Noi modificări legislative pentru industria jocurilor de noroc
7 minute • Ana-Maria Petrescu • 09 octombrie 2023
Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență care prevede modificări pentru industria jocurilor de noroc. De la începutul săptămânii s-a tot vorbit despre această modificare a OUG nr. 77/2009 și OUG 20/2013, iar acum s-a materializat prin adoptarea ei, doar că își va produce efectele odată cu publicarea ei Monitorul Oficial.
Acum e timpul să analizăm noile modificări.
Vor trebui să aibă sediul social permanent în România
De acum toate societățile de jocuri de noroc vor trebui să aibă un sediu social permanent în România sau să fie persoane juridice constituite legal într-un stat membru al Uniunii Europene sau în state semnatare ale Acordului privind Spațiul Economic European sau din Confederația Elvețiană care au înregistrat un sediu permanent în România. Dar oare cum funcționau până acum? Exclusiv pe baza licenței, și a unei autorizați de funcționare emisă de ONJN, plus un spațiu propus pentru desfășurarea activității.
Dar ce este un sediu permanent? Conform art. 8 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, acesta este un loc unde o firmă își desfășoară activitatea integral sau parțial, care se poate face printr-o filială sau sucursală.
Noua obligație nu se aplică doar pentru cei care au săli de jocuri sau pentru pariuri fizice, ci și celor care organizează jocurile de noroc la distanță.
Avem organizatori de jocuri de noroc la distanță care au apărut în România și-au obținut licența în 2016 și urmează să expire în 2026. Acum se vor închide toate odată cu publicarea legii în Monitorul Oficial? Nu, vor avea timp 6 luni pentru a-și înființa un sediu în România altfel li se poate revoca licența.
Cu această ocazie ne vom putea aștepta la noi nume pentru o societate deja existentă deoarece e posibilă transferarea unei licențe deja existente printr-un proces de divizare, fuziune sau transfer de afaceri.
ONJN va trebui să instituie un registru public, accesibil online, care să cuprindă:
- denumirea comercială și numele firmei, pentru operatorii licențiați/autorizați pentru a desfășura activități reglementate de către prezentul act normativ;
- adresa sediului operatorului;
- adresa fiecărui spațiu comercial în care operatorul exploatează jocuri de noroc, cu indicarea tipurilor de jocuri de noroc autorizate pentru locația respectivă;
- seria și adresa la care este amplasat fiecare mijloc de joc licențiat/autorizat pentru respectivul operator.
Această măsură ar avea rol în transparentizarea numărului caselor de pariuri existente și viitoare. Acum probabil vom afla dacă avem mai multe ”păcănele” sau farmacii.
Taxe mai mari și noi contribuții
Dacă tot s-a discutat despre câți bani aduc jocurile de noroc la bugetul de stat, în ultima vreme au apărut păreri contrare cu privire la această măsură. Unii au susținut că este spre bine având în vedere profiturile uriașe comparativ cu taxele deja plătite, iar alții au considerat că reclama va deveni și mai agresivă pentru a atrage cât mai mulți jucători noi.
Abia din anul 2024 vor începe să se plătească noile taxe. Astfel noile taxe pentru licențe vor continua să se plătească anual și vor avea următoarea valoare:
Pentru jocurile fizice- altele decât cazinourile:
- Pentru jocurile loto: 200.000 euro
- Pentru pariurile mutuale: 65.000 euro
- Pentru pariurile în cotă fixă: 200.000 euro
- Pentru pariurile în contrapartidă: 150.000 euro
- Pentru jocurile de noroc caracteristice cazinourilor:150.000 euro
- Pentru jocurile caracteristice clubului de poker: 25.000 euro
- Pentru jocurile tip slot-machine: 150.000 euro
- Pentru jocurile bingo desfășurate în săli de joc: 15.000 euro
- Pentru jocurile de noroc bingo organizate prin intermediul sistemelor rețelelor de televiziune: 150.000 euro
Pentru jocuri de noroc caracteristice cazinourilor:
(i) pentru fiecare masă, în municipiul București: 70.000 euro
(ii) pentru fiecare masă, în alte locații decât municipiul București: 40.000 euro
Pentru jocurile de noroc la distanță se vor acorda 3 tipuri de licențe:
(i) organizatorii de jocuri de noroc la distanță licențiați din clasa I – 500.000 euro anual; (ii) persoanele juridice implicate direct în domeniul jocurilor de noroc tradiționale și la distanță licențiate din clasa II – 15.000 euro anual; (iii) jocurile la distanță monopol de stat clasa III – 100.000 euro anual;
Pentru slot machines se vor plăți o taxă suplimentară de:
- 100 de euro anual pentru fiecare slot autorizat în cursul anului 2023, proporțional cu perioada de timp rămasă după intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență;
- 300 de euro anual pentru fiecare slot autorizat în cursul anului 2024;
- 500 de euro anual pentru fiecare slot autorizat în cursul anului 2025 și următorii ani.
O noutate este reprezentantă de taxele speciale, cum ar fi:
- Pentru videoloterie (VLT): 4,5% aplicată asupra venitului din jocurile de noroc ale operatorului licențiat. Taxa se virează în totalitate la buget.
- Taxa de acces – bilet de intrare:
(i) pentru jocurile de noroc caracteristice cazinourilor: 50 lei
(i) pentru jocurile de noroc caracteristice cluburilor de poker: 30 lei
O altă noutate e reprezentată de taxa pentru viciu pentru jocurile de noroc caracteristice slot-machine şi pentru videoloterie (VLT): 500 euro/post autorizat/an.
Dar ce se va întâmpla cu aceste taxe odată ce sunt colectate? 70% dintre cestea vor merge direct către bugetul de stat, iar 30% vor merge către ONJN pentru autofinanțare.
Interzicerea comercializării de alcool în sălile de jocuri și în spațiile unde sunt amplasate aparatele de tip slot-machine
De mult timp s-a observat o mare problemă în tot ceea ce înseamnă combinarea viciilor și faptul că se încurajează între ele.
Odată cu adoptarea noului OUG se va interzice comercializarea de alcool în sălile unde se desfășoară jocuri de noroc sau unde sunt slot machines. Această regulă se extinde și la interzicerea oricărei forme “de acces între o sala de jocuri de noroc și un spațiu comercial în care se comercializează băuturi alcoolice, inclusiv prin intermediul unei uși între cele doua tipuri de spații”.
Reclamele vor rămâne
Cum în ultima vreme s-a atras atenția asupra reclamelor agresive făcute de casele de pariuri și asupra reclamelor mascate în urma cărora mai multe asociații au cerut interzicerea acestora.
Acum panourile publicitare vor putea avea o dimensiune de maximum 35 de metri pătrați, iar afișele vor fi interzise în exteriorul sălilor de jocuri de valori de bonuri și jackpot-uri sau de bunuri pentru ademenirea jucătorilor.
Un nou registru pentru cei autoexcluși
Ce sunt persoanele autoexcluse? Acest termen a apărut prin Legea nr. 326/2022 când s-a introdus obligația organizatorilor de jocuri de noroc de a avea o listă internă a persoanelor care au solicitat din propria inițiativă să li se interzică accesul la jocurile de noroc de toate felurile. Acestor persoane li se interzice accesul în incinta locațiilor în care se desfășoară activități de jocuri de noroc, dar și accesul la jocurile de noroc la distanță.
Modificarea adusă prin noua lege este aceea că de la data de 31martie 2024 va trebui să avem o bază de date unică la nivel național a persoanelor autoexcluse care va fi gestionată de către ONJN.
Autoxcluderea se va face printr-o cerere scrisă către ONJN sau către organizatorul de jocuri de noroc care va trebui să o transmită către ONJN.
Pentru a afla mai multe despre autoexcludere poți arunca un ochi aici.
Concluzie
Nu putem nega că această modificare a legii este mai degrabă o măsură de ordin economic (așa cum și reiese din motivarea ei) decât un răspuns la presiunea pe care societatea a pus-o în scopul limitării influenței pe care jocurile de noroc o au asupra vieții de zi cu zi.
Încă nu s-a luat vreo măsură concretă referitoare la limitarea sălilor de jocuri prin raportarea la numărul de locuitori sau la scoaterea lor la marginea orașului, dar rămâne de așteptat pentru niște măsuri concrete pentru prevenție.
Dacă vrei să afli mai multe despre acest fenomen poți citi mai multe aici.
Fotografie de la Darya Sannikova pe Pexels