WhatsApp Image 2022 10 30 at 12.56.05

Tinerii din Europa de Est nu stau degeaba – Leadership School și Inițiativa celor Trei Mări

13 minute • Andreea Gheorghita • 07 noiembrie 2022


Scriu acest articol din tren în drum spre Budapesta, o călătorie de 15 ore. Asta primesc pentru că am vrut să fac o alegere eco-friendly la preț de student. Râd pentru că fix despre cum nu sunt încurajați tinerii să viziteze zona Europei de Est am discutat la școala de vară Three Seas Leadership School din Polonia, care a adus împreună tinerii din zona celor trei mări pentru a discuta soluții.

Ce este Inițiativa celor 3 Mări?

Conceptul acestei școli de vară la care am participat a fost construit în jurul unor idei deja lansate în spațiul public prin Inițiativa celor 3 Mări (Three Seas Initiative – 3SI).

Este un concept de cooperare politică si economică dezvoltat din 2016 între țări dintre Marea Neagră, Marea Baltică și Marea Adriatică (deci de aici și numele), respectiv Polonia, Croația, Estonia, Letonia, Lituania, Cehia, Slovacia, Ungaria, Austria, Slovenia, România și Bulgaria. MAE o definește **ca o platformă politică flexibilă și informală, la nivel prezidențial. Aceasta are în vedere trei puncte cheie:

  • transport,
  • securitate energetică,
  • digitalizare.

Inițiativa este susținută de Comisia Europeană și se insistă asupra faptului că nu se încearcă crearea unei noi uniuni mai mici, pentru că aparent au transpirat niște frunți pe la Bruxelles.

De ce? Aceste țări reprezintă 29% din UE per total, 25% din populație și 19% PIB. Nici mult, nici puțin – cert este că ideea de acum ceva decenii era să se creeze o federație în Europa de Est și Centrală, constant amenințată de Germania și Rusia. Ei bine, acum nu se mai pune problema de o astfel de inițiativă. Problema teritorială între aceste țări pare că nu mai e nici ea mare subiect de discuție.

Și atunci, unde suntem? Care e problema?

Păi…nu ne trebuie o armată de experți să ne dăm seama că între Europa de Vest și cea de Est există o mare discrepanță. Așadar, această inițiativă, concentrată pe cooperare economică și dezvoltarea infrastructurii, își dorește să grăbească înaintarea Europei de Est la standardele europene la care țintim, prin creșterea nivelului de conectivitate.

Insistăm, deci, că aceste planuri sunt finanțate prin fonduri europene, la fel ca școala aceasta de vară unde am învățat aceste lucruri minunate. Când vine vorba de politici de securitate, 3SI se bazează, evident, pe cooperarea cu Statele Unite ale Americii, de unde a primit și susținere diplomatică considerabilă.

Toate țările acestea au cam aceleași probleme – valul de migrare spre vest, populație în scădere care va îmbătrâni înainte să se ajungă la prosperitate economică și tot așa. Observăm că nivelul de conectivitate în vest este ridicat, iar conexiune dinspre Est spre Vest există, nu doar la nivel de transport, ci chiar o subordonare propriu-zisă a afacerilor estice, care sunt subcontractate celor vestice. Ce lipsește? Legătura N-S pe latura noastră a acestui continent. Asta își propune în concret să rezolve această inițiativă.

Organizație internațională?

Nu, nu este o organizație internațională, nu are o formă instituționalizată. Deci, acele 12 țări sunt țări participante, nu membre. Modul în care funcționează această inițiativă este diplomația de summit. Sunt persoane care își doresc o dezvoltare concretă și instituționalizată a acestui proiect, iar cert este că direcțiile inițiativei sunt stabilite prin declarația comună a președinților (sau reprezentanților guvernului) la fiecare summit. În 2018 a avut loc al treilea summit al inițiativei la București, urmând să găzduim din nou în 2023. Totuși, declarațiile nu sunt redactate la summituri, ci la întâlniri constante, înaintea evenimentului, de către coordonatori naționali (sherpa).

Cum funcționează?

Momentan se limitează la cooperare instituțională (între state), dar se încearcă încurajarea colaborării pe plan economic, mai exact de business. Cooperarea businessurilor în est rămâne minoră, așa cum am zis, în general fiind supuse cererii din vest. De aceea, s-a creat un Business Forum care acompaniază summitul principal, unde se discută…inițiative, proiecte și alte aspecte.

De exemplu, în 2019 Warsaw Stock Exchange a lansat un nou index – CEEplus – pentru a promova piețele mai mici și pentru a încuraja investițiile în această regiune. Ideea e că riscul investiției ar fi mai diminuat, pentru că portofoliul este extins în regiune, țările cu bursa reprezentată în index fiind Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Croația, România și Slovenia. Totuși, despre acest index nu am descoperit mare lucru și nici nu am văzut să se mai fi mișcat ceva de fapt.

Ceva concret?

Avem. Three Seas Initiative Investment Fund, singura formă de instituționalizare în cadrul 3SI, este un fond de investiții creat de două bănci de dezvoltare (una din România, una din Polonia) și înregistrat în Luxemburg. Procesul este verificat de Amber Fund Management (companie britanică). Au vrut să externalizeze regiunii aceste aspecte pentru a asigura atât transparența, cât și faptul că fondul încurajează doar proiecte comercial viabile, nu politice. Până acum există 3 investiții.

Mai mult, există proiecte concrete de infrastructură și comunicații care sunt în curs de derulare, de la autostrăzi, linii de tren și conducte de gaze, până la comunicare digitală. Lista completă cu analiza stadiului proiectelor este disponibilă pe site, cu o grafică prietenoasă cu omul de rând și acolo pot fi văzute și situațiile celorlalte țări din proiectul Via Carpathia – faimoasa autostradă Oradea- Constanța pe porțiunea noastră. Se poate observa că nu doar la noi vorbim de drame regionale 😂.

De ce au făcut această școală de vară?

Three Seas Leadership School este un proiect care, aș spune eu, înglobează exact valorile promovate de 3SI în sine. Întâi, e un proiect de la tineri pentru tineri, organizatorii fiind studenți la economie și business la SGH School of Economics. A constat în a aduce împreună efectiv, tineri din fiecare stat participant la inițiativă pentru a facilita conexiunea regională prin proiecte concrete. Sunt tineri pasionați cu adevărat de ideea de a construi ceva în această regiune și acest lucru chiar s-a văzut. Și nu doar la organizatori. Am fost atât de fericită să particip la un astfel de proiect cu tineri din Europa de Est și Centrală și să văd care este dinamica de lucru cu un astfel de grup, pentru că, în general, proiectele cu adevărat interesante se petrec prin țările vestice și grupul estic e cu prezență activă mai scăzută.

După cum ne putem aștepta, pentru că toată lumea este pasionată de acest subiect, energia a fost una motivantă și m-am bucurat să văd la un loc o concentrație de tineri experți în economie, business, politică, relații internaționale, drept și ONG-uri, exclusiv din Europa de Est. Țin să menționez că aparent zona începe să devină din ce în ce mai atractivă – au participant și studenți străini în țările acestea, venind din Uzbekistan, India, Nigeria, Italia și Franța, pasionați și ei de aceste probleme.

Organizatorii au conceput un program prin care noi să învățăm anumite lucruri pe care ei le-au considerat utile pentru viitorii lideri ai țărilor din Europa Estică și Centrală, ca mai apoi să trecem la pus acele informații în practică.

WhatsApp Image 2022 10 30 at 12.56.06
Participanții
Sursa: Galerie personală
Autor: Anna Rejman

Cum a decurs școala de vară?

TSLS a ținut două săptămâni, în mare parte la Varșovia, la finalul lunii august.

Prima săptămână a fost perioada de învățare, în care am participat la workshop-uri și cursuri cu specialiști polonezi, în funcție de expertiza participanților: business, politici civice și activitate socială.

Personal, am fost în grupul de politici civice, deci am învățat despre protocol, campanii electorale, management, participarea tinerilor, public speaking, redactare de propuneri și multe altele.

WhatsApp Image 2022 10 30 at 12.56.06 1
Workshop de protocol cu un fost ambasador al Poloniei.
Sursa: Galerie personală
Autor: Anna Rejman

Cele mai fascinante mi s-au părut discuțiile cu specialiștii care lucrează la campanii electorale, în spate, invizibili în general. Cred că toți am mai văzut prin filme că pentru aceste campanii lucrează mulți oameni care nu au treabă cu politica propriu-zisă și ce fac ei pare să încadreze acele filme la genul de western sau poate thriller psihologic. 😆 Totuși, am fost surprinsă de nivelul de specializare al acestor oameni care se ocupă de politicieni sau de politică, dar nu fac politică.

Am discutat cu un manager de campanii, care se ocupă de imaginea efectivă a politicianului și ne-a explicat cum concepe imaginea lui publică, cum analizează limbajul corporal și cum îl antrenează. Nivelul detaliilor…impresionant. Pentru el, candidatul e un fel de păpușă (strict pentru domeniul lui de imagine, evident). 🤭

PR stories

Un alt specialist relevant a fost evident cel de PR. Am avut ocazia să discutăm cu un om care și-a dedicat câteva luni din viață unui stres imens, mai exact pentru a duce o campanie electorală…singur. A trebuit să construiască un brand demn de cursa prezidențială pentru un muzician. 😃

Ne-a explicat câteva tehnici de manipulare vizuală, dar și că oamenii de PR se folosesc exact de reacțiile negative ale jurnaliștilor pentru a crește și mai mult atenția asupra candidatului, și le transformă în ceva pozitiv.

O altă discuție interesantă a fost cu un analist care ajută politicienii să afle ce simt cetățenii cu privire la anumite probleme. Mai apoi, politicienii folosesc exact acele subiecte pentru a se adresa publicului. Cumva, ori pot exploata opinia publică în favoarea lor, adică iau lămâile și le fac limonadă, ori eventual rezolvă problema direct, dacă este interes. Eu, studentă la Drept cu Constituția în buzunar și cartea de Instituții Politice la inimă, am fost tristuță să aflu că în realitate, un referendum consultativ e printre ultimele astfel de tehnici la care ar apela politicienii. Dar, până la urmă, e de înțeles, ceea ce contează e eficiența. Sunt preferate psihologia și matematica, în defavoarea politicii și a procedurilor constituționale.

Consultanții tehnocrați și munca în mediul politic

În final, un workshop valoros mi s-a părut cel cu un expert în politici de afaceri, consultant tehnocrat care traduce mediul politic polonez și evenimentele aferente investiorilor străini care trebuie să se decidă dacă să investească sau să își facă cruci. În cuvintele expertului, se consideră un fel de psiholog pentru investitorii anxioși față de deciziile politice poloneze. Tema workshopului a fost despre cum să scrii un program electoral. Utile au fost detailerea despre cum să scrii un program pe termen lung, cu experți, care să fie disponibil mereu, chiar și când partidul se află în opoziție, dar și încurajarea de a trimite reprezentanților noștri idei de politici care să fie incorporate în program. Practic, lobbying, care poate fi făcut de orice cetățean interesat, atât timp cât sugestia este redactată complet, de către experți, în formă finală și gata de inclus în program. Asta garantează că va fi inclusă, mai puțină muncă pentru ei, dar calitate bună. 😉

În weekendul dintre cele 2 săptămâni de lucru am vizitat Cracovia, un oraș medieval superb, în apropierea căruia se află și Auschwitz. Nu cred că mai sunt necesare cuvinte pentru a descrie experiența și energia simțită acolo – este un loc ce trebuie neapărat vizitat, pentru a înțelege cât de puține resurse materiale și umane au fost necesare pentru a organiza așa ceva.

Recomandări practice

A doua săptămână a presupus mai multă muncă după atâta învățare. Într-o pensiune drăguță undeva lângă Varșovia, ne-am unit toți forțele pentru a crea recomandări clare și practice pentru țările din această regiune, sub forma unui raport. Acesta conține 7 părți:

  1. climat, ecologie, energie
  2. sănătate
  3. cultură și patrimoniu
  4. educație și piața muncii
  5. provocări tehnologice
  6. business și antreprenoriat
  7. implicarea socială a tinerilor

A fost un proces destul de solicitant, având extrem de puțin timp pentru a concepe și redacta clasica combinație: soluții concrete și rapide la probleme ample și de lungă durată. Dar, fiind un grup de tineri pasionați de acest subiect, cu experiență în domeniile relevante, am reușit să ne finalizăm treaba, ca mai apoi când raportul va fi gata să fie trimis factorilor decidenți și legiuitori. Eu am fost în grupul de cultură și patrimoniu, unde, trebuie să recunosc, a fost destul de greu să găsim proiecte de colaborare culturală pentru țări care fix probleme de colaborare culturală au, cu o istorie…foarte colorată pe plan etnic și teritorial. Dar nimic nu e imposibil.

Polonia

Cum în această inițiativă se încurajează și turismul, cred că se cuvine să aloc niște rânduri pentru țara gazdă. Varșovia m-a impresionat. Pot spune că am resimțit faptul că zona istorică era reconstruită în mare parte, deoarece orașul a fost complet distrus după cel de-Al Doilea Război Mondial. Dar, comparativ cu Bucureștiul, este un oraș extrem de aerisit, ceea ce îi dă și un aer mult mai curat. Chiar dacă influențele de arhitectură comunistă nu lipsesc, evident, străzile sunt foarte late, mașinile nu sunt parcate pe oriunde, că au unde să le pună, transportul în comun e prietenos cu turiștii, dar cel mai apetisant element…zona de business. Dacă nu v-aș zice unde am filmat, nu cred că v-ați aștepta să fie Varșovia, dar da, prezența companiilor străine este foarte mare acolo și zona în sine este chiar în centrul orașului.

Sursa: Galerie personală

Concluzie

Deși nu conștientizam că am nevoie să mă conving de acest lucru, m-am lămurit că tinerii din Est nu stau și așteaptă, ci chiar sunt foarte activi și mișcă lucrurile, poate chiar mai bine decât în Vest, pentru că au motivație și știu despre ce vorbesc. Evoluția Inițiativei celor Trei Mări rămâne de urmărit, cu mare mare interes. Și da, Polonia merită vizitată. 😜

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *