uber

Uber/Bolt/Clever/Black Cab – ilegali? Cum ramane cu reglementarea despre ridesharing?

10 minute • Ana-Maria Udriste • 16 mai 2019


Update 25.06.2019: în ședința de Guvern de astăzi a fost adoptată OUG privind reglementarea ridesharing, însă momentan nu avem forma trimisă către promulgare. Pentru a se publica, este necesar ca ordonanța să fie publicată în Monitorul Oficial.
Începând de astăzi, 16 mai, se aplică prevederile OUG 21/2019, care modifică Legea 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere (”Legea Taximetriei”).
Update: conform oficialilor Clever, aceștia lucrează doar cu șoferi autorizați.
Update 2: reprezentanții Clever au trimis mail utilizatorilor prin care îi anunță că nu își va închide activitatea (dă click pe poză pentru a o mări).

Vezi mai jos grafic modificările (dă click pe poză pentru a o mări)

Ce se modifică?

Pe scurt, chestia cea mai importantă adusă de această modificare este:

Art. 55:
Constituie contravenții următoarele fapte, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracțiuni, și se sancționează după cum urmează:
3. cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei:
h) aplicabilă persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea, [în mod repetat], de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul, fără respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) sau, după caz, ale art. 7 alin. (3).

Sintagma “in mod repetat” dispare, astfel incat in prezent, teoretic, soferii Uber/Bolt/Clever/Black Cab care practică transport de persoane fără a fi autorizați ca taximetriști pot fi sancționați la prima abatere.

Ce știm până acum ….

La începutul anului au fost demarate o serie de proiecte de acte normative menite să reglementeze situația ridesharingului în România. Însă acestea s-au pierdut cel mai probabil pe parcurs pentru că, deși era la o aruncătură de băț de adoptare, OUG nu a mai văzut lumina tiparului.
Mai jos vorbim despre ce prevedea pe scurt proiectul de ridesharing, despre care am scris pe larg aici.

Ce este ridesharing?

Deplasarea intermediată de o platformă digitală, cu un autoturism, pe un traseu comandat sau acceptat de client, de la locul îmbarcării pana la locul destinației.
Ridesharing va fi doar pe dispozitive mobile (telefoane, tablete etc.), nu și prin intermediul site-urilor.

Ce condiții trebuie să îndeplinești ca șofer?

  • să ai certificat de atestare profesională pentru serviciile de transport persoane în regim de închiriere eliberat de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.
  • minim 21 ani
  • permis categoria B de minim 2 ani
  • nu trebuie să fi săvârșit anumite infracțiuni
  • apt medical & psihologic
  • nu ai avut permisul suspendat în ultimii 5 ani în ultimul an pentru conducere sub influența băuturilor alcoolice/substanțe psihoactive și nu ai fost implicat în accidente cu deces/rănirea persoanelor din vina ta

Obligațiile șoferilor:

  • nu poți refuza o cursă cu care ai fost de acord
  • nu poți cere o altă sumă de bani diferită de cea afișată prin platformă
  • trebuie să transporți pasagerul pe traseul optim/traseul solicitat de pasager
  • nu poți fotografia/filma/înregistra audio pasagerul fără acordul acestuia
  • trebuie să ai cu tine:
    • asigurare de răspundere civilă legală
    • asigurare pentru persoane şi bunurile acestora
    • copia contractului încheiat cu operatorul
    • copia autorizaţiei pentru transport alternativ
  • pe parbriz și lunetă trebuie să ai un ecuson cu:
    • textul „VTS”
    • numărul de înmatriculare
    • denumirea platformei/aplicaţie care a emis ecusonul şi valabilitatea acestuia

Cât te costă ecusonul?

  • 15% din salariul minim brut pe economie, taxă plătită la trezoreria consiliului local al localităţii unde ai domiciliul
  • se plătește la fiecare 12 luni, pentru fiecare mașină

Obligațiile platformei digitale

  • ține evidența documentelor șoferilor (inclusiv datele de expirare) și îi notifică pentru actualizare
  • tariful cursei este afișat anterior acceptării cursei
  • afișează numărul de înmatriculare al mașinii
  • calculează și afişează traseul optim până la destinaţie utilizând tehnologie pe bază de GPS înainte de efectuarea cursei
  • monitorizează continuu prin GPS toate cursele
  • oferă pasagerilor opţiunea de a comunica cu șoferul și furnizează informații privind localizarea acestuia și timpul estimat al sosirii
  • permite pasagerilor să raporteze orice incidente survenite pe parcursul cursei
  • furnizează pasagerilor asistență/suport 24/27 7/7 pentru incidente survenite
  • respectă obligațiile impuse de GDPR (mai mult, avem obligație nouă prin care se spune că va accepta în platformă doar acei solicitanți care sunt de acord în mod expres cu privire la protecția prelucrării datelor cu caracter personal) + asigură securitatea cibernetică și digitală
  • verifică la fiecare 12 luni dacă operatorul îndeplinește condițiile pentru autoturisme și șoferi
  • asigură emiterea și transmiterea către pasager a facturii electronice
  • să obțină de la Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale un aviz tehnic, valabil 12 luni, după achitarea unei taxe anuale de 50.000 RON
  • să publice datele de înregistrare fiscală și datele de contact
  • să păstreze datele conducătorilor auto pentru minim 2 ani de la momentul la care aceștia s-au retras/au fost eliminați de pe platformă
  • datele fiecărei curse să fie păstrate minim 5 ani

Cum obții o autorizație?

Dacă ești platformă digitală:

  1. Depui la Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale următoarele documente:
    • CUI/dovada înregistrării firmei
    • Declarație că nu te afli în procedura insolvenței
    • descrierea caracteristicilor şi funcţiilor platformei digitale, a modalităţii de funcţionare şi a conformării acesteia, precum și indicarea adresei de web/internet de unde aceasta poate fi descărcată/instalată pentru a fi analizată/testată
    • declarație pe propria răspundere a operatorului platformă digitală, că platforma digitală îndeplinește condițiile din actul normativ
  2. Intri apoi în procedura de verificare de către ei, care trebuie să-ți dea un răspuns (pozitiv/negativ) în 30 zile lucrătoare (atenție, nu calendaristice, deci punem cam o lună jumătate)
  3. Dacă ești fericitul posesor de răspuns pozitiv, trebuie să plătești 50.000 RON ca să și poți face ceva cu autorizația aia (practic e o autorizație sub condiție), taxă care se va plăti anual (de fapt la fiecare 12 luni)

Dacă ești operator:

  • de către Ministerul Transporturilor
  • asigurare de risc financiar la valoarea de 50.000 de euro
  • taxă de autorizare de 50.000 de lei, plătită la fiecare 12 luni

Depui la Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. (din București/de la sediul sau domiciliu), următoarele documente:

  • Cerere (la platformă nu aveam cerere, aici e una specială se pare)
  • copie a certificatului de înregistrare ca transportator şi a certificatului constatator, eliberate de registrul comerţului;
  • certificat de atestare a pregătirii profesionale ale conducătorilor auto;
  • copie a certificatului de competenţă profesională pentru managerul de transport alternativ, în cazul întreprinderii familiale sau persoanei juridice, ori copie de pe certificatul de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul de persoane în regim de închiriere, în cazul persoanei fizice autorizate sau întreprinderii individuale;
  • certificatul de cazier judiciar ale conducătorilor auto şi, după caz, ale managerului de transport alternativ, din care să rezulte că aceştia nu au fost condamnaţi pentru:
    – infracţiuni contra siguranţei pe drumurile publice;
    – infracţiuni privind traficul şi consumul de droguri;
    – infracţiuni contra vieţii, sănătăţii şi integrităţii corporale;
    – infracţiuni privind traficul şi exploatarea persoanelor vulnerabile;
    – infracţiuni contra libertăţii şi integrităţii sexuale;
    – infracţiuni contra patrimoniului;
  • avizul medical și psihologic al managerului de transport alternativ, în cazul întreprinderii familiale sau persoanei juridice, sau al persoanei fizice titulare a persoanei fizice autorizate sau întreprinderii individuale, cu mențiunea apt.

Practic, tu ca firmă parteneră te duci la A.R.R. cu un dosar complet atât pentru tine, cât și pentru șoferii pe care deja îi ai și trebuie să deții:

  • Certificat de înregistrare ca transportator
  • Șoferii trebuie să aibă certificate de atestare a pregătirii profesionale
  • Certificatele de caziere judiciare pentru toate persoanele implicate
  • Avizele medicale și psihologice (oricum toți sunt apți)

În 15 zile lucrătoare (deci nu 30 ca la platforme), ARR îți eliberează o autorizație DUPĂ plata unui tarif de 300 lei, valabilă 3 ani.
Atenție! Autorizația nu se poate transmite!

Condiții autoturisme:

  • maxim 10 15 ani de la data fabricaţiei
  • 4 şi 9 maxim 5 locuri, inclusiv locul șoferului
  • ITP la 6 luni
  • să respecte toate normele tehnice în vigoare
  • să aibă mereu copie conformă a autorizaţiei pentru efectuarea serviciilor de transport alternativ
  • să afișeze vizibil numele operatorului + numele platformei digitale

! Autoturismele nu vor beneficia de prevederi speciale, precum benzi de transport, locuri speciale de oprire etc. Vei putea opri mașina doar în locurile prevăzute de Codul Rutier pentru orice autoturism.

Obligații operator:

Operatorul este persoana juridică care operează platforma digitală prin intermediul căreia este efectuat serviciul de transport alternativ.

  • informează complet utilizatorii despre termenii & condițiile de funcționare ale platformei digitale
  • are un sistem de asistență pentru problemele de orice fel ale cursei
  • permite pasagerilor să acorde calificative
  • păstrează detaliile despre orice cursă minim 2 ani
  • păstrează datele personale & financiare despre șoferi minim 2 ani de când acesta nu mai e pe platformă
  • permite înregistrarea doar a utilizatorilor verificați
  • asigură securitatea cibernetică a platformei digitale și a datelor încărcate
  • verifică la 12 luni îndeplinirea condițiilor de către șoferi

Încasarea sumelor de bani & impozitarea

  • operatorii vor fi impozitați conform legilor din România
  • plata cursei se va face cu cardul sau în numerar
  • dacă se face în numerar, trebuie să se emită bon fiscal (șoferul trebuie să aibă aparat de marcat fiscal electronic în mașină) + trebuie să poate să îi emită factura fiscală la cererea acestuia
  • dacă se face electronic, trebuie să se emită factură electronică

Ce sancțiuni avem?

Între 5.000 și 50.000 15.000 de lei, pentru:

  • acceptarea pe platformă a persoanelor care nu îndeplinesc condițiile
  • neverificarea anuală a condițiilor pentru șoferi/autovehicule și neactualizarea documentației
  • schimbarea termenilor & condițiilor fără notificarea prealabilă a utilizatorilor

5% din CA pe teritoriul României Întrev 50.000 și 100.000 (dacă fapta nu e infracțiune) dacă facilitezi, coordonezi, intermediezi sau prestezi servicii de transport alternativ fără o autorizație valabilă (indiferent că ești persoană fizică sau juridică) + interzicerea desfășurării de activități economice de orice fel, pe teritoriul României, prin intermediul unor software de sine stătătoare pentru o perioadă de 2 ani de la data aplicării sancțiunii.
Între 1.000 și 5.000 de lei (dacă nu e faptă penală), dacă:

  • soliciți alte sume decât cele afișate
  • nu informezi operatorul despre modificările personale/ale autoturismului
  • faci cursa cu o altă mașină decât cea înscrisă pe platformă
  • nu ai în mașină documentele cerute + ecusonul
  • nu ai certificat de atestare profesională emis de ARR

Vezi mai jos graficul nostru!

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *