Youtube CNA vloggeri

CNA poate să interzică YouTuberii?

10 minute • Ana-Maria Petrescu • 28 iulie 2022


Cu toții am asistat în ultimii ani la momentele în care publicul se revolta împotriva creatorilor de conținut din cauza declarațiilor făcute sau a ideilor pe care aceștia le-au susținut indirect prin afilierea cu anumite grupuri sau branduri. De cele mai multe ori, și-au pierdut o mare parte a comunității și împreună cu aceasta și-au pierdut colaborările sau sponsorizările primite de la branduri.

Modificarea legii a fost adusă prin transpunerea Directivei UE nr. 1808 / 2018 cu privire la serviciile media audiovizuale. Scopul este de a uniformiza reglementările deja existente din mediul audiovizualului cu cele ale platformelor de partajare a materialelor video. Chiar dacă anumite platforme au reguli stricte cu privire la materialul partajat, CNA va deveni un nou filtru care va putea impune noi reguli cu privire la conținut și la reclamele care apar.

Acum avem o nouă lege care o va modifica pe cea veche. Am primit Legea nr. 190/2022, dar ce facem cu ea și ce aduce nou? Basically, aceasta îi visează pe YouTuberi și pe toți cei care postează pe platformele destinate partajării videoclipurilor (asta înseamnă inclusiv TikTok, Instagram și Twitch). Aceștia vor trebui să se supună unui nou set de reguli, altele pe lângă cele ale platformei. Majoritatea modificărilor se referă la mesajul transmis (de exemplu nu poate să fie un mesaj discriminator) și la reclame (produs + modul de prezentare).

Cine este CNA?

CNA este o instituție abilitată cu controlul a tot ceea ce se difuzează la TV. Apropo, îl mai folosește cineva? Acum avem YouTube pentru entertainment. Nicio generație înainte nu a mai avut posibilitatea să comunice așa repede. Dacă înainte trebuia să îți suni rudele să se uite la TV pentru că ai trecut prin fața camerei când se filma, acum poți arăta planetei ce a mai făcut pisica ta.

Practic, până acum, CNA a avut doar rolul de a supraveghea și ”taxa” derapajele din mediul audiovizualului, iar mai nou pot controla și materialul platformelor de partajare a materialelor video. Ce este aia? Adică YouTube.

Consiliul (așa cum este denumit în Lg. nr. 54/2002) răspunde la sesizările/petițiile primite sau se poate autosesiza cu privire la derapajele apărute la TV sau la radio. De cele mai multe, va avea loc o ședință prin care se pronunță asupra situației și dacă este cazul va apărea și o decizie de sancționare prin care se va da un avertisment și/sau o amendă.

Ce este nou?🤩

În esența sa, Legea nr. 54/2002 rămâne neschimbată în cazul principiilor. Se dorește posibilitatea de a se putea lua rapid măsuri în cazul în care sunt aduse atingeri bunelor moravuri sau în cazul în care nu sunt respectate regulile cu privire la protejarea minorilor.

Răspunderea pentru materialele video nu mai aparține exclusiv celui care le difuzează, ci va fi împărțită între platforma de partajare a materialelor video și creatorul de conținut.

CNA va putea solicita în mod direct platformei de partajare a materialelor video să șteargă un videoclip sau să afișeze un avertisment utilizatorilor care accesează conținutul.

❓ Asta înseamnă că da, CNA poate vine să îți dea videoul jos de pe YouTube, Twitch sau altă platformă.

O altă măsură pe care o va putea cere este restricționarea creatorului la contul său pentru o perioadă de cel mult 12 luni. În cazul în care se apreciază necesar, în funcție de gravitatea situației.

❓ Consiliul va putea acorda amenzi sau avertismente.

Un element de noutate este crearea unui set de reguli referitoare la reclamele inserate în materialul video. Astfel, creatorul de conținut nu va mai avea libertatea absolută asupra produsul pe care îl promovează sau asupra manierei în care o face.

Ce este ”taxat”?🙄

Conform Deciziei nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual vom crea o listă de ”NOT TO DO”. La baza ei stă principiul dreptului la liberă exprimare (exprimarea bună, nu cea care dezinformează), de a proteja propria imagine și cel mai important protejarea minorilor.

Uite și lista de ”NO NO” culeasă din noua lege. Aceasta nu prevede toate situațiile, ci doar pe cele noi pentru că vechile reguli devin valabile și pentru youtuberi în măsura în care acestea se pot aplica.

  • Minorii vor trebui protejați de materialul care ar putea afecta dezvoltarea fizică, mintală sau morală
  • Publicul larg nu poate fi expus la materiale care ar putea duce la incitări la violență sau la ură bazată pe discriminare
  • Publicul larg nu poate fi expus la materiale care ar putea incita la comiterea de infracțiuni

Practic, vor rămâne aceleași principii legate de protejarea minorilor și interzicerea instigării la acte de natură de a atinge siguranța publică.

În cazul încălcării regulilor, CNA va putea acorda unui vlogger amenzi cu valoare între 2.000 și 30.000 de lei. Aceleași persoane puteau fi trase la răspundere și înaintea acestei legi pentru instigare la comiterea infracțiunilor sau pentru discriminare, dar asta se făcea în baza legii penale sau în baza altei legi speciale.

Ceea ce este nemaivăzut este aceea că CNA va putea solicita furnizarea de informații cu privire la identitatea persoanei din spatele unui cont dacă aceasta nu poate fi identificată. În cazul în care platforma nu ar furniza informațiile cerute în cel mult 48 de ore se va putea aplica o amendă de cel mult 30.000 de lei/zi de întârziere.

Dar ce se va întâmpla cu reclamele?🤑 #ad

Pentru că în realitate creatorii de conținut nu trăiesc din banii pe care îi primesc de la platforme în urma vizualizărilor, ci trăiesc din banii primiți din colaborări și sponsorizări, este nevoie de o reglementare strictă.

Așa cum pe social media nu mai poate face nimeni o ”recomandare” pentru că are un contract încheiat cu un brand fără să pună #ad, nici în videoclipuri nu va mai putea fi folosită această practică, ci va trebui să se anunțe că este o sponsorizare sau colaborare.

Ceea ce trebui reținut este că reclamele formează o parte importantă a conținutului vizualizat, chiar dacă vrem să scăpăm de ele, nu putem. Noile reguli fac referire la produsele care pot apărea, modul în care acestea sunt promovate, dar și publicului căruia îi sunt adresate.

Așadar,

  • reclamele trebuie să fie ușor de identificat
  • reclamele pentru țigări și alte produse din tutun, precum și pentru țigarete electronice și flacoane de reumplere sunt interzise
  • minorii nu pot fi încurajați în mod direct să își convingă părinții sau pe alte persoane să cumpere bunurile ori serviciile din reclamă
  • cel care încarcă un video pe platformă trebui să specifice dacă în conținutul acestuia este un material publicitar

Și nu este suficient doar să ai Paid Promotion acolo în setările YouTube.

🚨 Este interzisă utilizarea de reclame mascate.

Cum va arăta pus în practică?

Nu știm cu siguranță dacă în cazul creatorilor de conținut va exista o procedură specială, dar dacă se va continua utilizarea celei deja existente. Uite care este procedura:

  1. Comisia va fi sesizată sau se va autosesiza
  2. Se va întocmi un raport de monitorizare
  3. Într-o ședință se va lua o decizie referitoare la problemă
  4. Dacă se decide aplicarea unor sancțiuni se va publica și o decizie referitoare la soluție

Cum ”veștile bune” se țin lanț, toată lumea se întreabă ce se va întâmpla cu scandalul pe care l-a declanșat George Buhnici. Adevărul este că nimeni nu știe ce se va întâmpla mai departe. Atâta timp cât acesta nu are același tip de declarații pe contul său pe YouTube, nu va putea fi tras la răspundere, dar înainte de a se trage această concluzie va trebui întocmit un raport de monitorizare care va fi dezbătut într-o ședință a Comisiei. Ceea ce nu trebuie neglijat este faptul că și postul TV care a difuzat interviul ar putea fi tras la răspundere, dar până se va clarifica situația din punctul de vedere al sancțiunilor legale, totul va rămâne la judecata publicului

Ce cred vlogerii? 🤔

Cum mereu există diferite opinii, vlogerii au fost întrebați ce păreri au. Ca puncte de reper îi vom lua pe Dorian Popa, Mikey Hash și Shelly (Andrei Șelaru). Toți și-au exprimat opinia într-o serie de interviuri pentru paginademedia.ro.

  • Dorian Popa:
    • consideră că este o chestiune bine-venită pentru a se putea seta standarde
    • noua lege îi va face pe mulți mai atenți la ceea postează
    • a dat peste conturi care ar încălca noile reguli
  • Mikey Hash:
    • consideră că internetul este un mediu care are nevoie de reguli, dar în prima fază, legea nu se va aplica uniform
    • creatorii de conținut vor deveni mai atenți la ceea ce postează
    • a dat peste conturi care ar încălca noile reguli, dar consideră că CNA nu ar putea face față în a le identifica pe toate
  • Shelly:
    • consideră că noua lege era previzibilă, dar nu este folositoare având în vedere că majoritatea platformelor au reguli asemănătoare
    • consideră că nu se vor produce prea multe schimbări pentru că majoritatea ”derapajelor” menționate de lege erau deja pedepsite
    • nu a dat peste conturi care ar încălca noile reguli

Cu toții au păreri diferite, dar majoritatea consideră că această lege reprezintă o inițiativă bună care îi va face pe mai mulți să se gândească de mai multe ori înainte să posteze.

Toate astea înseamnă cenzură?😠

Cu această întrebare apar majoritatea disputelor. Foarte multe persoane consideră că internetul ar trebui să fie un loc liber care nu ar trebui îngrădit, dar în realitate acesta este doar o extensie a vieții de zi cu zi. Această idee poate fi văzută din două unghiuri, fie că internetul nu are o legătură cu realitatea, fie că acesta are o posibilitatea de a remodela viața reală.

Unele persoane consideră că noua lege ar putea duce la crearea unor abuzuri deoarece este greu de catalogat ceea ce înseamnă ”siguranță națională” sau pentru că CNA nu ar putea să facă față din cauza numărului mare de videoclipuri postate în fiecare zi.

Nimeni nu poate anticipa ceea ce se va putea întâmpla peste ani, dar momentan știm că nu avem de ce să ne panicăm.

Ce ar fi de reținut?

Această lege poate fi considerată controversată, nu știm clar ce se va întâmpla mai departe sau cum va fi aplicată, dar putem să vedem noile reguli ca pe o îmbunătățire.

În ultimii ani s-a pus accentul pe protejarea minorilor în online, iar reclamele la care sunt expuși pot provoca și mai mult rău. Prin stabilirea unor reguli referitoare la modul în care un creator de conținut poate să prezinte un produs în fața publicului s-ar putea preîntâmpina multe situații delicate care ar produce un prejudiciu pentru ambele părți.

De câțiva ani se vorbește despre cum YouTube sau alte platforme de acest gen iau locul televiziunii. Este evident că cei care au înclinat balanța fac parte din noile generații, iar nevoia de a proteja minorii este una evidentă. O altă problemă este aceea că în online este un vest sălbatic pentru reclame și trebuie și ele reglementate cumva, iar cel mai probabil vor apărea noi reglementări și pentru acest domeniu.

Photo by Pixabay on Pexels

Un răspuns

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *