⬅ ÎNAPOI

Cum folosesti in mod corect pretul de referinta?

pret de referinta

Un studiu recent al ASA (Association for Social Advancement) reflectă faptul că noi, în calitate de consumatori, nu înțelegem atât de bine practicile prin care prețurile sunt stabilite și deseori, mai ales cu privire la prețurile de referință, tindem să considerăm că ele sunt reglementate de legislație și, prin urmare, prezintă încredere deplină.

Dacă ne raportăm și la faptul că în plină vară avem Black Friday sau că aproape săptămânal avem un ”last sale”, deja nu mai știm ce să credem și cum să ne dăm seama dacă o promoție chiar e o promoție sau doar un preț tăiat cu o dungă.


Citește și 10 sfaturi utile pentru cumpărători la cumpărăturile online.

Așadar, ce este acest preț de referință?

În linii mari, reprezintă o inițiativă de stabilire a unor prețuri prin care un preț competitiv este făcut mai atractiv pentru consumatori decât unul de referință, mai puțin atractiv.

Astfel, înainte să fie aplicat de către comercianți un preț redus pentru o vânzare promoțională, ei se raportează la prețul pe care l-a avut produsul respectiv înainte cu 30 de zile de această operațiune în acel spațiu de vânzare, conform definiției date de O.G. 99/2000. Și acest preț este prețul de referință.

Prin spațiu de vânzare înțelegem acel spațiu al vânzătorului. Nu cel mai mic preț din altă parte sau dintr-un spațiu similar, ci al tău. Dacă ai un site de încălțăminte, vei raporta cel mai mic preț la site-ul tău, nu la un site concurent.

De exemplu,

  • Dacă un șampon, timp de 30 de zile, a fost vândut cu un preț de 2,4 lei în magazinul X, prețul redus va fi, automat, mai scăzut decât acesta. Acesta este și scopul vânzării promoționale, să ofere consumatorului un produs cu un preț mai scăzut față de cât obișnuia să ofere pentru el. Prin acest tip de vânzare, consumatorul este mai atras de prețul redus care devine un preț competitiv decât de prețul de referință, cel de dinainte de reducere.
  • Dacă într-o perioadă de 30 de zile, un mouse a fost 100 lei, 120 lei și 130 lei, reducerea se va aplică prețului de 100 lei, nu prețului de 130 lei, că să ajungem la 100 lei. Așadar, trebuie să iei înregistrările contabile și să te uiți care e cel mai mic preț cu care ai vândut în ultimele 30 de zile și la acel preț să aplici reducerea. 

Cum aplic prețul de referință?

Iată câteva recomandări menite să acorde o mâna de ajutor businessurilor așa încât să se asigure că aceste prețuri promovate de ei nu vor fi înșelătoare pentru consumatori:

Ai grijă să aplici prețul de vânzare pentru acea metodă specifică prin care vinzi produsul (online/magazin fizic)

De exemplu, ai un magazin cu denumirea ‘X‘ în mai multe sectoare din București, astfel că magazinele au și un site pentru fiecare în parte (e.g. www.magazinx1.ro / www.magazinx2.ro etc). Dacă vinzi online un anumit produs (să zicem, o pungă de chipsuri cu barbeque) cu un preț afișat de 1 leu, deși, în mod obișnuit, tu îl vindeai cu 0,50 bani pe această platformă, aici s-ar putea să apară o problemă. La fel și dacă prețul acesta de 1 leu a fost încărcat doar pentru magazinele din sectorul 1 și 2, și nu și pentru 3 și 4.

Prețul de referință nu este un preț promoțional

Acest ultim tip de preț există doar pentru o limitată perioadă de timp, în timp ce primul tip este destinat a fi folosit pentru o perioadă mult mai lungă. Dacă avem un preț promoțional care există pentru produsul respectiv destul de mult timp, înseamnă că, în fapt, nu mai vorbim despre unul promoțional, ci de unul recomandat. Practic, se transformă, iar acest lucru poate fi, deopotrivă, înșelător pentru consumatori. Dacă un produs e mereu redus, mai avem o reducere?

Vânzările chiar contează

Pentru că se va ține cont de numărul lor dacă s-au realizat un preț de referință ridicat. Ar trebui să țineți evidența acestora mai ales dacă sunt importante (și asta ne dăm seama în funcție de produs sau de comportamentele obișnuite de cumpărare) sau dacă prețul de referință a fost unul realist. Dacă s-a realizat doar un număr mic de vânzări la un preț ridicat, înseamnă că nu putem consideră prețul de referință drept prețul obișnuit de vânzare a produsului.

Stabiliți care a fost prețul la care s-a vândut cel mai bine, recent, produsul

Aveți grijă, puteți să ridicați prețul doar pentru o perioada scurtă de timp înainte de a afișa un preț promoțional pentru că, dacă nu, va fi văzută că o exagerare înșelătoare.

Folosiți prețul obișnuit

Prețurile de referință nu ar trebui să fie exagerate, să nu reflecte realitatea. Acest preț ar trebui să reflecte cu exactitate prețul pe care consumatorii l-ar da, în general, pentru acel tip de produs.


Citește și Grăbește-te, reducerile se termină în curând! Un ghid de Black Friday pentru vânzători

Când aplicăm reducerea la prețul recomandat de furnizor sau producător?

Un exemplu concret este cel pe care îl practică Fashion Days sau Mezoni.

La Fashion Days, vedem că reducerea se aplică din prețul recomandat de furnizor, iar nu din prețul aferent celor 30 de zile, așa cum ar fi legal. 

Recomandat de furnizor pentru ce anume? Pentru revânzare? Atunci înseamnă că mergem pe un preț maximal, reglementat inclusiv de legislația din domeniul concurenței, despre care am scris aici

Mezoni îmi spune, când dau pe hover, adică stau cu mouse-ul pe preț fără să apăs, că vorbim de prețul recomandat de producător. Da, sigur, dar tot nu este prețul de referință.

Când folosim tactici de reducere care sunt perpetue?

Am scris despre asta în articolul nostru despre trendmobile.ro, de aici. Despre Kendo a scris și Cristian Iosub, pe blogul său.

Dacă ai un counter de timp care spune că o reducere se termină în curând, dar care se resetează, cum mai stabilim prețul de referință? Pentru că e mereu redus.

Ce riscuri am?

Desigur că aceste practici incorecte nu rămân trecute cu vederea și nesanctionate de către autorități. Acestea pot constitui forme de publicitate înșelătoare reglementate de Legea 158/2008, despre care am scris chiar aici.  Iar amendă este între 3.000 lei la 30.000 lei.

Se mai pot dispune si următoarele măsuri complementare:

  • încetarea publicităţii înşelătoare sau a publicităţii comparative ilegale;
  • interzicerea publicităţii înşelătoare sau a publicităţii comparative care contravine prevederilor prezentei legi, în cazul în care nu a fost încă adusă la cunoştinţă publicului, însă acest lucru este iminent.

Câteva sfaturi practice

Este evident că toți vrem să avem cel mai bun preț și cele mai mari vânzări. Dar toate acestea trebuie făcute cu respectarea cadrului legal. 

Ai mai jos câteva exemple practice ca să nu ai probleme pe viitor:

  1. Gândiți-vă la modul în care canalele de vânzare pot să afecteze o promoție. De exemplu, asigurați-vă că prețul promoțional pe care îl utilizați pe platforma online (cum dădeam anterior exemplu pentru magazinele X din sectoarele 1,2,3 și 4 din București) este cel practicat pentru platforma, iar nu un preț pe care îl regășiți în magazinele fizice sau invers. 
  2. Urmăriți perioada în care sunt folosite prețurile promoționale. Dacă a rămas acest preț mai mult timp față de cel de referință, înseamnă că tocmai a avut loc o schimbare, iar prețul promoțional s-a transformat într-unul de referință.
  3. Dacă nu există acele “vânzări semnificative” la prețul de referință, atunci gândiți-va înainte să aplicați acel preț dacă vor există șanse că produsul să fie vândut cu el sau nu.
  4. Evită, pe cât posibil, să crești prețurile după ce ai aplicat un preț promoțional. Poate fi înșelător pentru consumatori.
  5. Prețul recomandat de retailer ar trebui să fie prețul obișnuit cu care este vândut în magazin. Nu va fi suficient să spuneți că prețul a fost, de fapt, recomandat de producător dacă el nu poate fi, în mod obiectiv, folosit acolo unde există doar un singur produs pe piață. Retailerul poate să vină el cu un preț și să formeze piața în acest caz.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    *

    code