B0DB5DAE 803B 42CE 9746 6DC38D3A9819

Te angajezi pentru prima oară? 7 aspecte la care să fii atent la contractul de muncă.

2 minute • Oana Trifan • 03 noiembrie 2022

Să fii atent la contractul de muncă presupune să în studiezi, nu doar să îl citești.

Diferența?

• A citi = A parcurge un text pentru a lua cunoștință de cele scrise.
  • A studia = A (se) observa cu atenție, a (se) examina (din toate punctele de vedere). Te învățăm cum în șapte puncte esențiale.

1. 💰Salariul brut vs salariul net

Atenție la ce salariu ai negociat la interviu și ce scrie în contract! Poate ai auzit 5000 RON, dar la ce s-a referit angajatorul? Salariul brut înseamnă totalul din care încep să se scadă dările la stat, iar salariul net este fix acela pe care îl primești direct, în portofel, în fiecare lună.

Aruncă un ochi și pe data în care va fi plătit salariul, precum și la modalitatea de plată. Alte tips&tricks despre salariu găsești tot la noi, aici.

2. Locul muncii

Atenție unde îți vei desfășura activitatea! Angajatorul s-ar putea să aibă mai multe puncte de lucru și s-ar putea să fii nevoit să migrezi între ele. 🚗

3. Termenul de preaviz

Concret, cât va mai trebui să lucrezi pentru angajator când decizi să îți dai demisia sau când vei fi concediat.

4. 🕝Modalitatea de compensare a orelor suplimentare

Angajatorul poate preciza că orele suplimentare nu sunt necesare și că nu vor fi compensate nici prin plată, nici prin zile libere. Asigură-te că nu vei munci peste program pro bono!

5. 🏖️Zilele de concediu și modalitatea de acordare

Câte zile de concediu îți acordă angajatorul și care e modalitatea de acordare? Unii angajatori programează concediile la începutul anului și permit efectuarea concediului de odihnă doar pe perioade de câte 10 zile cumulat.

6. Timpul de muncă și repartizarea programului

Câte ore vei munci, cum vor fi repartizate orele pe durate zilei, cât va fi pauza? Cu siguranța te interesează aceste aspecte! Un plus: fișa postului – ce trebuie sa faci in concret?

7. Drepturile și obligațiile părților

Atenție la cum sunt reglementate drepturile și obligațiile tale, dar și ale angajatorului! Nu îți dorești să fii partea mai slabă din contract!

💡 Semnează doar după ce te asiguri că toate aceste elemente sunt clar precizate în contract!

Fotografie de Alexander Suhorucov, pe Pexels