⬅ ÎNAPOI

Fair use în România. Când putem folosi poze, imagini, fraze fără să încălcăm drepturile de autor?

cum să nu încalci drepturile de autor

După aproximativ un deceniu de libertate absolută și creativitate aproape neîngrădită pe internet, în special pe social media, în care toată lumea se bucura de vastele resurse puse la dispoziția utilizatorilor adesea gratuit, noul deceniu a introdus schimbări semnificative pentru marile platforme din mediul online. Conceptul de fair use în România este foarte puțin discutat și cu atât mai puțin înțeles. Tocmai de aceea îți explicăm cum poți folosi conținut fără să încalci drepturile de autor.

Astfel, prinsă undeva între termeni și condiții, pe de-o parte, și respectarea dreptului la liberă exprimare, pe de alta, între cancel culture și popularitatea crescândă a influencerilor, între autonomia userilor și profiturile din targeted ads, libertatea în mediul online a ajuns printre cele mai controversate subiecte de discuție.

Dacă unele dintre problemele menționate anterior implică discuții de moralitate și etică, fără a avea întotdeauna un răspuns general-valabil, aria drepturilor de proprietate intelectuală rămâne, în continuare, un cadru legislativ relativ stabil, cu reguli bine-definite, atât în online, cât și în offline. Citește acest articol dacă vrei să afli care sunt drepturile de autor, precum și ce conținut poți folosi și în ce formă, fără a încălca drepturile de autor.

De ce trebuie să respecți drepturile de autor?

Răspunsul lung la această întrebare se concentrează asupra respectării autonomiei și a creativității altui utilizator. Orice persoană activă în mediul online este, mai mult sau mai puțin, creator de conținut – fie că postezi pe Instagram o fotografie artistică din ultima vacanță, faci un tutorial pe Youtube, scrii rețete pe forumuri, interpretezi un cover, te filmezi executând propria coregrafie, creezi ilustrații sau meme-uri, orice tip de conținut ce are o doză de originalitate poate fi protejat prin drepturi de autor.

Astfel, așa cum tu nu ai fi de acord ca cineva să preia fără acordul tău desenul la care ai lucrat ore în șir, să pretindă că îl deține și să mai facă și bani de pe urma lui, eventual chiar pentru a lupta împotriva unei cauze la care ții, tot asa nici alți creatori de content nu ar trebui să fie descurajați din a-și imagina un artwork nou, de frică să nu fie preluat ilegal.

Chiar legea nr. 8/1996 prevede dreptul exclusiv al autorului original al unei opere de a “pretinde respectarea integrității operei și de a se opune oricărei modificări, precum și oricărei atingeri aduse operei, dacă prejudiciază onoarea sau reputația sa“.

Răspunsul scurt: pentru că ești obligat de lege.

Ce riști dacă încalci drepturile de autor?

”Pot folosi fragmente de 30 de secunde și e ok.”

În ciuda miturilor circulate în mediul online, precum folosirea unor fragmente de 30 de secunde sau faptul că orice e încărcat pe internet este “la liber”, drepturile de autor se regăsesc în marea majoritate a conținutului online. De aceea, de fiecare dată când distribui un link, adaugi o imagine la un articol de pe blog sau folosești melodia altcuiva ca background pentru un story sau un tiktok, riști să încalci drepturile de autor ale unui alt creator de content.

Acest risc este cu atât mai mare cu cât drepturile de autor se nasc prin simplul act de creație a operei respective, fără alte cerințe de înregistrare (spre deosebire de brevetul de invenție, care trebuie înregistrat la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci pentru a fi protejat). Legea nr. 8/1996 menționează, în art. 1 alin.(2), faptul că “Opera de creație intelectuală este recunoscută și protejată, independent de aducerea la cunoștința publică, prin simplul fapt al realizării ei, chiar în formă nefinalizată”. Exceptând câteva cazuri speciale ce trebuie înregistrate (ex. software-urile folosite în scop comercial, vezi acest articol), nu există un registru al drepturilor de autor, în care poți verifica dacă o anumită operă este protejată sau nu. De aceea, este important să cunoști regulile dreptului de autor și să le respecți întocmai.

În plus, nu trebuie să te bazezi pe faptul că autorul de drept al operei nu va ajunge niciodată pe canalul tău sau pe pagina ta de blog și nu va observa că i-ai folosit fără acord opera. Sunt șanse mari să afle, într-un fel sau altul, și, atunci, el/ea va putea să te dea în judecată, cerând recunoașterea drepturilor lor și constatarea încălcării acestora și pretinzând acordarea de despăgubiri pentru repararea prejudiciului cauzat (art. 188 alin.(1) din lege).

Despăgubirile pot varia, în funcție de potențialele consecințe economice pe care le-a avut utilizarea nepermisă a operei, fiind luat, însă, ca exemplu, triplul sumei pe care ar fi trebuit să o plătești autorului pentru a avea dreptul de a folosi creația respectivă. De asemenea, curtea poate dispune ștergerea materialului copiat din conținutul tău.

Totodată, nu trebuie uitat și faptul că marile platforme includ, în termenii și condițiile lor, măsuri de protejare a drepturilor de autor. Astfel, orice încălcare sesizată, fie că a ajuns în instanță sau nu, poate genera consecințele specifice încălcării condițiilor de utilizare a platformei respective, ce pot varia de la ștergerea conținutului respectiv la anularea întregului cont. Prin urmare, dacă ai o încălcare a drepturilor de autor pe o platformă, primul pas pe care trebuie să-l faci este să te duci la secțiunea de ”copyright infringement” și să faci o plângere oficială în acest sens.

În același timp, încălcarea drepturilor de autor poate aduce cu sine și răspundere penală. Punerea la dispoziția publicului a produselor purtătoare de drepturi se poate pedepsi cu amendă sau cu închisoare între un an și patru ani (art. 434 din Codul Penal). În formă mai puțin gravă, nerespectarea normelor privind protecția drepturilor patrimoniale de autor și conexe se pedepsește cu amendă sau cu închisoare de la un an la trei ani (art. 436 din Codul Penal). Mai mult, încălcarea drepturilor de autor poate duce la anularea unor drepturi în materie, precum imposibilitatea de a primi un certificat de înregistrare a unui software comercial sau retragerea unui astfel de certificat (art.40 alin.(1) din OG 25/2006).

Cum poți folosi conținutul de pe internet fără a încălca drepturi de autor?

I. Ce ai de gând să folosești?

Nu există o listă exhaustivă de creații ce pot fi protejate prin drepturi de autor. În principiu, orice tip de creație poate fi protejată, atât timp cât reprezintă “creația intelectuală a autorului” (Infopaq II Case C-302/10).

Legea nr. 8/1996 (Legea drepturilor de autor în România) precizează, în art. 7, faptul că toate creațiile din “domeniul literar, artistic sau științific, oricare ar fi modalitatea de creație, modul sau forma de exprimare și independent de valoarea și destinația lor” pot fi protejate, urmând apoi o listă de exemple.

Câteva dintre cele mai răspândite tipuri de content protejat de pe internet sunt:

  1. Imaginile (art.7(f))
  2. Video (art. 7(e))
  3. Lyrics, adică versuri (art.7(a))
  4. Compoziții muzicale (art.7(c))
  5. Articole (art.7(a))

De asemenea, legea oferă și o listă exhaustivă de lucruri de nu pot fi protejate prin drepturi de autor (și pot, astfel, să fie preluate și folosite de altcineva):

  1. Idei, teorii, concepte (art.9(a))
  2. Textele oficiale de natură politică, legislativă, administrativă, judiciară și traducerile oficiale ale acestora (art.9(b))
  3. Simbolurile oficiale ale statului (art.9(c))
  4. Mijloacele de plată (art.9(d))
  5. Știrile și informațiile de presă (art.9(e))
  6. Simplele fapte și date (art.9(f)).

II. Unde ai de gând să folosești materialele respective?

Aceleași reguli trebuie respectate indiferent că folosești creațiile altora în articole, postări pe social media, videoclipuri pe Youtube, podcast-uri sau orice alt tip de conținut.

III. Cum trebuie să folosești conținutul ca să fie ok?

a) Drepturile autorului

Deținătorul drepturilor de autor asupra unei opere (de obicei, autorul operei, dar poate fi și o altă persoană, precum angajatorul în anumite situații – vezi art. 3 din legea nr.8/1996) are dreptul patrimonial exclusiv de a decide dacă, în ce mod și când va fi utilizată opera sa, inclusiv de a consimți la utilizarea operei de către alții (art.12).

Astfel, următoarele acțiuni realizate cu privire la o anumită operă protejată pot fi întreprinse legal doar de către autor (sau de o altă persoană ce a obținut consimțământul expres al autorului):

  • Reproducerea operei (art.13(a))
  • Distribuirea operei (art.13(b))
  • Închirierea operei (art.13(d))
  • Împrumutul operei (art.13(e))
  • Comunicarea publică, direct sau indirect a operei, prin orice mijloace, inclusiv prin punerea operei la dispoziția publicului, astfel încât să poată fi accesată în orice loc și în orice moment ales, în mod individual, de către public (adică postarea pe internet, în public) (art. 13(f))
  • Radiodifuzarea operei (art.13(g))
  • Retransmiterea prin cablu a operei (art.13(h))
  • Realizarea de opere derivate (art.13(i))

În plus, toate aceste drepturi enumerate mai sus, rezervate exclusiv autorului, expiră după o perioadă, în general, de 70 de ani (art.28 alin.(1)), deși șansele sunt foarte mari ca un conținut găsit online pe care vrei să îl folosești să fie încă protejat.

b) Drepturile tale atunci când vrei să folosești conținutul altora

Legea permite, însă, câteva activități ce pot fi întreprinse în mod legal fără a fi necesar consimțământul autorului în prealabil. Pentru aceasta, este necesară, însă, respectarea următoarelor criterii:

  • Opera trebuie să fi fost publicată (o creație distribuită pe un grup privat nu este făcută publică)
  • Trebuie să acționezi conform bunelor uzanțe
  • Să nu exploatezi mai mult decât necesar opera respectivă
  • Să nu aduci prejudicii autorului sau titularilor drepturilor de autor.

Astfel, sunt permise, printre altele:

  • Utilizarea de scurte citate dintr-o operă, în scop de analiză, comentariu sau critică, ori cu titlu de exemplificare, în măsura în care folosirea lor justifică lungimea citatului (art.35 alin.(1)(b));
  • Utilizarea de articole izolate sau de scurte extrase din opere în publicații, în emisiuni de radio sau de televiziune ori în înregistrări sonore sau audiovizuale, destinate exclusiv învățământului, precum și reproducerea pentru învățământ, în cadrul instituțiilor de învățământ sau de ocrotire socială, de articole izolate sau de scurte extrase din opere, în măsura justificată de scopul urmărit (art.35 alin.(1)(c));
  • Reproducerea pentru informare și cercetare de scurte extrase din opere, în cadrul bibliotecilor, muzeelor, filmotecilor, fonotecilor, arhivelor instituțiilor publice culturale sau științifice, care funcționează fără scop lucrativ; reproducerea integrală a exemplarului unei opere este permisă, pentru înlocuirea acestuia, în cazul distrugerii, al deteriorării grave sau al pierderii exemplarului unic din colecția permanentă a bibliotecii sau a arhivei respective (art.35 alin.(1)(d));
  • Reproducerea, distribuirea, radiodifuzarea sau comunicarea către public, fără un avantaj direct sau indirect, comercial sau economic:
    • de scurte extrase din articole de presă și reportaje radiofonice sau televizate, în scopul informării asupra problemelor de actualitate, cu excepția celor pentru care o astfel de utilizare este, în mod expres, rezervată (art.35 alin.(2)(a));
    • de scurte fragmente ale conferințelor, alocuțiunilor, pledoariilor și ale altor opere de același fel, care au fost exprimate oral în public, cu condiția ca aceste utilizări să aibă ca unic scop informarea privind actualitatea (art.35 alin.(2)(b));
    • de scurte fragmente ale operelor, în cadrul informațiilor privind evenimentele de actualitate, dar numai în măsura justificată de scopul informării (art.35 alin.(2)(c));
    • de opere, în cazul utilizării exclusiv pentru ilustrare în învățământ sau pentru cercetare științifică (art.35 alin.(2)(d));

NB: Deși toate aceste acțiuni menționate anterior sunt permise, rămâne obligatorie pentru toate utilizările, cu excepția celei de la art.35 alin.(1)(d), menționarea sursei și a numelui autorului, cu excepția cazului în care acest lucru se dovedește a fi imposibil; în cazul operelor de artă plastică, fotografică sau de arhitectură, trebuie să se menționeze și locul unde se găsește originalul (art.35 alin.(4)).

În plus, nu constituie o încălcare a drepturilor de autor “reproducerea unei opere fără consimțământul autorului, pentru uz personal sau pentru cercul normal al unei familii, cu condiția ca opera să fi fost adusă anterior la cunoștința publică, iar reproducerea să nu contravină utilizării normale a operei și să nu îl prejudicieze pe autor sau pe titularul drepturilor de utilizare” (art.36 alin.(1)).

În concluzie, ce ai voie să faci?

  • Să incluzi în postările/articolele tale citate dintr-o operă literară sau dintr-un articol, versurile unei melodii sau orice alt tip de conținut scris protejat, atunci când comentezi, critici, reacționezi la sau analizezi acel conținut (dar ține minte să citezi doar strictul necesar suficient pentru a-ți face înțeles punctul de vedere);
  • Să incluzi în postările/articolele tale/în lecția sau tema pentru clasă citate dintr-o operă literară sau dintr-un articol, versurile unei melodii sau orice alt tip de conținut scris protejat, atunci când acționezi în context educațional (dar ține minte să citezi doar strictul necesar suficient pentru a-ți face înțeles punctul de vedere);
  • Să reproduci, să distribui sau să încarci pe internet, fără un avantaj economic, direct sau indirect, scurte extrase scrise din articole de presă sau fragmente audio-video din reportaje, atunci când vrei, de exemplu, să îți informezi urmăritorii cu privire la o știre de actualitate (atât timp cât sursa nu interzice în mod expres această preluare) (ține minte să citezi sursa și autorul);
  • Să reproduci, să distribui sau să încarci pe internet, fără un avantaj economic, direct sau indirect, scurte extrase dintr-o pledoarie sau un discurs public, în scopul informării utilizatorilor tăi (ține minte să citezi sursa și autorul);
  • Să reproduci sau să distribui în mediul online materiale audio-video și imagini neprotejate de drepturi de autor – există site-uri speciale de unde poți lua astfel de material, precum shutterstock, pexels, epidemic sound, bensound, artlist etc.;
  • Să scrii rezumatul unui articol protejat (Infopaq II (C-302/10));

Lista de mai sus nu este exhaustivă – sunt multe situații în care poți, legal, să folosești un conținut sau parte dintr-un conținut găsit în online sau offline. Pentru un plus de siguranță, e bine să îți pui mereu aceste întrebări înainte de a folosi un anumit conținut:

  • Care este minimul de conținut pe care pot să îl preiau pentru a-mi susține punctul de vedere? (cu cât iei un fragment mai mic, cu atât șansele ca utilizarea ta să fie fair sunt mai mari)
  • Cum îl voi folosi? (metodele transformative ce plasează opera într-un context nou, spre exemplu, pentru parodie, critică sau recenzie, sunt cel mai adesea considerate fair)
  • Care ar fi potențialele consecințe ale preluării operei? (Dacă ești în competiție cu autorul de drept al conținutului pe care îl preiei, sunt șanse mari ca acțiunea ta să îl prejudicieze și, astfel, să fie considerată ilegală)
  • Este materialul publicat? (de regulă, este permis să citezi o operă sau să o copiezi pentru critici sau recenzii dacă acel conținut a fost deja publicat de către autorul inițial)
  • Cum ai obținut materialul? (nu folosi niciodată conținut pe care l-ai obținut ilegal, ex. de pe un site de piraterie)
  • Care sunt motivele pentru care folosesc conținutul? (existența unor câștiguri economice pot cântări împotriva ta)
  • Pot ajunge la scopul propus și prin alte mijloace, mai puțin invazive? (ex. poate să fie suficient să descrii o imagine sau o un videoclip, fără să fii nevoit să prezinți și materialul respectiv)

Sursă foto: Unsplash


La avocatoo.ro găsești o echipă specializată pe industrii creative, drepturi de autor și proprietate intelectuală. Afacerea ta trebuie să fie protejată încă de la început, ca să nu te trezești apoi cu procese ce nu se mai termină. Scrie-ne chiar azi și hai să vedem cum te putem ajuta.

  1. Dan spune:

    Da, Alex. Nu iti apartine articolul deci este o incalcare a drepturilor de autor. Cel mai bine este sa il traduci si apoi sa il refaci prinfolosirea de sinonime si adaugarea altor informatii.

  2. alex spune:

    Dacă traduc un articol de pe net din engleză în română, încalc drepturile de autor?

  3. Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.