concurenta neloiala chipsuri

Distribuitor de snacks-uri amendat pentru atragerea neloială a clienților

5 minute • Luana Musi • 16 noiembrie 2019


Sfârșitul anului în domeniul cumpărăturilor, care debutează cu Black Friday, înseamnă promoții de preț sau alte activități promoționale menite să atragă clienții să cumpere cât mai mult.

Totuși, nu toate promoțiile de preț și acțiunile sunt legale. În goana de a obține cât mai mult, unii comercianți aleg să atragă clienții în mod neloial, ceea ce contravine legislației.

Consumatorul trebuie să cumpere un produs pentru că vrea produsul, nu un premiu

Pe 5 septembrie 2019, Consiliul Concurenței din Bulgaria a amendat un distribuitor de snacks-uri din cu 4% din suma cifrei de afaceri anuală pentru atragerea neloială a clienților. Acest distribuitor este cunoscut sub numele de ”Expres”.

Amendă de 4% din cifra de afaceri anuală pentru atragerea clienților în mod neloial.

Potrivit Legii nr. 11/1991 privind combaterea concurenței neloiale, ”Constituie concurență neloială (…), practicile comerciale ale întreprinderii care contravin uzanțelor cinstite și principiului general al bunei-credințe și care produc sau pot produce pagube oricăror participanți la piață”.

Expres, distribuitorul de snacks-uri denumite ”Patos Patatos” a inițiat o campanie prin care consumatorii/cumpărătorii de snacks-uri aveau oportunitatea de a câștiga premii, precum biciclete, tablete, iPhone-uri, console tip PlayStation, dar chiar și o mașină marca Toyota. Participarea la această tombolă se făcea prin completarea unui album cu stickere ce se găseau în pungile acestor snacks-uri.

Consumatorul trebuie să cumpere un produs pentru că își dorește respectivul produs, nu să fie încurajat de oferirea unor premii.

Practicile acestei companii au fost sesizate de o altă companie denumită ”Intersnack Bulgaria”, distribuitorul oficial ChioChips și Pombär din Bulgaria. Ei au motivat că acea campanie/tombolă nu respectă regulile de concurență loială și astfel au înaintat o plângere la Consiliul Concurenței.

Un argument susținut a fost faptul că se încurajează cumpărarea acestor snacks-uri, nu pentru proprietățile pe care le dețin (gust, calitate), ci pentru o șansă mai mare în câștigarea acelor premii.

S-a susținut că Expres a violat prevederile legislației care interzic vânzarea bazată pe practici tip loterie sau concursuri în care pot fi câștigate premii cu o valoare mult mai mare decât serviciile ori bunurile/produsele vândute în acest sens.

inducere in eroare promoții pret
Citește și: grăbește-te, reducerile se termină în curând! Un articol cu exemple clare de manipulare a consumatorilor în cazul campaniilor promoționale.

Consiliul Concurenței a decis că această campanie susținută de Expres nu s-a bazat pe niciun temei legal și că nu au existat anumite condiții ori termeni care să susțină concursul. Astfel, Consiliul a argumentat că pentru a fi violate prevederile articolului 36 din legislația bulgară este necesar ca:

  • premiile să fie câștigate în urma achiziționării anumitor produse/servicii
  • premiile câștigate să aibă o valoare de 100 de ori mai mare decât bunurile/serviciile vândute în vederea acestei șanse de câștig, ori de 15 ori mai mare decât venitul minim al unui cetățean bulgar.
Organizezi concursuri sau tombole online, pe social media sau off-line? Descarcă template-ul nostru de Regulament pentru concursuri on-line și off-line.

În cele din urmă, Consiliul Concurenței a concluzionat că acele premii au o valoare mult mai mare decât cele 8 cartonașe necesare participării la tombolă. Deși Expres s-a apărat zicând că nu este producătorul acestor snacks-uri (”Patos Patatas”), ci un simplu distribuitor, era deja clar că prevederile au fost încălcate.

Descarcă de mai jos check-listul nostru complet pentru o campanie promoțională corectă.

Cum poți face o plângere pentru concurență neloială?

Dacă ne raportăm la Legea rr. 11/1991 din România privind combaterea concurenței neloiale, sesizarea Consiliului Concurenței poate fi făcută de orice persoană fizică/juridică ce deține un interes legitim, urmând ca respectiva cauză să fie analizată și sancționată temeinic.

Practic, sesizarea Consiliului a fost legitimă și legală. Tot în lege găsim și situațiile în care avem de-a face cu un tip de concurență neloială.

  1. Denigrarea unui competitor sau a produselor/serviciilor sale prin transmiterea de informații care nu au legătură cu realitatea de către reprezentantul/angajatul său sau de către o întreprindere
  2. Deturnarea clientelei unei întreprinderi de către un fost/actual angajat/salariat/reprezentant ori de către o altă persoană prin folosirea unor secrete comerciale care pot dăuna acelei întreprinderi
  3. Orice alte practici comerciale ce contravin uzanțelor cinstite și principiului general al bunei-credințe și care produc/pot produce pagube oricăror participanți la piață 

Noi ne încadrăm în ultima situație, ”orice alte practici comerciale ce contravin uzanțelor cinstite și principiului general al bunei-credințe”.

Descoperă gratuit cum să faci campanii promoționale corecte față de clienții tăi din ghidul complet de cumpărături în e-commerce.

De ce e important?

Concurența ar trebui să fie bună, nu? Doar așa se nasc produse și servicii de calitate, iar consumatorii pot beneficia de ele.

Totuși, concurența are niște limite – aici se face diferența între concurență loială (adică cea permisă de lege) și concurența neloială (prin care anumite practici sunt sancționate).

Regula rămâne aceeași: trebuie ca un comerciant să fie corect față de clienții și consumatorii lui ca aceștia să aleagă un produs pentru că și-l doresc cu adevărat și nu pentru că au fost păcăliți să facă respectiva achiziție.

În cazul de față, clienții cumpărau un produs nu pentru că ar fi vrut respectivul produs, ci pentru că puteau participa la un concurs care să le aducă premii.

Poza de Valeria Boltneva pe Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *