subscriptii lunare recurente Avocatoo

Ce faci cu subscripțiile lunare recurente? DOs and DONTs, practici înșelătoare. Cum se pot feri consumatorii? Cum se implementează corect?

18 minute • Anca-Ana Sampetrean, Diana Dragan și Bianca Popa • 27 iulie 2022


Ca să poți să Netflix & Chill trebuie mai întâi să… ai abonament la Netflix. Hai să vedem împreună ce presupune o astfel de subscripție, la ce lucruri trebuie avut grijă și care sunt pașii exacți ce trebuie urmați.

Ce este o subscripție?

Practic, o subscripție sau un abonament presupune ca în schimbul unei anumite sume de bani tu să beneficiezi de anumite bunuri sau servicii. Sigur ai auzit de platforme de servicii de streaming video sau audio, cum ar fi Netflix, Spotify sau YouTube.

Deși cele mai populare sunt subscripțiile lunare, nu este exclus ca unele firme să furnizeze abonamente săptămânale, anuale, pe intervale de câteva luni și așa mai departe. Mai mult, unele se pot reînnoi automat (fiind cu plată recurentă pe o perioadă nedeterminată), iar pentru unele plătești de la început pentru un interval fix de timp. Totul depinde de strategia și oferta firmei la care tu îți faci abonament.

Cum funcționează, deci?

  1. Te duci pe site-ul firmei la care vrei să îți faci abonament;
  2. Te duci la secțiunea de pe site legată de abonamente;
  3. Alegi abonamentul dorit, în funcție de perioada de timp cea mai convenabilă și, evident, de preț;
  4. Îți introduci datele personale și cele de pe card;
  5. Îți dai acordul pentru procesarea datelor și cu privire la termenii și condițiile de pe site;
  6. Et voilà, ești abonat! Simplu, nu?

Dar, stai puțin… de ce te-ar interesa perioada de timp și modul de plată? Evident, pentru a știi care e modalitatea de încetare a lor și ce se întâmplă la finalul perioadei pentru care ai plătit, deoarece aceste subscripții, în traducere juridică, sunt contracte.

🧠 Mic sfat: la contracte, ca și la căsătorie, trebuie să te gândești la final încă de la început. La contracte faci asta fiind atent la clauze, la căsătorie, fiind atent la regimul matrimonial pe care îl alegi.

Revenind la oile noastre:

  • Subscripții pe o perioadă nedeterminată, cu plată recurentă:

De exemplu, dacă vrei YouTube Premium, va trebui să plătești lunar câte 26 de lei. Dacă te hotărăști în 3 luni că nu e pentru tine, poți să anulezi oricând abonamentul, fără alte penalizări sau costuri ascunse sau suplimentare. Astfel, începând de luna următoare nu ți se vor mai lua bani de pe card pentru acesta, dar nici nu vei mai avea acces la beneficiile aferente.

💡 Totuși, nu uita că „luna” nu înseamnă lună calendaristică, ci se calculează o lună din momentul în care ți-ai început efectiv abonamentul. Dacă tu te abonezi pe data de 22 martie și crezi că scapi de plată dacă te dezabonezi pe 31 martie, am o veste pentru tine…

  • Subscripții pe un interval determinat de timp:

În astfel de cazuri trebuie să fii hotărât că vrei abonamentul respectiv pentru perioada de timp aleasă, mai ales dacă e vorba de o perioadă mai lungă de 6 sau chiar 12 luni. Și aici abonamentul se poate reînnoi automat la finalul perioadei pe același interval de timp, doar că ți se va lua deodată o sumă mare de pe card.

Spre exemplu, dacă ai plătit un abonament pe un an de zile și nu ești atent și ai acolo reînnoire automată, te vei trezi că cineva ți-a luat apoi banii ăia pe încă un an. Și nu mai poți face nimic.

Mai mult, pot exista probleme cu încetarea contractului conform unei notificări prealabile cu un anumit număr de zile înainte. Tot așa, având în vedere faptul că a fost încheiat contractul pe o perioadă determinată și stabilită încă de la început, dacă vrei ca acesta sa înceteze înainte de termen s-ar putea să trebuiască să plătești o anumită sumă cu titlu de penalizare.

De exemplu, îți iei abonament la sală pe fix un an și în contract se prevede că tu trebuie să îi notifici cu 30 de zile înainte de finalul anului, altfel ți se prelungește automat contractul cu ei pe aceeași perioadă de timp. De asemenea, s-ar putea ca degeaba să te prinzi după primele 2 intrări că abonamentul luat în baza rezoluțiilor tale de anul nou nu este sustenabil, pentru că în funcție de ce prevăd clauzele să rămâi și fără bani, și cu obiectivele de fitness neîndeplinite.

Termenii și condițiile

Vom lua aplicația Spotify ca exemplu. La secțiunea ,,Termeni și condiții’’, vei vedea că la punctul 2. este ceva foarte interesant. Practic, odată ce ți-ai selectat un anume tip de abonament din cele disponibile și ți-ai introdus și datele cardului bancar, se consideră că ai acceptat abonamentul și din momentul respectiv, vei plăti lunar prețul abonamentului în cauză. Este o aprobare indirectă, fiindcă atât timp cât nu îți anulezi tu abonamentul, se consideră că ești de acord cu acesta. Nu vei fi întrebat lunar dacă dorești să continui abonamentul, ci dacă nu îți exprimi dezacordul în acest sens, banii vor fi luați automat din contul tău, ale cărui date le-ai introdus în aplicație.

image 1

Este foarte important să ne dăm seama că atât timp cât nu anulăm noi abonamentul, informațiile cardului bancar sunt disponibile și banii vor fi luați. Așa că nu este o variantă să spui că nu ai fost întrebat dacă ești de acord, fiindcă această clauză este inserată la ,,Termeni și condiții’’.

Acestea sunt reguli generale, dacă ai nelămuriri cu privire la un abonament specific de-al tău, cel mai bine citești secțiunea de „Termeni și condiții” de pe site-ul firmei la care ai abonamentul și ar trebui să găsești răspunsul la nelămuririle tale. Știm că e un pas peste care sari de fiecare dată, dar poate așa te lămurești de ce banii îți pleacă de pe card lunar, deși tu nu mai folosești anumite servicii de ceva vreme.

În acest fel, vei ști căror riscuri te supui, cum funcționează fiecare abonament în parte, ce se întâmplă cu informațiile date și vei putea decide dacă în continuare vrei să te abonezi. Aceasta este o practică sănătoasă în privința oricărui tip de contract, întrucât nu îți poți asuma ceva ce nu cunoști. În mod contrar, vei avea posibile surprize, după cum vei vedea în următoarele exemple.

Ce strategii de marketing sunt folosite?

Probabil majoritatea am observat ce metode folosesc serviciile de streaming, muzică, filme, pentru a ne atrage în lista lor de abonați. Mai jos ai o listă cu cele mai utilizate moduri prin care companiile ne atrag în „capcanele” lor:

  • Reclame introduse în timpul redării filmulețelor sau între melodii (ca să nu te poți bucura de o experiență neîntreruptă):
    • Aici avem exemplul perfect al YouTube și Spotify.
      • În cazul YouTube, dacă nu ești abonat la planul lor Premium, fii sigur că vei fi bombardat cu reclame la începutul filmulețelor, în mijlocul lor (dacă e un video mai lung te poți aștepta și la 3-4 întreruperi) și între filmulețe diferite.
      • În ceea ce privește Spotify, poți reda o melodie neîntrerupt, însă la fiecare 2-3 melodii este introdusă o reclamă care te scoate din atmosfera pe care ai vrut să o creezi cu melodiile clasice/ lofi la învățat/lucru.
      • Netflix acum lansează o variantă mai ieftină de abonament, dar care va conține reclame.
    • Astfel, prin faptul că ai reclame care te bâzâie constant și nu te poți bucura de niște filmulețe liniștit, ești mult mai predispus să zici până la urmă că merită să plătești ăia 26 lei/lună (pentru YouTube), bani pe care oricum i-ai fi dat pe nimicuri la un moment dat.
  • Promoție la subscripțiile pentru o perioadă mai lungă
    • La unele servicii nici nu te poți abona fără să plătești din start. Însă ca să te atragă totuși, multe din ele oferă prețuri mai bune dacă plătești din start pentru o perioadă mai lungă. Un exemplu aici este Disney+ (un serviciu de streaming). În Austria de exemplu, dacă plătești din start pentru un an, în loc de prețul integral pentru fiecare lună, plătești doar echivalentul a 10 luni, spre deosebire de plata lunară care nu ți-ar aduce niciun „beneficiu”.
    • Academia pe Legale oferă același tip de subscripție, însă tariful e diferit în funcție de statutul tău de student sau antreprenor. Așa că, dacă încă ești la facultate, merită să profiți de ofertă.
    • Masterclass (platforma aia cu cursuri oferite de tot felul de experți în domeniile lor) oferă varianta plății anuale sau lunare, dar pentru plata anuală oferă un preț mai bun (ca să nu aibă bătăi de cap că nu ai bani pe cont la un moment dat și ca să se asigure că ți-au luat banii integral, chiar dacă tu nu le mai folosești platforma după 2-3 luni).
  • Perioada de probă (free trial)
    • Multe servicii te vrăjesc prin faptul că îți oferă o lună de utilizare gratuită, iar mai apoi te taxează. Aici mulți cad în capcană și uită când s-au abonat și apoi le sunt luați bani pentru continuarea utilizării serviciului. O șmecherie a companiilor este că deși oferă o lună gratuită, te roagă să îți introduci informațiile de plată, ca să te poată taxa după.
    • Un exemplu clasic aici este YouTube Premium, care în mod insistent te anunță că poți testa serviciul lor o lună fără să plătești nimic.
    • De asemenea, Masterclass îți oferă 30 zile să te răzgândești. Nu e chiar un free trial, pentru că tu oricum plătești deja abonamentul, dar dacă le comunici că te-ai răzgândit în primele 30 zile de când te-ai abonat, îți vei primi banii înapoi integral.

💡 Apropo de free trial, vorbim aici de un `dark pattern`. Teoretic, conform noilor orientări EDPB nu mai ai voie să începi un free trial și să ceri persoanelor să introducă datele din cartea de credit ca apoi să „profiți” de faptul că au uitat. Nope. Free înseamnă gratis. Iar după perioada de trial ți se va tăia accesul.

Ce fac dacă s-a terminat perioada de free trial și eu nu m-am dezabonat?

Ce înseamnă perioada de free trial?

Free trial-ul presupune o perioadă gratuită oferită de ei în care tu ai timp să testezi aplicația și să decizi dacă vrei să te abonezi. Este foarte important să știi cât durează această perioadă gratuită, fiindcă diferă de la platformă la platformă și ce se întâmplă după ea.

Deși beneficiezi de gratuitate, tu îți introduci datele cardului bancar. Există de fiecare dată opțiunea să anulezi subscripția, însă dacă nu o faci până în ultima zi a lunii gratuite, aceasta se va termina și se trece la plată din luna respectivă. Astfel, dacă nu te dezabonezi înainte să se termine free trial-ul, vei fi supus automat la plată. În această situație, lumea de obicei nu înțelege, cel puțin inițial, trecerea de la luna gratuită la abonament și se simte înșelată.

Prin urmare, mare atenție la trecerea de la luna gratuită la abonamentul selectat, fiindcă se face automat dacă n-o anulezi tu în prealabil. Vezi mai jos cele 2 situații în care te poți afla.

Când trebuie să te dezabonezi dacă nu vrei să plătești?

Ca să nu plătești, adică pentru ca să nu te abonezi în mod automat la o platformă, tu trebuie să te dezabonezi neapărat înainte de a se termina perioada gratuită. În setări, mereu vei avea această opțiune (,,Anulează abonamentul’’ sau ,,Dezabonează-te’’). Astfel, înainte de terminarea free trial-ului, vei utiliza această opțiune, iar banii tăi nu vor fi luați.

De precizat ar mai fi că poți beneficia doar o singură dată de free trial. Practic, dacă te întorci peste 12 luni pe platformă, crezând că oamenii respectivi au uitat că ai avut free trial și că îți vor da din nou, nu se va întâmpla 🙂

Dacă nu te-ai dezabonat la timp, ce este de făcut?

Dacă totuși nu te-ai dezabonat la timp, înainte de finalizarea free trial-ului, în prima zi după acesta vei fi abonat automat și, deci, vei plăti prețul abonamentului pe luna respectivă.

În această situație, odată ce a început abonamentul pentru luna respectivă, nu mai ai ce să faci. În schimb, poți avea grijă să te dezabonezi până când se termină luna, ca sa nu plătești în continuare, pentru că abonamentul poate fi anulat oricând, însă trebuie să o faci în mod expres. Astfel, cea mai mare pagubă pe care o poți suferi este plata abonamentului pe o lună, dacă te sesizezi din timp și pentru următoarea lună ai grijă să anulezi abonamentul.

Dar dacă rămân abonat, dar nu pun bani pe card?

Păi ce-ai făcut, Bobiță?

Depinde. Uite, de exemplu la Academia pe Legale:

image 2

În cazul în care într-o lună nu se vor găsi bani pe cardul tău bancar, majoritatea companiilor te vor notifica, de obicei, prin e-mail și îți vor spune că plata nu s-a putut efectua. În funcție de fiecare, ți se va da un termen, de exemplu de 3 zile, în care se va reîncerca realizarea plății. Dacă contul tău nu este nici atunci alimentat cu suma respectivă, abonamentul tău va fi anulat, ceea ce depinde, din nou, de companie.

De multe ori se fac doar 2 încercări pentru că ei nu au garanția că îți vei alimenta cardul respectiv în 2, 6 luni sau că nu îl vei închide. Astfel, decât să fie ei prejudiciați, preferă să îți acorde o șansă și, dacă nu plătești, nu le rămâne decât să îți anuleze abonamentul, pentru a nu suferi pierderi majore.

Evident, aici depinde și de ce card folosești pentru a te abona. Recomandarea generală ar fi totuși să folosești un card de debit, nu unul de credit, ca să nu te trezești cu datorii de care ai uitat și s-au tot strâns. Mai multe detalii despre cardurile de credit, debit și alte alternative aici.

Legislație și practică

Fiind un domeniu în plină ascensiune, sunt multe aspecte ale acestuia care încă nu sunt suficient reglementate. Hai să vedem cum arată situația în UE și SUA.

Uniunea Europeană

Conform unor studii realizate în UE și Marea Britanie, 1 din 12 consumatori a comandat online un produs sau un serviciu ieftin, doar pentru a-și dea seama mai târziu că de fapt s-a angajat, fără să știe, să plătească un abonament lunar costisitor.

Pentru a încerca să protejeze consumatorul, au fost adoptate 2 directive până în prezent- Directiva privind serviciile de plată și Directiva privind practicile comerciale neloiale, prin care consumatorii trebuie să fie informați cu privire la suma specifică pentru operațiunile de plată și nu trebuie să fie induși în eroare. Însă directivele, după cum știm, trebuie transpuse în legi naționale înainte de a fi aplicabile, astfel că deși există eforturi din partea organelor UE de a proteja consumatorul, acestea nu sunt suficiente dacă te uiți la volumul de fraude care pot fi întâlnite mai ales în online. Așadar, cum s-ar zice- mingea e în terenul companiilor, care pot alege și ar trebui să aleagă să fie transparente în practicile lor față de consumatori atunci când vine vorba de plăți recurente.

SUA

În SUA, Comisia Federală pentru Comerț (Federal Trade Commission) este responsabilă pentru protejarea consumatorului de practici înșelătoare ale companiilor. Aceștia au emis o declarație în octombrie 2021 că vor intensifica eforturile de aplicare a legii împotriva întreprinderilor care “prind” consumatorii în capcana serviciilor de abonament. Astfel, FTC amenință companiile cu acțiuni în justiție dacă nu oferă informații clare, în avans, în momentul înscrierii sau dacă nu obțin consimțământul informat al clienților lor înainte de a iniția orice serviciu de abonament. De asemenea, aceștia vor fi supuși unor acțiuni punitive dacă vor face prea dificilă anularea serviciului.

Declarația vine după ce, timp de mai mulți ani, companii importante precum Amazon sau Google s-au folosit, înspre detrimentul consumatorilor, de așa numitele „dark patterns”, care sunt decizii de proiectare sau setări care îi îndeamnă – sau, uneori, îi împing pe consumatori spre acțiuni pe care companiile le doresc, chiar dacă clienții nu le doresc. Acestea pot include căsuțe de permisiune bifate în prealabil, redare automată, taxe ascunse, modificări neașteptate ale prețurilor și procese consumatoare de timp pentru anularea plăților recurente.

Avantaje și dezavantaje

Așadar, in a nutshell, hai să vedem care sunt avantajele și dezavantajele subscripțiilor recurente:

Avantaje

  • Genul acesta de servicii au facilitat trecerea consumatorilor de la o tranzacție axată pe ownership asupra procesului (ownership focused) la una axată pe rezultate (outcome- focused). Cu alte cuvinte, consumatorii nu mai doresc povara responsabilității de proprietate, ci doresc caracterul imediat și flexibilitatea rezultatelor.
  • Odată ce ai luat decizia te a te abona la un serviciu, nu trebuie să stai să te gândești la faptul că trebuie să plătești la finalul fiecărei luni (cum faci de exemplu cu chiriile), ci tot procesul e automatizat pentru tine. Asta reprezintă un avantaj și pentru companii, care beneficiază de un flux de fonduri constant, de venituri previzionate mai fiabile și de economii potențiale la personal și resurse administrative.
  • Poți să prevezi în ce moment al lunii ce sumă îți va fi luată din cont pentru serviciul respectiv, astfel că poți planifica mult mai clar cheltuielile.
  • Multe companii oferă opțiunea unui free trial, ceea ce îți permite să încerci produsul înainte de a te decide asupra lui.
  • Abonamentele îți permit ție, drept consumator, să faci o alegere în funcție de buget și de nevoile tale. Acest control te face să te simți mai confortabil și îți poate inspira un sentiment pozitiv față de întreprindere.
  • Poți accesa serviciul oricând dorești, 24/7, fără să trebuiască să treci pe la vreun ghișeu sau să ieși din casă, ceea ce, mai ales după perioada asta de stat închiși în casă confortabili, poate fi mult mai confortabil.
  • Prin faptul că introduci datele cardului doar o dată, asta elimină barierele decizionale și te încurajează să continui cheltuiala.
  • Bonus pentru pasionații de sustenabilitate: facturarea recurentă poate reduce impactul negativ asupra mediului prin eliminarea unor aspecte cum ar fi excesul de hârtie (mai puțin relevant pentru multe servicii oferite exclusiv online) și consumul de curent care provine din crearea și trimiterea facturilor către clienți. (Nu e cel mai semnificativ element, dar până la urmă orice acțiune contează.)

Dezavantaje

  • În general trebuie să cântărești bine decizia, pentru că vei încheia un contract pe o perioadă mai lungă, deci vei avea de plătit pentru acea subscripție mai multe luni. Trebuie să te gândești dinainte dacă ești dispus să investești fondurile alea pe 3-6-12 sau mai multe luni.
  • Dacă uiți să alimentezi contul, s-ar putea să te trezești cu un abonament suspendat și/sau o penalizare din partea administratorilor contului tău, după ce primești câteva avertismente.
  • Există întotdeauna riscul să uiți că plătești pentru un abonament și nu reușești să îl anulezi la timp, ceea ce îți poate aduce costuri suplimentare nedorite.
  • Fiind un domeniu insuficient reglementat, tu drept consumator ești supus unui risc mai mare atunci când te decizi asupra unei subscripții lunare recurente, așa că trebuie să fii și mai atent pentru a nu ajunge să plătești de fapt mai mult decât ai crezut.

În concluzie, subscripțiile recurente aduc multe beneficii pentru consumatori, mare parte a acestora învârtindu-se în jurul confortului pe care îl aduc. Însă trebuie să fii puțin precaut când hotărăști să închei astfel de contracte cu plată recurentă, pentru a te asigura că nu uiți când te poți dezabona sau când trebuie să ai banii în cont să îți fie colectați. Pe scurt, dacă ești un consumator responsabil și rațional, ai mult de beneficiat de pe urma subscripțiilor recurente.

Poză de Kindel Media pe Pexels.


Suntem avocați specializați în dreptul tehnologiei, social media și e-commerce. Pentru ca afacerea ta să fie protejată, tot ce trebuie să faci este să ne contactezi și apoi vom avea noi grijă de celelalte aspecte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *