amenzi ordonante militare covid 19 scaled 1

Amenzile aplicate în baza ordonanțelor militare sunt neconstituționale! Peste 320.000 amenzi pot fi anulate.

9 minute • Ana-Maria Udriste • 07 mai 2020


În contextul stării de urgență, statul român se mândrea că amenzile aplicate pentru nerespectarea Ordonanțelor Militare depășesc peste 120 milioane de euro.

Ascultă articolul în format audio mai jos:

Acest fenomen a depășit granițele naționale, presa străină scriind despre asta: Coronavirus: Romania hands out steep lockdown fines, Coronavirus: Romania issues 200,000 fines in less than a month, Coronavirus: Romania set to ease its lockdown next month after fines pay dividends, Romania makes millions from handing out coronavirus fines

În fiecare zi, Grupul de Comunicare Strategică publica, pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne, comunicatul de presă prin care se aducea la cunoștință câte amenzi au fost aplicate de la intrarea în vigoare a Ordonanței Militare nr. 2/2020, ca și cum am fi fost o nație de contravenienți.

Matematic, zilnic se dădeau aproximativ 8.000 de amenzi.

În data de 06 mai 2020, Curtea Constituțională a luat în discuție excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru adoptarea unor măsuri pe timpul stării de urgență instituite prin Decretul nr.195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României.

Să înțelegem totuși ce s-a întâmplat.

În România, starea de urgență este reglementată de OUG 1/1999. Acest act normativ, prevedea în articolul 28 următoarele praguri de amenzi pentru nerespectarea prevederilor ordonanțelor militare:

Art. 28. –   Nerespectarea prevederilor art. 9 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 100 lei la 5.000 lei, pentru persoane fizice, și de la 1.000 lei la 70.000 lei, pentru persoane juridice.

Ulterior intrării în vigoare a OUG 34/2020, articolul 28 capătă o nouă formă: pe lângă majorarea cuantumului amenzilor, avem și anumite sancțiuni complementare, respectiv:

Art. 28. –
(1) Nerespectarea prevederilor art. 9 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 20.000 lei, pentru persoane fizice, și de la 10.000 lei la 70.000 lei, pentru persoane juridice.
(2) Pe lângă sancțiunea contravențională principală prevăzută la alin. (1), în funcție de natura și gravitatea faptei, se pot aplica și una sau mai multe dintre următoarele sancțiuni contravenționale complementare, prevăzute în ordonanțele militare:
a) confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contravenție;
b) interzicerea accesului prin aplicarea sigiliului de către organele abilitate;
c) suspendarea temporară a activității;
d) desființarea unor lucrări;
e) refacerea unor amenajări.

Citește să vezi ce este o ordonanță militară și de ce diferită de alte ordonanțe.

Ce a decis Curtea Constituțională?

Curtea Constituțională a decis că:

Dispozițiile art.28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență sunt neconstituționale în ansamblul lor.

Și, mergând mai departe pe același considerent, că Ordonanța de
urgență a Guvernului nr. 34/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență este neconstituțională, în ansamblul său.

Practic, întregul articol care prevede aplicarea amenzilor pentru nerespectarea ordonanțelor militare este neconstituțional, inclusiv cel ulterior prin care s-a majorat cuantumul acestor amenzi.

De ce sunt dispozițiile neconstituționale?

O normă, pentru a fi valabilă, trebuie să respecte Constituția României, ca lege fundamentală de la care nu putem să ne abatem.

Important: Președintele și-a depășit atribuțiile

Indiferent de starea de urgență sau de alte fenomene care impun la un moment dat aplicarea unor norme specifice, acestea trebuie să respecte legile în vigoare, inclusiv cele fundamentale.

Poți citi mai multe despre ce face președintele României aici și aici.

Deşi Constituţia nu clarifică in mod expres, România este o republica semi-prezidenţială.

Curțea Constituțională vine și spune în mod expres că ”modul în care Președintele și-a exercitat atribuția legală, cu depășirea cadrului legal, nu este consecința vreunui viciu de neconstituționalitate a actului normativ de reglementare primară în virtutea și în limitele căruia autoritatea publică era abilitată să acționeze”.

Normele nu erau clare, accesibile, precise și previzibile

Actele normative cu putere de lege și actele administrative cu caracter normativ prin care se stabilesc și se sancţionează contravenţii trebuie să întrunească toate condițiile de calitate ale normei: accesibilitate, claritate, precizie și previzibilitate.

Astfel, sintagma ”nerespectarea prevederilor art.9 constituie contravenţie” nu îndeplinește aceste condiții, întrucât nu distinge expres actele, faptele sau omisiunile care pot atrage răspunderea contravenţională.

Prin urmare, agentul constatator este singurul în măsură să aprecieze, conform liberul său arbitru, ce fapte constituie contravenții sau nu, fără să aibă vreun punct de reper în stabilirea acestora, lucru nepermis de legea fundamentală.

Pune-ți întrebarea: te-ai simți în siguranță să știi că poți fi amendat fără să știi de ce ești amendat? Iar dacă contești, să nu știi dacă ai un motiv? Practic, nu ai ști dacă ai încălcat sau nu o normă sau de ce.

Exact aceasta a fost și abordarea următorului articol: poate agentul constatator să aprecieze caracterul de necesitate al cumpărăturilor tale?

Nu poți aduce atingere drepturilor și libertăților fundamentale printr-o ordonanță de urgență

În plus, nu se pot aduce atingeri drepturilor și libertăților fundamentale (inclusiv prin restrângerea acestora) prin intermediul unei ordonanțe de urgență, întrucât se încalcă articolul 115 alin. (6) din Constituție, care prevede că:

Art. 115 – Delegarea legislativă
(6) Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.

Asta înseamnă că amenzile sunt ilegale?

Nu, nu înseamnă că amenzile sunt ilegale sau că astfel se încurajează nerespectarea prevederilor Ordonanțelor Militare.

Nu este nici un îndemn la anarhie, după cum comenta premierul Ludovic Orban și nu înseamnă nici că CCR este de partea celor care încalcă legea.

Nu vorbim nici despre ”a trișa” sistemul.

Este vorba de a avea norme clare, pe care oamenii să le respecte. Cu atât mai mult se cere o asemenea claritate și precizie în situația unei stări de urgență, atunci când sentimentul de panică și frică crește.

De azi nu mai primesc amendă dacă încalc Ordonanțele Militare?

Ba da. Chiar dacă mai sunt doar 8 zile până la terminarea stării de urgență și respectiv, a efectelor Ordonanțelor Militare (întrucât sunt acte de punere în aplicare a Decretului de instituire a stării de urgență), nu înseamnă că dacă încalci prevederile Ordonanțelor Militare nu mai ești sancționat.

Vei putea fi sancționat chiar și în cuantumul majorat al amenzilor, deoarece decizia Curții Constituționale, pentru a produce efecte, trebuie să fie mai întâi publicată în Monitorul Oficial, potrivit afirmațiilor avocatului Vlad Soare, în intervenția de astăzi de la Digi 24.

Anularea amenzilor se produce automat?

Nu, anularea amenzilor nu se produce în mod automat. Acestea trebuie să fie contestate de contravenient în instanță și să se invoce drept motiv de anulare privind procesul-verbal de contravenție decizia Curții Constituționale.

Având în vedere numărul mare de amenzi aplicate, peste 320.000, ar mai fi o variantă, respectiv aceea ca Guvernul să emită o ordonanță de urgență prin care să anuleze toate aceste procese-verbale de sancționare, ca un fel de amnistie colectivă.

Se pot contesta toate amenzile primite sau doar cele majorate?

La o primă vedere, am fi tentați să credem că doar amenzile date de când au intrat în vigoare modificările privind majorarea cuantumului amenzilor ar fi neconstituționale și ar putea fi atacate.

Cu toate acestea, având în vedere că întregul articol 28 din OUG 1/1991 a fost declarat neconstituțional, toate amenzile aplicate în temeiul acestui articol pot fi atacate pe rolul instanțelor judecătorești pentru a fi anulate.

Ordonanțele Militare nu au fost declarate neconstituționale

Exact cum afirma și avocatul Vlad Soare, ordonanțele militare nu au fost declarate neconstituționale și nu înseamnă că acestea nu mai trebuie respectate.

Modul în care s-a găsit o metodă legislativă de a da amenzi a fost declarat neconstituțional.

Doar caracterul sancționator este în ”aer”, dar nu pentru că ar fi ceva greșit sau ocult, ci pentru că modalitatea de aplicare a acestor sancțiuni nu a respectat norme de tehnică legislativă și nu a respectat Constituția.

Cu alte cuvinte, dacă aceste amenzi ar fi fost aplicate în temeiul unei legi și nu al unei ordonanțe de urgență, am fi putut fi sancționați.

As vrea să se înțeleagă foarte clar că românii care nu au respectat ordonanțele militare au greșit. Diferența este că în momentul de față pot contesta sancțiunile și vor avea câștig de cauză.”, spune mai departe Vlad Soare.

Ce facem cu termenul de 15 zile pentru contestarea amenzilor?

Procesele-verbale de contravenție pot fi contestate în termen de 15 zile de la comunicarea actului de sancționare, fie prin înmânare, fie prin poștă. Am scris despre întreaga procedură aici.

Fostul judecător CCR Augustin Zegrean afirmă că trebuie să respectăm termenul de 15 zile începând cu 31 martie 2020. Prin urmare, dacă te afli în termenul de 15 zile, poți contesta în continuare amenda.

Cu toate acestea, considerăm că această informație este eronată, exact cum afirmă și site-ul perol.ro, întrucât pe perioada stării de urgență, toate termenele de contestare sunt suspendate și curg de la încetarea stării de urgență.

Potrivit articolului 41 din Decretul privind instituirea stării de urgență, ”Prescripțiile și termenele de decădere de orice fel nu încep să curgă, iar, dacă au început să curgă, se suspendă pe toată durata stării de urgență instituite potrivit prezentului decret.

O postare ușor de înțeles pentru toată lumea o poți găsi și aici:

La avocatoo.ro scriem informat. Vrei să scrii? Dă-ne un e-mail.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *