Cum să nu îți iei țeapă cu produsele de Black Friday
10 minute • Ana-Maria Udriste • 06 noiembrie 2019
Pregătește-te de cumpărăturile de Black Friday cu Ghidul nostru complet gratuit. Dacă vinzi produse în perioada asta pe online, uită-te și pe Check-list-ul juridic complet de Black Friday.
Ce informații trebuie să găsesc pe un site?
Ai în minte de mult timp o listă de produse pe care vrei să le cumperi de Black Friday, pe ideea că o să prinzi o mega reducere și stai cu cardul la un click distanță să pui produsele în coș. Dar oare faci cea mai bună alegere?
Ca să te asiguri că nu îți iei o mare țeapă cu produsele respectivele, că vânzătorul nu dispare în neant și că ai de unde să-ți banii înapoi, trebuie să fii atent la anumite lucruri.
Comerciantul trebuie să pună pe site (sau să te informeze în alt mod, dacă nu faci cumpărăturile pe site) următoarele informații:
- principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor;
- identitatea sa, precum denumirea comercială (de regulă, va fi denumirea firmei XYZ SRL, ABC SRL-D, BCD S.A., Ion Popescu PFA – persoană fizică autorizată, Maria Ionescu – I.F./I.I – întreprindere familială, întreprindere individuală etc.)
- adresa poștală a acestuia (sediul social);
- adresa unde poate fi efectiv contactat (pentru că de multe ori firmele au sediul social într-o locație, dar activitatea propriu-zisă o fac în altă parte);
- numărul de telefon nu este obligatoriu de pus pe site, însă vânzătorul trebuie să pună la dispoziție o modalitate accesibilă de contact;
- modalitatea de plată, execuție și livrare;
- termenul (măcar estimativ) la care vor fi livrate bunurile sau prestate serviciile;
- prețul total al produselor și serviciilor cu toate taxele incluse;
- cum îți poți exercita dreptul de retur în 14 zile (dreptul de retragere);
- cum se vor soluționa reclamațiile;
- dacă ai un cost pentru returnarea produselor, care este acest cost;
- dacă nu beneficiezi de un drept de retragere, trebuie să ți se zică în mod expres asta;
- mențiune privind garanția legală pentru conformitatea produselor;
- link către ANPC;
- link către SOL;
- alte prevederi, în conformitate cu dispozițiile legale (inclusiv cele care reglementează eventual o nișă), cum ar fi cele din domeniul serviciilor turistice, alimentare, medicamente, farmaceutice etc.
E important să verifici dacă aceste date sunt corecte! Dacă firma nu e înregistrată, de unde cumperi produsul?
Dacă ești o persoană juridică, trebuie să verifici că acel comerciant chiar există, pentru că altfel vei putea avea probleme din punct de vedere fiscal, ce poate duce până la anularea codului de TVA și astfel să ai activitatea blocată.
Dacă ești o persoană fizică, acest lucru te ajută să:
- știi cui te adresezi dacă ai o problemă;
- poți face returul produselor în 14 zile în siguranță;
- să îți primești banii dacă dai produsul înapoi.
În funcție de bunurile și serviciile pe care vrei să le cumperi, vânzătorul va trebui să afișeze și:
- condițiile de asistență de după vânzare (mentenanță);
- garanțiile comerciale;
- durata contractului, condițiile de încetare și eventualele penalități;
- durata minimă de valabilitate a obligațiilor care îi revin consumatorului conform contractului;
- funcționalitatea, inclusiv aplicarea unor măsuri tehnice de protecție pentru conținutul digital (în special în cazul licențelor online sau al cărților electronice – cum sunt protejate, cum le descarci, cum le activezi, care e valabilitatea licenței și a codului etc.);
- compatibilitatea cu sistemele de operare;
Ce trebuie să ții minte?
- nu trebuie să găsești neapărat telefonul de contact pe site dacă există o altă metodă eficientă de contact, precum chat online, Facebook Messenger, e-mail etc;
- dacă prețul total al produselor sau serviciilor cu toate taxele incluse nu poate fi calculat (spre exemplu, diferă la greutate, trebuie particularizat sau prețul va fi calculat în funcție de materia primă folosită etc.), trebuie să găsești datele privind taxele de livrare. Dacă taxele de livrare nu pot fi calculate de la început, vânzătorul trebuie să te informeze că va trebui să suporți costurile de livrare;
- dacă vânzătorul nu te informează despre eventualele costuri suplimentare, nu trebuie să suporți aceste costuri.
De ce mă interesează să verific de unde cumpăr?
Te asiguri că iei un produs original sau cu licență valabilă
Vrei să îți cumperi o cameră Nikon. Dacă intrăm la ei pe site, vedem că singurul distribuitor autorizat pe România de către Nikon este Skin Media SRL. Mai departe, iar acesta dă spre vânzare produsele originale Nikon către unul sau mai mulți parteneri. Dacă site-ul de pe care vrei să cumperi produsele și accesoriile Nikon nu se află în lista asta, este posibil ca produsele să nu fie originale sau să nu beneficiezi de toate ofertele și campaniile oferite de Nikon.
Dacă intri la Nikon pe site, o să vezi că îți spune exact care sunt partenerii prin care lucrează și de unde poți cumpără un produs original. Dacă vrei să cumperi online, poți alege din magazine precum F64, cel.ro, eMag, Altex România, Yellow Store etc. Poți găsi lista completă la ei pe site.
Dacă vrei să iei un produs Apple, unicul distribuitor autorizat de Apple pentru România este apcom.ro, respectiv firma din spate: Apcom IT Distribution S.A. care la rândul ei dă mai departe către magazinele partenere. Ca să nu riști să primești un Aifon în loc de Iphone, e bine să verifici că magazinul de unde vrei să cumperi telefonul cumpără de la Apcom IT Distribution, care importă doar aceste modele la noi în România.
Te asiguri că modelul există sau că poate fi comercializat în România
Pe lângă faptul că vei descoperi că diferă versiunile între telefoanele mobile în funcție de regiune (ai cumpărt vreodată un telefon Xiaomi din China? E cel puțin interesant), de multe ori este posibil ca respectivele produse să nu fie comercializate în România și atunci trebuie să vezi cum faci cu garanția.
Spre exemplu, dacă vrei să îți cumperi un Google Pixel 4, intri la Google pe site și descoperi că nu sunt oficial în România și că nu poți să îți iei în mod oficial un telefon Google Pixel, chiar dacă ai vrea.
Iar dacă intri pe eMag și dai căutare după Google Pixel, la secțiunea de telefoane mobile, vei constată că majoritatea telefoanelor de acolo sunt vândute de partenerii din marketplace, și nu de eMag.
Acest lucru este foarte important pentru că dacă ai probleme cu produsul și trebuie să îl duci în service, nu vei avea acces la un service autorizat de Google sau de un partener oficial, ci practic vei depinde exclusiv de firma care-ți vinde produsul respectiv. Și nu ar fi frumos să dispară, nu?
Te asiguri că chiar îți va fi livrat produsul
Firmele și, implicit, site-urile nu au produsele în stoc, mai ales cele scumpe, decât dacă sunt magazine foarte mari. Asta înseamnă că tu plasezi comanda la ei pe site, iar aceștia comandă produsele din altă parte, de obicei de la un furnizor sau distribuitor care practic ”împrăștie” marfa către mai mulți comercianți, dintr-un depozit.
Dacă firma de unde vrei să cumperi are destul de multe datorii sau nu își plătește în mod constant facturile către furnizori, aspect pe care îl poți verifica prin RedBill, există șansa să te trezești că nu vei primi produsul respectiv pentru că … nu are cine să îl dea magazinului respectiv.
Iar dacă deja ai plătit comanda online cu cardul, vei pierde destul timp cu recuperarea sumelor respective.
Te asiguri că vei beneficia de serviciul respectiv
Black Friday este în apropierea Crăciunului și bineînțeles că nu vor întârzia să apară ofertele de un city-break sau de o vacanță în Maldive la prețuri de nerefuzat. Cum ar fi să cumperi un sejur ultra-all inclusive în Seychelles, să te duci în aeroport cu sufletul-pereche alături, tragând un troller după tine și să te trezești că de fapt … agenția nu ți-a făcut rezervările. Și asta pentru că agenția nu există sau a dispărut între timp pentru că avea datorii. Sau și mai rău, să ajungi la hotel și să fie altul decât promis. De la cine ceri banii înapoi?
Dar poate că ai găsit o ofertă foarte bună la polița de asigurare pentru mașina ta. O cumperi fără să stai pe gânduri. Într-o dimineață, după ce îți bei cafeaua, te pregătești să te duci la birou și îți vezi mașina lovită în parcare. Nu ai niciun număr lăsat în geam, dar zici că nu e problemă, că a acoperit de CASCO. Doar că atunci când te duci să deschizi dosarul de daune, afli cu stupoare că polița nu este valabilă pentru că … agentul de asigurare nu există. Iar pierderea ta este mai mare decât o simplă avarie la mașină.
Te asiguri că are cine să-ți ofere garanția produsului
Majoritatea produselor vin cu o garanție legală de 2 ani de zile și una comercială la libera alegere a comerciantului, furnizorului sau distribuitorului.
Pentru asta, ar fi bine să vezi dacă firma respectiva își respectă obligațiile pe care le are și oferă clienților remediile necesare.
Poate că peste un an de zile ți se strică mașina de spălat vase pe care ai dat mai mult de jumătate din salariu și vânzătorul trebuie să-ți dea banii înapoi, că nu mai poate fi nici reparată, nici înlocuită cu vreun alt model. Dacă ai ști dinainte să plasezi comanda că firma are multe procese cu clienții pentru că nu vrea să le dea banii înapoi sau să le înlocuiască produsele, ai mai cumpăra de acolo? Sau te-ai duce către un alt comerciant?
Pe scurt, te ajută să știi de la cine cumperi pentru că:
- ești sigur că primești produsul sau că beneficiezi de acel serviciu;
- beneficiezi de un produs original sau de servicii de calitate;
- ai mai mare încredere să plătești cu cardul;
- poți să primești banii înapoi dacă vrei să faci retur un produs;
- are cine să-ți înlocuiască produsul sau să-ți dea banii înapoi dacă s-a stricat peste jumătate de an.