Black Friday 2019: check-listul juridic complet
6 minute • Ana-Maria Udriste • 04 noiembrie 2019
Află tot ce trebuie să bifezi ca să vinzi legal.
La finalul acestui articol vei găsi și un check-list complet pe care să îl bifezi ca să-ți protejezi afacerea și să-ți maximizezi vânzările.
Acest post face parte din seria informațiilor utile dezvoltate pe marginea Ghidului Complet de Black Friday, livrat de FAN Courier, pe care îl poți descărca gratuit de aici.
Informații despre tine
Clientul trebuie să știe de la cine cumpără. Pune pe site denumirea comercială (inclusiv brandul sub care comercializezi), sediul social, datele de identificare de la Registrul Comerțului (adică CUI și J-ul, pe românește), precum și o modalitate de contact.
Ține minte! Nu ești obligat să ai un număr de contact pe site, unde să sune lumea obsesiv, dar trebuie să pui o modalitate de contact, precum un e-mail, secțiune de contact, chat online, Facebook Messenger, ceva.
Informații despre produse
Trebuie să scrii tot ce știi despre produs, chiar dacă îți ia mult timp: dimensiune, culoare, material, specificații & caracteristici tehnice etc.
Aici chiar se aplică sintagma ”cu cât mai mult, cu atât mai bine”. Ideea de bază este să informezi clientul cât mai bine despre ceea ce urmează să cumpere. Și tu poate că ai fost pus în situația în care să cumperi un produs și să constați că nu e ce ți-ai dori pentru că nu erau puse toate detaliile și a trebuit să îl dai înapoi.
Hint: Dacă folosești poze stock sau pe care le ai de la furnizor/distribuitor, menționează că imaginea este orientativă și că produsul poate diferi în realitate.
Stabilirea prețurilor
Cele mai multe plângeri în perioada de Black Friday se învârt în jurul problemelor legate de preț, care rezultă pur și simplu dintr-o incorectă informare a consumatorilor.
Poți fi chiar foarte sincer față de clienți și să le spui că politica ta comercială este legată de prețurile pe care le primești la rândul tău de la parteneri și că nu poți vinde în pierdere, că nu prea te lasă legea, chiar dacă ai face clienții fericiți.
Returul produselor
Una din problemele comercianților este returul produselor și, în special, a condițiilor în care se poate face.
Vestea bună este că poți să institui anumite reguli pentru returul produselor, fără să încalci drepturile consumatorilor.
Poti indica în mod expres în politica ta de retur ce produse acceptă din domeniile mai speciale și în ce condiții trebuie să fie; spre exemplu, politica celor de la fashiondays.ro este ca în cazul retururilor de îmbrăcăminte produsul să aibă etichetele originale cu care a venit și să se vadă că este doar probat, adică nu purtat.
Aceștia specifică în mod clar că ”Returul va fi acceptat dacă produsul este în aceeași stare în care a fost livrat, nepurtat, fără pete, fără urme de uzură sau rupturi și este complet, inclusiv cu accesorii. Îți recomandăm să probezi produsele fără îndepărtarea etichetei detașabile. Trebuie să mai știi că returul produsului fără eticheta de compoziție nu poate fi acceptat. Produsele marcate în formularul de retur trebuie predate integral curierului, exact cum au fost bifate în site la solicitarea returului. Dacă în coletul de retur se află produse diferite față de cele din formularul completat, după verificarea pachetului de către curier, preluarea va fi refuzată.”
De asemenea, îți recomandăm să spui clar ce produse accepți la retur.
Descoperă întreaga listă a bunurilor care pot fi refuzate la retur în ghidul complet de Black Friday, gratuit.
Livrarea produselor
Te confrunți cu neridicarea comenzilor de către clienți? Știm cât de dureros e. Însă poți informa clienții de la bun început despre costurile și o dată estimativă de livrare. Spune-le clar cum va ajunge coletul la ei, ce trebuie să facă cu AWB-ul, cum pot urmări comanda sau oferă-le metode alternative de livrare, precum Collect Point (ce le permite clienților să ridice din peste 800 magazine, unul fiind singur la parterul blocului) sau prin eBOX, ca să poată ridica comanda și la 3 dimineața după ce iese din centrul vechi de la muncă.
Așa încurajezi și plata cu cardul, încasezi banii mai repede, iar clientul este mulțumit.
Termeni & condiții
Termenii & condițiile sunt cel mai important document pe care îl ai pe site. Este contractul care se încheie între tine și client și care reglementează toate aspectele relației voastre.
Aici stabilești în mod clar elemente precum:
- produsele pe care le vinzi;
- cine plasează o comandă;
- cum stabilești prețurile;
- cum se face comanda;
- cum se plătește;
- cum se livrează;
- politica de retur;
- garanție etc.
Practic, orice aspect al vânzării și funcționării site-ului este aici. De aceea e bine să scrii tot. Am făcut 80% din muncă pentru a-ți economisi timp să te concentrezi pe vânzări.
Hint: vezi că în ghid ai un cod special de reducere.
Prelucrarea datelor
Prelucrezi date din momentul în care potențialul client îți intră pe site și până când îi este livrată comandă.
Amenzile pentru nerespectarea GDPR au fost și de până la 150.000 euro. Ar fi bine să le eviți.
Vrei să afli în mod concret cum să faci marketing fără să iei amenzi? Vino la cursul avocatoo.ro unde discutăm despre GDPR & e-commerce și află din practică ce trebuie să faci.
Iar pentru că Black Friday bate la ușă, economisește timp cu KIT-ul avocatoo.ro conceput special pentru magazinele online din punct de vedere GDPR (iar în ghid găsești și un cod special de reducere).
SPAM
Ultimele două amenzi pe GDPR au fost aplicate companiilor pentru trimiterea newsletterelor fără să existe un consimțământ corect obținut.
Merită să îți riști afacerea și profitul pentru un newsletter trimis greșit? Respectă-ți clienții pentru ca tu să fii respectat la rândul tău și spune-le ce fel de comunicări le vei trimite.
Cookie-uri
Iar pentru că nu mai poți pre-bifa căsuțele de pe site, trebuie să fii creativ și să convingi oamenii să își dea acordul pentru a le face targeting, retargeting și să le livrezi conținut personal.