Terenuri agricole din extravilan-conditii la cumparare. Propunere legislativa
3 minute • Adelina Voicu • 08 iulie 2017
Propunerea legislativă urmărește prevenirea oricărei activități de natură a eluda legislația în vigoare și/sau interesele cetățenilor români, deoarece în timp ce a fost deschisă piața terenurilor agricole pentru cetățenii străini s-a pierdut din vedere protejarea fermierului român, a agriculturii autohtone. Pe cale de consecință, fără a împiedica dreptul unui cetățean european de a cumpăra terenuri agricole, criteriile impuse ar garanta protejarea mediului, egalitatea de șanse între agricultorii autohtoni și cei europeni, precum și respectarea obligațiilor fiscale către statul român.
Numărul proiectului |
B205/2017 | |
Numele proiectului | Propunere legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr.17 din 7 martie 2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzarii-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan şi de modificare a Legii nr.268/2001 privind privatizarea societăţilor comerciale ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului | |
Scopul (ce se urmărește prin proiect) | Introducerea unui filtru pentru achiziția de terenuri agricole în România prin instituirea unor condiții pe care trebuie să le îndeplinească cumpărătorul. | |
Camera sesizată |
Senat |
|
Camera decizională |
Camera Deputaţilor |
|
Stadiu |
24-05-2017 – înregistrat la Senat pentru dezbatere 27-06-2017 – aviz favorabil de la Consiliul legislativ |
|
Iniţiator |
Senatori şi deputaţi |
|
Termen adoptare tacită (unde există) |
– |
|
Cuvinte-cheie |
vânzare, terenuri agricole situate în extravilan, cumpărător, condiții, destinația terenului, culturi agricole, domeniu agricol, protecția mediului, asociere în participațiune, forță de muncă |
|
Modificări/ce se aduce nou | Condițiile pe care trebuie să le îndeplinească persoanele care pot cumpăra un teren agricol în România: a) folosește terenul în vederea practicării culturilor agricole în maxim 6 luni de la încheierea tranzacției și păstrează destinația terenului; b) este asociat în participațiune cu societăți, persoane fizice ori persoane juridice având capital autohton românesc, iar ponderea capitalului românesc în această asociere este de minimum 30%; c) are angajați în proporție de minimum 60% la nivel de management și de 90% la nivel de forță de muncă, din rândul cetățenilor români cu domiciliul în țară sau pe teritoriul statelor membre UE; d) își desfășoară activitatea în domeniul agricol; e) nu derulează activități economico-financiare prin sistemul de companii de tip off-shore; f) se obligă să mențină terenul în bune condiții de agro-mediu, în vederea preîntâmpinării degradării terenului; g) prezintă garanții concrete în ceea ce privește protecția mediului în materia respectării normelor legale referitoare la protecția muncii; h) persoana fizică ori juridică se obligă să dețină minimum 5 ani de rezidență pe teritoriul României. De asemenea, cetățeanul unui stat terț și apatridul cu domiciliul într-un stat terț, precum și persoanele juridice având naționalitatea unui stat terț pot dobândi dreptul de proprietate asupra terenurilor agricole situate în extravilan, în condițiile prezentei legi. |
|
Link |
Proiectul: SENAT Expunerea de motive: SENAT |