birds eye view photo of freight containers 2226458 1 scaled 1

4 cele mai afectate industrii de COVID-19: ce poți face pentru a reduce pierderile?

11 minute • Bogdan Ciacli • 02 aprilie 2020


Articolele avocatoo.ro în contextul COVID-19 au fost citite de peste 500.000 de persoane:

99% din IMM-uri vor avea de suferit de pe urma crizei de coronavirus. Este clar că efectele acesteia vor afecta toate sectoarele economice și vor fi de lungă durată. Dar care sunt industriile cele mai afectate? Și ce poți face pe mai departe pentru a fi sigur că vei trece cu bine peste această perioadă?

Industriile afectate

1. Industria Transportului

Fie că vorbim despre transportul aerian, rutier sau maritim, o dată cu limitarea liberei circulații între țări acest sector a fost primul afectat. Spre exemplu, Agenția Internațională a Transportului Aerian estimează că vor fi necesari 200 de miliarde de dolari drept ajutoare de la stat pentru a susține companiile afectate.

Pe de altă parte, în ceea ce privește transportul maritim, se preconizează că pierderile vor fi la nivel mondial de 350 de milioane de dolari pe săptămână.

Nici transportatorii rutieri nu sunt scutiți de efectele negative. În țara noastră, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri solicită compensații financiare și fiscale în contul pierderilor pe care companiile le înregistrează din cauza reducerii activității în Italia.

2. Industria HoReCa (Ospitalității)

La nivelul Uniunii Europene, aceasta va pierde un număr de 400.000 de turiști asiatici și două milioane de nopți de cazare, iar numărul călătoriilor intra-europene se va diminua drastic. Consiliul Mondial al Turismului și Călătoriilor (WTTC) estimează că s-ar putea pierde un număr de 50 milioane de locuri de muncă în turism la nivel mondial . Mai mult decât atât, se pare că vor fi necesare cel puțin 10 luni pentru ca lucrurile să revină la normal odată ce focarul va fi controlat.

În România, Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România (ANAT) a transmis o scrisoare către guvern prin care se atrage atenția asupra situației critice în care se află operatorii din turism.

Nici în partea de restaurante și cafenele a industriei lucrurile nu stau mai bine. Potrivit estimărilor Hospitality Culture Institute, ritmul de scădere a vânzărilor poate ajunge la 50-60% în zona de take away, singura care mai funcționează la momentul actual.

3. Industria Organizării de Evenimente

Poate cea mai lovită dintre toate este industria organizării de evenimente. Deja la scară mondială au fost anulate principalele evenimente ale anului: Campionatul European de Fotbal și Jocurile Olimpice de la Tokyo, numărându-se printre victime. Mai mult decât atât, implicațiile vor avea ramificații și în industria muzicii cu multiple concerte și festivaluri anulate.

Având în vedere dimensiunile și anvergura acestor, precum și sumele deja investite în organizarea lor, se poate spune cu certitudine că pagubele vor fi astronomice – cu toate că nu există încă cifre exacte.

4. Industria Auto

Una dintre cele mai importante industrii autohtone, industria auto suferă la fel de grav de pe urma pandemiei. În România cele două fabrici mari- Dacia de la Mioveni și Ford de la Craiova și-au închis porțile. Companiile au trimis peste 90% din angajați în șomaj tehnic. La nivel european, Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile estimează că peste 1 milion de joburi vor fi afectate.

Ce măsuri s-au luat?

Cu toate că situația nu este deloc roz, există un număr semnificativ de măsuri luate de către Uniunea Europeană și statul român pentru a se asigura că oferă suportul necesar operatorilor economici.

Uniunea Europeană

La nivelul Uniunii Europene a fost adoptat un cadru temporar care permite statelor membre să ofere ajutoare de stat întreprinderilor afectate. Cadrul se bazează pe art. 107, alin. 3, lit. b din Tratatul de Funcționare a Uniunii Europene (TFUE).

stimulente financiare covid-19 guvern

Măsurile pe care statele vor putea să le ia sunt de cinci feluri:

  • Instituire de granturi directe, sau avantaje fiscale de până la 800.000 EUR pe societate.
  • Să acorde garanții subvenționate de stat pentru împrumuturile bancare
  • Să utilizeze capacitățile de creditare ale băncilor pentru a sprijini întreprinderile, mai ales pe cele mici și mijlocii. 
  • Să introducă flexibilitate suplimentară care să-i permită statului să furnizeze asigurarea creditelor la export pe termen scurt, atunci când este necesar.

Mai mult decât atât, activarea clauzei derogatorii de la Pactul de Stabilitate și Creștere. Dacă aceasta este votată, statele membre vor putea să se abată de la cerințele bugetare care s-ar aplica în mod normal în baza cadrului bugetar european. Cu alte cuvinte, statul va putea acorda sume mai mari acolo unde este nevoie, fără să mai fie constrâns de obligația de a menține deficitul bugetar sub 3%.

Poate cea mai bine venită veste este că România va primi 1 miliard de euro de la UE pentru susținerea mediului de business.

Statul Român

Statul român a acționat rapid și prin intermediul a trei Ordonanțe de Urgență- OUG 29/2020, 30/2020 și 32/2020 a creat un pachet complet de măsuri fiscale și economice pentru a susține antreprenorii.

Astfel, statul va:

  • Acorda credite pentru finanțarea capitalului de lucru. Creditele nu vor putea depăși media costurilor de finanțare din ultimii doi ani de activitate, iar plafonul maxim este de 5 milioane de lei (10 milioane în cazul creditelor pentru investiții). În cazul microîntreprinderilor cuantum maxim va fi de 500.000 lei, iar pentru întreprinderile mici, de 1 milion de lei.
  • Garantează împrumuturile IMM-urilor în proporție de 80% pentru întreprinderile mijlocii și 90% pentru cele micii și pentru microîntreprinderi
  • Subvenționa în proporție de 100% dobânzile pentru creditele IMM-urilor, indiferent de categoria în care se află.
  • Subvenționa comisionul de administrare legat de costurile de acordare și monitorizare a garanțiilor de către FNGCIMM
  • Susține din bugetul Agenției Naționale pentru Ocupare Forței de Muncă plata indemnizației aferente șomajului tehnic pentru angajații firmelor afectate de pandemie. Această procedură se va efectuat în beneficiul a două categorii de angajatori: 1) cei afectați direct de instituirea stării de urgență și 2) cei afectați indirect, care își reduc activitatea.
  • Suspenda sau nu începe măsurile de executare silită pe toată durata stării de urgență și ulterior 30 de zile. Adică, în cazul în care datorai bani statului, acesta nu te va acționa în instanță pentru a-i recupera.
  • Nu va impune plata de penalități pentru neplata obligațiilor fiscale pe toată durata stării de urgență (plus încă 30 de zile). Cu alte cuvinte, poți sta liniștit și dacă nu îți plătești taxele și impozitele luna aceasta.

Mai mult decât atât, pentru IMM-urile care și-au oprit activitatea complet sau parțial, plata utilităților (apă, curent, gaz, internet, etc.) va fi amânată, alături de plata chiriilor pentru sediul central și cel secundar. Cu toate acestea, pentru a beneficiat de acestea, compania trebuie să obțină un certificat de situație de urgență (CSU).

Citește și: tot ce trebuie să știi despre cum obții un certificat pentru situații de urgență.

Mai mult decât atât, statul va acorda o indemnizație fixă în cuantum de 4.071 de lei și PFA-urilor, celor care câștigă exclusiv din drepturi de autor, sportivilor și altor liber profesioniști.

Din punct de vedere al politicilor fiscale, BNR a anunțat rata dobânzii de politică monetară de la 2,5% la 2%. Asta înseamnă că dobânzile pentru credite vor scădea la rândul lor, sau în cel mai rău caz, nu vor crește. O măsură benefică pentru viitor.

Cine poate beneficia de aceste măsuri?

După cum am menționat și în prezentarea lor, aceste măsuri sunt destinate în principal IMM-urilor. Există cu toate acestea și unele de aplicabilitate generală, cele mai importante fiind neperceperea de penalități pentru neplata obligațiilor fiscale și stoparea executărilor silite.

IMM-urile sunt reglementate de Legea 346/2004 care prevede criterii pentru încadrarea în această categorie legat de 1) Cifră de afaceri și număr de angajați și 2) legături structurale cu alte companii.

Astfel, o companie este un IMM dacă 1) are un număr de salariați mai mic de 250 și 2) realizează o cifră de afaceri de până la 50 de milioane de euro, sau dețin active totale care nu depășesc echivalentul în lei a 43 milioane de euro.

IMM-urile sunt clasificate mai departe în următoarele categorii:

  1. microîntreprinderi: au până la 9 salariați și realizează o cifră de afaceri anuală netă sau dețin active totale de până la 2 milioane de euro;
  2. întreprinderi mici: au între 10 și 49 de salariați și realizează o cifră de afaceri anuală netă sau dețin active totale de până la 10 milioane de euro;
  3. întreprinderi mijlocii: au între 50 și 249 de salariați și realizează o cifră de afaceri anuală de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau dețin active totale care nu depășesc echivalentul în lei a 43 milioane de euro.

Ce poți face ca antreprenor?

Știm că situația este una dificilă, dar cel mai bun mod de a o gestiona este de a te implica proactiv în soluționarea ei. Nu te baza doar pe ajutorul statului și pe noroc! Astfel, iată cei mai importanți pași pe care să-i urmezi:

acasă, adult, afaceri

1. Obține Certificatul de Situație de Urgență

În cazul în care firma activa într-unul dintre sectoarele eligibile, obținerea certificatului te poate ajuta la accesarea unora dintre facilitățile mai sus menționate.

Citește și: Cum să obții certificatul de situație de urgenţă

Certificat pentru situatii de urgenta

2. Consideră opțiunea șomajului tehnic:

Da, nu este deloc plăcut să te gândești la ea, dar în momente disperate șomajul tehnic poate să-ți salveze afacerea, mai ales că statul susține economic antreprenorii care recurg la o astfel de măsură.

Noi te putem ajuta. Citește ghidul nostru complet aici

3. Gândește-te la o reprofilare de moment

În momentul de față, deși multe sectoare ale economiei sunt afectate, există o cerere susținută din altele. Tot ceea ce ține de producția de echipament medical: produse de dezinfectat, măști, mănuși, chiar și combinezoane medicale este, evident, la mare căutare. Multe firme încep deja să-și schimbe temporar domeniul de activitate și considerăm că dacă există posibilitatea, aceasta este o opțiune de luat în calcul.

Totuși, recomandarea noastră este să respecți reglementările în vigoare privind standardele și autorizările pentru aceste tipuri de produse, să nu induci lumea în eroare, să nu faci speculă și să nu profiți de acest moment ca și cum ar fi un one-time opportunity.

Chiar și în domeniul HoReCa, dacă te duci pe partea de delivery, care cunoaște un trend foarte ascendent, este bine să respecți toate reglementările de siguranță și sănătate și să folosești produse de calitate.

Orice ai face, ține minte că dacă există o situație de urgență, nu înseamnă că legile nu mai trebuie respectate sau că ele nu mai există.

Dimpotrivă, autoritățile desfășoară controale în continuare, pentru a vedea dacă firmele respectă obligațiile impuse de autorități, și mai mult, au anunțat că după perioada stării de urgență, vor controla îndeplinirea condițiilor pentru obținerea unor facilități.

Ce să NU faci ca antreprenor

afaceri, afișaj, alb-negru

Incertitudinea este mare și la fel și stresul. Există tentația de a căuta sfaturi din toate direcțiile, inclusiv chiar de la competitorii care se confruntă cu aceleași probleme ca și tine. La fel de bine știm că tentația de a mări prețurile, pentru a compensa măcar puțin pierderile, este la fel de mare.

Cu toate acestea, trebuie avut grijă ce astfel de măsuri se iau pentru a nu deveni o „țintă” a Consiliului Concurenței. Riscul este cu atât mai mare cu cât numărul activităților de tip speculă, cu produse esențiale pentru combaterea pandemiei, a crescut alarmant.

Astfel, Consiliul recomandă să:

  • Nu porți cu concurenții vreo discuție cu privire la prețurile practicate la produse și servicii
  • Nu decizi împreună cu concurenți comportamente „standard” față de clienți sau parteneri
  • Nu mărești prețurile fără o justificare obiectivă (de exemplu creșterea costurilor)
  • Nu iei decizii comune cu concurenții pentru a nu mai comercializa anumite produse sau servicii
  • Nu vorbești cu concurenții să împarți anumite zone pentru produse, ca să ieșiți mai bine cu toții.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *