Taximetria ilegală – poți fi amendat dacă ești șofer de Uber?
3 minute • Alex Cajvanean • 13 martie 2019
Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a publicat în data de 1 Martie 2019 un proiect de OUG pentru instituirea unor măsuri în domeniul transportului rutier, precum și de modificare a Legii 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere. Una dintre cele mai importante schimbări aduse de acest proiect este modificarea art. 55 a Legii nr. 38/2003, fapt ce ar putea însemna vești proaste pentru activitatea companiei Uber în România.
Ce prevede articolul 55 și cum urmează să fie modificat?
În momentul de față, Legea 38/2003 prevede că persoanele fizice sau juridice care transportă persoane sau bunuri fără autorizație trebuie să fie surprinse “în mod repetat” pentru a fi sancționate. Problema pe care o ridică legea actuală constă în faptul că practica repetată a acestei fapte este aproape imposibil de dovedit, prin urmare taximetria ilegală rămâne, de cele mai multe ori, nesancționată. Prin urmare, reprezentanții transporturilor din România au cerut în mod repetat modificarea legii din acest punct de vedere, iar Ordonanța vine în scopul de a soluționa aceasta problemă.
Ordonanța urmează să elimine sintagma “în mod repetat” din articol, ceea ce înseamnă că șoferii care practică taximetria ilegală vor putea fi sancționați de la prima abatere cu o amendă de între 1000 și 5000 de lei.
Cum vor fi afectați șoferii de Uber?
Asa cum a arătat Curtea de Justiție a Uniunii Europene acum 2 ani, Uber este un serviciu de transport, așadar autoritățile fiecărui stat pot cere companiei să se autorizeze pentru a-și desfășura activitatea. Prin urmare, serviciile Uber se încadrează în definiția transportului neautorizat din legislația României. Practic, ceea ce le conferea până acum protecție șoferilor de Uber era tocmai imposibilitatea de a dovedi prestația repetată a unui serviciu de transport neautorizat. Dacă proiectul de OUG va fi adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial, acesta nu va putea interzice serviciile oferite de Uber, în schimb șoferii de Uber vor putea fi sancționați mult mai ușor.
Singurul lucru care i-ar putea salva pe șoferii de Uber în acest caz ar fi o reglementare a serviciilor de ridesharing care să le permită să-și desfășoare în continuare activitatea, fără a fi sancționați.
Există două astfel de proiecte de lege în Parlament, primul care cere șoferilor de Uber să aibă asupra lor anumite documente pentru a putea fi verificați, în timp ce compania trebuie să plătească o taxă anuală, iar al doilea dispune că șoferii trebuie să aibă un certificat de competențăă profesională. Cu toate acestea, până când unul dintre aceste proiecte va deveni lege, șoferii de Uber riscă să fie amendați, în viitorul apropiat, conform Ordonanței de Urgență.