#18
Fără categorie16 minute • Ana-Maria Udriște • 11 ianuarie 2021
Un newsletter pentru o săptămână întreagă, de savurat în fiecare dimineață la cafea (sau ceai).
Salutare!
Sper că ai avut o primă săptămână din an nu foarte oribilă, dar că ți-ai încărcat bateriile și you are right on track. Ce săptămână a fost! S-au întâmplat atât de multe încât nu am știu de unde să o apucăm.
Ți-am zis că ne ajuți enorm dacă dai share la newsletterul ăsta pe unde apuci? Hai, te rugăm frumos. Ai mai jos butonul și îți ia maxim 30 de secunde. Oricum ai de citit 🙂
Merciiiii! Acum să trecem la treburi mai serioase, că doar pentru asta ai deschis mailul.
#juridic
- Peste 200 de angajați la Google și la compania-mamă Alphabet au anunțat că au format Sindicatul Muncitorilor Alphabet. „Acest lucru este istoric – primul sindicat dintr-o companie tehnologică importantă de către și pentru toți lucrătorii din domeniul tehnologiei”, a declarat inginerul de software Google Dylan Baker într-un comunicat. „Vom alege reprezentanți, vom lua decizii în mod democratic, vom plăti cotizații și vom angaja organizatori calificați pentru a ne asigura că toți lucrătorii de la Google știu că pot lucra cu noi dacă doresc de fapt să își vadă compania care reflectă valorile lor.”
- USA face cea mai mare modificare privind spălarea banilor de până acum. Dacă voiai să speli niște bani (și nu din plastic la mașină, ca leii noștri), puteai să îți faci o companie fictivă (shell company). Adică o afacere care există doar pe hârtie, fără angajați, fără produse pe care le produce sau le vinde, fără venituri, nimic cu excepția poate a unui cont bancar și a unor active – și o făceai fără să dezvălui beneficiarul real. Acum, aceste tipuri de companii vor fi interzise.
Cum e la noi?
În România ești obligat să declari beneficiarul real al unei companii dacă acesta este persoană juridică, iar acest registru va fi funcțional din 14 februarie 2021, conform Ordinului.
Oricine va putea accesa acest registru și obține informații contracost, pentru suma de 20 de lei.
Istoricul beneficiarilor reali va fi taxat cu 100 de lei.
Registrul va putea fi accesat pe portalul ONRC.
- Mai țineți minte aplicațiile de COVID tracing? Care au fost mega în vogă la începutul pandemiei și apoi au dispărut? Problema este că una e să le folosești pentru a depista contactele celor suspecți de COVID-19 (conform definiției de caz) și alta e să dai aceste informații mai departe cum ar fi, spre exemplu, poliției. New York a adoptat recent o lege prin care interzice în mod expres transmiterea acestor informații de ”contact tracing” către poliție. Tocmai pentru a încuraja oamenii să folosească aceste aplicații. „Nimeni nu ar trebui să aleagă între a-și proteja comunitatea de COVID-19 și a se proteja de poliție”. Heh.
- O companie (Ticketmaster) s-a folosit de un angajat pentru a ”fura” în mod repetat date de la o companie rivală până ca aceasta să dea faliment. Ticketmaster a căzut la pace pentru 10 milioane de dolari. Ticketmaster a recunoscut că un angajat care obișnuia să lucreze pentru o companie rivală a trimis prin e-mail datele de logare pentru mai multe conturi pe care rivalul le-a folosit pentru a gestiona vânzările de bilete de pre-vânzare.
Ce reținem de aici?
Noi tot batem la monedă la Avocatoo că nu e ok să ai un contract de muncă de 7 pagini, modelul standard de la ITM + fișa postului, gen. Pentru că ai multe situații pe care trebuie să le prevezi. Și neapărat să ai un Regulament de Ordine Interioară pe care chiar să îl scrii, nu să dai copy paste. Ca să nu te întrebi apoi de ce angajatul te lucrează pe la spate sau nu poți să-l dai afară.
- Boeing a fost de acord să plătească o amendă penală de 243 milioane de dolari, 1,77 miliarde de dolari despăgubiri companiilor aeriene și 500 de milioane de dolari familiilor persoanelor ucise în accidente provocate de accidentele cu aeronavele 737 Max.
- Popa Dorian-Laurențiu își schimbă numele în Popa Dorian-Hâtz. Noi ne-am fi schimbat numele de familie, dar mna, fiecare după preferințe. Da, publicat în Monitorul Oficial, partea a III-a, nr. 13/07.01.2021, pag. 8, dreapta sus.
- Avem legea antițigănismului (da, asta e denumirea oficială, oricât de ciudat ar părea), care a născut o serie de comentarii aprinse pe pagina de Instagram.
- Pakistan tocmai a adoptat o lege care permite violatorilor să fie castrați chimic.
- Marea Britanie a introdus testarea obligatorie COVID-19 pentru toți cei care vin din afară.
- Apropo de Marea Britanie, CMA, echivalentul Consiliului Concurenței din UK, a anunțat că va investiga decizia Google de a elimina cookie-urile din Chrome. Acum vreo două luni vă spuneam că Google plănuiește să nu mai permite folosirea de cookie-uri pentru a targeta utilizatorii cu reclame și în schimb să utilizeze un sistem propriu. Diferența semnificativă dintre cele două mecanisme ar fi controlul: cookie-urile colectează date anonime care sunt accesibile doar companiilor care le-au plasat. Pe de altă parte, sistemul propriu Google ar oferi acces la datele colectate și Google. Ceea ce ar însemna că ar avea o mină de aur pe care să o utilizeze pentru a îmbunătăți produsele și serviciile. Un beneficiu pe care nicio altă companie nu l-ar putea atinge. Google își fundamentează decizia pe ideea de privacy: riscurile de breșe de securitate și de colectări improprii de date sunt mai mici într-un mediu controlat. Dar ce pare Google să omită e că mai mult date colectate de ei nu sunt neapărat sinonime cu privacy.
#social-media
- pune-te la curent cu ultimul ghid pentru Facebook Stories pentru anul 2021 făcut de Later
Sfatul avocatoo: să știi că chiar dacă conținutul pe Stories dispare după 24 de ore, are aceeași valoare ca postările. Și mai mult, oricine poate să facă un screenshot. Așadar, ține minte regula de aur: nu posta nimic ce poate fi folosit împotriva ta mai târziu.
- Whatsapp te obligă să fii de acord să shareuiești datele tale cu Facebook sau hai pa! E legal? Cam da. E moral? Depinde cum privești. Te-a informat? Da. Până la urmă e alegerea ta.
- Ar trebui ca Trump să fie ”banat” de pe rețelele de social media?
- Scandalul cu Alexandru Cumpănașu nu mai este un mister pentru nimeni, mai ales pentru părinții care au copii sau adolescenți. Răzvan a scris un articol foarte bun despre cum a ajuns Cumpănașu să aibă atâția urmăritori pe TikTok (600k aproape). Eu am vorbit despre cum online-ul naște monștri și ce putem face în situația asta. Între timp, față de Alexandru Cumpănașu s-a început urmărirea penală pentru incitare la ură față de profesor. Hehe. Acesta este doar începutul în mediul online. Dacă aș fi avocat la început de drum, mi-aș alege ca specializare dreptul penal în mediul online.
- Facebook și Instagram au suspendat conturile lui Trump, după asaltul de la Capitol, până când i se va termina mandatul. În momentul acesta începem să ne punem semne de întrebare cu privire la libera exprimare și la ”libertatea” pe care o mai avem pe rețelele sociale. Altfel spus, dacă nu mai ești pe social media, mai exiști? Dacă nu îți mai poți exprima opiniile pe social media, cum mai ajungi la oameni? Și Twitter l-a banat pentru 12 ore. Interesant este că toate platformele au eliminat videoul lui Trump în care spune oamenilor ”să se ducă acasă” și că ”îi iubește”. Îmi aduc aminte când avusesem link-ul către avocatoo.ro blocat de Facebook și Instagram de nici măcar nu puteam să dau comentarii pe Facebook / Instagram sau să trimit un articol pe Messenger / Whatsapp. Not ok. Ulterior, Twitter a banat definitiv contul, iar Trump a declarat că-și va face propria sa rețea socială.
- Că tot vorbim de aplicații, social media și dreptul la liberă exprimare: Google Play tocmai a eliminat din Play Store aplicația Parler pentru că persoanele de acolo transmiteau mesaje care incitau la violență. Apple a dat un ultimatum. Vestea vine în timp ce susținătorii lui Trump au scris pe Parler și alte platforme că „jură” să se întoarcă la Washington DC pe 19 ianuarie și în ziua inaugurării, 20 ianuarie, purtând „arme, în sprijinul hotărârii națiunii noastre, la care [sic] lumea nu va uita niciodată “, a scris un popular utilizator Parler. „Vom veni într-un număr pe care nicio armată permanentă sau agenție de poliție nu le poate egala”. Până la urmă, cum e cu dreptul la liberă exprimare pe rețelele sociale?
- În edițiile trecute spuneam că în SUA companiile și autoritățile au apelat la influenceri pentru promovarea campaniei de vaccinare. În România a fost cooptată Simona Halep, care dă tonul acestui trend și la noi.
- Snoop Dogg ascultă o melodie a lui Florin Salam. De la rege la rege. De nu era pandemia …
- Facebook scoate butoanele de ”like” de pe pagini și rămân doar cele de ”follow”. Plus că paginile vor primi un design nou.
- Cameo (site-ul prin care dai dedicații online) a atins venituri brute de 100 milioane de dolari în 2020, de peste patru ori mai mari decât veniturile din 2019.
- Știi că ziceam că în 2021 podcasturile vor fi pe val? Ei bine, Twitter tocmai a cumpărat Breaker. Asta după ce Amazon a achiziționat Wondery.
#utile
- Am făcut cu cei de la Librăria de Design o serie de Q&A pe contul de Instagram despre probleme juridice ale designerilor. Poți să intri pe profil și la secțiunea Highlights să vezi toate întrebările și răspunsurile. Dacă te gândești la un domeniu anume, ca să facem un Instagram takeover, nu trebuie decât să ne contactezi.
- Apropo de reclame înșelătoare și care pot induce în eroare: compania Waymo, deținută de Alphabet (Google) a anunțat că nu va mai folosi termenul de ”self-driving” când vorbim de mașini autonome, ci de ”complet autonome”. Este un ricoșeu mai direct la Tesla, care a fost acuzată de reclamă mincinoasă când a spus că lansează o mașină ”care se poate conduce singură”. Iar instanțele din Germania au zis că da, induce în eroare.
Ce reținem de aici?
- afirmațiile pe care le faci în mediul online / offline nu trebuie să inducă consumatorii în eroare
- oricât ar părea de fancy o anumită exprimare, ea trebuie să reflecte realitatea și să poate fi susținută cu dovezi științifice
Apropo de campanii de marketing care induc cosumatorii în eroare, citește și ce am scris despre OK Medical, Sicuro Slim și Altex.
#interesante
- O pernă în formă de fund de pisică? Robotizată? Because why not.
- Google a lansat ”Raportul de mobilitate pentru COVID-19” pentru toate țările, iar raportul pentru România poate fi accesat aici.
- Mai ții minte că ziceam de Amazon, mașini care se conduc singure și toate cele? Amazon tocmai a lansat designul de la robotaxi, pe care plănuiește să îl folosească pentru livrări, fără șofer.
- Pentru prima oară în istorie, Coreea de Sud (da, acolo unde se fac multe operații estetice) e îngrijorată de rata natalității și oferă stimulente, având în vedere că populația este în descreștere. Noroc că noi în România am avut un record de gravide în pandemie.
- DALL-E este o aplicație de inteligență artificială open-source care îți permite să desenezi imagini cu ajutorul cuvintelor. Altfel, te poți juca cu Google Draw, pe bază de machine learning. Un fel de Activity, doar că ești cu mouseul la calculator. Sau dacă vrei la liber, Autodraw
- În ultimele zile de mandat, Trump a mai semnat niște ordine prin care blochează legăturile cu niște aplicații din China. De data aceasta sunt vizate Tencent (TCTZF) QQ Wallet și WeChat Pay, precum și aplicațiile CamScanner, SHAREit, VMate and WPS Office.
- Sunt progressive apps viitorul? Aplicațiile progresive sunt, în esență, aplicații. Dar ele fac mai mult de atât: practic sunt un shortcut pe ecranul dispozitivului tău. Mult mai simplu de făcut decât aplicațiile clasice și mult mai versatile.
- Hyundai, al cincilea cel mai mare producător de autoturisme, a declarat vineri că este în discuții incipiente cu Apple pentru a asista în crearea primei mașini electrice Apple. Știrea nu e una șocantă: zvonuri cu privire la dorința Apple de a intra pe piața de automotive circulă de cel puțin 7 ani. Acum se pare că ele devin plauzibile.
Ce înseamnă asta?
În primul rând că industria tehnologiei și cea e dautomotive vor deveni din ce în ce mai interconectate. Deja avem mașini „smart”, iar mașinile autonome vor revoluționa transportul la finalul anilor 2020. Decizia Apple de a intra pe piață demonstrează că know-how-ul tehnologie începe să fie chiar mai important decât cel tehnic în industrie. Schimbarea aduce dileme juridice importante: cum se va aplica GDPR-ul la mașini de exemplu? Cine va fi vinovat pentru producerea accidentelor cauzate de mașini autonome? Preconizăm că în câțiva ani vom vedea o revoluție juridică în această arie la fel ca cea care se desfășoară acum în domeniul platformele online.
- După ce a decis să lanseze toate noile sale filme pe HBO Max, Warner Bros este în negocieri cu platforma pentru un nou mecanism de a măsura performanța. Platforma va plăti o „taxă” pentru a rula filmele, iar Warner Bros va folosi taxa pentru a plăti parte din bonusuri de performanță echipei de producție și actorilor. În mod normal bonusurile se plăteau dacă filmul strângea o anumită sumă în timpul cât era rulată în cinema. Conform noului aranjament, se pare că suma necesară pentru a primi bonusul va scădea la jumătatea (și cel mai probabil succesul din online va fi luat în calcul).
Ce ne zice această decizie?
În primul rând că industria cinematografică se schimbă. Noile blockbuster-uri încep să fie lansate și online, alături de lansările pe marile ecrane, iar acum și structurile remunerative se adaptează. Întrebarea care se pune acum e: de ce ai mai merge la cinema când poți să ai o experiență similară din confortul casei?
#e-commerce
- Ideea cu ”buy now, pay later – BNPL” (cumpără acum, plătește mai târziu) devine un trend tot mai bun de urmărit în viitorul apropiat, mai ales că în SUA vânzările de acest gen au crescut cu 30% în perioada sărbătorilor datorită acestor beneficii. Asta înseamnă că în viitor tot mai multe plăți vor merge pe acest sistem și e posibil să vedem mai multe oferte de genul Card Avantaj, Star BT etc. Diferența este că la noi acum majoritatea se fac de băncile partenere sau de magazinele respective. În UE și SUA există procesatori de plăți care fac asta, precum Klarna.
- Walmart anunță o nouă modă digitală în magazinele sale și astfel reinventează peste 1000 de locații. Mai mult, consumatorii se vor putea folosi de o aplicație ca să ”navigheze” prin magazin. Vorba aia, de câte ori nu te-ai dus într-un Auchan / Carrefour și te-ai pierdut pe acolo? Voila! Se pune problema de niște GDPR și tracing, dar o scoatem noi la capăt cumva.
- Shopify a eliminat din platformă două magazine care vindeau produse inscripționate cu Trump, de fapt cu ”Make America great again”, după revoltele din SUA, pentru că politica companiei interzice comercianților cu amănuntul de pe platformă să promoveze sau să sprijine organizații sau persoane care promovează violența.
- Amazon a închis Prime Pantry definitiv. Prin acest program, Amazon își propunea să îți livreze la ușă cumpărături de fructe, legume, conserve, ce numim generic cupboard food și groceries. A fost lansat în 2014, dar niciodată pe full speed ahead, iar în 2020 a fost suspendat pentru că nu făcea față la volumul de cereri odată cu pandemia. Între timp, serviciul a fost închis definitiv, iar Amazon a făcut un parteneriat cu Whole Foods.
- Snapchat intră pe piața de e-commerce prin intermediul Bitmoji și al influencerilor. Mai exact, Snapchat vrea să facă parteneriate cu companiile de fashion pentru a crea avatare cu produse ”branded”. Așa, Snapchat intră pe piața de e-commerce, iar brandurile vor putea vinde prin intermediul acestor ”avataruri”. Plus că avem un mega awareness. Ia zi, niște LV și Gucci pentru bitmoji-ul tău?
#recomandarea avocatoo
- A Discovery of Witches, sezonul 2, s-a lansat pe Amazon Prime. Eu am citit cărțile când au apărut și sunt extraordinare. Iar pe elefant fac parte momentan din oferta 2+1. Dacă vrei să vezi pe un televizor (sau să dai cast din laptop, depinde de unde iei serialul), poți să iei o un Chromecast care e și boxă, mai ales că e la o super reducere de 47% pe evomag. Nu te-am dezamăgit cu Google Home, nu o să o fac nici acum.
- Cei de la republicabio au reduceri de până la 35% până la finalul lunii ianuarie, așa că aruncă un ochi pe ofertele lor de început de an.
- La MyProtein ai reducere de 50% la vitamine și suplimente de foarte bună calitate. Chiar dacă sunt din UK, tot ajung la tine la ușă. Recomandarea mea personală vine pentru Zinc, Vitamina C+, Vitamina D3, proteina din soia cu aromă de caramel sărat, Omega 3. (#affiliate, pentru că eu personal cred în brandul acesta de când a apărut și la noi pe piață și mi-am dorit să fiu ambasador).
Ne vedem lunea viitoare!
Ana & Bogdan