mitchell luo jz4ca36oJ M unsplash

SUA vs. Google 

5 minute • Ana Maria Matahală • 26 septembrie 2023


Ai un telefon și vrei să cauți ceva pe internet? Ei bine, atunci când faci acest lucru te folosești de un motor de căutare, adică de un program care îți generează o listă de rezultate pe baza cuvintelor cheie introduse. Cele mai cunoscute motoare de căutare web sunt Google Search și Yahoo.

Mai mult, atunci când accesezi o aplicație precum Internet Explorer sau Safari vei observa că ești redirecționat automat către un anumit motor de căutare. Problema apare deci în ceea ce privește modalitatea în care acel motor de căutare implicit a fost selectat. Acest lucru reprezintă o consecință a performanței sale superioare sau a unor înțelegeri, a unor acorduri ce au drept rezultat denaturarea concurenței pe piață?

🧐 Ce se întâmplă de fapt? Care este contextul?

În prezent, Google este acuzat că ar fi încheiat acorduri cu scopul de a convinge producătorii de smartphone-uri 📱 precum Samsung și Apple să introducă Google Search drept sistem de căutare implicit pe dispozitivele vândute. Acest lucru, dacă se dovedește a fi în defavoarea consumatorului, ar echivala cu o eliminare a concurenței prin plata unor sume de bani, fapt ce contravine legilor concurenței.

🧑‍⚖️ Procesul a fost intentat de către guvernul Statelor Unite și a fost depus la o instanță federală în 2020. Acesta se va judeca fără juriu.

Care ar fi scopul companiei Google în acest context?

Răspuns: motorul lor de căutare să fie cel mai frecvent utilizat pe majoritatea telefoanelor 📱 și browserelor web 💻, păstrându-și astfel poziția dominantă pe piață.

Ce susține Google?

Google susține că înțelegerile sale nu sunt anticoncurențiale.

Google Search este cel mai frecvent motor de căutare și este ales de către producătorii de smartphone-uri și browsere web drept implicit ca urmare a caracteristicilor acestuia, oferind utilizatorilor o experiență ,,de cea mai bună calitate”, deoarece este rapid și eficient, dar și gratuit.

Totodată, Google susține că utilizatorii sunt liberi să modifice această setare, alegând un alt motor de căutare, iar prin aceasta, este permisă ,,o concurență legitimă”.

De ce ne interesează acest lucru?

Pe scurt, se analizează dacă Google a încălcat sau nu legea.

La nivel legislativ există legi antitrust, denumite câteodată și legi ale concurenței, ale căror obiectiv constă în menținerea unei concurențe în afaceri.

Altfel spus, prin acestea se urmărește stabilirea unor reguli care să asigure că succesul unei companii în ceea ce privește alegerea produselor sale de către consumatori să se datoreze caracteristicilor produsului, performanței de care dă dovadă, consumatorul având putere deplină să decidă dintr-o gamă de produse pe care îl dorește.

În situația în care această alegere îi este limitată ca urmare a unor acorduri sau a unor practici care încalcă legea, concurența pe piață este afectată, fapt ce poate afecta inclusiv experiența consumatorului.

Ce prevede legea americană?

Conform legii americane ⚖️, încheierea unor acorduri de exclusivitate nu este exclusă de plano. Cu toate acestea, poate exista o încălcare a concurenței atunci când parte la un astfel de acord este o companie puternică, cu o poziție dominantă pe piață, întrucât un acord de exclusivitate în favoarea unei astfel de companii ar conduce la împiedicarea celorlalte companii să pătrundă pe piață.

Care sunt variantele în acest proces?

  1. Google pierde

Pentru a fi pronunțată o astfel de soluție, trebuie demonstrat că acordurile încheiate de către Google au afectat în mod semnificativ concurența, acest lucru nefiind compensat printr-un efect pozitiv asupra consumatorilor.

Dacă Google pierde, consecințele ar putea consta în interzicerea aceste companii de a mai continua practicile anticoncurențiale de care este acuzată.

❗️ Cum s-ar reflecta acest lucru în experiența consumatorului:

În acest caz, este posibil ca atunci când consumatorul deschide Safari sau Firefox fie să existe un alt motor de căutare implicit, fie să i se ofere o listă de motoare de căutare, urmând ca acesta să aleagă unul înainte de a introduce cuvintele cheie dorite.

2. Google câștigă

Pentru a fi pronunțată o astfel de soluție, Google trebuie să demonstreze că înțelegerile sale sunt în beneficiul consumatorului.

Concluzie

Poziția dominantă pe care Google a dobândit-o pe piață nu poate fi negată în niciun fel.

Aceasta este vizibilă nu doar prin ponderea mare pe care Google o are pe piața căutărilor, dar și prin faptul că denumirea companiei a devenit un sinonim pentru căutarea pe internet în limbajul comun.

🗓️ Acestea fiind spuse, deznodământul urmează să fie aflat în 2024, durata procesului fiind de 10 săptămâni.


Poză de Mitchell Luo pe Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *