wesley tingey snNHKZ mGfE unsplash

Schimbări la instituțiile publice. Dosarul cu șină devine istorie

3 minute • Alexandra Paula Frunza • 20 decembrie 2022


Te pregătești să mergi la o instituție publică, xeroxezi până și cel mai neimportant lucru că poatre trebuie și nu vrei să amâni finalizarea actelor deoarece azi e singura ta zi liberă. Ajungi acolo și auzi întrebarea magică „Dosar aveți?”. Încerci să-ți păstrezi calmul și auzi din nou „Domne’ aveți nevoie de dosar! Dosar cu șină, să nu se piardă actele. Ăăă și încă o copie după buletin… Și știți ceva? Mergeți și legalizați acest document.” Acum că ți-am descris acest coșmar, trebuie să-ți spun că totul s-a schimbat.

Camera Deputaților, ca for decizional, a votat propunerea legislativă privind modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.41/2016 prin care se simplifică câteva aspecte în relația cu administrația publică.

🗂️ Ce prevede legea actualizată?

Instituțiile publice nu mai pot să oblige cetățenii să se prezinte cu documente fotocopiate. Nimeni nu trebuie să mai aibă în mod obligatoriu la el dosar cu șină.

Instituțiile devin obligate să ofere metode alternative de trimitere a documentelor. De exemplu, ai uitat să faci copie după buletin, poți să o trimiți pe e-mail, sau funcționarii vor face pe loc, în mod gratuit, o copie.

În cazul în care trebuie achitată o taxă, instituțiile publice trebuie să accepte și plata cu cardul sau să ofere alternative prin alte sisteme de plată (de exemplu un ordin de plată).

Altă veste bună este că se elimină obligativitatea copiilor legalizate a documentelor. Funcționarul competent este cel care va certifica conformitatea copiei cu a originalului. Sigur, asta nu e tocmai nou, s-a mai aplicat și anterior în legătură cu anumite documente

Cererile pe care instituțiile le cer în mod obligatoriu vor fi găsite de acum și pe site-urile lor proprii în format PDF de unde vor putea fi descărcate și completate încă de acasă. Ca să nu mai stai la cozi interminabile.

🛎️ Unde se aplică aceste decizii?

Aceste decizii se aplică în toate instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoanelor juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică.

Concluzie

Noua lege eficientizează procesul de interacțiune a cetățeanului cu orice serviciu public. Mai mult, noile reglementări sunt extrem de utile și în cazul persoanelor vulnerabile cum ar fi bătrânii, care nu puteau să petreacă o zi întreagă pe la ușile tuturor instituțiilor doar ca să depună o cerere.


Fotografie de Wesley Tingey pe Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *