Grafica 10 raspunsuri livrare colet 01 scaled 1

10 raspunsuri la intrebarile pe care ti le pui cand astepti livrarea coletului (cu GIF-uri)

10 minute • Ana-Maria Udriste • 17 noiembrie 2019


Acest articol face parte din seria articolelor de Black Friday care tocmai s-a încheiat (cel puțin oficial) și aștepți nerăbdător coletul. Află ce drepturi ai și cum poți face retur un produs din Ghidul nostru complet gratuit.

Între timp, pentru că Black Friday durează la unii comercianți o lună întreagă, vezi și ofertele irezistibile la cărți și … alte chestii de pe elefant.ro. Sau poate că vrei să-ți iei o pereche de ochelari polarizați să nu vadă profesorul când dormi la curs.

1. Magazinul mi-a confirmat comanda, am un AWB, dar nu găsesc nimic pe site. De ce?

Nu știu de tine, dar eu am trecut prin situația în care am plasat o comandă pe un site mai puțin cunoscut, am plătit cu cardul, am primit un număr de AWB și când am căutat pe site-ul livratorului și nu am găsit niciun fel de informație, m-a luat cu un pic de tremurat.

Mi-au luat banii și dispar.”

”Niște țepari.”

”Acum scriu la ANPC.”

”De ce nu apare? Trebuie să apară.”

Și nu mai zic de cum dădeam refresh la pagină.

Dacă și tu treci prin atacurile astea de panică, hai să-ți zic cum funcționează tot sistemul: comerciantul generează un document, numit AWB. Adică foaia aia A4 cu cod de bară, ce conține informații despre expeditor, destinatar, adresa de livrare, telefonul de contact (adică toate acele date personale despre care tot bat monedă că trebuie să le protejezi). Acest cod de pe AWB, ”tracking code” sau ”cod de urmărire” se generează automat și cel mai probabil primești un mail la fel de automat cu el. Însă până când magazinul respectiv nu comandă fizic curierul să vină să ridice coletul tău, nu va fi avizat de livrator și nu va apărea în sistem. 

AWB-ul apare în sistem doar după ce a fost ridicat și scanat de curier, nu după ce a fost făcută comanda ca sa vină curierul. Deci curierul vine, scanează AWB-ul și puf, e în sistem. Dacă un client are un număr de AWB, dar el nu apare în sistemul curierului, înseamnă că nu a fost încă ridicat de curier. Multe magazine online bagă la înaintare numărul de AWB și apoi dau vina pe curier, în imp ce adevărul e că AWB-ul ăla e încă la magazin, nu la curier. 

De aceea e bine dacă ai un magazin online să automatizezi toate aceste procese prin intermediul platformei de e-commerce, ca să scapi de-o grijă și să ai clienți mulțumiți.

Hai să luăm un caz practic:

Plasezi comanda de Black Friday, pe 15 noiembrie și îți cumperi un epilator, că tot vine Crăciunul (wink wink). Tot pe 15 primești mail cu numărul de urmărire (AWB). Doar că magazinul predă colectele curierului pe 15, ci pe 22, că așa au înțelegerea contractuală (sau e magazinul mai zgârcit și trimite mai multe colete la un moment dat sau a uitat pur și simplu în nebunia vânzărilor). Pe 22, după ce coletele vor fi avizate de curier, epilator tău va intra în procesul de livrare și va apărea în sistem. Așa că stai liniștită, că apare el la un moment (dat).

Vă zic din experiență: am avut colete unde eram eu ”muștruluită” de comerciant că nu am ridicat coletul, ca să dea el bine, iar în realitate, când am primit pachetul am văzut că fusese expediat cu 2 săptămâni întârziere. 

#csf, #ncsf

2. Am dat o adresă greșită. Mai pot să o schimb?

Da, poți face și asta. Mai ales că poate ai dat adresa de acasă, unde doar ajungi să te speli din când în când și să dormi.

Dacă te-ai prins de asta până să primești SMS-ul de avizare că vine coletul, dă mail companiei de curierat cu AWB-ul și noua adresă. Dacă ai primit mesaj cu livrarea, dă un SMS curierul cu adresa nouă, indicând totuși și un număr de referință, ceva, dacă se poate.

Ține minte că redirecționarea adaugă minim 1-2 zile la livrare într-o perioadă ca Black Friday (până se întoarce în depozit și este reavizat), chiar dacă într-o perioadă normală durează 24 ore.

Recomandarea mea e să dai un e-mail la companie imediat ce ți-ai dat seama că nu ești la adresă. După ce schimbi adresa, practic are loc o nouă livrare – deci dacă coletul tău era în tranzit, se duce în depozit sau în hub și reia procesul de sortare, astfel încât nu se va livra în aceeași zi. Dar poate ai noroc că ai fost drăguță cu curierul și e o distanță scurtă (de la etajul 17 al clădirii de birouri la etajul 11) și ți-l livrează în aceeași zi. Slabe șanse totuși.

3. Pot plăti cu cardul la curier?

Răspunsul aici este: depinde despre ce sumă vorbim.

Dacă vorbim despre plata produsului, sistemul e un pic mai complicat: practic expeditorul împuternicește curierul să colecteze banii în numele lui, în ceea ce se numește ”cont colector”iar apoi firma de curierat îi trimite acestuia banii. Ca firma de curierat să încaseze banii și pentru colet, trebuie ca expeditorul să semneze niște acte cu livratorul ca să colecteze prin POS către el. Așadar, dacă vezi opțiunea asta atunci când plasezi comanda, e posibil. Dacă nu, rambursul îl vei plăti în numerar.

Dacă vorbim despre plata transportului propriu-zis, această sumă poate fi plătită cu cardul fără probleme. Și dacă vrei să primești #moka tranportul, dacă îți activezi cardul Revolut, primești de la noi 30 lei.

4. Poate să preia vecinul coletul în locul meu?

Doar dacă arată așa:

Iar dacă așa arată vecinii tăi, dă-ne adresa ta, vrem și noi să venim la tine la un grătar :))) Vecinii mei au burta, asculta manele si i-am poreclit Bercenarii. 

Din păcate, nu, nu se poate fără a înșțiința în prealabil expeditorul că altcineva urmează să primească coletul, chiar dacă în realitate se mai întâmplă și acest lucru. Așa cum nu poți nici să rogi curierul să îți lase coletul la ușă.

Și îți explic și de ce: când comanzi ceva, tu închei practic un contract cu vânzătorul respectiv. Asta implică două părți: vânzătorul, cumpărătorul (tu) și o persoană care transmite de la vânzător la cumpărător produsul respectiv. Dacă semnează altcineva să preia coletul, practic mai avem încă o persoană în ecuație. 

Vezi cum verifici produsele pe care vrei sa le cumperi

Gândește-te dacă ai probleme cu produsul și vrei să-l returnezi. Îi zici firmei de curierat că de fapt nu ai semnat tu acolo? Sau dacă vecinul deschide coletul, vede că e un Aifon 11+ acolo și decide să nu ți-l dea, pe ideea că nu a fost livrat. Ce faci? Că trebuie să te agiți să vezi cine e vinovat și bagi prea multe persoane la probleme, totul pentru o faptă bună.

5. Când vine coletul?

Asta este un răspuns greu de dat. Teoretic, în 2-3 zile, dar cel mai realist termen în perioada asta e de 3-5 zile. Practic, gândește-te că vânzătorii au început negocierile și încheierea de contract cu livratorii pentru perioada de Black Friday din martie.

Dacă anul ăsta toată lumea e pe healthy lifestyle și comandă 5 tigăi că sunt la promoție? Sau cumpără lumea cannabis pentru relaxarea de Crăciun, suplimente de sport, ceaiuri de lapte sau haine de sport?

Practic, de Black Friday sunt foarte multe comenzi și e posibil să dureze ceva. Așteaptă în liniște SMS-ul și vine.

6. De ce nu am primit toate coletele din aceeași comandă?

Nu din cauza asta:

Dacă de exemplu ai comandat din marketplace, chiar dacă tu ai plasat o singură comandă pe site, practic vorbim de mai mulți furnizori, care livrează fiecare coletele respective. Și ajung separat.

Dacă ai mai multe produse în aceeași comandă de la același vânzător, e posibil ca acesta să îți livreze produsele pe ”etape”, în funcție de cum le are în stoc sau îi vin de la furnizori.

7. Pot să verific coletul la livrare?

Poți verifica coletul la livrare doar dacă site-ul de unde cumperi îți dă această posibilitate. Dacă nu ai găsit opțiunea asta la check-out, cel mai probabil nu există, pentru că este un serviciu extra, plătit de expeditor.

Ia legătură cu comerciantul și întreabă-l despre posibilitatea asta; dacă el nu îți dă această opțiune, nu poți să o ceri tu.

Ține minte însă că verificarea la livrare presupune doar să vezi dacă ai în colet produsele pe care le-ai comandat, nu să și probezi sau să testezi produsele.

8. Pot refuza primirea coletului?

Până la urmă e dreptul tău dacă primești sau nu coletul. Dacă ai plătit pentru el, ne gândim că vrei să îl și primești. Dacă nu ai plătit în avans, expeditorul va suporta și costurile de retur și e posibil să te treacă pe o listă neagră și să nu te mai lase să comanzi în viitor.

Mai mult, dacă vrei să returnezi un produs, gândește-te că magazinele au de obicei o politică stabilită și clară de lucru. Faci o cerere, se deschide un ticket, are un număr special și e mai ușor de urmărit și pentru ei. Dacă faci retur unui produs plătit pentru că nu vrei să-l ridici de la curier, e posibil să dureze mai mult până primești banii, pentru că nu mai ești ”pe făgaș”.

9. Coletul meu e deteriorat. Cui fac plângere?

Răspunsul este: depinde.

Expeditorul dă către livrator produsul sigilat, adică gata ambalat. Dacă pachetul este desfăcut, umblat la el sau în vreo altă formă deteriorat, trebuie să iei legătura cu firma de curierat și să faci o sesizare la momentul livrării!!!! E foarte important ca timp, nu să te trezești după 2 ore. În același timp îți recomandăm să iei legătura și cu expeditorul, să îi zici ce s-a întâmplat.

Sesizarea trebuie făcută la momentul livrării, nu 3 ore mai târziu, când îți aduci aminte.

Dacă în schimb produsele din interiorul coletului sunt deteriorate, adică rupte sau au elemente lipsă, iar coletul este intact la exterior, trebuie să iei legătura direct cu vânzătorul, pentru că livratorul nu are nicio vină.

10. Nu e obligat curierul să îmi dea rest?

Dacă e să mergem strict pe lege, tu ești cel obligat să îi dai curierului exact suma de bani care e scrisă pe chitanță.

Dar pentru că nimeni nu are vreodată banii exacți, s-a înrădăcinat acest obicei ”să dea rest”. Totuși, curierul nu e obligat să îți dea rest dacă nu are bani mărunți la el; gândește-te că toată lumea are bancnote mari, iar curierul nu e vreo casierie. Așadar, dacă nu ai banii pregătiți la leu, e posibil să se livreze coletul a doua zi. Ca să ai timp să te pregătești. Iar data viitoare poate te gândești să plătești cu un card, ca ai destule avantaje.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *