beach blue sky cheerful clouds 452738 1280x840 1

S-au publicat normele pentru terase și plaje

12 minute • Ana-Maria Udriste • 30 mai 2020


In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 0462 din 30 Mai 2020, s-au publicat urmatoarele Ordine de aplicare:

  • Ordin pentru aprobarea regulamentelor privind condițiile necesar a fi respectate în vederea reluării competițiilor sportive organizate în aer liber sau în bazine acoperite ori aflate în aer liber, precum și a activităților de pregătire sportivă în spații închise, în bazine acoperite sau aflate în aer liber de către sportivii profesioniști, sportivii de performanță și/sau legitimați
  • Ordin pentru aprobarea Normei privind stabilirea măsurilor specifice de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 pentru activitățile de preparare, servire și consum al produselor alimentare, băuturilor alcoolice și nealcoolice în spațiile special amenajate din exteriorul clădirilor unităților de alimentație publică
  • Ordin pentru aprobarea Normei privind stabilirea măsurilor specifice de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 pentru activitățile de operare a plajelor turistice

[embeddoc url=”http://avocatoo.ro/wp-content/uploads/2020/05/Ordin-plaja-HoReCa-competitii-sportive.pdf” viewer=”google”]

Pe care le poți descărca de mai jos:

În domeniul HORECA

Începând cu data de 1.06.2020 sunt permise activitățile de preparare, servire și consum al produselor alimentare, băuturilor alcoolice și nealcoolice la terasele sau spațiile deschise din exteriorul unităților de alimentație publică.

Măsuri
de protecție privind procedurile alimentare

Măsuri
anterioare reluării activităților de preparare

Operatorii
economici din sectorul alimentației publice, înainte de reluarea activităților
de preparare, servire și consum al produselor alimentare, băuturilor alcoolice
și nealcoolice în spațiile special amenajate din exteriorul clădirilor
unităților de alimentație publică, au următoarele obligații:

  1. verificarea stării de întreținere
    a tuturor spațiilor, facilităților, echipamentelor, inclusiv a ustensilelor ce
    se utilizează pentru recepția, depozitarea, prepararea, gătirea și servirea
    alimentelor către consumatorul final;
  2. revizuirea planurilor și
    procedurilor de igienizare, dezinfecție și de autocontrol pentru creșterea
    frecvenței acestor operațiuni și implementarea procedurilor de bune practici de
    igienă bazate pe principiile HACCP și, acolo unde este cazul, revizuirea
    planurilor HACCP;
  3. asigurarea de dispozitive și
    produse biocide avizate de Comisia Națională pentru Produse Biocide necesare
    dezinfectării mâinilor personalului lucrător, a spațiilor, facilităților,
    echipamentelor și ustensilelor utilizate;
  4. verificarea stocurilor de
    alimente, materii prime existente în unitate și eliminarea celor pentru care nu
    se poate garanta siguranța alimentară, cum ar fi alimentele ce prezintă
    modificări organoleptice, care au fost păstrate în condiții necorespunzătoare,
    cu data durabilității minimale/data-limită de consum depășită sau pentru care
    nu se poate realiza trasabilitatea, astfel încât să fie preîntâmpinată apariția
    unor cazuri de toxiinfecții alimentare;
  5. igienizarea și dezinfecția cu
    substanțe biocide avizate a tuturor spațiilor, facilităților, echipamentelor și
    ustensilelor utilizate pentru recepția, depozitarea, prepararea, gătirea și
    servirea alimentelor, curățarea zonelor unde sunt servite alimentele către
    consumatorul final, a grupurilor sanitare utilizate de personalul lucrător din
    cadrul unităților de alimentație publică și a celor utilizate de clienți;
  6. reinstruirea sub semnătură a
    personalului lucrător cu privire la regulile generale de igienă ce trebuie
    respectate la nivelul unităților de alimentație publică necesare pentru
    obținerea unor produse alimentare sigure consumului uman, inclusiv asupra
    măsurilor suplimentare în ceea ce privește prevenirea răspândirii virusului
    SARS-CoV-2;
  7. triajul observațional al
    angajaților la intrarea în unitatea de alimentație în conformitate cu
    prevederile Ordinului ministrului sănătății și al ministrului afacerilor
    interne nr. 874/81/2020 privind instituirea obligativității purtării măștii de
    protecție, a triajului epidemiologic și dezinfectarea obligatorie a mâinilor
    pentru prevenirea contaminării cu virusul SARS-CoV-2 pe durata stării de alertă
    și nepermiterea accesului la locul de muncă a personalului care prezintă
    simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare
    generală alterată);
  8. asigurarea supravegherii stării de
    sănătate a lucrătorilor conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 355/2007
    privind supravegherea sănătății lucrătorilor, cu modificările și completările
    ulterioare, prin încheierea de către medicul de medicina muncii a fișelor de
    aptitudini pentru personalul lucrător și interzicerea manipulării alimentelor
    de către persoane ce nu dețin aceste documente;
  9. revizuirea circuitelor funcționale
    de producție și livrare, acolo unde este necesar, astfel încât să se respecte
    măsurile de protecție sanitară pentru a împiedica posibila infecție cu virusul
    SARS-CoV-2 a personalului lucrător, dar care să nu afecteze siguranța
    alimentelor;
  10. întocmirea unui plan de prevenire
    a îmbolnăvirii cu virusul SARS-CoV-2 care să cuprindă o evaluare completă a
    riscurilor ce pot apărea pe circuitul funcțional de la depozitarea alimentelor
    și până la consumul acestora prin raportare la măsurile dispuse prin prezenta
    normă, precum și desemnarea unei persoane care să implementeze acest plan;
  11. monitorizarea permanentă a stării
    de sănătate a personalului lucrător și interzicerea accesului în unitatea de
    alimentație publică a persoanelor care prezintă simptome respiratorii specifice
    unor boli pulmonare sau semne specifice altor boli transmisibile, precum și
    trimiterea la domiciliu a personalului la care în timpul programului de lucru
    apar simptome respiratorii specifice;
  12. existența unui registru de
    evidență a rezervărilor clienților, astfel încât, în cazul apariției unui caz
    de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 în rândul clienților unității de
    alimentație, să existe date concrete pe baza cărora să poată fi efectuată
    ancheta epidemiologică;
  13. asigurarea distanțării fizice în
    rândul angajaților, iar, în cazul în care spațiile de preparare a alimentelor
    îngreunează menținerea măsurilor de distanțare, trebuie să fie instituite
    măsuri alternative de protecție a lucrătorilor (limitarea numărului de
    lucrători angajați în același timp la o zonă de preparare a alimentelor,
    distanțarea stațiilor de lucru, organizarea personalului în grupuri de lucru
    pentru a reduce interacțiunile dintre grupuri, asigurarea echipamentului de
    protecție); în locurile în care amplasarea echipamentelor de producție nu
    permite distanțarea fizică, dotarea angajaților cu echipamente de protecție
    precum măști, viziere, combinezoane și realizarea de proceduri repetate de
    igienizare și dezinfecție;
  14. asigurarea că personalul lucrător
    are efectuate cursurile privind însușirea noțiunilor fundamentale de igienă,
    conform prevederilor Ordinului ministrului sănătății și al ministrului
    educației, cercetării și tineretului nr. 1.225/5.031/2003 privind aprobarea
    Metodologiei pentru organizarea și certificarea instruirii profesionale a
    personalului privind însușirea noțiunilor fundamentale de igienă, cu
    modificările și completările ulterioare.

Păstrarea documentației corespunzătoare

La
finalizarea măsurilor luate înainte de demararea activității de preparare,
servire și consum, operatorii economici sunt obligați să păstreze la nivelul
unității documente prin care să se demonstreze că au fost implementate măsurile
prevăzute la lit. a)-k). Aceste documente vor fi puse la dispoziția organelor
de control, ori de câte ori se solicită.

Activitatea propriu-zisă de preparare, servire și consum

După
reluarea activității de preparare, servire și consum al produselor alimentare,
băuturilor alcoolice și nealcoolice în spațiile special amenajate din
exteriorul clădirilor unităților de alimentație publică, operatorii economici
trebuie să realizeze:

  1. respectarea planurilor și
    procedurilor specifice și formularea unui plan intern de măsuri destinate
    prevenirii transmiterii virusului SARS-CoV-2, atât între lucrătorii unității,
    cât și în relația cu clienții;
  2. creșterea frecvenței operațiunilor
    de curățenie și dezinfecție cu produse biocide avizate, pe bază de proceduri
    documentate, a tuturor spațiilor, facilităților, echipamentelor și ustensilelor
    utilizate pentru recepția, depozitarea, prepararea, gătirea și servirea alimentelor,
    sălilor/zonelor unde sunt servite alimentele către consumatorul final, a
    grupurilor sanitare din cadrul unităților de alimentație publică utilizate de
    personalul lucrător și de către clienți;
  3. monitorizarea permanentă a stării
    de sănătate a personalului lucrător și interzicerea accesului în unitatea de
    alimentație publică a persoanelor care prezintă simptome respiratorii specifice
    unor boli pulmonare sau semne specifice altor boli transmisibile;
  4. instruirea și informarea
    personalului cu privire la măsurile de prevenire a răspândirii virusului
    SARS-CoV-2 și în special la necesitatea menținerii permanente a regulilor
    adecvate de igienă și de protecție sanitară, cum ar fi igiena mâinilor,
    distanțarea fizică, evitarea atingerii ochilor, nasului și a gurii, respectarea
    igienei respiratorii și respectarea recomandărilor de a rămâne acasă și de a
    solicita asistență medicală, dacă prezintă simptome respiratorii specifice
    bolii (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată);
  5. limitarea numărului de persoane
    care lucrează pe circuitul funcțional de producție și servire;
  6. informarea direcției de sănătate
    publică județene, respectiv a municipiului București în cazul în care există
    suspiciuni sau cazuri confirmate de COVID-19 la personalul lucrător, situație
    în care se vor aplica măsuri de igienizare corespunzătoare în întreaga unitate;
  7. în cazul în care din cadrul
    anchetelor epidemiologice efectuate de direcția de sănătate publică județeană,
    respectiv a municipiului București rezultă că un client al unității de
    alimentație a fost depistat pozitiv la COVID-19, se va aplica măsura
    igienizării corespunzătoare a întregii unități de alimentație publică;
  8. aplicarea măsurilor de igienizare
    corespunzătoare a spațiului de lucru, în cazul în care un angajat a fost
    depistat pozitiv la COVID-19, conform normelor în vigoare.

Măsuri
de servire la terase și alte spații exterioare

  1. la intrarea în spațiul special
    amenajat din exteriorul clădirii unității de alimentație publică (terasă) se va
    face un triaj observațional al clienților (accesul clienților cu semne vizibile
    de infecție respiratorie va fi interzis), conform Ordinului ministrului
    sănătății și al ministrului afacerilor interne nr. 874/81/2020 privind
    instituirea obligativității purtării măștii de protecție, a triajului
    epidemiologic și dezinfectarea obligatorie a mâinilor pentru prevenirea
    contaminării cu virusul SARS-CoV-2 pe durata stării de alertă;
  2. se vor asigura că la intrarea în
    spațiul special amenajat din exteriorul clădirii unității de alimentație
    publică (terasă) și la grupurile sanitare există dispozitive cu produse biocide
    avizate, necesare dezinfectării mâinilor clienților, precum și informarea
    acestora cu privire la modul de utilizare;
  3. se recomandă stabilirea de
    circuite cu sens unic ce trebuie parcurse de clienți în interiorul spațiului
    special amenajat din exteriorul clădirii unității de alimentație publică
    (terasă), astfel încât să se minimizeze contactele între clienți (exemplu:
    înspre și dinspre toaletă);
  4. se va
    interzice transferul meniurilor, solnițelor, olivierelor și al altor obiecte de
    pe o masă pe alta
    . Acestea vor fi dezinfectate după
    plecarea clienților de la o masă și, unde este posibil, se vor folosi meniuri
    de unică folosință;
  5. se interzice
    consumul de produse în picioare
    , pentru a minimiza
    circulația clienților în interiorul terasei;
  6. în unitățile cu plata la casa de
    marcat se vor instala panouri de protecție din plexiglas;
  7. va fi încurajată plata cu cardul,
    fie la casă, fie către personalul de servire;
  8. se asigură că normele de
    distanțare fizică sunt aplicate în mod eficient și că se evită pe cât posibil
    interacțiunea fizică cu și între clienți; se stabilește un număr de maximum 4
    clienți care pot ocupa o masă, cu condiția respectării unei distanțe de 1,5 m
    între persoane, excepție de la această regulă fac membrii aceleiași familii,
    care au același domiciliu;
  9. se asigură respectarea unei distanțe de minimum 2 m între
    ocupanții scaunelor meselor alăturate;
  10. în funcție de amplasarea meselor
    cu respectarea prevederilor prezentei norme, se va stabili numărul maxim de
    locuri care pot fi ocupate în cadrul spațiului special amenajat din exteriorul
    clădirii unității de alimentație publică (terase);
  11. ocuparea locurilor se va face cu
    rezervare anterioară, astfel încât să se evite aglomerările la intrarea în
    unitate și să se faciliteze ancheta epidemiologică în cazul apariției unui caz
    de îmbolnăvire între clienții localului;
  12. se asigură că la servirea mesei personalul va purta mască și
    mănuși
    ; mănușile utilizate la servire nu vor fi
    utilizate la pregătirea mesei;
  13. informează clienții asupra
    regulilor de igienă, dezinfectare și distanțare fizică, precum și a necesității
    limitării timpului de servire a mesei, acolo unde este cazul;
  14. asigură curățarea și dezinfecția
    cu substanțe biocide avizate a tuturor spațiilor/suprafețelor unde au acces
    clienții, precum și a ustensilelor utilizate în timpul servirii mesei;
  15. se asigură o protecție suplimentară a
    produselor alimentare din vitrinele deschise sau bufete situate în spațiile de
    servire și consum
    , limitând accesul clienților la
    produse și preparate, acestea fiind servite de personal care asistă servirea
    produselor din vitrine sau bufete;
  16. se asigură că se efectuează
    dezinfecția meselor, după fiecare client/grup, cu produse biocide care necesită
    un timp minim de contact, avizate de către Comisia Națională pentru Produse
    Biocide;
  17. utilizarea de semnalizări
    verticale pentru a direcționa clienții terasei pe benzi, dacă este posibil,
    pentru a facilita circulația pe terasă, menținând în același timp distanța de 2 m.

Poza de Artem Beliaikin pe Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *