noi modificări privind impozitarea Avocatoo

Noi impozitări în mediul de afaceri pentru microîntreprinderi și PFA-uri

14 minute • Ana-Maria Udriște și Vana Laurentiu • 23 iulie 2022


De aproape o lună de zile mediul de afaceri se confruntă cu o harababură completă din punct de vedere fiscal și antreprenorial. După ce că anul 2023 nu se afla sub auspicii prea bune din perspectivă economică, vine Guvernul cu o sabie deasupra capului ca să taie și ultimul elan al antreprenorului.

În prezentul articol o să trecem în revistă principalele modificări care vor influența mediul de afaceri pe baza informațiilor pe care le avem disponibile din nota de fundamentare, proiectul de ordonanță de urgență și informațiile din domeniul public.

Mai jos poți vedea Ordonanța 16/2022, așa cum a fost publicată în Monitorul Oficial, precum și un tabel comparativ făcut de cei de la ANAF.

SRL-uri

Încadrarea la microîntreprindere

În prezent, pentru ca o societate sa fie încadrată în categoria microîntreprinderilor în 2022, trebuie să îndeplinească trei condiții, mai exact:

  • venituri până în 1.000.000 euro
  • capitalul social al acesteia este deținut de persoane, altele decât statul și unitățile administrativ-teritoriale;
  • societatea nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerțului sau la instanțele judecătorești

În varianta aprobată de Guvernul României începând cu 1 ianuarie 2023, vor fi considerate microîntreprindere doar acele societăți care au înregistrat o cifră de afaceri mai mică de 500.000 EUR. 

Prin urmare, dacă în 2022 vei face venituri de peste 500.000 EUR, atunci nu vei mai putea fi încadrat în categoria microîntreprinderilor. 

Infiintare SRL

Înființează un SRL 100% online, de oriunde ai fi

Vrei să pornești pe drumul antreprenoriatului? În 2 timpi și 3 zile ai propria ta firmă.

100% online, din confortul casei tale.

Impozitarea microîntreprinderilor

În prezent, avem două praguri pentru impozitarea microîntreprinderilor:

  • 1% din cifra de afaceri dacă firma are un angajat
  • 3% din cifra de afaceri dacă firma nu are angajați

Prin angajat în înțelegem o persoană cu normă întreagă de 8 ore pe zi, 40 de ore pe săptămână. Sau mai multe persoane angajate part time care împreună îndeplinesc acest criteriu de normă.

👻 Se elimină impozitul de 3%.

Începând cu 1 ianuarie 2023, se elimină impozitarea de 3% în cazul microîntreprinderilor și va rămâne doar impozitarea de 1%, în cazul în care firma respectivă are cel puțin un angajat. Chiar dacă nu se specifică în mod expres în Codul Fiscal, că angajatul trebuie să fie full time prin coroborarea articolelor de lege care există și în prezent, putem deduce concluzia că vorbim în continuare de un angajat cu normă întreagă sau mai mulți angajați part-time care împreună fac o normă întreagă. 

În cazul în care firma nu are un angajat cu normă întreagă sau mai mulți angajați part-time, care împreună fac o normă întreagă, atunci va intra la impozitul de 16% pe profit. Prin urmare, o societate poate să fie microîntreprindere, însă să fie catalogată la impozit de 16% pe profit. 

Au apus vremurile când facem cinșpe firme pe același antreprenor

Legislația fiscală din România nu este chiar cea mai prietenoasă din lume. Sau altfel spus este cel puțin alambicată.  Marea problemă a antreprenorilor este plafonul de TVA care, din păcate, este extrem de redus, respectiv 300.000 LEI sau 88.500 EUR, dar calculat la cursul BNR de la data aderării României la Uniunea Europeană în 2007, respectiv 3.3817 lei/ EUR.

Tocmai de aceea, mai ales dacă clienții tăi sunt din rândul consumatorilor persoane fizice, foarte mulți antreprenori au ales să își mai facă încă o firmă și încă o firmă pentru a nu atinge pragul de TVA și astfel să încarce consumatorii cu încă 19 % la prețul final. 

În cele din urmă nu vorbim despre o evaziune fiscală, cum ar spune alte persoane în necunoștință de cauză, ci pur și simplu este vorba de o competitivitate pe prețuri și în măsura în care clienții tăi finali sunt persoane fizice efectivi este un procent semnificativ care se pierde pe drum. 

Însă aceste grupuri de firme vor mai dispărea începând cu 2023, pentru că în măsura în care ești asociat și exerciți controlul la mai multe firme, va trebui să alegi maxim 3 firme cărora să li se aplice regimul de microîntreprinderi. Prin control, înțelegem deținerea a peste 25% din societatea respectivă, precum și posibilitatea de a influența deciziile în acea companie. Exact ca și în cazul declarației de beneficiar real, controlul nu se va raporta exclusiv la procentul pe care o persoană îl deține într-o companie, deși acesta este un indiciu foarte bun de plecare, ci inclusiv la modalitatea în care acea persoană poate influența luarea deciziilor în societate. 

Spre exemplu, dacă în cadrul unei societăți tu ai doar 5% din părțile sociale, însă ai un drept de veto absolut în Adunarea Generală a asociaților, este evident că tu exerciți controlul. 

Ai cod CAEN de consultanță? Treci pe impozit pe profit

În România a mai existat perioada în care societățile care realizau venituri din afaceri, de consultanță și management erau impozitate în mod automat cu 16% impozitul pe profit. 

Vorbim aici de CAEN 7022 – Activități de consultanta pentru afaceri si management.

Nu intră și CAEN 6202 – Activități de consultanță în tehnologia informației.

Teoretic, la fel ca și în trecut se prevede că respectiva societate trebuie să facă venituri din acest cod Caen 7022, într-un procent mai mare de 20%. Așadar, dacă faci activități de consultanță și management și toată activitatea, asta reprezintă mai mult de 20% din cifra ta de afaceri, vei intra pe impozit pe profit și nu pe impozit pe microîntreprindere. 

Și pentru că, cel mai probabil, te întrebi cum o să demonstrez acest procent de 20% din cifra sa de afaceri. Răspunsul este unul cât se poate de simplu: La fel ca în trecut, acest procent nu se va aplica. Așadar, pe românește, pe înțelesul tău, dacă ai cod Caen 7022, atunci vei plăti impozit pe profit în valoare de 16%.

Anumite activități sunt excluse din sfera microîntreprinderilor, chiar dacă bifează criteriile de mai sus

Dacă ai activități:

  • în domeniul bancar, 
  • în domeniul asigurărilor şi reasigurărilor, 
  • al pieţei de capital, inclusiv activităţi de intermediere în aceste domenii, 
  • în domeniul jocurilor de noroc 

Ghinion de neșansă – intri direct pe impozit pe profit de 16%.

Poate că la prima vedere, spui ”mamă, mamă ce bine le face”, însă gândește-te că toate persoanele care fac intermedieri de asigurări, credite bancare și așa mai departe intră în domeniul asigurărilor și reasigurărilor. Sigur ai un prieten care face asta ca un job pe lângă slujba lui principală și mai scoate un ban pe lângă asta, iar din acest moment, el practic va trebui să fie impozitat cu 16% pe profit. 

Dividende

Dacă și tu ești genul ăla de persoană care lasă dividendele în firmă o perioadă lungă de timp până să le scoți, acum e momentul să o faci.

Asta pentru că din 2023 dividendele vor fi impozitate cu 8% vs 5% cât este acum.

Apropo, când vorbim de dividende, nu vorbim doar de firmele pe care le ai tu prin România, ci și dividendele pe care le primești de prin afară, pe la companiile pe unde ai investit. 

PFA-uri

Impozitarea freelancerilor

Prin freelanceri înțelegem pompos și PFA-uri, adică persoană fizică autorizată.

Se modifică substanțial plafonul normei de venit, dar și plafonul minim al contribuțiilor.

Se duce pe apa sâmbetei norma de venit

În prezent, plafonul maxim al normei de venit este stabilită la 100.000 euro.

De la 1 august, va fi stabilită la 25.000 euro. 

Norma reprezintă un plafon de venituri la nivelul căruia se plătesc taxele indiferent de suma pe care o încasezi. Este o facilitate fiscală pe care o au PFA-urile care au un anumit tip de activitate (nu orice fel de PFA se poate încadra la normă de venit). 

Fiecare județ în parte stabilește anual normele de venit și reducerile acestora. Le găsești pe toate, centralizat, aici. Spre exemplu dacă ai un PFA la normă de venit și ai și un job full time, norma va fi redusă la jumătate în majoritatea cazurilor. 

Decizia între normă de venit și sistem real o iei în funcție de încasările tale anuale. Dacă vei face mai mulți bani decât norma, atunci decizia e in favoarea unui PFA la normă. Dacă însă vei estima că vei încasa mai puțin, un PFA în sistemul real e mai avantajos. 

Pe românește: înainte puteai să facturezi pe codul CAEN respectiv în sistem de normă de venit până la 100.000 euro. Dacă, spre exemplu, codul tău CAEN avea o normă de venit de 30.000 lei, plăteai contribuțiile la acest nivel. Ce era peste 30.000 lei și până în 100.000 euro era plafonat.

Acum, se trece la 25.000 euro valoarea maximă a plafonului respectiv.

Atenție! Vorbim aici de PFA-uri, nu de profesii liberale (avocați, auditori etc.)

Se modifică plafonul pentru contribuții de pensii și sănătate

Dacă faci venituri din:

  • activităţi independente, 
  • drepturi de proprietate intelectuală, 
  • asocierea cu o persoană juridică,

baza de calcul la care vei plăti CAS și CASS nu poate fi mai mică de:

  • 12 salarii minime brute pe ţară, dacă venitul tău realizat este între 12 și 24 salarii minime brute pe ţară;
  • 24 salarii minime brute pe ţară, dacă venitul tău realizat este peste 24 salarii minime brute pe ţară

Momentan, aveam doar 12 salarii.

✍ Uite un exemplu:

Salariu minim brut pe țară = 2550 lei

Contribuții pe care le plătești:

  • 10% sănătate 
  • 25% pensie 

Acestea se plătesc dacă faci peste 12 salarii minime brute (2550 de lei x 12 sau 30.600 de lei pentru 2022). 

SănătatePensieTotalPrezent
Venit între 12-24 salarii minime brute
Faci pe an între 30600 lei și 61200 lei
3060 lei7650 lei10710 lei10710 lei
Venit peste 24 salarii minime brute
Faci pe an peste 61200 lei
6120 lei15304 lei21420 lei10710 lei

Pe scurt, 25.000 euro / 12 luni înseamnă 2083 euro, adică un salariu sub nivelul din vest cu mult, mai ales pe anumite nișe. Și vei plăti mai multe taxe.

După ce treci de plafonul de 25.000 EUR fi treci la sistemul real de impozitare unde vorbim de impozitare la venit net (diferența dintre venit brut și cheltuieli) folosind o cotă de 10% plus CAS și CASS în mod corespunzător.

Nu uita, sistemul real presupune o contabilitate în partidă simplă, nu ai nevoie de contabil, dar e o bătaie de cap în plus și trebuie avut grijă ce e considerată cheltuială în interes de business și ce nu, altfel ANAF va da imediat jos și va aplica dobânzi și penalități.

Varia

Salariile part-time vor fi impozitate la nivelul salariului minim

Dacă ai angajați cu salariu part-time sub nivelul salariului minim pe economie, atunci vor fi impozitați ca și cum ar fi întreg.

Impozitul pe câștiguri din jocuri de noroc

Avem un impozit diferențiat, după cum urmează:

Venituri obținuteImpozit
<10.000 lei3%
10.000 lei – 66.750 lei300 lei +20% din ceea ce depășește 10.000 de lei
> 66.750 lei11.650 lei + 40% din ceea ce depășește 66.750 de lei

Da, aici intră și jocurile online. 

Mai mulți comercianți vor fi obligați să accepte plata cu cardul

Momentan, dacă ai o cifră de afaceri sub 50.000 euro / an, nu ești obligat să ai plata cu cardul.

Acest prag va scădea la 10.000 euro / an.

Așadar, dacă ai o cifră de afaceri mai mare de 10.000 euro / an, vei fi obligat să asiguri plata cu cardul clienților tăi (desigur, acolo unde se impune acest lucru).

Te duci iar la ANAF să declari contractele de închiriere

Vei fi iarăși obligat să te duci la ANAF să declari contractele de închiriere.

Se elimină cota forfetară de 40%.

Impozitul va fi stabili la valoarea venitului brut.

Există totuși posibilitatea de a opta pentru sistemul real în ceea ce privește contractele de închiriere, doar că trebuie avut în vedere următoarele:

  • nu se mai poate renunța pentru următorii 2 ani la acest sistem de impozitare;
  • Se aplică regulile de la activități independente și automat există riscul ca ANAF să vadă necesitatea existenței unui PFA sau altă formă de organizare juridică deoarece prestezi activități cu caracter continuu, iar asta atrage obligația de plată a CAS pe lângă CASS. Pentru susținerea celor menționate, toate cheltuielile trebuie înregistrate în numele imobilului închiriat, iar pentru asta avem nevoie de un cod fiscal;
  • se pot aplica deduceri, dar trebuie ținută o contabilitate simplă cu privire la veniturile și cheltuielile pe care le generează imobilul (nu necesită contabil, dar e o bătaie de cap în plus).

Recomandarea ar fi să eviți sistemul real dacă nu ești obligat să optezi pentru el deoarece costurile cu CAS-ul vor fi mult mai mari decât este diferența dintre venitul brut și net având în vedere cele 2 sisteme de impozitare. Mai mult, când vorbim de deduceri le dăm autorităților oportunitatea să caute nod în papură și ce vedeam noi deductibil, să nu fie, deci dobânzi și penalități pentru bucata respectivă.

Ești investitor?

Avem o modificare și pentru investitorii în piețele de capital, pare una bună dar trebuie nuanțată și pusă una lângă alta cu modificările pentru CASS.

Pe scurt, dacă brokerul tău este înregistrat în România și se supune reglementărilor ASF, acesta va fi obligat să rețină la sursă impozitul pe care tu îl datorezi, dar doar pentru impozitul pe venit, nu și contribuția. Marea veste cu modificările a fost îmbrăcată frumos ca fiind o gură de aer pentru investitori din 2 motive:

  • Nu mai trebuie să completezi declarația unică, ceea ce este parțial fals, deoarece dacă depășești plafonul de CASS trebuie;
  • Ai un mare beneficiu reținându-se 1% dacă ții investițiile mai mult de un an sau 3% dacă le ții mai puțin de un an, unde și aici poate fi fals.

În primul rând, termenul pentru a trece de la 1% la 3% se aplică pentru fiecare ordin deschis, adică dacă ai acțiuni la o companie și  acțiunile sunt luate prin 5 ordine separate, fiecare ordin are un termen, dar nu e treaba ta, să se descurce brokerul. Toate bune și frumoase până aici.

Brokerul trebuie să fie obligatoriu înregistrat în România că na, altfel nu prea ai cum să faci asta, nu?

Aici începe partea interesantă, 1%, respectiv 3% se aplică la venitul brut aka poți să o vezi ca pe un tratament similar microîntreprinderilor. Poate te întrebi de ce contează asta, păi hai să luăm un exemplu:

✍ Exemplu: Ai venituri de 100,000 lei din tranzacționare dintre care pierderi 75,000 lei, deci un venit net de 25,000 lei.

În mod normal ai plăti 10% la 25,000 lei = 2500 lei impozit și ești sub plafonul de CASS, aia e tot.

Pe noua reglementare, că tot am zis ca îmbinăm cele 2 modificări, vei plăti 3% sau 1% la 100.000 RON, adică 3000 lei sau 1000 lei plus CASS la 24 salarii minime brute care pentru 2022 o să fie doar 6120 lei. Așa că și cu 1% tot trebuie să plătești 7120 RON în loc de 2500 lei.

Ce vreau să subliniez aici este că plafonul de CASS este mai ușor de atins, nu mai există posibilitatea să reduci baza impozabilă la final de an și sunt șanse ca trader sau chiar ca investitor să plătești mai mult față de vechea reglementare.

Dar ce fac cei care au conturi la brokeri din afara României?

Legislația nu specifică, dar mergând pe logică, se va aplică reglementarea anterioară, dar frumos era să știm negru pe alb.

Ca o concluzie și recomandare, brokerii din România sunt o opțiune foarte bună pentru persoanele care investesc pe termen foarte lung, nu prea vând și care merg pe ideea de dividende pentru că li se va ușura viața, în schimb pentru cei puțin mai activi și în special pentru traderi, legislația din România este una dezavantajoasă și consider că tot cei din străinătate sunt o opțiune mai bună.

Rămâne de văzut și dacă această abordare discriminatorie va fi îmbrățișată pe termen lung.


Vrei să descoperi mai multe despre cum poți să-ți protejezi afacerea și să o optimizezi din punct de vedere fiscal pentru perioada care urmează? Programează o sesiune online aici și nu uita de Cursul privind Declarația Unică, care îți va fi de un real folos.

Poză de Karolina Grabowska pe Pexels

5 răspunsuri

  1. Intrebare legata de:

    “Începând cu 1 ianuarie 2023, se elimină impozitarea de 3% în cazul microîntreprinderilor și va rămâne doar impozitarea de 1%, în cazul în care firma respectivă are cel puțin un angajat.”

    Angajatul trebuie sa existe la 01.01.2023 sau trebuie angajat pana la 31.03.2023?

    Stiu ca era ceva legat de vectorul fiscal. Mai mult, ca sa treci acum de la impozit de 3% la impozit de 1%, din cate stiu, trebuie sa fie 1 angajat pana la sfarsitul trimestrului de la care se face trecerea. Adica daca se face angajarea pe 30.03, se aplica 1% pe tot trimestrul 1.

  2. Ar fi bine să figureze raportat un angajat la final de an în bilanțul contabil. Motivul este că se face analiză pe bilanțul anului anterior privind încadrarea ca plătitor de micro-intreprindere (și cifră de afaceri și număr de salariați). Așadar recomandarea ar fi ca în cazul în care vrei să angajezi pe cineva cu normal întreagă să figureze și în decembrie, iar dacă vrei să angajezi 2 persoane, fiecare cu jumătate de normă, să figureze începând cu luna noiembrie.

  3. Buna ziua,

    M-ar interesa si pe mine de unde aveti informatia referitoare la codul CAEN 6202 (se aplica si la CAEN 6203). Intr-adevar, mi se pare aiurea, nu este consultanta/management in sensul gandit poate de legiuitor de consultanta si management al firmelor ci al sistemelor de calcul, dar in cazul in care nu exista o decizie clara si e lasata la competenta ANAF-ului, nu cred ca e nimic sigur.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *