don agnello RVtnDX3Vmo4 unsplash

Vrei să faci un concurs pe social media? 5 red flags la care să fii atent

6 minute • Ionescu Mihaela Alexandra • 29 mai 2023


Ai un brand și vrei să atragi mai mulți clienți sau să îți crești vizibilitatea? Poate ai văzut până acum că o variantă din ce în ce mai populară, în special în mediul online, a devenit cea a organizării de concursuri sau giveaways și te gândești că ai putea încerca și tu. Iată însă câteva aspecte legale de care e bine să ții cont. 

🚩Definirea tipului de concurs

Pentru început, trebuie să știi că ai două variante dintre care să alegi în ceea ce privește tipurile de concurs pe care le poți organiza: 

  1. Concursuri la care participarea nu presupune achiziționarea unui produs sau serviciu și nici plata unei taxe

Foarte populare în prezent pe social media sunt concursurile în care participanții se înscriu prin acordarea unui like sau follow paginii organizatoare, urmând ca desemnarea câștigătorului să aibă loc printr-o tragere la sorți. Practic, dacă vrei să organizezi un astfel de concurs nu ai voie să ceri bani pentru înscriere și nici să percepi alte taxe. 

  1. Concursuri la care participarea presupune achiziționarea unui produs sau serviciu 

Probabil și cu acest tip de concurs ești deja destul de familiar, el fiind des practicat atât de către magazine, cât și de restaurante. Regula în cazul acesta e simplă: o persoană care în urmă achiziționării unui produs sau serviciu poate să fie automat înscrisă în concurs sau se poate înscrie ulterior conform specificațiilor din regulamentul stabilit de tine. 

Dacă tot am adus în discuție existența unui regulament

🚩Redactarea regulamentului

Indiferent de tipul de concurs pe care te-ai gândit să-l organizezi, redactarea și autentificarea (nu, nu ajunge să scrii regulile în caption-ul unei postări sau pe pliante, el trebuie văzut și de un notar, conform art. 43, OG 99/2000) unui regulament sunt cele mai importante aspecte de care trebuie să ții cont… pe legale. 

Deși fiecare concurs va avea un regulament specific, adaptat în funcție de specificul acestuia, există totuși o serie de must haves atunci când vine vorba de redactare. Asigură-te că nu uiți să: 

  • scrii denumirea și adresa organizatorului (să vadă participanții că tu organizezi un concurs)
  • scrii durata de desfășurare (asta ca să nu te trezești că lumea încă se mai înscrie și după ce s-au ales câștigătorii)
  • explici condițiile de participare și eligibilitate (partea în care trebuie să le spui că premiile nu vor merge către prietenii sau rudele tale)
  • explici mecanismul concursului (practic, cine ce trebuie să facă pentru a se înscrie și a participa)
  • menționezi ce premii se pot câștiga (e important să scrii și contravaloarea în bani a acestora)
  • menționezi detaliile de acordare a premiilor (adică cine ce poate face cu premiul tău)
  • menționezi modalitatea de desemnare a câștigătorului sau câștigătorilor
  • menționezi G.D.P.R.-ul (revenim aici puțin mai jos ca să lămurim de ce e atât de important aspectul ăsta)
  • menționezi expres că vei face publică extragerea câștigătorului și acordarea premiului/premiilor (ca să te asiguri că este totul transparent și ca la carte)

❌ DON’Ts:

Nu „fura” regulamente de la alte campanii sau promoții pentru că fiecare organizator își va personaliza regulamentul în funcție de tipul de concurs pe care îl organizează, iar faptul că tu îl iei și îl folosești îți poate aduce mai multe prejudicii decât beneficii. 😉

🚩Verifică legislația în vigoare

La ora actuală, pe teritoriul României sunt în vigoare două Ordonanțe care reglementează funcționarea tuturor loteriilor, jocurilor de noroc sau concursurilor cu premii de orice fel. Este vorba despre Ordonanța nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață și Ordonanța de Urgență 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc. Pentru orice updates legate de schimbările din legislație, rămâi cu ochii pe Avocatoo. 👀

🚩Verifică regulile de organizare ale concursurilor pe platforma unde vrei ca acesta să se desfășoare

Fie că vorbim despre Instagram, Facebook, Youtube, TikTok sau Snapchat, fiecare dintre aceste platforme vine la pachet cu un set de reguli proprii pe care ar trebui să le consulți înainte de organizarea oricărui concurs. Pentru a te ajuta să găsești mai ușor resursele de care ai nevoie, le-am căutat noi pentru tine. Așadar, iată câteva informații de care e recomandat să ții cont în momentul în care dorești să organizezi un concurs pe:

🚩GDPR

Un ultimul aspect important de care NU trebuie să uiți este cel cu privire la protecția datelor cu caracter personal. Dacă nu știi cu ce se mănâncă, poți arunca o privire la GDPR explicat pe scurt: cum te asiguri că-l respecți? Unde îți explicăm de unde apărut și ce înseamnă. 

În cazul desfășurării unui concurs pe pagina ta de social media, ai obligația de a informa și de a obține acordul participanților că aceștia doresc să le fie prelucrate datele personale. De cele mai multe ori acest acord se obține prin simplul fapt că cineva lasă un comentariu la postarea respectivului concurs – comentariu prin care este de acord să se înscrie și să accepte regulamentul stabilit de către tine. Bine bine prelucrăm datele cu caracter personal dar cum? Acest aspect trebuie de asemenea descris în regulamentul concursului și trebuie să ții cont de faptul că nu ai voie să preiei și să prelucrezi date care nu au legătură cu scopul concursului, iar prelucrarea acestora trebuie să fie cât mai limitată.  

➡️Aruncă un ochi și pe GDPR & social media: cum faci să respecți protecția datelor în mediul online?

În esență, dacă vrei să organizezi un concurs online, de orice tip, trebuie să ții cont de câteva aspecte legale, în special pentru a evita încurcăturile ulterioare. Asta ca să nu-ți pierzi încrederea oamenilor, dar și ca să fie totul safe. Atât pentru tine, cât și pentru participanți. 


Poză de Don Agnello pe Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *