pexels startup stock photos 7102 scaled 1

Tot ce trebuie să știi din punct de vedere legal pentru a-ți crea cursurile tale online

14 minute • Bogdan Ciacli • 30 august 2020


Educația online este unul dintre sectoarele care a cunoscut în ultimii ani cea mai mare dezvoltare. Doar în 2019 Coursera, unul dintre cei mai mari provideri, a avut un număr record de 45 de milioane de cursanți și oferă peste 16 cursuri de licență. 2020 este anul propice pentru a profita și tu de trend, mai ales că educația s-a digitalizat masiv în ultimele luni.  Pentru a te ajuta să faci lucrurile ca la carte dacă să începi să vinzi cursurile online, ți-am pregătit un ghid care să te ajute la A la Z.

1. Structura. Cum îți faci cursurile disponibile?

Forma legală pentru a ține cursurile online

Nu poți începe un proiect așa de mare precum creerea unui curs online, denumit în mod colocvial MOOC (massive open online course), „pe persoană fizică”. Modul cel mai înțelept de a proceda, bineînțeles, este să îți creezi un SRL care să înceapă demersurile. Codul CAEN aferent este 8559: Alte forme de învățământ n.c.a. Dacă deja ai un SRL, poți activa sau introduce codul CAEN.

În plus, pentru că vei avea învățământ online, îți mai trebuie și codul CAEN 4791 Comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet. Știu că te gândeai că nu îți trebuie un cod CAEN special ca să vinzi pe internet, ei bine, află că îți trebuie.

Scurte considerații: într-adevăr, dacă alegi să pui cursurile tale pe o platformă online „gata”, cum sunt cele pe care le vom aminti mai jos, atunci poți face cursurile online și fără a avea o formă juridică ca atare, dar trebuie să ai în vedere că vei fi plătit pe drepturi de autor. Sigur, este o variantă mai ușoară, prin care poți testa piața, ca să vezi dacă oamenii sunt receptivi și dacă merită să investești pe viitor.

Platforma pe care o alegi pentru cursurile online

Alegerea platformei pe care îți vei promova cursul este crucială. Există două opțiuni mari pe care le ai, pentru început: fie îți vei crea propriul site, fie te vei colabora cu provideri deja consacrați, precum Udemy sau FutureLearn. 

Crearea unei platforme unice sau integrarea unui modul LMS

Alternativa de a îți crea o platformă unică are anumite avantaje: nu va trebui să plătești niciun comision providerilor, îți vei putea construi un brand mai puternic și vei avea control complet asupra conținutului tău.

Cu toate acestea, ea prezintă și câteva „downside-uri”:

  • Vei fi nevoit să îți creezi propriul site pe care să fie integrată platforma. Costurile inițiale și de mentenanță s-ar putea ridica la sume importante. Totodată, dacă lucrezi cu profesioniști, un aspect esențial pe care trebuie să îl clarifici, pe lângă preț, este cine deține drepturile de autor ale site-ului. Nu asuma că tu ești în mod automat proprietarul. Te poți trezi că prin contractul de colaborarea cu firma IT nu ai primit decât o licență.
  • Platforma este diferită de site. Site-ul este interfața propriu-zisă pe care cursanții o văd. Platforma, pe de altă parte, este locația unde sunt stocate materialele și cursurile online. Să creezi o astfel de platforma va implica costuri chiar și mai mari. De aceea majoritatea site-urior care oferă MOOCuri sunt construite pe platforme deja existente, precum Moodle e-Learning. Aceasta este metoda pe care o sugerăm și noi să o urmezi dacă vrei să îți creezi site-ul tău.

Spre exemplu, poți avea un site pe un WordPress, iar cursurile online să fie urcate pe o platformă de la Learn Dash, care se integrează în WordPress.

  • Vei avea nevoie de măsuri de securitate mai ridicate. Măsuri de securitate speciale vor fi necesare nu doar pentru a-ți proteja conținutul, ci și pentru a proteja datele personale ale cursanților. Dacă decizi să „lucrezi singur”, tu vei deveni un operator de date personale și va fi necesar să respecți GDPR-ul.

Așadar, recomandăm această alternativă unui business „matur”, care are deja funcționale protocoale de securitate, infrastructură digitală și care este un operator de date.

Colaborarea cu provideri de cursuri online

Această metodă este cea mai potrivită dacă ești la început de drum cu tot ceea ce ține de „economia digitală”. Avantajele sunt multiple:

  • Vei avea îndrumare. De multe ori providerii asistă trainerii în construirea cursului online cu sfaturi legate de conținut, marketing, materiale, etc.
  • Nu vei avea nevoie de o infrastructură nouă. Dacă decizi să colaborezi cu un provider, tu vei juca doar rolul de „IT supplier”. Cu alte cuvinte nu va trebui să te îngrijorezi legat de securitate, site, marketing, etc. Toate acestea vor fi în grija providerului. Astfel, mai ales dacă ești la început, te poți concentra 100% pe a crea cel mai bun conținut posibil. Ca bonus, costurile vor fi mai mici.
  • Vei fi (mai) sigur că ai o audiență. Unul dintre riscurile oricărui nou business este că va fi greu să găsești primii clienți. În cazul în care lucrezi cu un site care are deja o reputație solidă, șansele cresc de atragere a cursanților cresc prin prisma faptului că providerul are deja o audiență.
  • Nu vei avea de a face (așa mult) cu cursanții. Ceea ce la prima vedere pare un dezavantaj, faptul că nu ai o relație directă cu cursanții te poate scuti de necesitatea de a respecta prevederile GDPRului, întrucât nu le vei mai prelucra tu datele personale. De acest lucru se va ocupa platforma.

Cu toate acestea, sunt câteva aspecte la care este necesar să fii atent înainte de a alege cu platforma cu care să colaborezi:

  • Unii dintre provideri nu acceptă decât cursuri online ale instituțiilor acreditate. Printre acestea se numără Coursera și edX
  • Vei avea de plătit anumite comisioane și taxe către platformă. Este bine să faci o cercetare comparativă a comisioanelor practicate de diferite platforme. Nu uita să fii atent la numărul de cursanți. E mai bine să plătești 7% din 10.000 de euro decât 3% din 1.000 euro.
  • Vezi cine face facturarea, că și aici poate fi o problemă. Dacă integrezi tu o soluție pe site-ul tău, tu vei face facturarea. Însă dacă ții cursurile online pe Udemy, poate că nu toată lumea vrea să plătească către un site extern, mai ales dacă vorbim de costuri de deducere.
  • Va trebui să respecți termenii și condițiile impuse de provideri. În general nu este nimic ieșit din comun. Va trebui să te asiguri că informațiile sunt corecte, că nu există conținut defăimător, rasist sau cu altă tentă negativă, că ai respectat drepturile de autor ale celorlalți, etc. Cu toate acestea, îți recomandăm să citești termenii și condițiile foarte atent și să nu închei contractul dacă nu ești în totalitate mulțumit. 
  • Drepturile de autor sunt aspectul la care trebuie să fii cel mai atent. Verifică dacă platforma va dori să aibă o licență de utilizare a conținutului tău în mod independent, dacă dorește să aibă dreptul de a-l modifica fără acordul tău, etc.
  • Clauze de exclusivitate. Există platforme care vor dori ca respectivul curs să fie postat doar pe platforma lor și trebuie să vezi dacă îți convine.

Cum aleg?

După cum am menționat și mai sus, recomandăm să iei în considerare varianta de a crea o infrastructură proprie doar dacă ai deja un business stabil. Dar, mai mult decât atât, o întrebare mai importantă pe care trebuie să ți-o pui este: de ce vreau să produc aceste cursuri online? 

Dacă răspunsul este pentru a-mi diversifica afacerea, sau pentru a crea o afacere în sine bazată pe e-learning și cursuri online, atunci să îți creezi infrastructura proprie e o idee buna.

Dacă, în schimb, vrei doar să folosești cursurile online pentru a-ți consolida afacerea deja existentă, sau pentru a avea o sursă pasivă de venit fără mari bătăi de cap, atunci colaborarea cu un provider e cea mai bună variantă.

Structura echipei

Un curs online reușit, la fel ca orice alt proiect, este rezultatul unui proces organizat și reglementat. De aceea este necesar ca din start să ai o echipă de încredere cu care să lucrezi, care să fie ghidată de principii și reguli stabile:

În primul rând, asigură-te că echipa conține suficienți oameni pentru a acoperi toate necesitățile proiectului: în mod clar vei avea nevoie de specialiști, dar nu uita să incluzi și editori video de calitate, graficieni, cameramani, editori de text și chiar avocați.

În al doilea rând, creează niște proceduri clare care să fie incluse într-un cod de practică. Nu uita să menționezi:

  • Cum se iau deciziile cu privire la parcursul proiectului
  • Care este rolul fiecărui membru al echipei
  • Care este metoda de comunicare: veți folosi programe precum Slack sau Microsoft Teams? Sau veți rămâne la clasicul email?
  • Care este metoda de lucru?: Care sunt părțile care vor comunica între ele? Unde se vor încărca documentele și materialele? Cine va păstra legătura cu providerul de cursuri online (în cazul în care veți colabora cu unul)?

Bugetul și deadline-ul sunt de asemenea două componente esențiale de set de la început. În funcție de acestea viteza de execuție și amploarea proiectului vor prinde contur.

În funcție de structura echipei, fii foarte atent la drepturile de proprietate intelectuală, mai ales când lucrezi cu persoane din exterior, care te ajută cu producerea acestora. Până să te arunci cu capul înainte, stabilește cu ei:

  • cine deține proprietate intelectuală (tu ar trebui să o deții în final)
  • dacă se folosesc diferite elemente de grafică, asigură-te că furnizorii de servicii respectivi au obținut toate drepturile și le pot da mai departe
  • dacă folosești muzică pe fundal, ai grijă să nu încalci drepturile de autor

Te ar putea interesa și: Mic Ghid ca să-ți construiești un business online de succes

2. Conținutul. Cum adaugi valoare prin cursurile tale?

În primul rând, trebuie să îți setezi scopul și obiectivele pentru care vrei să produci cursul. Este o modalitate bună de a îți promova afacerea? Sau dorești pur și simplu să împărtășești din cunoștințele care te definesc pentru a aduce o sursă alternativă de venit? Cursul va fi de sine stătător, sau îl vezi ca parte dintr-o serie? Clarificare viziunii te va ajuta să construiești într-un mod coerent materialele și să adaugi plusul de valoarea pe care îl dorești.

Ține minte că nu poți acoperi o întreagă arie de expertiză într-un curs online. De aceea trebuie să ai o structură bine definită care să acopere toate aspectele de bază, fără ca cursul să devină prea încărcat sau obositor. Asigură-te că acesta rămâne ușor de înțeles, atractiv și mai ales ușor de parcurs, indiferent de circumstanțele cursantului: fie că este în pauza de masă de la muncă, sau la o cafenea.

După ce structura, curriculumul și obiectivele sunt stabilite, urmează metoda de predare. Cursurile online oferă extrem de multă libertate și metode inovative s-au dezvoltat în ultimii ani. Dintre cele mai populare menționăm:

  • Videouri
  • „Cheat sheets” care oferă informațiile esențiale într-o modalitate ușor de „digerat”
  • Prezentări în format Prezi sau ThingLink

Atunci când alegi metoda de predare e bine să ai în vedere următoarele aspecte:

  • Costul, care poate fi ridicat în cazul unor materiale video complexe. Acesta începe în medie de la 3.000 EUR/lecție
  • Materialele terțe pe care se bazează cursul. Dacă te folosești de imagini, grafice, sau extracte din alte lucrări, trebuie să te asigură că nu încalci niciun drept de autor. Unele materiale pot fi folosite fără a plăti o licență în scopuri educaționale, dar este necesar ca mereu să identifici prevederile aplicabile și să le respecți
  • „Trainerii” care vor preda cursul. Aceștia vor fi „fața” cursului, așa că trebuie să te asigură că au atributele necesare pentru a menține audiența atentă: coerență, bune abilități de sumarizare și de explicare, capacități oratorice, etc. Din punct de vedere legal, asigură-te că obții în mod scris acordul lor de a apăre în materialele video. Astfel, te asiguri că pe viitor nu există nicio posibilitate de a ajunge la litigii.

Ține minte că indiferent de ce metodă de predare alegi trebuie să garantezi că informațiile pe care le oferi sunt corecte. Nu face afirmații în curs fără să ai o „dovezi” care să le susțină: fie teorii, fie experiențe profesionale sau chiar date empirice.

Odată ce toata pregătirile sunt finalizate, ai putea lua în considerare deschiderea și moderarea unui forum dedicat cursului. Inclusiv platforme precum Udemy oferă oportunitate de a crea un forum unde să menții o legătură constantă cu cei care îți urmează cursul. Un astfel de forum este o oportunitate perfectă pentru a încuraja aprofundarea ideilor și dezbaterile sănătoase și de a diminua riscul de abandon.

Cu toate acestea, este necesar să fii atent la tipul de discuții. Va fi responsabilitatea ta să moderezi forumul chiar dacă lucrezi cu un provider. Ai grijă să-l verifici în mod frecvent și să elimini orice comentariu care are o natură defăimătoare, rasistă, indecentă, sau jignitoare în alt mod. Este bine să creezi și niște reguli de conduită pe forum care să fie accesibile tuturor cursanților.

Când vorbim de cursuri online și de platforme dedicate discuțiilor, ne referim la user generated content, adică conținutul generat de utilizatori pe respectiva platformă. Sigur, vei spune că dacă au intrat acolo și au scris, tu poți folosi materialul respectiv pe mai departe. Ei bine, nu. Trebuie să incusiv asta în politica ta și să ceri oamenilor acordul pentru a folosi ceea ce postează ei mai departe.

De asemenea, feedbackul este indicat, precum și încercarea de clarificare a dezbaterilor pe care cursanții le au! O participare activă pe astfel de forumuri din partea unui trainer va crea legătura atât de importantă dintre „profesor” și „elev”.

Pentru a-ți face cursul și mai atractiv, poți aplica pentru a primi o autorizare de la Autoritatea Națională de Calificări. Această acreditare este acordată cursurilor de calificare, specializare și perfecționare profesională dedicate adulților din orice segment de piață. O astfel de acreditare reprezintă o garanție a calității și totodată oferă beneficii cursanților. Odată acreditate, cursurile sunt recunoscute de Ministerul Educației Naționale, dar și de Ministerul Muncii. Procedura de acreditare poate fi găsită aici.

Mai mult, începând cu perioada stării de alertă, au putut fi autorizate chiar și cursuri online, ceea ce este un plus pentru a atrage clienții. Clienții tăi vor fi mult mai dornici să urmeze un curs care oferă și o acreditare recunoscută.

În loc de concluzie

Pe scurt, pași pe care trebuie să îi îndeplinești pentru a produce un curs online de succes sunt următorii:

  • Stabilirea unui SRL cu codul CAEN corespunzător
  • Găsirea modalității de susținere a cursului: în colaborare cu un provider sau pe o platformă proprie
  • Formarea și structurarea unei echipe care să acționeze în funcție de deadline și buget
  • Stabilirea clară a obiectivelor, curricumului și metodelor de predare
  • Producerea propriu-zisă a cursului care să țină cont de costuri și de eficiența de predare a materialelor
  • Moderarea forumurilor legate de curs și crearea unei relații cu cei care urmează cursul
  • Autorizarea de către ANC (în caz că este posibil și dorești acest lucru)

Din punct de vedere legal, atunci când vrei să faci un curs online acordă o atenție deosebită:

  • Drepturilor de autor: ale materialelor pe care le utilizezi, ale partenerilor cu care lucrezi pentru producerea cursului, precum și ale cursului în sine dacă lucrezi cu o platformă
  • Securității și protecției datelor 
  • Termenilor și condițiilor platformei: aceștia vor include inclusiv modalitatea prin care tu vei fi plătit, așa că este bine să îi citești în detaliu
  • Veridicității conținutului și tipului de discuții care se poartă pe forumurile moderate de tine

Poză de Startup Stock Photos pe Pexels

Un răspuns

  1. Bună ziua,

    Cum se procedează din punct de vedere fiscal dacă publici cursuri pe Udemy?

    Se depune o estimativa pentru drepturi de autor, urmând ca în anul următor pana în 25 mai sa se depuna declaratie unica?

    Mulțumesc,
    Georgiana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *