mike tinnion 3ym6i13Y9LU unsplash

­čôĺ M─ârcile ╚Öi brandul. Explica╚Ťii ╚Öi exemple practice

5 minute • Gabriela Umbr─ârescu • 15 septembrie 2023


Aventura ├«n e-commerce vine cu foarte multe oportunit─â╚Ťi, de aceea avem pentru tine un ghid pe care l-am ├«mp─âr╚Ťit ├«ntr-o serie de articole pline de explica╚Ťii ╚Öi exemple utile. De la cum ├«╚Ťi protejezi drepturile de proprietate intelectual─â, ce trebuie s─â ╚Ötii ca s─â fii conform ╚Öi s─â nu iei amenzi, p├ón─â la informa╚Ťiile ╚Öi instrumentele de care ai nevoie atunci c├ónd vrei s─â vinzi dincolo de grani╚Ťele ╚Ť─ârii. Vezi aici primul articol din serie ╚Öi desf─â╚Öur─âtorul complet.

Astăzi vorbim despre mărci și brand.

Marca este un semn folosit ├«n comer╚Ť care ├«l ajut─â pe cump─âr─âtor la identificarea produselor ╚Öi serviciilor ale unui concurent pe pia╚Ť─â fa╚Ť─â de produsele ╚Öi serviciile oferite de un alt concurent de pe pia╚Ť─â.┬á

Ô×í´ŞĆS─â lu─âm spre exemplu ciocolata Milka. De-a lungul timpului s-au creat ├«n mintea noastr─â anumite semne prin care recunoa╚Ötem acest brand. Ne g├óndim aici la ambalajul mov, v─âcu╚Ťa mov ╚Öi denumirea Milka, spre exemplu.

Ô×í´ŞĆDac─â ╚Ťi-a╚Ö spune o b─âutur─â carbogazoas─â neagr─â rece ╚Öi dulce, te duci imediat cu g├óndul la un anumit brand. Voila! Asta e puterea unei m─ârci, respectiv de a individualiza un brand, un produs ╚Öi de a te face s─â-l asociezi imediat. 

O marcă poate fi amplasată pe un ambalaj, pe o etichetă, pe un voucher sau chiar pe produs. Din motive de identitate corporativă, mărcile sunt adesea afișate pe clădirile companiilor. Spre exemplu, IBM, Rolex și multe altele.

├Än ceea ce prive╚Öte m─ârcile ╚Öi protec╚Ťia juridic─â a acestora, ne raport─âm la Legea nr.84/1998 privind m─ârcile ╚Öi indica╚Ťiile geografice. Astfel, pentru ca o marc─â s─â fie protejat─â ├«n Rom├ónia, nu este suficient doar ca ea s─â fie creat─â ╚Öi amplasat─â pe produs, ci este necesar s─â fie ├«nregistrat─â la OSIM. Mai multe detalii despre cum s─â-╚Ťi ├«nregistrezi marca ╚Öi despre importan╚Ťa ├«nregistr─ârii g─âse╚Öti aici.

De ce este important─â o marc─â?

Astfel, ideea principal─â din spatele m─ârcilor este identificarea originii unui serviciu sau a unui produs. De obicei, clien╚Ťii asociaz─â calitatea produsului/serviciului cu numele m─ârcii companiei care l-a fabricat. Spre exemplu, iPhone este un produs al companiei Apple Inc. Pentru clientul care va cump─âra smartphone-ul, elementul central ├«n mintea sa este numele m─ârcii Apple ╚Öi calitatea produsului s─âu.

╚śi nu uit─â de b─âutura noastr─â neagr─â rece ╚Öi dulce de mai sus ­čśë.

Brandul

Firma reprezint─â, conform Legii nr. 265/2022 privind registrul comer┼úului ┼či pentru modificarea ┼či completarea altor acte normative cu inciden┼ú─â asupra ├«nregistr─ârii ├«n registrul comer┼úului, denumirea sub care profesionistul care are obliga┼úia de ├«nregistrare ├«n registrul comer┼úului ├«┼či desf─â┼čoar─â activitatea ┼či sub care semneaz─â. Mai exact, firma este numele societ─â╚Ťii sau entit─â╚Ťii pe care vrei s-o deschizi sau ai deschis-o deja.

ÔŁŚ Aceasta poate fi de multe ori diferit─â de numele pe care-l folose╚Öti pentru dezvoltarea ╚Öi promovarea societ─â╚Ťii. Ô×í´ŞĆDe exemplu, ├«nregistrezi societatea av├ónd denumirea de ÔÇ×Ion Popescu SRLÔÇŁ, dar te promovezi ├«n online sub numele de ÔÇťUrsule╚Ť de catifeaÔÇŁ.

Doar c─â lumea nu mai ├«nregistreaz─â ca atare aceast─â denumire la Registrul Comer╚Ťului (de╚Öi ar fi normal), a╚Öa c─â se va ├«nregistra ca marc─â la OSIM sau EUIPO. 

Spre exemplu, Avocatoo este marcă înregistrată la nivel european, la EUIPO:

Asta ├«nseamn─â c─â se va bucura de protec╚Ťie ├«n toate statele membre UE, precum ╚Öi ├«n Rom├ónia.

Academia #PeLegale este înregistrată la OSIM:

Iar ÔÇŁPe LegaleÔÇŁ este o marc─â verbal─â ├«nregistrat─â tot la nivel OSIM.

­čžá Uite aici mai multe resurse utile: Ce este o marc─â ╚Öi ce poate fi ├«nregistrat ca marc─â?, Marca ta e disponibil─â?

De ce ne intereseaz─â s─â vorbim despre m─ârci, branduri ╚Öi alte asemenea? Simplu. Pentru c─â nu le po╚Ťi folosi dac─â:

  1. nu sunt ale tale sau 
  2. nu ai un drept de la cineva s─â faci acest lucru (cum ar fi o licen╚Ť─â sau un drept de utilizare)

Bingo! A╚Öa cum tu nu le po╚Ťi folosi pe ale altora, nici al╚Ťii nu le pot folosi pe ale tale. Vezi ce frumos se leag─â? 

Dar parc─â ai v─âzut o situa╚Ťie c├ónd cineva folose╚Öte o logo, marc─â, emblem─â care apar╚Ťine cuiva? Cum de e posibil a╚Öa ceva?

Aceast─â situa╚Ťie este des ├«nt├ólnit─â ├«n cazul francizei. Franciza este un contract prin care o persoan─â, denumit─â francizor, acord─â altei persoane, denumit─â francizat, dreptul ╚Öi impune obliga╚Ťia de a exploata o afacere, ├«n conformitate cu conceptul francizorului. Franciza are ca firma o alt─â denumire (firm─â) fa╚Ť─â de cea a societ─â╚Ťii-mam─â. Prin urmare, societatea-mam─â acord─â o licen╚Ť─â de utilizare a firmei c─âtre societ─â╚Ťile francize, ├«n scop de publicitate. Un caz concret din ╚Ťara noastr─â este chiar antreprenorul din Gala╚Ťi de╚Ťin─âtor al unui restaurant Mc DonaldÔÇÖs ├«n franciz─â care a refuzat s─â v├ónd─â franciza c─âtre Mc DonaldÔÇÖs.

Pe scurt, c├ónd iei o franciz─â pentru anumite produse sau servicii, tocmai asta e ideea, s─â te folose╚Öti de tot ce ├«nseamn─â identitatea lor ╚Öi de aceea ai voie s─â o folose╚Öti (ba chiar te oblig─â). Dar stai f─âr─â grij─â c─â toate astea vin cu reguli clare de func╚Ťionare ╚Öi utilizare.┬á


Articol redactat de Gabriela Umbrărescu și Andreea Speianu

Sursă foto Mike Tinnion pe Unsplash

Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *