9 lucruri pe care nu le poți returna atunci când cumperi online
6 minute • Ana-Maria Udriste • 08 noiembrie 2019
Pregătește-te de cumpărăturile de Black Friday cu Ghidul nostru complet gratuit. Dacă vinzi produse în perioada asta pe online, aruncă un ochi și pe Check-list-ul juridic complet de Black Friday, ca să vinzi în siguranță și află cum faci o promoție corectă de preț, ca să nu induci consumatorul în eroare și să te trezești cu plângeri.
M-am râzgândit! Dau produsul înapoi.
Unul din motivele pentru care eu prefer să cumpăr on-line în detrimentul cumpărăturilor clasice este posibilitatea de a returna un produs în 14 zile, doar pentru că m-am răzgândit și nu îl mai doresc.
Este un drept al meu în calitate de consumator și de care abuzez în mod legal ca să zic așa. Totuși, pierdem din vedere faptul că nu tot ceea ce cumpărăm se poate returna și astfel rămânem cu buza umflată când ne trezim că am dat banii pe un produs cu care nu avem ce face pentru că nu ne trebuie sau chiar nu e bun pentru ce voiam noi.
Găsești legislația gratuită și actualizată pentru e-commerce, inclusiv cu privire la drepturile tale în calitate de consumator, la finalul articolului de aici.
Ce zice legea?
Ei bine, legea e nițel alambicată. Trebuie să știi că anumite produse nu pot fi returnate, din motive reglementate de lege (cum ar fi motive de igienă sau sănătate sau faptul că produsul respectiv nu mai poate fi folosit).
Acestea sunt, cu titlu de exemplu, o parte din produsele și serviciile pe care nu le poți returna:
- bilete de avion, bilete de tren, bilete la concerte, rezervări la hotel, rezervări de mașini, servicii de catering pentru anumite date specifice;
- serviciile care au fost prestate în mod complet, dacă ți-ai dat acordul pentru executarea lor și ai confirmat că îți pierzi dreptul de retragere după executarea completă;
- furnizarea de produse sau servicii al căror preț depinde de fluctuațiile de pe piața financiară pe care comerciantul nu le poate controla și care pot avea loc pe parcursul perioadei de retragere;
- produsele confecționate sau personalizate la cererea ta (precum tricouri, insigne, șepci, agende personalizate, haine făcute la comandă, albume foto etc.)
- produsele care se pot deteriora sau expira rapid;
- produsele sigilate care nu pot fi returnate din motive de protecție a sănătății sau din motive de igienă și care au fost desigilate de tine (spre exemplu, periuțe dentare, perii de păr, aparate de epilat, aparate de ras, costume de baie, lenjerie intimă etc. – vei vedea că în general pe site-uri găsești destul de clar produsele care intră în categoria asta);
- produse care sunt inseparabil amestecate cu alte elemente (spre exemplu, un diluant de vopsea);
- furnizarea de produse care sunt, după livrare, potrivit naturii acestora, inseparabil amestecate cu alte elemente;
Lista continuă mai jos. Ți-ai dat seama până acum cât de important este să ai un documente de ”Termeni & condiții” bine pus la punct. Aici poți să spui exact ce produse accepți la retur, în ce condiții se face returul și câți bani dai înapoi. Totul la un click distanță.
Revenind. Știai că poți face retur un cătel, dacă îl cumperi online, dar nu și un coșciug făcut pe dimensiuni? Din micile bucurii ale vieții.
NU mai poți returna:
- furnizarea de băuturi alcoolice al căror preț a fost convenit în momentul încheierii contractului de vânzare, a căror livrare nu poate fi efectuată înainte de 30 de zile și a căror valoare reală depinde de fluctuațiile de pe piață pe care profesionistul nu le poate controla;
- contractele în cazul cărora ai solicitat în mod special comerciantului să se deplaseze la domiciliul tău pentru a efectua lucrări urgente de reparație sau de întreținere. Dacă, cu ocazia unei astfel de vizite, profesionistul prestează alte servicii în afara celor solicitate în mod expres de consumator sau furnizează alte produse decât piesele de schimb indispensabile pentru executarea lucrărilor de întreținere sau de reparație, dreptul de retragere se aplică respectivelor servicii sau produse suplimentare;
- furnizarea de înregistrări audio sau video sigilate sau de programe informatice sigilate care au fost desigilate după livrare (cd-uri, dvd-uri cu muzică sau video);
- furnizarea de ziare, periodice și reviste, cu excepția contractelor de abonament pentru furnizarea de astfel de publicații;
- contractele încheiate în cadrul unei licitații;
- prestarea de servicii de cazare, pentru alt scop decât cel rezidențial, transport de mărfuri, închiriere de mașini, catering sau serviciile privind activitățile de agrement, în cazul în care contractul prevede o dată sau o perioadă de executare specifică;
- furnizarea de conținut digital care nu este livrat pe un suport material, dacă prestarea a început cu acordul prealabil expres al consumatorului și după ce acesta a confirmat că a luat cunoștință de faptul că își va pierde dreptul la retragere (spre exemplu licențele de jocuri sau programe pe calculator care nu mai pot fi activate a doua oară).
Spre exemplu, în cazul eMag, returul produselor și condițiile aferente bunurilor se regăsește separat de secțiunea de ”Termeni & condiții” – și anume aici.
În cazul cel.ro, avem o secțiune specifică de retur, unde ne sunt indicate produsele care nu intră sau condiții speciale pentru returnarea acestora, care poate fi citită aici.
Așadar, chiar dacă în secțiunea de ”Termeni & condiții” avem în general dispozițiile general valabile privind returul produselor, pe care le regăsim și în lege, într-o altă pagină dedicată avem o politică specifică de retur.