afacere fotograf profesionist

Cum începi o afacere ca fotograf profesionist?

12 minute • Andreea Lascu • 23 februarie 2021


Conceptul de fotografie cunoaște două dimensiuni, una ideatică în care poza perfectă e ridicată la rang de artă, povestea, culoarea, unghiurile, lumina perfectă, toate astea le găsim în poza ideală, precum și partea mai pragmatică de pe urma căreia poți să câștigi o sursă de venit. Iar când lucrurile încep să fie serioase, te poți gândi să pui pe picioare o afacere ca fotograf profesionist.

Cea mai bună definiție pentru un fotograf profesionist este că vorbim de o persoană care își transpune talentul prin poze în schimbul unei remunerații.

Povestea noastră începe cu un aparat foto, dorința de a surprinde frumosul, perseverență și niște întrebări la care o să răspundem. Nu strică să arunci un ochi și aici în cazul în care vrei și o altă viziune.

Care sunt pașii de urmat dacă vrei să începi o afacere ca fotograf profesionist?

Ia-ți o cameră foto și învață cum să o folosești

Pentru un fotograf profesionist aparatul foto este precum pistolul unui șerif din Vestul Sălbatic, adică indispensabil. Cu cât știe să folosească „armamai bine, cu atât o să ai siguranța că o să fie punct ochit punct lovit. Dacă vrei să începi o afacere ca fotograf profesionist e bine să treci la nivelul următor din punct de vedere al echipamentului.

La început de drum e bine să ceri sfatul unui fotograf profesionist înainte de a face alegerea aparatului. Totodată, e bine de știut că sunt magazine de profil care îți permit să închiriezi aparate, fapt care te ajută să-ți dai seama dacă ți se potrivește sau nu.

Recomandarea fotografului: nu contează marca ideea e să îți cunoști și stăpânești aparatul. Când simți că ai nevoie de un upgrade, do that.

Fă un curs de tehnică și de editare fotografică

Aveai impresia că merge și așa”? …  nu e chiar așa simplu precum crezi. Ca să vezi dacă ți se potrivește această meserie (care uneori se confundă cu vocația) trebuie să studiezi.

Dacă nu ai habar de unde să începi, optează pentru cursuri  în care înveți tainele meseriei de la 0. Este important să îți însușești principiile de bază astfel încât să așezi viitoarele informații pe care o să le acumulezi pe o fundație solidă.

După ce ți-ai terminat studiile trebuie să exersezi. Aplică practic ceea ce ai învățat teoretic.

Învață regulile ca să poți să le încalci cu stil.

Recomandarea fotografului 1: e de dorit să acorzi o atenție sporită acestor cursuri pentru că acum este o șansă să descoperi ce nișă îți place. Una e să faci fotografii unor bebeluși, alta e să faci fotografii la competiții sportive, evenimente etc.

După ce termini cursul foto poți să faci mai multe ca să te specializezi pe nișa pentru care optezi, să te dezvolți pe acest palier.

Recomandarea fotografului 2: cei de la Avatar Studio au un curs care cu siguranță ți-ar prinde bine.

Învață cum să faci fotografii

Când pui pe picioare o afacere ca fotograf profesionist, nu e necesar să ai talent, dar pot să te asigur că e nevoie de foarte multă muncă. Citește cărți, uită-te la filme, la opere de artă, analizează, gândește în abstract fiecare element care te înconjoară ca atunci când ajungi în fața cadrului ideal să îl recunoști. În fotografie contează și ce e în spatele camerei, nu doar aparatul.

Exersează, exersează și iar exersează! Ia-ți niște prieteni și imortalizează-i ca să înveți cum să faci pozele și să ajungi stăpân pe aparatul tău. Prietenii o să aibă fotografii numai bune de urcat pe instagram iar tu o să poți să adaugi acel material la portofoliu. It’s a win-win situation.

Fotograful e precum un jurist, adică trebuie să învețe continuu, să se dezvolte, să își actualizeze cunoștințele în raport de vremuri și de cerințele pieței.

Recomandarea fotografului 1: elementele pe care fotografia ideală trebuie să le aibă: lumina potrivită, povestea (cadrul), compoziția (aceea ce se întâmplă în fotografie).

Recomandarea fotografului 2: sunt numeroase comunități de profil care organizează concursuri de fotografie, dacă trimiți produsul finit al muncii tale la evenimente de genul e o oportunitate să te afirmi printre membrii breslei și nu numai. De asemenea, e un mod obiectiv ca să îți evaluezi munca.

Ce faci cu drepturile de autor și cum le protejezi? Aici ai răspunsurile la întrebările astea.

Optează pentru o formă de organizare juridică

Dacă vrei să faci din această pasiune o sursă de venit ai nevoie de o formă de organizare. Iar asta pentru că o afacere ca fotograf profesionist e mai mult decât un site.

Înainte să ne dăm cu părerea care formă de organizare e mai bună, e important să înțelegem la ce se referă noțiunile pe care urmează să le folosim. Nu e aici locul să le definim, însă o să-ți las câteva link-uri utile.

În ceea ce privește PFA, e relevant să ai o idee despre modul de constituire și răspunderea față de creditori.

Ai aici câteva informații despre SRL și despre modul în care se iau deciziile în această formă de organizare. Totodată o să-ți prindă bine și niște noțiuni despre administratorul unui SRL.

Chiar ai crezut că o să-ți spun ce să alegi?  Nope, nu o să fac asta. În schimb o să-ți arăt plusuri și minusuri și te las pe tine să iei decizia în funcție de ce ai nevoie.

PERSOANĂ FIZICĂ AUTORIZATĂ SOCIETATE CU RĂSPUNDERE LIMITATĂ
Plusuri Contabilitatea se ţine în partidă simplă. Dacă ai cunoştinţe o poţi ţine chiar şi singur. Costul unui contabil este mic.Nu trebuie să plătești impozit pe dividende.Nici procesul de desființare nu e complicat.Poți să ai angajați (trei – angajați cu contract de muncă). Poți să ai câți angajați dorești.NU ai nevoie de acte care să îți ateste pregătirea în domeniu.În caz de datorii, răspunderea e limitată la capitalul social subscris și vărsat și bunurile pe care le ai pe firmă.Se plătește impozit pe cifra de afaceri (1% dacă ai un angajat sau 3% dacă nu ai angajați)
Minusuri În cazul în care acumulezi datorii, răspunzi inclusiv cu “bani de acasă”.La înființare ai nevoie de acte care să îți ateste pregătirea în domeniul de activitate.Trebuie să plăteşti contribuţiile sociale şi contribuţiile la pensie.Nu este o formă ”văzută” bine de multe platforme, instituții, colaboratori etc. Procesul de înființare durează mai mult și e mai costisitor.Ai nevoie de un capital social la înființare (nu mai avem limită minimă).Contabilitatea se ţine în partidă dublă, necesită semnătura şi ştampila unui expert contabil.Se plătește impozit pe dividendele de care te poți bucura la fiecare trimestru.Procesul de desființare e amplu și durează mult.

Indiferent că vrei să lucrezi singur sau împreună cu alte persoane (fie ca asociați, angajați sau colaboratori), e bine să te consulți mai înainte cu un specialist care să-ți ofere îndrumare cu privire la forma pe care trebuie să o adopți. Nu de alta, dar lucrurile nu sunt chiar așa simple precum par la prima vedere.

Ce cod CAEN alegi?

Cel mai probabil codul tău CAEN principal va fi 7420 Activități fotografice. Dacă optezi pentru un PFA, vezi în ce categorie de normă de venit se încadrează, că poate ieși mai avantajos.

P.S: Ai aici normele de venit pentru anul 2021, dar le poți verifica pe cele din 2020, ca să-ți poți face o idee.

Ca să poți să te promovezi ai nevoie de un portofoliu

Acum probabil te gândești ce e ăla un portofoliu și cum ajungi să îl faci. Portofoliul reprezintă munca ta, pozele realizat de tine.

Cum ajungi să pui pe picioare o afacere ca fotograf profesionist adică să faci fotografii? Ei bine, în funcție de nișa pe care vrei să activezi, ai avea câteva opțiuni: fie o iei pe cont propriu și îți oferi serviciile pentru diverse evenimente (chiar și gratis) și speri să ai noroc să se întâlnească cererea cu oferta, fie reușești să te lipești de un fotograf profesionist că să-ți dea șansa să înveți și poate poate dacă faci treabă bună o să colaborați și la alte proiecte pe viitor.

Dacă ai optat pentru o nișă mai statică (ex: fotografia unor produse), care nu implică alte persoane, poți pur și simplu să exersezi până ajungi la rezultatul dorit, dar pentru a ajunge la performanță într-un timp mai scurt ai nevoie de puțină îndrumare.

Sfatul fotografului 1: în caz că o iei pe cont propriu și vrei să faci fotografii la evenimente, trebuie să ai două aparate. În ipoteza în care unul să strică când îți e lumea mai dragă, e vital să ai un backup ca să nu ajungi răspunzător de amintirile pierdute ale oamenilor.

De asemenea, găsește-ți soluții de backup la tot ce fotografiezi.

Sfatul fotografului 2: portofoliul e foarte util pentru că pe baza lui îți dai seama dacă te pricepi la ceea ce faci sau nu și dacă ai poze decente.

Cere sfatul unui fotograf mai experimentat. Ajută să primești o părere mai avizată. Dacă nu cunoști pe nimeni din branșă, e bine de știut că sunt anumite grupuri pe Facebook care ajută fotografii începători (de ex: grupul pasionaților de fotografie). Oamenii de acolo te ajută cu răspunsuri la eventualele întrebări pe care o să ți le pui și e un loc destul de friendly de primit recomandări.

Nu te plafona la grupurile care sunt compuse doar din români, și cele din străinătate au extraordinar de multe de oferit.

Fă-ți un site și promovează-te

Dacă nu ai habar de unde să începi, îți las aici un ghid care să te ajute în construirea site-ului.

Ca viitor creator de content îți recomand să ai în vedere și implicațiile social media în promovarea pe care urmează să o faci.

Sfatul fotografului 1: la secțiunea about me a site-ului tău descrie-te astfel încât să-și dea oamenii seama dacă sunteți compatibili sau nu.

Pune accent pe portofoliu (adică să ai conținut de calitate) și nu uita să precizezi date de contact la care să răspunzi.

Sfatul fotografului 2: nu combina viața personală cu cea profesională. Cenzurează-ți postările astfel încât să nu stârnești controverse și să riști astfel să pierzi potențiali clienți.

Dacă ești la început de drum și nu îți permiți să faci toate demersurile astea, cea mai ieftină formă de promovare o găsești pe rețelelele de socializare.

Sfatul fotografului 3: promovarea nu înseamnă doar site, Facebook sau alte asemenea, ci și interacțiune umană. Promovează-ți imaginea în orice ipostază, tu ești propriul tău ambasador.

Sfatul fotografului 4: recenziile clienților te ajută să te dezvolți așa că e bine să ceri feedback, “la cald”, după livrarea fotografiilor.

Redactează un contract ireproșabil

Contractele de prestări servicii luate de pe Google cu copy-paste nu sunt o opțiune.

Fă-ți o listă cu chestiunile de bază care ai vrea să se regăsească în act, cele care țin de serviciul pe care vrei să-l prestezi iar de restul o să se ocupe un specialist (cunoaștem noi unul). Ai putea să faci și puțină muncă de cercetare ca să știi ce vrei

Este foarte important ca viitorii tăi clienți să știe de la început ce le oferi. Un contract complex care descrie în detaliu serviciile pe care le oferi o să te scutească de eventuale neplăceri ulterioare.

Cere ajutorul unui specialist, o să-mi mulțumești mai târziu.

La ce ar trebui să fii atent la un contract?

O să găsești mai multe detalii într-un articol dedicat, dar până atunci îți dăm doar niște hint-uri de la care să pornești:

  • drepturile de proprietate intelectuală: ce drepturi au clienții tăi? Să pună pozele peste tot, să le retușeze, să le modifice? Sunt obligați să te menționeze ca autor? Dar tu ai voie să pui pozele în portofoliu?
  • cum se face plata: doar nu vrei să te trezești că ai muncit 2 săptămâni și că nu îți primești banii, nu?
  • care sunt livrabilele: toate pozele? doar pe cele pe care le alege clientul? doar cele editate? sau și materialele raw?
  • modificări: câte modificări pot fi cerute la poze? ce înseamnă un standard de calitate?

Ultimul sfat al fotografului: Impune-ți standarde de calitate și respectă-le!

Poză de Matt Hardy pe Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *