mike tinnion 3ym6i13Y9LU unsplash

📒 Mărcile și brandul. Explicații și exemple practice

5 minute • Gabriela Umbrărescu • 15 septembrie 2023


Aventura în e-commerce vine cu foarte multe oportunități, de aceea avem pentru tine un ghid pe care l-am împărțit într-o serie de articole pline de explicații și exemple utile. De la cum îți protejezi drepturile de proprietate intelectuală, ce trebuie să știi ca să fii conform și să nu iei amenzi, până la informațiile și instrumentele de care ai nevoie atunci când vrei să vinzi dincolo de granițele țării. Vezi aici primul articol din serie și desfășurătorul complet.

Astăzi vorbim despre mărci și brand.

Marca este un semn folosit în comerț care îl ajută pe cumpărător la identificarea produselor și serviciilor ale unui concurent pe piață față de produsele și serviciile oferite de un alt concurent de pe piață. 

➡️Să luăm spre exemplu ciocolata Milka. De-a lungul timpului s-au creat în mintea noastră anumite semne prin care recunoaștem acest brand. Ne gândim aici la ambalajul mov, văcuța mov și denumirea Milka, spre exemplu.

➡️Dacă ți-aș spune o băutură carbogazoasă neagră rece și dulce, te duci imediat cu gândul la un anumit brand. Voila! Asta e puterea unei mărci, respectiv de a individualiza un brand, un produs și de a te face să-l asociezi imediat. 

O marcă poate fi amplasată pe un ambalaj, pe o etichetă, pe un voucher sau chiar pe produs. Din motive de identitate corporativă, mărcile sunt adesea afișate pe clădirile companiilor. Spre exemplu, IBM, Rolex și multe altele.

În ceea ce privește mărcile și protecția juridică a acestora, ne raportăm la Legea nr.84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice. Astfel, pentru ca o marcă să fie protejată în România, nu este suficient doar ca ea să fie creată și amplasată pe produs, ci este necesar să fie înregistrată la OSIM. Mai multe detalii despre cum să-ți înregistrezi marca și despre importanța înregistrării găsești aici.

De ce este importantă o marcă?

Astfel, ideea principală din spatele mărcilor este identificarea originii unui serviciu sau a unui produs. De obicei, clienții asociază calitatea produsului/serviciului cu numele mărcii companiei care l-a fabricat. Spre exemplu, iPhone este un produs al companiei Apple Inc. Pentru clientul care va cumpăra smartphone-ul, elementul central în mintea sa este numele mărcii Apple și calitatea produsului său.

Și nu uită de băutura noastră neagră rece și dulce de mai sus 😉.

Brandul

Firma reprezintă, conform Legii nr. 265/2022 privind registrul comerţului şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative cu incidenţă asupra înregistrării în registrul comerţului, denumirea sub care profesionistul care are obligaţia de înregistrare în registrul comerţului îşi desfăşoară activitatea şi sub care semnează. Mai exact, firma este numele societății sau entității pe care vrei s-o deschizi sau ai deschis-o deja.

❗ Aceasta poate fi de multe ori diferită de numele pe care-l folosești pentru dezvoltarea și promovarea societății. ➡️De exemplu, înregistrezi societatea având denumirea de „Ion Popescu SRL”, dar te promovezi în online sub numele de “Ursuleț de catifea”.

Doar că lumea nu mai înregistrează ca atare această denumire la Registrul Comerțului (deși ar fi normal), așa că se va înregistra ca marcă la OSIM sau EUIPO. 

Spre exemplu, Avocatoo este marcă înregistrată la nivel european, la EUIPO:

Asta înseamnă că se va bucura de protecție în toate statele membre UE, precum și în România.

Academia #PeLegale este înregistrată la OSIM:

Iar ”Pe Legale” este o marcă verbală înregistrată tot la nivel OSIM.

🧠 Uite aici mai multe resurse utile: Ce este o marcă și ce poate fi înregistrat ca marcă?, Marca ta e disponibilă?

De ce ne interesează să vorbim despre mărci, branduri și alte asemenea? Simplu. Pentru că nu le poți folosi dacă:

  1. nu sunt ale tale sau 
  2. nu ai un drept de la cineva să faci acest lucru (cum ar fi o licență sau un drept de utilizare)

Bingo! Așa cum tu nu le poți folosi pe ale altora, nici alții nu le pot folosi pe ale tale. Vezi ce frumos se leagă? 

Dar parcă ai văzut o situație când cineva folosește o logo, marcă, emblemă care aparține cuiva? Cum de e posibil așa ceva?

Această situație este des întâlnită în cazul francizei. Franciza este un contract prin care o persoană, denumită francizor, acordă altei persoane, denumită francizat, dreptul și impune obligația de a exploata o afacere, în conformitate cu conceptul francizorului. Franciza are ca firma o altă denumire (firmă) față de cea a societății-mamă. Prin urmare, societatea-mamă acordă o licență de utilizare a firmei către societățile francize, în scop de publicitate. Un caz concret din țara noastră este chiar antreprenorul din Galați deținător al unui restaurant Mc Donald’s în franciză care a refuzat să vândă franciza către Mc Donald’s.

Pe scurt, când iei o franciză pentru anumite produse sau servicii, tocmai asta e ideea, să te folosești de tot ce înseamnă identitatea lor și de aceea ai voie să o folosești (ba chiar te obligă). Dar stai fără grijă că toate astea vin cu reguli clare de funcționare și utilizare. 


Articol redactat de Gabriela Umbrărescu și Andreea Speianu

Sursă foto Mike Tinnion pe Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *