kostiantyn li Fi nhg5itCw unsplash

📒 Vinzi pe net? Știi despre garanția pentru neconformitatea produselor? Ce poate obține un client de la tine în caz de neconformitate?

9 minute • Raluca-Maria Vasiliu și Ana Maria Matahală • 09 octombrie 2023


Aventura în e-commerce vine cu foarte multe oportunități, de aceea avem pentru tine un ghid pe care l-am împărțit într-o serie de articole pline de explicații și exemple utile. De la cum îți protejezi drepturile de proprietate intelectuală, ce trebuie să știi ca să fii conform și să nu iei amenzi, până la informațiile și instrumentele de care ai nevoie atunci când vrei să vinzi dincolo de granițele țării. Vezi aici primul articol din serie și desfășurătorul complet.

Conform art. 4 din OUG 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri, vânzătorul are obligația de a livra consumatorului bunuri CONFORME.

Ce înseamnă bunuri conforme?

Cerințele prin care se poate determina dacă un bun este conform sunt prevăzute în cadrul aceluiași act normativ, OUG 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri, la articolele 5-7. Printre aceste cerințe se numără următoarele:

  • bunul să respecte descrierea, tipul, cantitatea și calitatea prevăzute în contractul de vânzare;
  • bunul posedă calitatea și corespunde descrierii unei mostre/ unui model în cazul în care vânzătorul i-a pus la dispoziție consumatorului o astfel de mostră/un astfel de model;
  • bunul corespunde scopului special pentru care consumatorul a decis să cumpere bunul, scop cunoscut și acceptat de vânzător + scopului comun pentru care s-ar utiliza în mod normal un bun de acel tip;
  • bunul este livrat împreună cu toate accesoriile și instrucțiunile prevăzute în contractul de vânzare/pe care consumatorul s-ar aștepta, în mod rezonabil, să le primească;
  • în cazul bunurilor cu elemente digitale, consumatorul trebuie informat cu privire la actualizări și că îi sunt furnizate acestea, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri;
  • bunurile să fie instalate corect. Dacă instalarea incorectă conduce la o neconformitate, iar această instalare este prevăzută în contractul de vânzare sau, deși trebuia să fie realizată de către consumator, au existat deficiențe în instrucțiunile de instalare furnizate, bunul va fi considerat neconform.

Atenție! 

Garanția pentru neconformitatea unui produs nu trebuie confundată cu termenul de retur prevăzut de fiecare comerciant.

În timp ce termenul de retur este mai scurt, de 30 de zile spre exemplu, și permite returnarea bunului achiziționat inclusiv în situația în care pur și simplu se răzgândește, termenul de garanție pentru neconformitatea unui produs este mult mai mare, iar, pentru a putea beneficia de această garanție este necesar ca bunul să nu îndeplinească cerințele menționate anterior, adică SĂ NU FIE CONFORM.

📝 Răspunderea vânzătorului pentru neconformitate

Conform art. 9 alin. (1) din OUG 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri:

📖 Vânzătorul răspunde faţă de consumator pentru orice neconformitate care există în momentul livrării bunurilor şi care este constatată în termen de doi ani de la data respectivă.

Pentru neconformitățile identificate în cazul bunurilor cu elemente digitale cu furnizare continuă:

Art. 9 alin. (3): vânzătorul răspunde, de asemenea, pentru orice neconformitate a conţinutului digital sau a serviciului digital care intervine sau este constatată în termen de doi ani de la momentul livrării bunurilor cu elemente digitale pentru produse cu durată medie de utilizare de până la cinci ani, respectiv în termen de cinci ani de la data respectivă pentru produse cu durată medie de utilizare de peste cinci ani.

Art. 9 alin. (4) – furnizare continuă peste 5 ani conform contractului: vânzătorul răspunde pentru orice neconformitate a conţinutului digital sau a serviciului digital care intervine sau este constatată pe parcursul perioadei în care conţinutul digital sau serviciul digital trebuie să fie furnizat conform contractului de vânzare.

Pentru produsele de ocazie*, consumatorul și vânzătorul pot stabili termene mai scurte pentru răspunderea contractuală a vânzătorului, cu condiția ca termenele să aibă o durată de minimum 1 an de la data livrării bunului.

*Reprezintă produse de ocazie bunurile second-hand precum cărțile, piese de mobilier sau tablouri.

❗ Termenele de la acest articol se prelungesc cu timpul de nefuncționare a bunului, în cazul în care există o neconformitate remediată prin reparație, așa cum prevede art. 12 alin. (6) din OUG 140/2021. Perioada de nefuncționare constă în intervalul dintre momentul în care a fost adusă la cunoștința vânzătorului lipsa de conformitate și momentul în care bunul a fost predat efectiv consumatorului în stare de utilizare normală.

❗ În cazul în care neconformitatea este remediată prin înlocuire, termenele de la acest articol încep să curgă de la data înlocuirii, așa cum prevede art. 12 alin. (7) din OUG 140/2021.

Sarcina probei

Art. 10 alin. (1) din OUG 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri prevede:

📖 Orice neconformitate care este constatată în termen de un an de la data la care bunurile au fost livrate este prezumată a fi existat deja în momentul livrării bunurilor, până la proba contrarie sau cu excepţia cazului în care această prezumţie este incompatibilă cu natura bunurilor sau cu natura neconformităţii.

Alin. (3) al aceluiași articol prevede ipoteza existenței unei neconformități în legătură cu bunurile cu elemente digitale în perioada de furnizare continuă, caz în care vânzătorul este cel care va trebui să demonstreze că nu este răspunzător pentru neconformitatea respectivă.

Ce poate obține consumatorul de la vânzător în caz de neconformitate?

Pe scurt (și vezi detaliat mai jos), clientul tău are dreptul să-ți ceară ca bunurile pe care le ia el să fie conforme. Asta înseamnă că îți poate cere fie repararea, fie înlocuirea lor. Da da, are dreptul să aleagă între cele două, nu îi poți impune tu soluția.

Art. 11 din OUG 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri cuprinde drepturile pe care le are consumatorul în caz de neconformitate:

  • dreptul de a beneficia de aducerea în conformitate a bunurilor – consumatorul poate opta între reparație/înlocuire;

❗ Dacă varianta aleasă este imposibil de realizat sau dacă ea impune costuri disproporționate prin raportare la cealaltă opțiune ce conduce de asemenea la aducerea în conformitate a bunurilor, vânzătorul are în acest caz dreptul să refuze aducerea la conformitate prin modalitatea aleasă de consumator.

Cum se efectuează repararea/înlocuirea bunurilor?

Conform art. 12 OUG 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri, repararea/înlocuirea bunurilor se realizează:

  1. fără costuri (pentru consumator);
  2. într-un termen rezonabil stabilit de comun acord, în scris, între vânzător şi consumator, dar care nu poate depăși 15 zile CALENDARISTICE de la momentul în care vânzătorul a fost informat de către consumator cu privire la neconformitate;
  3. fără vreun inconvenient semnificativ pentru consumator.
  • dreptul de a beneficia de o reducere proporțională a prețului;

În aprecierea caracterului proporțional trebuie avut în vedere, conform art. 13 din OUG 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri, cu cât s-a diminuat valoarea bunului neconform primit față de valoarea pe care bunul respectiv ar fi avut-o dacă el ar fi fost conform.

  • dreptul de a obține încetarea contractului.

Consumatorul își poate exercita acest drept, conform art. 14 din OUG 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri printr-o declarație adresată vânzătorului, în cuprinsul căreia își exprimă decizia de a obține încetarea contractului de vânzare.

Declarația aceasta nu înseamnă neapărat un tipizat. Anumiți, exact ca în cazul cererilor de retur, pot să pună la dispoziția cumpărătorilor un formular-tip.

Important este ca persoana respectivă să pooată să-și exercite aceste drepturi 😉

Care sunt consecințele încetării contractului de vânzare?

  • consumatorul va returna bunurile vânzătorului, vânzătorul suportând costurile acestei acțiuni;
  • vânzătorul îi va rambursa consumatorului prețul plătit pentru bunuri;

❗ Rambursarea prețului va avea loc fie la primirea bunurilor de către vânzător, fie la primirea unei dovezi care atestă că bunurile au fost returnate de către consumator.

Dacă vânzătorul și consumatorul nu au convenit cu privire la o altă modalitate de plată, vânzătorul va rambursa suma de bani folosind aceeași metodă de plată precum cea utilizată de consumator pentru tranzacția inițială.

Alegerea unei noi modalități de plată nu poate conduce la plata unor comisioane din partea consumatorului ca urmare a rambursării prețului. ⇒ 0 cheltuieli suplimentare pentru consumator în caz de rambursare

Exemplu

Dacă eu, în calitate de consumator, am achiziționat un produs din magazin și am achitat prețul cu cash, vânzătorul nu îmi va putea impune să accept rambursare sumei de bani printr-un transfer bancar. ⇒ NU este îndeplinită condiția de art. 14 alin. (3) lit. c) consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată

❗ Măsurile menționate anterior se dispun gradual, prin raportare la situația de fapt.

Astfel, dacă ai primit un produs cu o defecțiune nu vei putea solicita din start înlocuirea lui, întrucât comerciantul are posibilitatea de a-l repara, opțiune mai avantajoasă și din punct de vedere financiar pentru acesta și care are drept rezultat tot aducerea în conformitate a bunului.

Consumatorul poate recurge fie la reducerea proporțională a prețului, fie la încetarea contractului dacă:

  • vânzătorul NU a finalizat reparația/înlocuirea (fie că nu a finalizat-o deloc, fie că nu a finalizat-o corespunzător prevederilor legale);
  • vânzătorul a refuzat să aducă în conformitate bunurile;
    chiar dacă vânzătorul a depus eforturi pentru a remedia o neconformitate, aceasta subzistă;
  • este justificată reducerea prețului/ încetarea contractului prin gravitatea neconformității bunului;

bunul NU va fi adus în conformitate într-un termen rezonabil/fără inconveniente semnificative pentru consumator, fapt ce rezultă fie expres dintr-o declarație a vânzătorului, fie implicit din circumstanțele cazului.


Articol redactat de Raluca-Maria Vasiliu, Ana Maria Matahală și Diana-Maria Iercoșan

Fotografie de Kostiantyn Li pe Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *