Poți monitoriza legal ce face un angajat pe rețelele sociale?
4 minute • Ana-Maria Udriste • 09 iunie 2019
Explicăm în cele ce urmează, punctual, dacă un angajator poate monitoriza ce face un angajat pe social media și ce trebuie să aibă în vedere.
Dacă e să ne luăm după numărul concedierilor angajaților, criticile aduse de companii, de șefi și de clienți, împărtășirea informațiilor confidențiale sau inadecvate în mass-media sociale au devenit tot mai frecvente. Fie că este vorba despre Instagram, Facebook sau Twitter, social media este o parte inevitabilă a vieții moderne și, la rândul său, locul de muncă modern. Aceste platforme dau indivizilor libertatea de a posta ceea ce le place, de la sărbătorirea unui eveniment major de viață, pentru a-și împărtăși opiniile/trările până la utimele evenimente politice sau Insula Iubirii/Exatlon.
Uneori, un post social media realizat de unul dintre angajații dvs. poate depăși limita bunului simț/a confidenațialității și să ridice probleme, chiar dacă doar de imagine. Ca angajator, este important să vă amintiți că aveți o reputație de menținut și modul în care angajații se comportă în mediul online ar putea avea un negativ asupra afacerii dvs. Așadar, puteți monitoriza în mod legal ce face un angajat pe social media?
Nu există nicio lege care să vă împiedice în mod special să urmăriți activitatea pe social media a unui angajat și mulți angajatori optează să facă acest lucru pentru a preveni o situație în care angajații aduc atingere reputației companiei.
Furnizând măsuri adecvate în ceea ce privește activitatea pe social media, veți putea lua măsuri (prin intermediul unei politici de social media la locul de muncă) în cazul în care angajații fac în mediul online anumite observații neadecvate privind compania sau transmit/divulgă anumite informații confidențiale. De asemenea, puteți face același lucru dacă aceștia fac anumie comentarii discriminatorii față de alte persoane sau exprimă puncte de vedere ofensive. Iar sancțiunea în asemenea situații, în conformitate cu regulamentul intern al companiei este destul de largă, variind de la un simplu avertisment până la concediere.
Cu toate acestea, trebuie să luați în considerare că pentru a demite un angajat trebuie ca acțiunile lui să producă un prejudiciu companiei și va trebui să demonstrați că acțiunile sale au provocat sau ar putea provoca daune semnificative companiei.
Unii angajați pot încerca să susțină că monitorizarea activității lor pe social media reprezintă o încălcare a Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR). Cu toate acestea, este puțin probabil ca argumentele să fie justificate, dacă aveți o bază legală pentru prelucrarea datelor și aveți grijă ca nu prelucrați mai multe date decât aveți nevoie pentru prelucrarea respectivă. Luați în considerare faptul că este posibil să nu fie necesar să vă duceți cu ani în urmă în posturile unui angajat pe Facebook pentru a descoperi ceva controversat care nu este relevant pentru angajarea lor în cadrul companiei.
Mulți angajatori pot alege să se uite peste profilurile din rețelele sociale ale unui individ pentru ca parte a procedurii standard de recrutare. Același principiu se aplică aici și în cazul GDPR și va trebui să vă asigurați că puteți demonstra o bază legală pentru prelucrarea datelor personale (citește mai mult din ghidul nostru complet GDPR pentru HR aici).
De asemenea, merită remarcat faptul că informațiile provenite din social media nu ar trebui să fie utilizate ca bază primară pentru a decide asupra oferirii unui loc de muncă și că refuzul angajării pentru o persoană din motive nelegale, cum ar fi descoperirea opiniilor lor religioase, poate duce la o acțiune de discriminare. Chiar și atunci când aceste alegeri nu sunt intenționate, faptul că inconștient trageți spre o concluzie poate influența deciziile și ar trebui să vă asigurați că deciziile de angajare se bazează pe competențe și experiență, spre deosebire de alți factori discriminatori.
Regulile privind monitorizarea activității pe rețelele de socializare care aparțin unui angajat pot fi dificil de interpretat și va trebui să acordați atenție informațiilor pe care le găsiți online și cum influențează acest lucru procesul de luare a deciziilor la locul de muncă. Rețineți că personalul are dreptul la o viață privată departe de locul de muncă – însă cu toate acestea, veți avea posibilitatea de a lua măsuri în cazul în care comportamentul lor prezintă un risc pentru afacerea voastră.