ryanair 1

Ryanair & Wizzair amendate in Italia. Taxa pentru bagajele de mana este anticoncurentiala!

5 minute • Ana-Maria Udriste • 26 februarie 2019


De la început …

La 31 octombrie 2018, autoritatea italiană de concurență (AGCM) a ordonat transportatorului aerian irlandez Ryanair și transportatorului maghiar WizzAir să suspende punerea în aplicare a unei noi politici privind bagajul de mână, care ar fi taxat călătorii în plus pentru a aduce un bagaj de dimensiuni standard (adică până la 55cm x 40cm x 23cm) la bordul zborurilor care pleacă de la 1 noiembrie 2018.
În practică, cele două companii aeriene ar fi permis pasagerilor să aducă la bord doar bagaje de mână mici (de exemplu, până la 40 cm x 30 cm x 20 cm) pentru a fi depozitate exclusiv sub scaunul pasagerului, în timp ce bagajele de mână mai mari erau taxate suplimentar cu o sumă cuprinsă între 5 € și 25 € (în funcție de diferitele opțiuni de rezervare, cum ar fi programe de îmbarcare prioritară sau programe de fidelitate).

Fapte – taxa bagajelor de mana

AGCM a considerat că noua politică ar reprezenta o reprezentare înșelătoare a prețului real al tarifelor de bilete de avion, deoarece operatorii ar exclude o taxă previzibilă și care nu poate fi evitată din prețul final al serviciului de transport aerian, și anume costul suplimentar pentru aducerea de dimensiuni standard bagajele de mână care – în conformitate cu AGCM – ar trebui altfel să fie incluse în tariful de bază.
Rezultatul acestei practici ar afecta luarea deciziilor consumatorilor obișnuiți, deoarece aceștia nu ar fi putut să înțeleagă prețul real oferit publicului sau să facă comparații cu tarifele propuse de alți transportatori pe aceleași rute. În urma acestui raționament, AGCM a constatat o încălcare a articolelor 20, 21 și 22 din Codul Consumatorilor (privind acțiunile comerciale neloiale împotriva consumatorilor) și a decis să suspende noua politică a bagajelor de mână ale Ryanair și WizzAir.
În această bază, transportatorii aerieni au fost de asemenea obligați să se abțină de la orice creștere a costurilor pentru transportul bagajelor de mână mari și să pună la dispoziția tuturor pasagerilor, fie la bordul navelor, fie în portbagaj, un spațiu adecvat pentru depozitarea bagajelor de mână.

Dar companiile au contestat

Ambele companii a contestat decizia AGCM în fața Tribunalului administrativ regional din Lazio, solicitând suspendarea preventivă și apoi revocarea pe fond (anularea deciziei de suspendare). Argumentele prezentate de părți pentru a-și susține poziția sunt similare și pot fi rezumate după cum urmează:

  • Posibilitatea ca fiecare pasager să aducă la bord un bagaj standard este adesea împiedicat de disponibilitatea spațiului limitat în cabinele aeronavelor utilizate pentru rutele de transport pe termen scurt și mediu (într-adevăr, ambele linii aeriene zboară numai în UE), ocupând astfel cel puțin jumătate din bagajele de mână ale pasagerilor care trebuie depozitate în cargo la momentul procedurilor de îmbarcare. Dimpotrivă, în cadrul noii politici privind bagajul de mână, fiecărui pasager i se permite să transporte gratuit un bagaj, plus o pungă sau un bun personal (de exemplu, o geantă de laptop) și se solicită o suprataxă numai pentru a aduce un al doilea bagaj dimensiuni mai mari.
  • Noua politică privind bagajul de mână este conformă cu articolul 23 din Regulamentul UE 1008/2008 în ceea ce privește informarea și nediscriminarea publicului, deoarece oferă o indicație clară a prețurilor finale aplicate de transportatori și, prin urmare, nu există o “separare prealabilă față de tarif a unei taxe previzibile și care nu poate fi evitată “, așa cum consideră AGCM. Într-adevăr, pasagerii sunt informați cu toată transparența cu privire la noua politică atunci când accesează site-ul web al companiilor aeriene înainte de începerea procesului de rezervare online. Noua politică este, de asemenea, descrisă cu atenție în condițiile generale de transport pentru pasageri și bagaje ale companiilor aeriene.
  • Suspendarea noii politici privind bagajul de mână pentru toate zborurile care pleacă de la aeroporturile italiene la destinațiile internaționale (rezervate pe site-urile italiene ale companiilor aeriene) ar avea un impact imediat și direct asupra miilor de zboruri operate de transportatori în fiecare săptămână. În consecință, pasagerii ar fi expuși unei inconsecvențe grave și unui tratament diferit, în funcție de țara de plecare și de naționalitatea site-ului utilizat pentru a rezerva biletul.

Decizia instanțelor judecătorești

Prin decizii separate date la 22 noiembrie 2018 (Ryanair) și 6 decembrie 2018 (Wizz Air), Curtea Administrativă Regională din Lazio a confirmat acțiunile ambelor companii aeriene și, prin urmare, a suspendat deciziile AGCM ca o măsură de precauție. Fondul celor două cauze va fi discutat în cadrul ședinței publice, care va avea loc în fața instanței administrative din 27 februarie 2019.

Decizia autorității de concurență

La 21 februarie 2019, AGCM a oferit publicului deciziile in cazul Ryanair și Wizz Air  prin care a sancționat companiile cu o amendă de 3 milioane de euro și, respectiv, de 1 milion au fost impuse pentru Ryanair și Wizzair. Companiile trebuie să notifice AGCM în termen de 60 de zile de la măsurile luate în conformitate cu decizia.
Este oare acesta începutul sfârșitului taxelor pe bagajele de mână?


Am mai scris de prin domeniul aviatic si drepturile pasagerilor aici:


Ai probleme cu un zbor? Scrie-ne!

[wpforms id=”12190″]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *