cum devii commercial aware

10 metode testate prin care îți poți dezvolta “commercial awareness”.

14 minute • Miruna Bercariu • 19 aprilie 2020


10 metode “englezești”, testate de studenții de la Universitatea din Cambridge și confirmate de avocați de la unele dintre cele mai bune firme de avocatură din lume, prin care îți poți forma și tu “commercial awareness”.

“Commercial awareness” este un termen din ce în ce mai frecvent utilizat în lumea dreptului comercial, în special de către marile firme de avocatură. Născocit cel mai probabil în lumea giganților de sticlă și a multinaționalelor din City, Londra, acest concept s-a extins încet, dar sigur, nu doar către marile centre comerciale din lume, dar și în inima unor industrii și piețe în curs de dezvoltare. Angajatorii îl cer, avocații și echipele de recrutări îl popularizează și, totuși, nimeni nu știe exact ce este și cum se obține acest “commercial awareness”.

Citește articolul următor pentru a afla 10 metode și surse la îndemâna oricui prin care poți începe și tu să îți formezi “commercial awareness”. Dar, mai întâi, o notă explicativă:

Ce este commercial awareness? 

Pentru a putea învăța cum trebuie citită o știre și cum se poate aborda o problemă mondenă, astfel încât să poți exploata la maximum potențialul ei comercial, trebuie mai întâi să înțelegi după ce anume te uiți. Deși orice încercare de a defini această noțiune abstractă este derizorie și inevitabil incompletă, se poate identifica totuși o idee de bază. “Commercial awareness” nu este o informație, de aceea nici nu exista cărți de unde poți învăța așa ceva. Este un mod de gândire, de analiză a evenimentelor locale și internaționale de orice tip și orice anvergură, este un obicei format după cercetarea asiduă a conexiunilor dintre fenomenele globale și consecințele lor economice. Nu este o informație, ci un cumul de informații diverse care, împreună, formează legături și se influențează reciproc. Este un studiu al banului, dar și al naturii umane.

A avea “commercial awareness” înseamnă, pe scurt, să îți pui mereu aceste întrebări și să cauți neîncetat răspunsul: De ce a avut loc evenimentul X? Care sunt consecințele economice pentru părțile direct implicate? Dar pentru economie în general? Ce se poate face pentru a îmbunătăți performanța unui agent economic? Care sunt posibilele riscuri și cum pot fi ele atenuate?   

1. Citește în mod regulat The Economist, Financial Times și alte publicații de specialitate

Este esențial să fii la curent cu ultimele știri din lumea comercială, așa că un abonament la astfel de publicații reprezintă cea mai bună cale de inițiere.

Poți începe cu The Economist, unde găsești articole diverse, împărțite pe tematici sau arii geografice și accesibile și celor neinstruiți în probleme economice. Articolele sunt ușor de urmărit, completate adesea de ilustrații sugestive, și îți formează o imagine de ansamblu a ultimelor trenduri în materie de economie, dezvoltarea industriilor și legătura acestora cu intrigile politice contemporane.

Pentru a te asigura că ești întotdeauna la curent cu noile știri, aplicația complementară Espresso de la The Economist îți oferă un rezumat al ultimelor evenimente, 6 dimineți pe săptămână, numai bun de consultat la cafea.

Aplicația poate fi descarcată pentru iOS și Android.

Nu uita însă de articolele principale, care îți consolidează cu adevărat și în mai mult detaliu cunoștințele. 

Odată ce ți-ai format niște cunoștințe de bază, poți începe să citești ziare cu adevărat specializate, concentrate exclusiv pe noile tendințe, știri și personalități din lumea economică. Încearcă, spre exemplu, Financial Times (UK), The Wall Street Journal (USA), Forbes (USA), Ziarul Financiar (RO) sau Financial Market (RO) și alege-l pe cel al cărui stil îți pare cel mai accesibil. Nu te lăsa descurajat dacă nu reușești să înțelegi la început toate articolele – unele dintre ele sunt scrise pentru profesioniștii în domeniu. Dacă subiectul te pasionează, dar nu ești încă destul de instruit în aria respectivă, salvează articolul într-un folder bine stabilit și întoarce-te la el după mai multă cercetare.

Poți să adaugi consultarea (cel puțin) săptămânală a buletinelor de știri și a articolelor de specialitate într-un to-do list personalizat – vezi articolul acesta pentru mai multe detalii despre cum să îți organizezi lucrul în perioada carantinei.

2. Abonează-te la blog-uri și cursuri online destinate împărtășirii de informații din sfera dreptului comercial

Fii mereu la curent nu doar cu știrile, dar și cu blog-urile și site-urile de specialitate, care pot prezenta noi schimbări legislative sau evenimente comerciale mai puțin mediatizate.

O să începem cu blogul avocatoo.ro, unde trimitem săptămânal un newsletter cu cele mai importante articole scrise și alte știri de interes. Iar dacă ai ratat să te abonezi, o poți face mai jos:

Dă un subscribe și verifică periodic următoarele surse internaționale: Littlelaw (UK), Commercial Awareness for Students, Legal Cheek, LexBlog, 3 Geeks and a Law Blog, .

De asemenea, poți dobândi competențe noi în domenii precum M&A, Fintech and Legaltech, business development și poți obține certificate prin completarea unor cursuri online și programe de virtual experience pe platforme precum: InsideSherpa, FutureLearn, Harvard Online Learning, Coursera.

Nu în ultimul rând, urmărește blogul și pagina de Instagram Avocatoo pentru mai multe noutăți din domeniul legislativ, articole de specialitate și multe altele.

3. Fă-ți un cont serios de LinkedIn și urmărește postările firmelor/avocaților de drept comercial

În lumea profesioniștilor și a tinerilor întreprinzători, LinkedIn a devenit noua metodă standard de socializare. Mulți angajatori vor să verifice informațiile primite în aplicații, precum și să își creeze o impresie despre tipul de persoană cu care ar putea colabora, astfel că, mai ales în țările din Occident, profilul tău de LinkedIn va fi supus unei examinări minuțioase.

Mai mult de atât, o prezență activă și responsabilă pe LinkedIn îți poate facilita accesul la și mai multe știri și articole de specialitate și îți poți crea conexiuni (eternul “networking” din cariera unui avocat de succes). Urmărește în special profilurile firmelor de avocatură și ale avocaților din domeniu, ale ziarelor și ale unor oameni de afaceri cunoscuți.

Profită din plin de oportunitățile acestei platforme de social media concentrate exclusiv pe știrile din business și comentariile specialiștilor, adesea fără (sau cu un risc mult mai mic de) distragerile și fake news-urile ce au pus stăpânire pe Facebook, Twitter etc.

 4. Fii la curent cu știrile internaționale 

În societatea globalizată în care trăim, orice știre poate avea un impact economic semnificativ în moduri sau pe distanțe la care nu te-ai gândi la prima vedere (vezi “Efectul fluturelui”).

Este deci important să fii la curent cu știri cât mai diverse, nu doar din România, dar și din orice colț al globului. Luând în considerare abundența știrilor neverificate și a statisticilor false răspândite pe internet, este foarte important să îți alegi cu atenție sursele de informare și, pe cât posibil, să verifici că aceeași știre este oferită de cel puțin 2 izvoare oficiale.

Recomand The Guardian (UK) (conține o rubrică extrem de folositoare, disponibilă gratuit, cu știri din domeniul juridic), BBC (UK), CNN (US), The New York Times (USA), Le Figaro (FR), Le Monde (FR), Deutsche Welle (DE), Die Zeit (DE), Euronews (EU).

 5. Creează-ți un dosar/o agendă pentru “commercial awareness”

În fiecare zi apar sute de noi știri din business și economie, în special în contextul unui eveniment major de calibru internațional, precum pandemia de coronavirus. Totodată, mai ales dacă ești nou în domeniu, te vei confrunta cu termeni și principii noi la fiecare pas. Pentru a putea să reții mai bine și să revii asupra unor materiale folositoare mai târziu, e important să îți organizezi sursele, ca și cum ai lua notițe pentru o materie nouă de la facultate.

La avocatoo.ro, scopul nostru este să oferim doar informații verificate, oficiale, traduse în limbaj natural.

Poți să începi o agendă sau un caiet studențesc în care să îți notezi (dacă le repeți, scriindu-le de mână, le vei învăța mai bine), eventual împărțindu-le pe categorii, câteva cuvinte despre cele mai importante știri din ultima vreme și despre orice alte informații nou dobândite din domeniul legal și economic.

Dacă, în schimb, ești mai familiarizat cu tehnologia și dorești să ai toate articolele și link-urile la îndemână oricând, poți crea fișiere și îți poți aduna materialele în Google Drive, Bookmarks, Google Docs, Pocket etc., dar ai grijă să le verifici constant, altfel vei rămâne doar cu o rezervă impresionantă de articole rămase necitite.

Pentru că vei întâlni, cel mai probabil, o sumedenie de termeni noi, îți poate fi de folos să ții evidența și să creezi un mic dicționar explicativ, în care vei adăuga pe măsură ce citești noi articole și știri.

6. Urmărește articolele avocaților de pe site-urile firmelor de drept comercial 

Avocații și firmele de avocatură în cadrul cărora aceștia profesează publică adesea articole de specialitate, fie explicând o nouă schimbare legislativă, fie prezentând un caz câștigat de curând, pentru a-și dovedi expertiza și a atrage astfel clienți.

Verifică periodic acest tip de postări și de articole, în special la firmele unde ai vrea să lucrezi/să primești un internship, precum și la cele mai cunoscute și apreciate case de avocatură, care vor reprezenta adesea clienți în cele mai importante cazuri de la Curtea de Apel sau chiar de la ÎCCJ.

Dacă vrei să te nișezi pe un anumit domeniu, caută respectivele firme care sunt specializate și urmărește-le constant. Fă un pas înainte și scrie-le. Tuturor le plac oamenii curioși.

7. Ascultă podcast-uri de drept comercial 

O altă metodă prin care poți să rămâi la curent cu noile evenimente în materie de business, drept și economie este ascultarea unui podcast. Astfel, poți valorifica și momente în care nu vrei să stai la birou sau în fața calculatorului, spre exemplu atunci când încerci o rețetă nouă în timpul izolării la domiciliu. Recomand astfel The Commercial Awareness Podcast, Littlelaw Podcast, The Economist Podcast, Think Commercial, Commercial Awareness with Watson’s Daily Business and Financial News, The Lawyerist Podcast și, bineînțeles, Podcast pe legale de la Avocatoo.

https://open.spotify.com/show/2l7dwXzdM9rzK04Z6gbaKD

Pentru și mai multe podcast-uri de drept, încearcă acest articol.

 8. Exersează singur sau cu un prieten

Role-play, gen. Fix ca atunci când trebuie să înveți pentru facultate și chiar să înțelegi ceva de acolo.

Dacă ai urmat pașii de mai sus, e foarte probabil să îți fi format deja spiritul de “commercial awareness”, cel puțin într-un stadiu incipient.

Acum este momentul perfect să exersezi și mai mult acest nou mod de gândire, prin a consolida noțiunile deja învățate și a analiza situații noi, fictive:

a) Pentru o companie 

  • Alege o companie anume despre care ai citit și pe care ai urmărit-o poate la știri în ultima vreme și gândește-te – cu ce se ocupă, care este stadiul business-ului, cum îi poate merge mai bine, în ce context operează și cum este influențată de asta (la nivel național sau internațional, întreabă-te dacă activitatea firmei respective este influențată de contextul cultural sau economic, de sincronizarea cu alte evenimente majore etc.), ce competitori are și ce poate face pentru a-i întrece.
  • Încearcă apoi să alegi/roagă un prieten sau o rudă să se gândească la o altă firmă, o companie nouă, la prima vedere, pentru care să primești câteva informații pe baza cărora să reiei analiza anterioară, făcând presupuneri despre posibilele îmbunătățiri și riscuri și argumentându-ți răspunsurile.

b) Pentru un eveniment 

  • Alege un eveniment recent (spre exemplu, o fuziune sau chiar pandemia de coronavirus) și gândește-te cum a influențat sau cum poate influența piața x, țara y, industria z și chiar lumea întreagă, ce alte industrii poate influența, ce avantaje sunt și de ce, ce riscuri sunt și cum pot fi atenuate.
  • Încearcă apoi același exercițiu cu un eveniment la prima vedere

Poți porni de la articolul de aici: 4 cele mai afectate industrii de pandemia COVID-19 și să vezi ce ai face tu.

9. Dezgroapă notițele de economie de la admitere/din liceu și păstrează legătura cu prieteni ce profesează în domeniu

Poate părea derizoriu, dar vei descoperi că îți poate fi de un real folos să citești câteva cărți de micro- și macroeconomie, să te familiarizezi din nou cu principiile de bază învățate în liceu, cu sistemul bancar, cu bursa de valori, cu teoria jocurilor, cu politicile de antitrust și concurență. Încearcă apoi să creezi legături între aspectele teoretice și exemplele practice pe care le-ai aflat din știri și blog-uri de specialitate.

Curând, vei începe să discerni poate tiparul unor practici economice sau vei înțelege mai bine factorii de interes comercial luați în considerare de oamenii de afaceri sau de guvernele naționale.

De asemenea, nu uita de cunoștințele tale care au studiat la ASE București, FSEGA Cluj-Napoca și alte facultăți de profil sau care și-au croit propria carieră în domeniul business – o discuție antrenantă la o cafea despre noile evenimente sau ultimele știri și implicațiile acestora este neprețuită și poți beneficia enorm de pe urma schimbului de informații și experiențe, indiferent dacă interlocutorul tău este un student, un profesor universitar sau un antreprenor de succes.

Ai văzut totuși că există avocați care au urmat și o scoală economică în paralel? Sau au făcut un MBA? Ca avocat trebuie să înțelegi business-ul clientului și să te pui în locul lui. Iar pentru asta, ai nevoie de cunoștințe de business.

10. Internship-uri, practică etc.

Știu că pare un sfat ciclic și lipsit de sens – în fond, tu vrei să dezvolți “commercial awareness” tocmai pentru a reuși să răzbești într-un interviu sau un test și să primești un internship. Chiar și așa, este întotdeauna mai bine să gândești cu câțiva pași înainte atunci când îți planifici cariera. Aceste poziții sunt necesare, dar nu sunt scopul final, iar spiritul comercial, odată dobândit, trebuie întreținut toată cariera.

De aceea, dacă le vei demonstra angajatorilor, prin diferitele metode de evaluare existente, faptul că te-ai interesat, te-ai documentat, ai citit și, astfel, ești implicat activ în procesul de dezvoltare al acestui “commercial awareness” și vrei să îl îmbunătățești prin poziția la care aspiri, ei vor aprecia dorința de învățare.

Odată oferit internship-ul sau job-ul dorit, rămâi alert și profită la maximum de experiența directă cu probleme de drept și cu impactul lor economic.


La Avocatoo.ro poți vedea ”the real deal” prin practica virtuală. Tot ce trebuie să faci e să completezi formularul de aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *