autobuz

Transporturi gratuite organizate de un operator economic pentru angajatii sai

4 minute • Raluca Dumitrascu • 07 mai 2017


Numarul cauzei: C-245/15
Partile: SC Casa Noastra SA impotriva Ministerului Transporturilor – Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR)
Cadrul juridic al Uniunii Europene

  • 3 lit. a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European si al Consiliului

„Prezentul regulament nu se aplică transporturilor rutiere efectuate de:
vehicule utilizate pentru transportul de călători prin servicii regulate, traseul liniei nedepășind 50 km.”

  • 2 pct. 3 din Regulamentul (CE) nr. 1073/2009 al Parlamentului European si al Consiliului

„”servicii regulate speciale” înseamnă serviciile regulate, indiferent de cine sunt organizate, care asigură transportul unor categorii precizate de persoane cu excluderea altor persoane;”

Cadrul juridic national

  • 8 alin. (1) pct. 1 si 6 din Ordonanta Guvernului nr. 37/2007

„(1) Următoarele fapte reprezintă încălcări foarte grave ale dispozițiilor Regulamentului Parlamentului European și al Consiliului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (CEE) nr. 3 821/85 și, după caz, ale [A]cordului [european privind munca echipajelor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere internaționale (AETR)] și constituie contravenții, dacă acestea nu sunt considerate infracțiuni potrivit legii penale:

  1. depășirea perioadei zilnice de conducere, respectiv a perioadei maxime zilnice de conducere cu două ore sau mai mult; […]

  2. nerespectarea perioadei minime de odihnă zilnică redusă cu două ore sau mai mult.”

Situatia de fapt

Casa Noastra este o intreprindere care produce si comercializeaza tamplarie din PVC si ale carei hale de productie sunt situate in Pielesti, la aproximativ 13 km de Craiova. Aceasta intreprindere asigura transportul angajatilor sai la si de la locul de munca cu trei autocare, vehicule a carei proprietara este. Unul dintre traseele parcurse in cadrul acestor transporturi este traseul dus-intors intre Pielesti si Branet, distanta dintre aceste doua localitati fiind de 21 km.

La 26 noiembrie 2014, unul dintre vehiculele intreprinderii Casa Noastra, condus de unul dintre soferii acestei intreprinderi pe traseul mentionat, a fost controlat de un inspector din cadrul ISCTR. La momentul acestui control, conducatorul auto a trebuit sa prezinte inregistrarea tahografului, care a aratat nerespectarea perioadelor de repaus si de conducere. Intreprinderii Casa Noastra i s-a aplicat, asadar, o amenda contraventionala pentru depasirea perioadei zilnice de conducere si mai precis a perioadei maxime zilnice de conducere, precum si pentru nerespectarea perioadei minime de odihna zilnica.

Casa Noastra a contestat aceasta sanctiune sustinand printre altele ca in momentul controlului respectiv efectua un transport rutier de persoane care se incadrează in categoria „serviciilor regulate speciale” de transport de lucratori intre domiciliu si locul lor de munca, pe un traseu mai mic de 50 km, si ca, în consecinta, derogarea prevazuta la art. 3 lit. a) din Regulamentul nr. 561/2006 era aplicabila.

ISCTR a sustinut că intreprinderea Casa Noastra efectua un transport rutier de persoane in cont propriu, dat fiind ca acest transport era efectuat în scopuri necomerciale și nonprofit, în timp ce transportul rutier de persoane prin servicii regulate speciale este contra cost si presupune respectarea altor conditii prevazute de legislatia nationala. In consecinta, in opinia sa, transportul respectiv nu intra sub incidenta derogarii prevazute la art. 3 lit. a) din Regulamentul nr. 561/2006.

Intrebarile preliminare adresate

„1) In ce masura sintagma „indiferent de cine sunt organizate” din cuprinsul art. 2 pct. 3 din Regulamentul (CE) nr. 1073/2009 poate fi interpretata in sensul ca serviciul regulat de transport poate fi organizat de un agent economic pentru transportul propriilor lucratori, la si de la locul de munca?
2) In ce masura sintagma „transportul de calatori prin servicii regulate, traseul liniei nedepasind 50 km”, din cuprinsul art. 3 lit. a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 poate fi interpretata in sensul ca este aplicabila pentru lucratori, in deplasarea la sau de la locul de munca?”

Decizia Curtii

Art. 3 lit. a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European si al Consiliului și art. 2 pct. 3 din Regulamentul (CE) nr. 1073/2009 al Parlamentului European si al Consiliului trebuie interpretate in sensul ca serviciul de transport al lucratorilor intre domiciliu si locul de munca, organizat de angajatorul acestora si cu traseul liniei nedepasind 50 km, intra în domeniul de aplicare al derogarii prevăzute la art. 3 lit. a) din Regulamentul nr. 561/2006, potrivit careia acest regulament nu se aplica unui asemenea serviciu de transport.

Sursa
EUR-LEX

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.