Sicuro Slim

Mirajul ceaiurilor de slăbit nemarcate ca publicitate. Studiu de caz: Sicuro Slim

21 minute • Ana-Maria Udriste • 27 iulie 2020


În ultima perioadă au apărut pe Instagram o serie de postări cu privire la un ceai de detoxifiere, mai exact Sicuro Slim. Am zis că la moment dat este vorba de un fenoment restrâns, până când am văzut pe paginademedia.ro o postare a Alexandrei Stoicescu cu privire la Sicuro Slim.

Pentru că sunt o persoană curioasă din fire, știu că în momentul în care un brand dorește să facă o campanie pe Instagram cu privire la un anumit produs va folosi un anumit # în cazul de față vorbim de #sicuroslim (dacă dai click acolo, vei vedea toate postările aferente). Așadar, nu am avut nimic altceva de făcut decât să dau căutare după respectivul #sicuroslim și să mă uit la postările din ultima perioadă, mai exact din ultima lună.

Ce am descoperit?

Că Sicuro Slim este un ceai de slăbit, intens promovat de ”vedete” fără să afirme în mod expres acest lucru.

Presimt că vorbim și de un buget de marketing destul de mare. Pentru că la doar 55 lei o cutie de ceaiuri, ei bine, clar avem buget de marketing.

Cum se face promovarea pe meleaguri autohtone?

Exact cum bănuiam, fenomenul Sicuro Slim a început așa din neant și a avut o comunitate destul de mare de influenceri care au promovat acest produs fără să marcheze corespunzător colaborarea.

Altfel spus, ziua 1 = nicio postare, ziua 10 = 100+ postări. Mai să fie!

https://www.instagram.com/p/CB0D0piBdL7/?utm_source=ig_web_copy_link

Sursa: profilul de Instagram

Andreea Andrei este o persoană urmărită de aproximativ 35.000 de persoane în timp ce ea urmărește doar 104. Asta înseamnă că profilul respectiv este făcut mai mult sau mai puțin exclusiv pentru publicitate și pentru expunere, iar nu pentru o relaționare cu prietenii.

După cum putem observa, nu avem niciun fel de mențiune care să ne ducă cu gândul că Andreea Andrei este o persoană care a fost plătită pentru această publicitate. Nu regăsim nici (P), #ad #reclamă, #sponsorizare nimic.

Mergem mai departe la Maria Constantin care nu se limitează doar la a posta o poză cu respectivul produs și a face o mențiune generică, ci mai mult vine și spune că Naturo Slim este ”cel mai bun remediu naturist”, un ”ajutor în lupta cu toxinele” și ”un factor important în dieta sa pentru creșterea imunității”.

Maria Constantin are 76.000 de urmăritori la momentul postarii acestui articol. Asta înseamnă că poate să influențeze 76.000 de oameni să cumpere un produs pe baza unor afirmații care nu pot fi dovedite științific.

Sursa: postare Instagram

Care este problema aici? Dacă am fi fost în Statele Unite ale Americii această postare ar fi fost interzisă, iar compania respectivă ar fi fost amendată. De ce? Pentru că vorbim de anumite informații de ordin medical care nu pot fi dovedite. Mai mult, la momentul scrierii acestui articol nu există studii concrete care să arate că organismul prezintă toxine pentru care este necesar să iei un ceai din plante. În cazul în care discuția se pune asupra metalelor grele care există în organism, remediul medicamentos trebuie administrat sub supravegherea unui medic. Și da, o zic din experiența unui nutriționist cu diplomă de la Precision Nutrition.

După scandalul cu Plush Bio (despre care am scris aici) te-ai fi așteptat ca Bianca Drăgușanu să posteze faptul că are o colaborare cu un brand de acum înainte. Cu toate acestea, după cum putem vedea în postarea de mai jos, aceasta este alături de acest ceai fără să evidențieze parteneriatul pe care îl are cu Sicuro Slim.

Mai mult, nu doar că nu avem niciun fel de referință că ar fi reclamă, dar ne și spune că ceaiurile te ajută să obții rezultate în sensul în care te ajută la slăbit lucru, care este eminamente fals și nu are la bază studii științifice. Iar acest lucru îl spun personal în calitate de nutriționist cu acte în regulă.

Sursa: postare Instagram

Și culmea este că valul vedetelor care au promovat acest ceai nu se oprește aici. Sunt persoane la care cel mai probabil nu te-ai fi gândit vreodată că vor promova un produs de ”detoxifiere”.

Precum Cătălin Botezatu:

Sursă: postare Instagram

Sau Chef Cătălin Scărlătescu:

Sursa: postare Instagram

Interesant la postare este că inclusiv în comentarii o persoană face afirmații cu privire la această reclamă pe care a văzut-o peste tot. Bineînțeles, în răspunsurile la acest comentariu au intervenit alte persoane care au promovat la rândul lor produsul spunând cât de bun este și ce rezultate remarcabile au avut cu acest produs. Respectiv că au slăbit într-un mod miraculos chiar și fără să facă sport. Hehehehe.

La fel și aici:

Un alt influencer a venit și chiar a adăugat la promovare, afirmând că este un ”ceai de slăbit”, deși nici măcar pe pagina producătorului nu este această afirmație. E o diferență între ”scăderea în greutate” și slăbit. Dar asta se întâmplă când nu ai un social media book.

Sursă: postare Instagram

Constantin Teodora ne spune de exemplu care sunt beneficiile ceaiului de slăbit Sicuro Slim.

Sursă: postare Instagram

În rândul vedetelor autohtone, ceaiul a ajuns și la Cove:

Sursă: postare Instagram https://kasynopl.com/kasyna-stacjonarne-w-polsce/

Cove a încercat să facă și o poveste pe marginea acestui ceai și nu spune în mod direct că face reclamă, dar este același efect.

Nici Loredana Groza nu a scăpat de ceaiul miraculos de slăbit.

Sursa: postare Instagram

Și dacă oferi un cod de reducere, trebuie ca parteneriatul să fie evidențiat.

Sursa: postare Instagram

Dar oare așa ”comunică” brandul Sicuro Slim?

Nu neapărat.

Există însă și influenceri care tot pe Sicuro Slim postează evidențiind colaborarea. Ce-i drept sunt în Italia.

Sursa: postare Instagram

Sau în Turcia.

Sursa: postare Instagram

Așadar, prin alte părți influencerii știu să facă o divulgare corectă. Iar brandul de asemenea știe cum să facă o campanie ”ca la carte”.

Care e de fapt, problema cu Sicuro Slim?

Afirmații medicale fără a putea fi dovedite știintific

Dacă pe site, vezi o tonă de beneficii, mai ales medicale, dar care nu au niciun fel de studiu, referință sau orice altă mențiune.

Este ăsta un lucru rău?

Da, este. Pentru că faci niște afirmații medicale, inducând lumea în eroare. Aceștia vor cumpără respectivele produse crezând că vor ”slăbi” sau că „își vor detoxifia organismul.”

La nivel european, există un regulament care reglementează situația afirmațiilor din mâncare și băutură pe care le poți face, respectiv Regulamentul (CE) nr. 1924/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 decembrie 2006 privind mențiunile nutriționale și de sănătate înscrise pe produsele alimentare

De ce ne interesează acest Regulament?

Ne interesează acest Regulament pentru că el reglementează modalitatea în care un producător / furnizori poate face anumite mențiuni sănătate în ceea ce privește alimentele și produsele pe care le comercializează și promovează.

Ce este o mențiune?

mențiune” înseamnă orice mesaj sau reprezentare care nu este obligatoriu(ie) în temeiul legislației comunitare sau naționale, inclusiv reprezentarea sub formă de imagini, reprezentarea grafică sau simbolică, indiferent de formă, care afirmă, sugerează sau implică faptul că un produs alimentar are caracteristici deosebite.

Asta înseamnă că indiferent de maniera în care eu aleg să comunic acea informație, respectiv că o fac prin intermediul unor postări, în scris, audio, video sau printr-un desen, aceasta este o mențiune și intră sub regulament.

Ce este o mențiune privind sănătatea?

mențiune de sănătate” înseamnă orice mențiune care declară, sugerează sau implică că există o relație între o categorie de produse alimentare, un produs alimentar sau unul din constituenții săi și sănătate.

Ne-am lămurit așadar că în cazul de față avem de-a face cu anumite mențiuni privind sănătatea. Dar suntem oare și în prezența unui produs alimentar?

Potrivit preambulului (17) din Regulament, observăm că: ”Justificarea științifică ar trebui să fie aspectul principal care să fie luat în considerare atunci când se folosesc mențiuni nutriționale și de sănătate, iar operatorii în sectorul alimentar care folosesc mențiuni ar trebui să le justifice. O mențiune ar trebui să fie justificată științific, luând în considerare ansamblul datelor științifice disponibile și prin evaluarea dovezilor.”

Sunt mențiunile folosite de Sicuro Slim mențiuni de sănătate? Da. Sunt acestea bazate pe informațiile științifice? Nu.

Abonează-te la newsletter și rămâi informat

Ce este absolut interzis de regulament ca afirmație?

Restricții privind utilizarea anumitor mențiuni de sănătate

Nu sunt admise următoarele mențiuni de sănătate:

(a) mențiuni care sugerează faptul că sănătatea poate fi afectată în cazul în care nu se consumă produsul alimentar;

(b) mențiuni care fac referire la ritmul sau la cantitatea de greutate pierdută;

(c) mențiuni care fac trimitere la recomandări ale unui singur doctor sau personal medico—sanitar și ale altor asociații care nu sunt menționate la articolul 11.

Nici mențiunile celor de la Tummy Tox de mai sus nu sunt în regulă. Faptul că se face referire la un ”studiu”, fără să dai mai multe detalii nu înseamnă că totul e gata și bun de pus de piață. Simpla mențiune a cuvântului ”studiu”, în lipsa unor informații despre acesta nu ajută la nimic.

Dar dacă ar fi suplimente alimentare?

Avocatul Alin Dubău face o precizare foarte importantă. Potrivit art. 12 din Ordinul Ministerul Sănătății nr. 1069 din 19 iunie 2007 pentru aprobarea Normelor privind suplimentele alimentare, “Publicitatea suplimentelor alimentare este permisă numai după avizarea conţinutului materialului publicitar de către Autoritatea de Sănătate Publică din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice şi nu poate face referiri la tratamente, prevenţie, afecţiuni.”

Mai mult, conform registrului deținut de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Bioresurse Alimentare – IBA București, unde se avizează suplimentele alimentare, acesta este înregistrat sub o altă denumire, respectiv Siguro Slim, de către altcineva, Stefmar Producție SRL.

Mai interesant este că Stef Mar Productie SRL este un producător de ceaiuri de masă din județul Vâlcea, cu un magazin online aici. De unde recunosc personal că eu îmi mai cumpăr ceaiuri, fructe, nuci și condimente.

Iar dacă mergem pe site-ul ANAF și verificăm după codul unic de identificare, regăsim următoarea afirmație:

Desigur, datele pe 2019 încă nu sunt publice pentru că mai avem un pic din termenul depunerii raportărilor financiare, dar este foarte interesant de urmărit.

Nu mai spun că pe site-ul Sicuro Slim sunt înregistrați în ”Registrul Mercantil”.

Ce sancțiuni riscă Sicuro Slim?

Potrivit Anexei 1, punctul 11 din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor, este considerată practică comercială înșelătoare, în orice situație ”11. Utilizarea unui context editorial în mass-media, în vederea promovării unui produs pentru a cărui reclamă comerciantul a plătit, fără însă ca aceasta să se precizeze clar fie în cuprins, fie prin imagini sau sunete ușor de identificat de către consumator (publicitate mascată). Această dispoziție nu aduce atingere prevederilor Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările și completările ulterioare.”

Sancțiunea pentru acest gen de publicitate este amenda cuprinsă între 5.000 lei și 100.000 lei și eventual sancțiunea complementară a suspendării activității comerciantului respectiv până la încetarea respectivei acțiuni.

Pentru asta, consumatorii trebuie să facă o plângere la ANPC. Inspectorii ANPC se pot sesiza și din oficiu. Mai mult, este posibilă inclusiv aplicarea sancțiunii complementare privind rambursarea sumelor către consumatori, în termeni de 15 zile.

Sigur, 55 lei nu este o sumă exorbitantă. Totuși, având în vedere că este la prețul redus de 55 lei de la momentul apariției, mai adăugăm o contravenție pe listă, respectiv ”Afirmarea falsă că un produs nu va fi disponibil decât pentru o perioadă foarte limitată de timp sau că nu va fi disponibil decât în anumite condiții, pentru o perioadă foarte limitată, în scopul obținerii unei decizii imediate și al lipsirii consumatorilor de alte posibilități sau de un termen suficient pentru a putea face o alegere în cunoștință de cauză.

Dacă un produs este mereu redus, mai vorbim de o reducere de preț? Am scris mai multe despre asta aici și aici.

De fapt, dacă vom intra pe mai multe site-uri din România, în special cele care activează în domeniul ceaiurilor “detox” de carieră, vom observa că mai întotdeauna aceste produse sunt la un preț redus. Mereu redus. Prin urmare, este o practică înșelătoare.

Ce sancțiuni riscă influencerii care au promovat produsele Sicuro Slim?

Am scris pe larg despre sancțiunile pe care le riscă influencerii în articolul de aici, aplicat pe Plush Bio.

Potrivit articolului 3 lit. b) din Legea nr. 158/2008 privind publicitatea înșelătoare și publicitatea comparativă, publicitatea înșelătoare este publicitatea care, în orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce în eroare persoanele cărora i se adresează ori care iau contact cu aceasta și care, din cauza caracterului înșelător, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv, prejudiciază ori poate prejudicia un concurent.

Totodată, este și o practică comercială neloială, conform Legii nr. 11/1991 care include și utilizarea „conținutului editorial în media pentru a promova un produs în care un comerciant a plătit pentru promoție, fără a face acest lucru clar în conținut sau prin imagini sau sunete clar identificabile de către consumator (publicitar)”.

Dacă un concurent al lui Sicuro Slim ar dori să facă o plângere și să ceară despăgubiri, acesta s-ar putea îndrepta și față de toate persoanele care au promovat respectivul produs fără să divulge acest parteneriat, arătând în mod clar că este un caz de concurență neloială.

Mai mult, în cazul în care ceaiul ”de slăbit” Sicuro Slim nu produce efectele pe care le promovează, respectiv scăderea în greutate, consumatorii s-ar putea îndrepta împotriva tuturor acestor persoane (pe rând, desigur) pentru a fi despăgubiți. Dacă mergem mai departe și ajungem în situația în care ceaiul produce efecte adverse nedorite asupra sănătății persoanelor, atunci despăgubirea ar putea fi chiar mai mare.

În Marea Britanie, compania de ceaiuri Pukka a fost amendată și a primit interdicția de a mai folosi cuvântul ”detox” în orice fel de comunicare și promovare a produsului respectiv.

Chiar dacă decizia a surescitat la momentul respectiv piața din UK, mai ales că ACCA, autoritatea care a sancționat Pukka a fost acuzată de practică discriminatorie, pentru că mai sunt și alte companii care folosesc cuvântul “detox”, fără a fi amendate, până la urmă decizia a fost menținută.

Cum e prin alte state?

În Statele Unite ale Americii, (Comisia Federală de Comerț) FTC a sancționat compania Teami cu 15 milioane de dolari pentru: (a) practici înșelătoare față de consumatori, inclusiv prin intermediul influencerilor, (b) faptul că influencerii cu care a lucrat Teami nu au anunțat parteneriatul și faptul că postările erau sponsorizate.

Amenda fusese stabilită la 15.9 milioane de dolari, fiind echivalentă cu valoarea vânzărilor pe care le-a făcut Teami în perioada postărilor pe rețelele sociale. Având în vedere că Teami nu putea plăti acea amendă, s-a ajuns la o înțelegere de plată la 1 milion de dolari.

Care erau afirmațiile în cazul Teami?

Pierdere în greutate și alte beneficii medicale. Exact ca în cazul Sicuro Slim, cei care promovau Teami afirmau că ceaiul ajută la pierdere în greutate și ameliorarea altor afecțiuni. Afirmațiile medicale și cele legate de afecțiuni au nevoie de o fundamentare solidă și trebuie să poată fi dovedite științific.

Cum s-a făcut promovarea?

La fel ca în cazul Sicuro Slim, Teami făcuse promovare prin intermediul influencerilor pe Instagram fără să îi oblige pe aceștia să facă o divulgare conformă și să expună în mod clar că au fost plătiți pentru postările respective.

Ce trebuie să faci ca brand?

  • Dovezi științifice. Dacă consideri că consumatorii care utilizează vor utiliza produsul respectiv vor scădea în kilograme sau dacă spui (sau dai impresia) că produsul va preveni sau trata o afecțiune medicală gravă, ai nevoie de dovezi științifice solide.
  • Orientări clare privind postările pe social media. Atunci când închei parteneriatele cu influencerii pentru promovare, să le spui clar acestora că trebuie să evidențieze postările ca fiind publicitate, parteneriat, sponsorizare etc.
  • Să verifici conținutul postat de influenceri. Unul din punctele forte ale marketingului prin intermediul influencerilor de dat de ”naturalețea” transmiterii mesajului către publicul tău țință și de o lipsă a rigorilor clasice. Asta nu înseamnă că nu trebuie să respecți standardele de comunicare, în special când vorbim de informații medicale. Dacă vezi că un influencer postează afirmații cu care tu nu ești de acord sau nu vrei să promovezi așa ceva, ar trebui să adopți o abordare de ”pre-aprobare” a conținutului și astfel să eviți situațiile în care se postează ceva care nu este în linie cu brandul companiei.
  • Să poți elimina conținutul postat. Dacă nu mergi pe pre-aprobare, contractul tău cu influencerul ar trebui să conțină o clauză prin care să îi poți cere acestuia să elimine conținutul atunci când îi zici. Dacă nu este de acord să șteargă postarea sau să o modifice, îi poți cere despăgubiri.
  • Explică unui influencer în detaliu ce are de făcut. Ca să eviți situațiile în care poți fi tras la răspundere, explică persoanelor cu care lucrezi care sunt standardele tale, ce așteptări ai și cum trebuie să decurgă campania.
  • Să ai totul în scris. Verba volant, scripta manent, cum spune o frază celebră. Pentru că totul este interpretabil, este momentul să dezvolți intern un social media book prin care să scrii în detaliu modalitatea de lucru cu influencerii și ce lucruri sunt permise, care este tonul de comunicare și ce trebuie aceștia să facă. Cât mai în detaliu.
  • Să închei un contract. Nu este de ajuns doar să trimiți produse cuiva și să-i virezi bani în cont. Indiferent că lucrezi cu influencerul ca persoană fizică sau prin intermediul unei SRL / PFA, trebuie să închei un contract în care să prevezi toate condițiile, cât mai în detaliu, după cum spuneam. Altfel cum poți trage la răspundere pe cineva?

Ce trebuie să faci ca influencer?

  • să îți dai seama că indiferent dacă ai un contract scris sau nu, ai încheiat un parteneriat
  • că dacă obții ”ceva”, inclusiv produse gratis, înseamnă sponsorizare
  • #ad, #sponsored #sponsorizat, (P) sunt cei mai buni prieteni ai tăi
  • dacă vorbim de afirmații medicale, cere brandului studiile care stau la baza lor
  • nu face afirmații care nu pot fi dovedite
  • fii sincer în exprimare și redă experiența ta personală

Ca influencer, legătura pe care o ai cu cei care te urmăresc este cea mai importantă. Persoanele respective văd în tine un punct de reper, astfel că ai o responsabilitate, cel puțin morală, să fii transparent față de ei.

Stai un pic si gândește-te cum e să fii în locul lor: ți-ar plăcea să achiziționezi un produs doar pentru că cineva folosește resursele de marketing potrivite să te convingă să iei produsul respectiv?

În loc de concluzie

Este evident că cazul Sicuro Slim nu este unul singular. Piața suplimentelor alimentare este plină de asemenea produse de detoxifiere, de slăbit și așa mai departe care promovează o scădere în greutate sau alte remedii de ordin medical care nu pot fi susținute.

Din păcate la nivelul României nu există acțiuni ale ANPC prin care să se tragă un semnal de alarmă asupra acestor practici și până la urmă să fie interzise. Chiar și la nivel mondial, asemenea produse sunt greu de controlat, pentru că este o linie fină între produse naturale, produse de slăbit și promovarea acestora.

De fapt, ar trebui ca aceste suplimente alimentare, inclusiv sub forma ceaiurilor să fie retrase de pe piață până în momentul în care etichetele pe care le conțin să fie în linie cu regulamentul Uniunii Europene. Mai mult, ar trebui ca metodele de comunicare și mesajele pe care aceste branduri le transmit către consumatori să dispară și să fie adaptate la ceea ce contează cu adevărat și la ce poate fi dovedit. În goana după vânzări, foarte mulți producători aleg să apeleze la latura emoțională a consumatorului prin intermediul afirmațiilor despre scăderea în greutate.

Cu toate acestea, pe lângă faptul că asemenea mesaje încalcă regulamentul Uniunii Europene care se aplică în mod direct și la noi în țară, încalcă în aceeași măsură și Legislația privind publicitatea înșelătoare.

De ce spun asta? Prin intermediul acestor afirmații, consumatorul va achiziționa un produs cu scopul unic ca acesta să ducă la îndeplinire afirmațiile pe care le regăsim în mesajele promoționale, respectiv scăderea în greutate. În momentul în care aceste rezultate vor întârzia să apară, cum e și firesc, vom fi în prezența unor practici înșelătoare.

De ce trebuie să fim mult mai atenți la mențiunile privind sănătatea? Pe fondul practicilor comerciale înșelătoare nu doar că asemenea produse tind să fie achiziționate pentru un rezultat pe care nu îl pot produce, însă acestea posedă totodată riscul de a da naștere unor afecțiuni de sănătate pe care prea puțini dintre noi le conștientizăm. În momentul în care vedem asemenea produse asociate cu imaginea unor persoane în care avem încredere chiar și la nivel virtual, în calitate de consumatori avem impresia că acel produs este și el unul de încredere.

Prin urmare, nu ne vom pune problema unor eventuale efecte adverse asupra sănătății decât când cel mai probabil este mult prea târziu. În realitate, consumatorul trebuie protejat tocmai pentru că este vulnerabil.

Promovarea prin intermediul influencerilor are tocmai avantajul că se folosește de încrederea pe care persoanele respective o transmit comunității pentru a crea o legătură mult mai personală decât o simplă reclamă pe care o vedem pe un site. Tocmai de aceea în momentul în care vedem că anumite produse apar dintr-odată la un număr foarte mare de vedete, ar trebui să facem un pas în spate și să ne regândim poziția.

Matematic vorbind, este puțin probabil ca un număr restrâns de persoane care fac parte din aceeași breaslă să descopere fix aceleași beneficii la produsul respectiv în același interval de timp.

Tocmai de aceea, dată fiind relația mult mai personală pe care un influencer o are cu urmăritori săi este extrem de important ca o relație de promovare pe care o are respectivul influencer cu brandul să fie întotdeauna divulgată și mai mult să iasă în evidență. Din acest considerent, orientările la nivel internațional sunt ca aceste divulgări să se facă în prima parte a mesajului transmis și să fie cât mai clare pentru a nu induce în eroare. Cu atât mai mult cu cât în cazul de față vorbim de niște mențiuni de sănătate care oricum nu ar fi trebuit să fie promovate sau să existe din prima fază.


Sunt un avocat atipic, specializat pe industrii creative, care înțelege social media și ți-l explică. Ești agenție, influencer sau brand și vrei să lucrăm împreună? Scrie-mi. Urmărește-mă pe Instagram, unde postez chestii despre social media, tehnologie și antreprenoriat.

2 răspunsuri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *