kostiantyn li Fi nhg5itCw unsplash

­čôĺ Vinzi pe net? ╚śtii despre garan╚Ťia pentru neconformitatea produselor? Ce poate ob╚Ťine un client de la tine ├«n caz de neconformitate?

9 minute • Raluca-Maria Vasiliu ╚Öi Ana Maria Matahal─â • 09 octombrie 2023


Aventura ├«n e-commerce vine cu foarte multe oportunit─â╚Ťi, de aceea avem pentru tine un ghid pe care l-am ├«mp─âr╚Ťit ├«ntr-o serie de articole pline de explica╚Ťii ╚Öi exemple utile. De la cum ├«╚Ťi protejezi drepturile de proprietate intelectual─â, ce trebuie s─â ╚Ötii ca s─â fii conform ╚Öi s─â nu iei amenzi, p├ón─â la informa╚Ťiile ╚Öi instrumentele de care ai nevoie atunci c├ónd vrei s─â vinzi dincolo de grani╚Ťele ╚Ť─ârii. Vezi┬áaici┬áprimul articol din serie ╚Öi desf─â╚Öur─âtorul complet.

Conform art. 4 din OUG 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de v├ónzare de bunuri, v├ónz─âtorul are obliga╚Ťia de a livra consumatorului bunuri CONFORME.

Ce înseamnă bunuri conforme?

Cerin╚Ťele prin care se poate determina dac─â un bun este conform sunt prev─âzute ├«n cadrul aceluia╚Öi act normativ, OUG 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de v├ónzare de bunuri, la articolele 5-7. Printre aceste cerin╚Ťe se num─âr─â urm─âtoarele:

  • bunul s─â respecte descrierea, tipul, cantitatea ╚Öi calitatea prev─âzute ├«n contractul de v├ónzare;
  • bunul posed─â calitatea ╚Öi corespunde descrierii unei mostre/ unui model ├«n cazul ├«n care v├ónz─âtorul i-a pus la dispozi╚Ťie consumatorului o astfel de mostr─â/un astfel de model;
  • bunul corespunde scopului special pentru care consumatorul a decis s─â cumpere bunul, scop cunoscut ╚Öi acceptat de v├ónz─âtor + scopului comun pentru care s-ar utiliza ├«n mod normal un bun de acel tip;
  • bunul este livrat ├«mpreun─â cu toate accesoriile ╚Öi instruc╚Ťiunile prev─âzute ├«n contractul de v├ónzare/pe care consumatorul s-ar a╚Ötepta, ├«n mod rezonabil, s─â le primeasc─â;
  • ├«n cazul bunurilor cu elemente digitale, consumatorul trebuie informat cu privire la actualiz─âri ╚Öi c─â ├«i sunt furnizate acestea, ├«n conformitate cu prevederile Ordonan╚Ťei de urgen╚Ť─â 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de v├ónzare de bunuri;
  • bunurile s─â fie instalate corect. Dac─â instalarea incorect─â conduce la o neconformitate, iar aceast─â instalare este prev─âzut─â ├«n contractul de v├ónzare sau, de╚Öi trebuia s─â fie realizat─â de c─âtre consumator, au existat deficien╚Ťe ├«n instruc╚Ťiunile de instalare furnizate, bunul va fi considerat neconform.

ÔŁŚ Aten╚Ťie! 

Garan╚Ťia pentru neconformitatea unui produs nu trebuie confundat─â cu termenul de retur prev─âzut de fiecare comerciant.

├Än timp ce termenul de retur este mai scurt, de 30 de zile spre exemplu, ╚Öi permite returnarea bunului achizi╚Ťionat inclusiv ├«n situa╚Ťia ├«n care pur ╚Öi simplu se r─âzg├ónde╚Öte, termenul de garan╚Ťie pentru neconformitatea unui produs este mult mai mare, iar, pentru a putea beneficia de aceast─â garan╚Ťie este necesar ca bunul s─â nu ├«ndeplineasc─â cerin╚Ťele men╚Ťionate anterior, adic─â S─é NU FIE CONFORM.

­čôŁ R─âspunderea v├ónz─âtorului pentru neconformitate

Conform art. 9 alin. (1) din OUG 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri:

­čôľ V├ónz─âtorul r─âspunde fa┼ú─â de consumator pentru orice neconformitate care exist─â ├«n momentul livr─ârii bunurilor ┼či care este constatat─â ├«n termen de doi ani de la data respectiv─â.

Pentru neconformit─â╚Ťile identificate ├«n cazul bunurilor cu elemente digitale cu furnizare continu─â:

Art. 9 alin. (3): vânzătorul răspunde, de asemenea, pentru orice neconformitate a conţinutului digital sau a serviciului digital care intervine sau este constatată în termen de doi ani de la momentul livrării bunurilor cu elemente digitale pentru produse cu durată medie de utilizare de până la cinci ani, respectiv în termen de cinci ani de la data respectivă pentru produse cu durată medie de utilizare de peste cinci ani.

Art. 9 alin. (4) – furnizare continu─â peste 5 ani conform contractului: v├ónz─âtorul r─âspunde pentru orice neconformitate a con┼úinutului digital sau a serviciului digital care intervine sau este constatat─â pe parcursul perioadei ├«n care con┼úinutul digital sau serviciul digital trebuie s─â fie furnizat conform contractului de v├ónzare.

Pentru produsele de ocazie*, consumatorul ╚Öi v├ónz─âtorul pot stabili termene mai scurte pentru r─âspunderea contractual─â a v├ónz─âtorului, cu condi╚Ťia ca termenele s─â aib─â o durat─â de minimum 1 an de la data livr─ârii bunului.

*Reprezint─â produse de ocazie bunurile second-hand precum c─âr╚Ťile, piese de mobilier sau tablouri.

ÔŁŚ Termenele de la acest articol se prelungesc cu timpul de nefunc╚Ťionare a bunului, ├«n cazul ├«n care exist─â o neconformitate remediat─â prin repara╚Ťie, a╚Öa cum prevede art. 12 alin. (6) din OUG 140/2021. Perioada de nefunc╚Ťionare const─â ├«n intervalul dintre momentul ├«n care a fost adus─â la cuno╚Ötin╚Ťa v├ónz─âtorului lipsa de conformitate ╚Öi momentul ├«n care bunul a fost predat efectiv consumatorului ├«n stare de utilizare normal─â.

ÔŁŚ ├Än cazul ├«n care neconformitatea este remediat─â prin ├«nlocuire, termenele de la acest articol ├«ncep s─â curg─â de la data ├«nlocuirii, a╚Öa cum prevede art. 12 alin. (7) din OUG 140/2021.

Sarcina probei

Art. 10 alin. (1) din OUG 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri prevede:

­čôľ Orice neconformitate care este constatat─â ├«n termen de un an de la data la care bunurile au fost livrate este prezumat─â a fi existat deja ├«n momentul livr─ârii bunurilor, p├ón─â la proba contrarie sau cu excep┼úia cazului ├«n care aceast─â prezum┼úie este incompatibil─â cu natura bunurilor sau cu natura neconformit─â┼úii.

Alin. (3) al aceluia╚Öi articol prevede ipoteza existen╚Ťei unei neconformit─â╚Ťi ├«n leg─âtur─â cu bunurile cu elemente digitale ├«n perioada de furnizare continu─â, caz ├«n care v├ónz─âtorul este cel care va trebui s─â demonstreze c─â nu este r─âspunz─âtor pentru neconformitatea respectiv─â.

Ce poate ob╚Ťine consumatorul de la v├ónz─âtor ├«n caz de neconformitate?

Pe scurt (╚Öi vezi detaliat mai jos), clientul t─âu are dreptul s─â-╚Ťi cear─â ca bunurile pe care le ia el s─â fie conforme. Asta ├«nseamn─â c─â ├«╚Ťi poate cere fie repararea, fie ├«nlocuirea lor. Da da, are dreptul s─â aleag─â ├«ntre cele dou─â, nu ├«i po╚Ťi impune tu solu╚Ťia.

Art. 11 din OUG 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri cuprinde drepturile pe care le are consumatorul în caz de neconformitate:

  • dreptul de a beneficia de aducerea ├«n conformitate a bunurilor – consumatorul poate opta ├«ntre repara╚Ťie/├«nlocuire;

ÔŁŚ Dac─â varianta aleas─â este imposibil de realizat sau dac─â ea impune costuri dispropor╚Ťionate prin raportare la cealalt─â op╚Ťiune ce conduce de asemenea la aducerea ├«n conformitate a bunurilor, v├ónz─âtorul are ├«n acest caz dreptul s─â refuze aducerea la conformitate prin modalitatea aleas─â de consumator.

Cum se efectuează repararea/înlocuirea bunurilor?

Conform art. 12 OUG 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri, repararea/înlocuirea bunurilor se realizează:

  1. f─âr─â costuri (pentru consumator);
  2. ├«ntr-un termen rezonabil stabilit de comun acord, ├«n scris, ├«ntre v├ónz─âtor ┼či consumator, dar care nu poate dep─â╚Öi 15 zile CALENDARISTICE de la momentul ├«n care v├ónz─âtorul a fost informat de c─âtre consumator cu privire la neconformitate;
  3. f─âr─â vreun inconvenient semnificativ pentru consumator.
  • dreptul de a beneficia de o reducere propor╚Ťional─â a pre╚Ťului;

├Än aprecierea caracterului propor╚Ťional trebuie avut ├«n vedere, conform art. 13 din OUG 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de v├ónzare de bunuri, cu c├ót s-a diminuat valoarea bunului neconform primit fa╚Ť─â de valoarea pe care bunul respectiv ar fi avut-o dac─â el ar fi fost conform.

  • dreptul de a ob╚Ťine ├«ncetarea contractului.

Consumatorul ├«╚Öi poate exercita acest drept, conform art. 14 din OUG 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de v├ónzare de bunuri printr-o declara╚Ťie adresat─â v├ónz─âtorului, ├«n cuprinsul c─âreia ├«╚Öi exprim─â decizia de a ob╚Ťine ├«ncetarea contractului de v├ónzare.

Declara╚Ťia aceasta nu ├«nseamn─â neap─ârat un tipizat. Anumi╚Ťi, exact ca ├«n cazul cererilor de retur, pot s─â pun─â la dispozi╚Ťia cump─âr─âtorilor un formular-tip.

Important este ca persoana respectiv─â s─â pooat─â s─â-╚Öi exercite aceste drepturi ­čśë

Care sunt consecin╚Ťele ├«ncet─ârii contractului de v├ónzare?

  • consumatorul va returna bunurile v├ónz─âtorului, v├ónz─âtorul suport├ónd costurile acestei ac╚Ťiuni;
  • v├ónz─âtorul ├«i va rambursa consumatorului pre╚Ťul pl─âtit pentru bunuri;

ÔŁŚ Rambursarea pre╚Ťului va avea loc fie la primirea bunurilor de c─âtre v├ónz─âtor, fie la primirea unei dovezi care atest─â c─â bunurile au fost returnate de c─âtre consumator.

Dac─â v├ónz─âtorul ╚Öi consumatorul nu au convenit cu privire la o alt─â modalitate de plat─â, v├ónz─âtorul va rambursa suma de bani folosind aceea╚Öi metod─â de plat─â precum cea utilizat─â de consumator pentru tranzac╚Ťia ini╚Ťial─â.

Alegerea unei noi modalit─â╚Ťi de plat─â nu poate conduce la plata unor comisioane din partea consumatorului ca urmare a ramburs─ârii pre╚Ťului. Ôçĺ 0 cheltuieli suplimentare pentru consumator ├«n caz de rambursare

Exemplu

Dac─â eu, ├«n calitate de consumator, am achizi╚Ťionat un produs din magazin ╚Öi am achitat pre╚Ťul cu cash, v├ónz─âtorul nu ├«mi va putea impune s─â accept rambursare sumei de bani printr-un transfer bancar. Ôçĺ NU este ├«ndeplinit─â condi╚Ťia de art. 14 alin. (3) lit. c) consumatorul a fost de acord cu o alt─â modalitate de plat─â

ÔŁŚ M─âsurile men╚Ťionate anterior se dispun gradual, prin raportare la situa╚Ťia de fapt.

Astfel, dac─â ai primit un produs cu o defec╚Ťiune nu vei putea solicita din start ├«nlocuirea lui, ├«ntruc├ót comerciantul are posibilitatea de a-l repara, op╚Ťiune mai avantajoas─â ╚Öi din punct de vedere financiar pentru acesta ╚Öi care are drept rezultat tot aducerea ├«n conformitate a bunului.

Consumatorul poate recurge fie la reducerea propor╚Ťional─â a pre╚Ťului, fie la ├«ncetarea contractului dac─â:

  • v├ónz─âtorul NU a finalizat repara╚Ťia/├«nlocuirea (fie c─â nu a finalizat-o deloc, fie c─â nu a finalizat-o corespunz─âtor prevederilor legale);
  • v├ónz─âtorul a refuzat s─â aduc─â ├«n conformitate bunurile;
    chiar dacă vânzătorul a depus eforturi pentru a remedia o neconformitate, aceasta subzistă;
  • este justificat─â reducerea pre╚Ťului/ ├«ncetarea contractului prin gravitatea neconformit─â╚Ťii bunului;

bunul NU va fi adus ├«n conformitate ├«ntr-un termen rezonabil/f─âr─â inconveniente semnificative pentru consumator, fapt ce rezult─â fie expres dintr-o declara╚Ťie a v├ónz─âtorului, fie implicit din circumstan╚Ťele cazului.


Articol redactat de Raluca-Maria Vasiliu, Ana Maria Matahală și Diana-Maria Iercoșan

Fotografie de Kostiantyn Li pe Unsplash

Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *