Ce faci dacă primești o notificare scrisă că ai utilizat o denumire fără să ai dreptul?
6 minute • Baciu Diana • 02 decembrie 2021
În episoadele anterioare ai aflat cum să gestionezi portofoliul de mărci, cum să fii atent la nuanțe și cum să îți asiguri apărarea în cazul intervenției unor terți. Asta e bine, dar ești conștient că viața poate fi imprevizibilă, nu? Viața te poate surprinde cu o ”mică foaie” ce relevă susțineri mari – notificare împotriva utilizării unei denumiri. Dar nu trebuie să te sperii, iată ce ar trebui să știi în momentul în care primești o astfel de notificare.
La ce se referă denumirea unei mărci?
La începutul seriei #banidinIDEI s-a prezentat pe larg ce înseamnă marca si rolul denumirii sale, punctul de pornire fiind art. 2 din Legea nr. 84/15/04/1998 privind mărcile și indicațiile geografice.
Denumirea, practic, este fațeta mărcii. Majoritatea persoanelor utilizează denumiri pentru produsele sau serviciile lor, dar nu se gândesc la înregistrări de mărci, OSIM sau alte „nebunii” ce țin de proprietatea intelectuală. Publicul trăiește pentru acel „simplu și accesibil”, deoarece e conștient că dacă este atras în acest mod, va ajunge și la ce se oferă dincolo de denumire.
Ce trebuie reținut este că denumirea e crucială pentru promovarea produsului/serviciului transformat în marcă. Dacă ea este folosită de un terț, nu doar că îi va lua din strălucire, dar poate prelua și potențialele câștiguri ale titularului (proprietarului) sau solicitantului de marcă.
Important! Trebuie făcută distincție între marcă și semn. O denumire poate fi utilizată și fără să fie înregistrată, caz în care ea este doar un semn. Dacă se va folosi doar de un semn, cel care îl utilizează va fi dezavantajat, întrucât nu este protejată. Poate fi protejată doar dacă este înregistrată drept marcă.
De ce primești notificare?
Este posibil să primești o simplă notificare, pentru că este o variantă mult mai rapidă și ieftină în comparație cu începerea unui litigiu. Titularul mărcii înregistrate va reda în cuprinsul notificării următoarele informații:
- calitatea de titular al mărcii înregistrate cu acea denumire, identică sau similară
- lista claselor mărcii înregistrate, respectiv pentru ce produse/servicii este protejată
- o scurtă relatare a modului în care ai afectat afacerea sa, prin folosirea unui semn identic sau similar cu denumirea mărcii sale
- solicitarea încetării utilizării acelei denumiri
Pe scurt, primești notificare pentru a ți se cere să încetezi utilizarea denumirii în propria afacere. Poate tu o folosești pentru a promova unele produse/servicii similare, dar faptul că ai utilizat denumirea unei mărci, care deja și-a construit altfel imaginea, face ca publicul țintă al acestei mărci să fie transferat (involuntar pentru el) înspre afacerea ta, ceea ce nu este în regulă.
Un exemplu, să presupunem că marca respectivă este înregistrată pentru fructe, dar tu utilizezi un semn similar pentru a comercializa sucuri, atunci sunt șanse mari să primești o notificare de încetare din partea titularului mărcii.
Dar dacă nu țin cont de notificare?
Titularul mărcii are posibilitatea de a alege dacă să trimită mai întâi notificare sau să meargă direct pe calea litigioasă.
Trimiterea notificării nu este o condiție prealabilă pentru abordarea litigioasă, dar este un posibil pas premergător (lăsat la latitudinea titularului mărcii). Astfel, dacă nu se poate ajunge la o înțelegere amiabilă cu privire la utilizarea denumirii, cum ar fi încetarea utilizării semnului sau chiar încheierea unui contract de cesiune sau de licență – contracte descrise într-un viitor articol – se va merge pe calea litigioasă.
Pe cale litigioasă vei avea parte de analize complexe, prezentate instanței de judecată. Una dintre principalele aspecte analizate de instanță face referire la prima parte din denumirea unei mărci (prefixul), adică dacă aceasta este similară sau identică cu cea din marca titularului. Pe lângă analizele de drept, vor fi suportate costuri semnificative.
Cum se stabilește identitatea sau similaritatea denumirilor?
Concret, analizarea prefixului se realizează prin compararea primelor litere comune a celor două denumiri. Din nou, accentul cade pe ce e recognoscibil pentru marca utilizată, pentru că, nu uita, marca este concretizarea unei idei, iar ideile sunt rezultatul imaginației titularului. Imaginația titularului este ceva subiectiv și, mai ales, personal; titularul alege să arate lumii ceva personal. Prin urmare, este normal să se facă analize atât de atente.
O speță din cadrul buletinului de jurisprudență a OSIM oferă o bună exemplificare a celor spuse anterior.
În fapt, reclamanta S.C. T.E. S.A. a chemat în judecată pe pârâta S.C. B&B E. S.A., solicitând instanței ca prin hotărârea pe care o va pronunța să constate că numele comercial B&B Euroterm al pârâtei încalcă drepturile reclamantei cu privire la marca înregistrată EURO THERM și să o oblige pe pârâtă să înceteze a folosi denumirea de B&B Euroterm ca nume comercial în activitatea sa economică.
Se observă că denumirea este aceeași, cu diferența dată de adăugarea prefixului B&B . Ce a determinat reclamanta să formuleze această cerere a fost riscul de confuzie care conducea la concurența neloială.
Problema consta în posibilitatea identificării mărcii sale cu semnul pârâtei. În acest mod, potențialii beneficiari ai serviciilor și produselor ar putea crede că marca sa se rezumă la producția de radiatoare și cazane pentru încălzire centrală, fabricarea echipamentelor de ventilare și condiționare a aerului, cu excepția celor de uz casnic, producerea aburului și apei calde, transportul și distribuția aburului și a apei calde. Or, în realitate, marca inițial înregistrată avea o activitate diferită și voia să rămână așa.
Instanța a analizat și, într-adevăr, a constatat similaritatea dintre denumiri. Speța este mai complexă și merită consultată pentru a vedea întreaga argumentare.
De reținut din acest exemplu este cum poate fi folosită aceeași denumire și cum e afectată activitatea titularului mărcii prin utilizarea aceleași denumiri.
Așadar, ce se întâmplă dacă primești o notificare împotriva utilizării denumirii?
Notificarea reprezintă unul dintre mijloacele de gestionare a portofoliului de mărci. Acest mijloc este, de altfel, și cel mai practic pentru ambele părți (titular marcă și terț). Notificarea poate viza orice aspect specific unei mărci, printre care și denumirea acesteia. Dacă un terț folosește pentru marca sa o denumire deja concepută, riscă să primească notificarea prin care i se aduce la cunoștință acest fapt. Dacă argumentele din cadrul notificării nu sunt îndestulătoare pentru terț, se poate apela și la calea litigioasă.
Lupta e acerbă în orice domeniu comercial. Cu toate acestea, nu trebuie facilitată obținerea profitului prin efortului depus de altcineva, fie că te referi la substanță (produse/servicii marcă), fie că te referi la formă (denumire/logo).
Poză de copertă de pe Pexels, de Gabby K