsele sau serviciile. Înregistrarea în zonele în care ai o colaborare de scurtă/medie durată poate să fie pusă pe listă dacă ai suficient buget sau dacă se potrivește cu business plan-ul tău. Această problema este destul de importantă pentru că majoritatea țărilor recunoaște dreptul de proprietate intelectuală dacă este înregistrat, nu doar folosit, deși există și anumite excepții.

Verifică să ai autorizare din partea autorului/ proprietarul dreptului

Vezi dacă ai permisiune de a posta fotografii, videoclipuri, texte înainte să le publici pe social media, adică dacă ai o licență pentru a le utiliza sau dacă ai drepturile corespunzătoare de proprietate intelectuală. Ai grijă cu subiectele aflate în trending. Asta nu îți permite să folosești imaginile sau alt conținut în rețelele de socializare fără a cere permisiunea proprietarilor. 

De exemplu, dacă vrei să utilizezi imagini din seriale de televiziune sau filme, trebuie să ceri permisiunea deținătorului de drepturi. 

Verifică dacă ai permisiunea persoanelor care apar în fotografii înainte de a le publică

Dacă utilizezi imaginea, videoclipul sau vocea unei persoane în scopuri comerciale, trebuie să ai autorizația lor expresă, mai ales dacă sunt minori.

De exemplu, dacă intenționezi să folosești videoclipuri sau imagini cu modele, influenceri sau persoane care au avansat în firmă, trebuie să le ceri acordul.

Citează autorul

Când publici sau share-uiești o postare cu anumite știri sau informații, în primul rând confirmă sursă, apoi citează și autorul, și sursa ca să te asiguri că firma ta nu ia parte la un ciclu de fake news

De exemplu, dacă este vorba despre publicarea unei știri despre moartea unei celebrități, public-o sau share-uiește-o numai dacă verifici să fie un eveniment real.

Nu posta informații confidențiale sau mai sensibile

Postările tale nu ar trebui să conțină informații confidențiale sau sensibile despre firmă, angajați sau terți. 
De exemplu, în social media nu ar trebui să postezi fotografii care au legătură directă sau indirectă cu procedurile pe care le desfășori intern sau fotografii cu membrii familiilor angajaților sau colaboratorilor precum o imagine de la revelion unde apar și minori.

Respectă regulile Creative Commons licensing?

Dacă publici conținut cu CCL, asigura-te că respecți regulile acestui tip de licență. CCL sunt un tip anume de licențe care permit utilizatorilor sau licențiaților să utilizeze fotografii, texte care au drepturi de autor fără să ceară permisiunea autorului lucrării, însă acordând unele drepturi de baza, precum distribuirea, retușarea, crearea de lucrări derivate etc.

Poți vedea traducerea CCL în limba română aici,

Respectă drepturile consumatorului

Consumatorii au dreptul să primească, printre altele, informații clare, adevărate despre produsele și serviciile firmei, așa că postările tale sau publicațiile trebuie să respecte aceste standarde. Dacă primești reclamații de la consumatori, ar trebui să ai un plan de bătaie ca să știi cum ar trebui să acționezi în asemenea situații pentru că în rețelele de socializare trebuie să iei act imediat. 

Implementează reguli sau politici pentru social media

Este recomandat să implementezi reguli sau politici despre cum să utilizezi social media pentru companie. Poate fi un anumit ghid pentru persoanele responsabile de postările de pe conturile de socializare despre conduită pe care ar trebui să o ai zilnic, dar și cum să acționezi în anumite circumstanțe. 

De exemplu, dacă politica vrea să postezi fotografiile tale, atunci trebuie definit asta anterior.

Supraveghează

În firmă trebuie să existe cineva care să se ocupe de administrarea conturilor, dar și o altă persoană care să verifice dacă politicile și regulile sunt respectate. 

_______

Aceste recomandări nu sunt ierarhizate, nu sunt unele mai importante decât altele. În orice caz, pentru că tehnologia prinde o viteză uluitoare, este necesar să fii precaut cu privire la drepturile de proprietate intelectuală și să acționezi în situații de criză de genul plângeri sau comentarii din partea consumatorilor. Trebuie să răspunzi cât de repede poți, spre deosebire de alte mijloace de publicitate unde poate nu este un timp atât de scurt de reacție.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *