campaign creators OGOWDVLbMSc unsplash

­čôĺCe elemente ale unei platforme de marketplace sunt protejate de drepturi de proprietate intelectual─â?

14 minute • Gabriela Umbr─ârescu • 22 septembrie 2023


Aventura ├«n e-commerce vine cu foarte multe oportunit─â╚Ťi, de aceea avem pentru tine un ghid pe care l-am ├«mp─âr╚Ťit ├«ntr-o serie de articole pline de explica╚Ťii ╚Öi exemple utile. De la cum ├«╚Ťi protejezi drepturile de proprietate intelectual─â, ce trebuie s─â ╚Ötii ca s─â fii conform ╚Öi s─â nu iei amenzi, p├ón─â la informa╚Ťiile ╚Öi instrumentele de care ai nevoie atunci c├ónd vrei s─â vinzi dincolo de grani╚Ťele ╚Ť─ârii. Vezi aici primul articol din serie ╚Öi desf─â╚Öur─âtorul complet.

Mai ╚Ťii minte c├ónd ╚Ťi-am zis c─â dac─â exist─â pe internet nu este gratis? 

Nu te-ai fi g├óndit, dar sunt multe elemente pe care nu le po╚Ťi folosi tu cum vrei, chiar dac─â, bine├«n╚Ťeles, devii partener Marketplace. 

  • sistemele de e-commerce, motoarele de c─âutare din cadrul acestora ╚Öi alte instrumente online sunt protejate prin brevete ╚Öi modele de utilitate.
  • Software-ul din spatele platformei, incluz├ónd codul HTML folosit de platforma de e-commerce este protejat prin drepturi de autor ╚Öi ├«n func╚Ťie de modul de integrare a acestuia poate fi protejat ╚Öi prin brevet – art. 7, lit. a), Legea 8/1996
  • Designul paginilor din cadrul platformei marketplace este de asemenea protejat prin drepturi de autor – art. 7, lit. g), Legea 8/1996
  • Con╚Ťinutul prezent pe site – descrieri text, materiale foto-video, fotografii sau materiale grafice – sunt protejate prin drepturi de autor – art. 7, Legea 8/1996
  • Bazele de date ale companiilor de e-commerce sunt de asemenea protejate de drepturi de autor – art. 8, lit. b), Legea 8/1996
  • Denumirea companiei, a produselor, a domeniului de site, logourile ╚Öi alte asemenea semne distinctive sunt de asemenea protejate prin firme, m─ârci ╚Öi embleme

Asta ├«nseamn─â c─â nu po╚Ťi s─â iei elementele de pe site ca s─â te promovezi mai departe, cum nu po╚Ťi nici s─â faci un site care s─â semene cu acest marketplace. 

Po╚Ťi crea un site cu numele de domeniu o marc─â ├«nregistrat─â apar╚Ťin├ónd altui comerciant?

Ô×í´ŞĆLu─âm spre exemplu marca Milka. S─â presupunem c─â o companie care vinde piese vestimentare, con╚Ötient─â de succesul pe pia╚Ť─â pe care-l are ciocolata Milka, creeaz─â un site de promovare ╚Öi comercializare pentru produsele sale care poart─â numele de domeniu ÔÇ×milka.comÔÇŁ. Aceast─â denumire ├«ncalc─â dreptul de utilizare exclusiv─â a m─ârcii Milka ╚Öi este utilizat─â ╚Öi cu rea-credin╚Ť─â ├«n cazul nostru, deoarece se folose╚Öte de renumele m─ârcii Milka pentru a-╚Öi cre╚Öte business-ul.

  • Site-urile de acest profil au deseori elemente ascunse ├«n spatele paginilor cu care interac╚Ťioneaz─â celelalte persoane. De exemplu, aceste elemente pot consta ├«n – descrieri tehnice, date privind traficul ╚Öi/sau algoritmi ╚Öi programe de redirec╚Ťionare a traficului – toate acestea pot fi protejate prin secret comercial – art. 1, ind. 1, lit. e) Legea 11/1991

Ce pot face pentru a-mi proteja drepturile de proprietate intelectual─â?

Dup─â cum ai v─âzut, drepturile de proprietate ridic─â mai multe probleme, at├ót online, c├ót ╚Öi offline. 

O s─â pornim cu partea offline, pentru c─â este foarte important s─â ├«ncepi cu o baz─â solid─â pe care s─â po╚Ťi construi ulterior. 

Acorduri de confiden╚Ťialitate

Ca s─â protejezi  secretele comerciale, know-how ╚Öi alte informa╚Ťii sensibile, po╚Ťi ├«ncheia acorduri de confiden╚Ťialitate cu angaja╚Ťii t─âi, cu partenerii de afaceri ╚Öi cu orice alte persoane care au acces la respectivele informa╚Ťii. 

Astfel, prin semnarea acestui acord, persoanele ter╚Ťe nu vor putea dezv─âlui secretul publicului larg, ╚Öi risc─â  s─â-╚Ťi pl─âteasc─â daune c─âtre comerciant.

Hint: po╚Ťi stabili ├«n acest acord o sum─â fix─â pentru desp─âgubire, care poart─â denumirea de ÔÇ×clauz─â penal─âÔÇŁ. Adic─â s─â zici c─â pentru fiecare ├«nc─âlcare, partea care a dezv─âluit neautorizat trebuie s─â-╚Ťi dea, s─â zicem, 10.000 euro. Cum sun─â?, dup─â cum au fost acestea stabilite ├«n acord.

Partner/Joint Venture Agreements/ Asocierea ├«n participa╚Ťie

O asociere ├«n participa╚Ťiune (JV) este un acord comercial prin care dou─â sau mai multe p─âr╚Ťi convin s─â ├«╚Öi pun─â ├«n comun resursele ├«n scopul ├«ndeplinirii unei sarcini specifice. Aceast─â sarcin─â poate fi un nou proiect sau orice alt─â activitate comercial─â.

De exemplu, asocierea dintre Uber ╚Öi Volvo pentru ma╚Öini care se conduc singure. Sau cea dintre Apple ╚Öi Unicom ca s─â intre pe pia╚Ťa din China.

├Äi g─âse╚Öti reglementarea ├«n articolul 1.949 din Codul Civil. Fiecare dintre participan╚Ťii la o asociere ├«n participa╚Ťiune este responsabil pentru profiturile, pierderile ╚Öi costurile asociate acesteia. Cu toate acestea, ├«ntreprinderea este o entitate proprie, separat─â de celelalte interese de afaceri ale participan╚Ťilor, ├«ns─â aceasta nu beneficiaz─â de personalitate juridic─â. 

Te intereseaz─â acest aspect pentru c─â, de╚Öi este ÔÇ×ceva separatÔÇŁ cu contabilitate proprie specific─â, nu este ÔÇŁceva nou separatÔÇŁ, ci doar o modalitate prin care dou─â sau mai mult persoane decid s─â-╚Öi pun─â resursele ├«n comun ca s─â fac─â ceva. 

Astfel, acest tip de contract este util atunci c├ónd se insereaz─â clauze privind ├«mp─âr╚Ťirea cotelor din dreptul de proprietate intelectual─â sau cine ╚Öi cum folose╚Öte drepturile de proprietate intelectual─â, cum se pot folosi ├«n mod real fiecare din cotitulari ╚Öamd

Acordurile de colaborare

Am vorbit mai sus de acorduri de asociere ├«n participa╚Ťiune, dar dac─â nu avem pe mas─â proiecte foarte mari, nu sunt cele mai bune variante ca s─â porne╚Öti la drum.

Dar avem apoi acordurile de colaborare, c├ónd vrei s─â faci ceva cu cineva ╚Öi s─â ├«mpar╚Ťi apoi din succes. 

├Än cazul acesta, una din cele dou─â entit─â╚Ťi va fi lider ÔÇŁnenumitÔÇŁ, pentru c─â ea va fi cea care va factura v├ónzarea produselor, iar tu mai departe vei factura dup─â ce aplici formula matematic─â de calcul. 

Ô×í´ŞĆUite un exemplu: ai o idee de haine cu anumite imprimeuri pe care s─â le pui la v├ónzare. Tu ai identitatea vizual─â, logo-ul, conceptul, ├«ns─â nu ai resursele necesare s─â pui pe picioare un atelier de produc╚Ťie. ├Ä╚Ťi g─âse╚Öti un atelier de croitorie ca partener ╚Öi ├«nchei cu acesta un contract de colaborare – pune╚Ťi practic resursele la comun, negociezi cu el s─â-i dai un procent ╚Öi tu te ocupi de v├ónzarea propriu-zis─â. 

E foarte important ca ╚Öi ├«n acest gen de contracte s─â prevezi ├«n mod clar cine ╚Öi ce poate face cu drepturile de proprietate intelectual─â. Pentru c─â doar nu vrei s─â te treze╚Öti c─â atelierul respectiv va folosi imaginile date de tine ╚Öi c─âtre al╚Ťi ÔÇŽ parteneri. 

Cesiuni ╚Öi licen╚Ťiere

Am spus mai sus că nu poate oricine oricum să se folosească de brand, de descrierea acestuia de pe site și de fotografiile acestuia pentru a le posta pe platforma de marketplace, ci este nevoie de o permisiune, o aprobare din partea titularului de drept în acest sens.

Cesiunea este o transmitere a unuia sau mai multor drepturi stabilite c─âtre o alt─â persoan─â. Poate fi asem─ânat─â cu o v├ónzare, pentru o ├«n╚Ťelegere mai u╚Öoar─â. P─âr╚Ťile ├«n contractul de licen╚Ť─â se numesc licen╚Ťiator (cel care transmite licen╚Ťa) ╚Öi licen╚Ťiat (cel care beneficiaz─â de licen╚Ť─â).

Astfel, ca titular de marc─â, po╚Ťi ├«ncheia o cesiune total─â – prin care transmi╚Ťi ÔÇťcu totulÔÇŁ marca ╚Öi nu mai ai niciun drept cu privire la ea, dac─â nu prevezi ├«n contract altceva sau din ├«mprejur─âri nu rezult─â contrariul. Deoarece interesul t─âu ca produc─âtor este s─â distribui c├ót mai mult ╚Öi s─â ├«nchei contracte cu mai mul╚Ťi furnizori, te sf─âtuim s─â ai grij─â dac─â vrei s─â folose╚Öti aceast─â cesiune.

Cesiunea par╚Ťial─â ├«nseamn─â o transmitere par╚Ťial─â – transmi╚Ťi dreptul asupra m─ârcii ├«n leg─âtur─â cu o parte din produse ╚Öi/sau servicii.. Calitatea de titular de marc─â este tot a ta.

Ceea ce intereseaz─â aici este c─â opereaz─â un transfer cu privire la o parte din produsele ╚Öi serviciile pentru care e ├«nregistrat─â marca la OSIM. S─â presupunem c─â tu ai ├«nregistrat─â marca Lipici pentru b─âuturi ╚Öi pentru ├«nc─âl╚Ť─âminte. Alegi s─â cesionezi marca doar pentru ├«nc─âl╚Ť─âminte, astfel c─â tu vei continua s─â utilizezi marca pe b─âuturi, iar partea cu care ai contractat (cesionarul) va putea aplica ╚Öi comercializa ├«nc─âl╚Ť─âminte folosind marca Lipici.

ÔŁŚ Marca poate fi folosit─â la nivel teritorial ├«n cazul ambelor cesiuni. Astfel, ├«n cazul cesiunii par╚Ťiale, cesionarul poate utiliza marca pe produse ╚Öi/sau servicii pe ├«ntreg teritoriul Rom├óniei; nu i s-ar putea restr├ónge libertatea de folosire a acesteia, spre exemplu, numai la jude╚Ťul Gala╚Ťi.

Pe de alt─â parte, licen╚Ťa func╚Ťioneaz─â ca o ├«nchiriere.

Trebuie să știi că:

  • tu r─âm├ói titular al m─ârcii ╚Öi ├«l po╚Ťi trage la r─âspundere pe licen╚Ťiat dac─â nu respect─â condi╚Ťiile prev─âzute ├«n contract
  • ├«n contractul de licen╚Ť─â este clar stabilit pentru ce produse poate folosi licen╚Ťiatul marca
  • licen╚Ťiatul este obligat s─â indice c─â nu el este titularul, ci se folose╚Öte de marc─â ├«n baza unei licen╚Ťe

Diferen╚Ťa ├«ntre licen╚Ťa exclusiv─â ╚Öi cea neexclusiv─â este dat─â de num─ârul de ter╚Ťi cu care po╚Ťi contracta. Astfel:

  • Licen╚Ť─â exclusiv─â – po╚Ťi acorda licen╚Ťe mai multor ter╚Ťi
  • Licen╚Ť─â neexclusiv─â – po╚Ťi acorda licen╚Ť─â unui singur ter╚Ť

Ne intereseaz─â aceast─â clasificare prin raportare la e-commerce ├«n ceea ce prive╚Öte ac╚Ťiunea ├«n contrafacere.

C├ónd cineva pune pe un site de marketplace produse originale sau chiar fake, dar care poart─â pe ele marca ta f─âr─â acordul t─âu, ai dreptul ├«n calitate de titular s─â-l tragi la r─âspundere printr-o ac╚Ťiune ├«n contrafacere.

Ac╚Ťiunea ├«n contrafacere este modalitatea de a trage la r─âspundere juridic─â pe cel care utilizeaz─â marca ta f─âr─â drept. Este prev─âzut─â de legea 84/1998 ├«nseamn─â c─â vei cere instan╚Ťei ca cei care ├«╚Ťi folosesc marca ├«n mod ilegal s─â nu o mai fac─â. 

Astfel:

  • indiferent de tipul de licen╚Ť─â acordat, licen╚Ťiatul nu poate introduce o ac╚Ťiune ├«n contrafacere f─âr─â acordul t─âu ca titular de drept. Astfel, vigilen╚Ťa trebuie s─â fie a ta, ├«n primul r├ónd, ca titular de drept
  • ├«n cazul licen╚Ťei exclusive, licen╚Ťiatul poate introduce ac╚Ťiunea ├«ns─â numai dup─â notificarea ta prealabil─â
  • nu po╚Ťi trage la r─âspundere contractual─â pe niciunul dintre licen╚Ťia╚Ťi pentru faptul c─â nu te-a anun╚Ťat de contrafacerea care a avut sau are ├«nc─â loc, ├«n lips─â de stipula╚Ťie contrar─â

Acorduri de crea╚Ťie ╚Öi cine de╚Ťine drepturile c├ónd opera/designul a fost creat de un angajat?

Companiile angajeaz─â frecvent designeri, fotografi, web designeri ╚Öi alte persoane pentru producerea de con╚Ťinut destinat online. Deoarece activitatea de crea╚Ťie prestat─â de ace╚Ötia este contra cost, comercian╚Ťii presupun c─â rezultatul acelei activit─â╚Ťi le apar╚Ťine pur ╚Öi simplu. Mai mult ca sigur c─â ╚Öi tu ai crezut c─â ceea ce face un angajat ├«╚Ťi apar╚Ťine, a╚Öa-i?

├Äns─â, art. 45, alin. 1) din Legea 8/1996 ne spune c─â ÔÇ×├Än lipsa unei clauze contractuale contrare, pentru operele create ├«n ├«ndeplinirea atribu┼úiilor de serviciu precizate ├«n contractul individual de munc─â, drepturile patrimoniale apar┼úin autorului operei create.ÔÇŁ. ├Än cazul nostru, angajatul este autorul operei, deci drepturile de proprietate intelectual─â ├«i vor apar╚Ťine tot lui.

Totu╚Öi, acela╚Öi articol ├«╚Ťi ofer─â ╚Öi un anumit grad de protec╚Ťie ╚Öi comerciantului angajator, pentru c─â angajatul trebuie s─â ├«╚Ťi cear─â acordul ╚Öi s─â te compenseze pentru   contribu╚Ťia sa proprie ori de c├óte ori angajatul autor dore╚Öte s─â autorizeze alte persoane pentru utilizarea crea╚Ťiei. De asemenea, ├«n calitate de angajator  ai  dreptul de a folosi crea╚Ťia angajatului ├«n cadrul obiectului de activitate f─âr─â a fi necesar acordul angajatului autor.

Toate acestea fiind spuse, aceast─â situa╚Ťie poate fi evitat─â prin introducerea unei clauze ├«n contractul individual de munc─â prin care angajatul autor cesioneaz─â drepturile de autor ├«n favoarea angajatorului. 

Trebuie s─â acorzi o aten╚Ťie deosebit─â termenului acestei cesiuni. ├Än cazul ├«n care acest termen nu este prev─âzut ├«n cuprinsul clauzei, art. 45 alin. 2) din lege ne spune c─â se va prezuma automat c─â cesiunea are un ÔÇ×termen de trei ani de la data pred─ârii opereiÔÇŁ, la finalul c─âruia drepturile de autor se ├«ntorc la angajat.

Totodat─â, vezi c─â aceast─â cesiune nu poate fi gratis, ci trebuie s─â prevezi o anumit─â sum─â pentru ea, respectiv s─â faci o defalcare ├«n acel salariu. 

Ce faci atunci c├ónd e╚Öti fondator ╚Öi tu centrezi, tu dai cu capul? 

Atunci c├ónd e╚Öti la ├«nceput de afacere, tu ca fondator  e╚Öti  persoana cea mai probabil─â s─â realizezi materialele de crea╚Ťie destinate mediului online. Acestea r─âm├ón totu╚Öi proprietatea ta  ╚Öi nu a persoanei juridice, chiar ╚Öi ├«n cazul ├«n care acesta e╚Öti unicul asociat. Aceast─â separare poate aduce probleme ├«n cazul ├«n care ulterior fondatorul p─âr─âse╚Öte afacerea sau ├«n cazul ├«n care compania este v├óndut─â sau transferat─â unei alte persoane.

Pentru a evita o astfel de situa╚Ťie, tu ca fondator ├«n calitate de autor al operei (logo, fotografie, etc.) po╚Ťi ├«ncheia un contract de cesiune al drepturilor de proprietate intelectual─â cu SRL-ul respectiv.

Da, exact, dac─â ai o firm─â cu asociat unic ├«n care mai e╚Öti ╚Öi administrator, eventual ╚Öi angajat, tot va trebui s─â ├«nchei un contract de cesiune ├«ntre tine ╚Öi firma ta ca s─â transferi drepturile respective. 

Ce faci ├«n momentul ├«n care cineva vezi c─â-╚Ťi ├«ncalc─â drepturile de autor?

Prima dată identifici cine le încalcă. Din fericire, platformele online dezvoltă constant metode pentru a face acest proces mai ușor.

Platformele marketplace precum Amazon, Alibaba, eBay ╚Öi Facebook Marketplace au ├«n╚Ťeles importan╚Ťa protej─ârii v├ónz─âtorilor ╚Öi a produselor lor. Astfel, acestea au integrate ├«n platform─â sec╚Ťiuni ├«n care v├ónz─âtorul poate reclama orice ├«nc─âlcare a drepturilor sale printr-un ticket.

Amazon a dezvoltat ÔÇ×Project ZeroÔÇŁ. Acesta se folose╚Öte de inteligen╚Ť─â artificial─â pentru a identifica m─ârcile din anun╚Ťuri, alert├ónd titularii drepturilor de proprietate ╚Öi sco╚Ť├ónd de pe platform─â anun╚Ťurile neconforme. Facebook Marketplace a f─âcut disponibil v├ónz─âtorilor instrumentul ÔÇ×Rights ManagerÔÇŁ ce func╚Ťioneaz─â asem─ân─âtor, permi╚Ť├ónd acestora s─â ├«ncarce pe platform─â marca sau firma pe care vor s─â o protejeze ╚Öi s─â identifice rapid orice potriviri de imagine ╚Öi eventuale ├«nc─âlc─âri ale drepturilor lor. ├Än acela╚Öi trend, Alibaba a pus ├«n func╚Ťiune numeroase tehnologii de identificare proactiv─â a astfel de incidente prin automatizarea indentific─ârii vizuale, scanarea denumirilor ╚Öi descrierilor de produs ╚Öi dezvoltarea de date de baze privind produsele.

Orice fel de canal de v├ónzare ai alege, trebuie s─â urmezi mereu pa╚Öii urm─âtori ├«n momentul ├«n care cineva ├«╚Ťi ├«ncalc─â drepturile de proprietate:

1/ s─â identifici persoana respectiv─â (c├ónd vorbim de persoane juridice ne referim la datele de identificare ca persoan─â juridic─â – denumire, CUI, num─âr ├«nregistrare la Registrul Comer╚Ťului, sediul social)

2/ să faci imediat print-screen în ceea ce privește respectivele presupuse încălcări (atât print screen, cât și să salvezi pagina sau să faci un WebArchive)

3/ s─â anun╚Ťi platforma pe care comercializezi produsele ca s─â ia toate m─âsurile necesare

4/ s─â contactezi, acolo unde este posibil, comerciantul care-╚Ťi ├«ncalc─â drepturile

­čśë ╚Üine minte: chiar dac─â platforma va lua toat─â m─âsurile necesare ├«n acest caz ╚Öi elimin─â respectiva ├«nc─âlcare, tu po╚Ťi ├«n continuare s─â-╚Ťi recuperezi prejudiciul de la respectivul comerciant.


Articol redactat de Gabriela Umbrărescu și Andreea Speianu

Fotografie de Campaign Creators pe Unsplash

Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *