pexels ready made 3850213

Colaborezi cu vreun influencer pe Instagram? E posibil să te închidă Facebook dacă nu divulgi relația

7 minute • Ana-Maria Udriste • 19 octombrie 2020


Marketingul prin influenceri este tot mai des folosit prin intermediul canalelor rețelelor de socializare, în special pe Instagram, Facebook și TikTok. Deși încă nu este reglementat ca un canal clasic de comunicare și promovare, tot mai multe state încep să adopte reguli și în acest domeniu. Poți consulta aici ghidul de scris de noi, împreună cu IAB România, 2performant și Smart Social despre influencer marketing, unde vei găsi toate informațiile de care ai nevoie, inclusiv juridic. Dacă vrei să lucrezi cu un influencer pe Instagram în viitorul apropiat, citește cu atenție acest articol.

Ca să-ți venim în ajutor, ai un toolkit complet cu documentele necesare când vrei să colaborezi cu un influencer pe Instagram. Să nu te ia nimic pe nepregătite.

Cum o să îi prindă Instagram pe acei influenceri care nu divulgă?

Publicitatea ascunsă este interzisă în România, iar influencerii, ca orice alt canal de comunicare, trebuie să fie transparenți față de publicul lor cu privire la promovările pe care le fac.

Am scris mai multe, în detaliu despre ce înseamnă o asemenea promovare făcută de influencer, inclusiv pe Instagram, în următoarele articole, pe care ți le recomand să le citești:

Unul din statele cele mai proactive state în ceea ce privește promovarea prin intermediul influencerilor și reglementare este Marea Britanie. Încă din 2018, Autoritatea pentru Concurență și Piețe (CMA – Competition & Markets Authority), investighează nedivulgarea promovărilor prin intermediul platformelor de socializare, mai ales pe Instagram. Nu ai scris acolo cu #ad, #sponsored etc? Riști să iei ditamai amenda și tu, și brandul pe care îl promovezi.

În cadrul acestei vânători, Facebook Ireland Limited (Facebook) s-a angajat în fața CMA că va face mai mult pentru a preveni ascunderea parteneriatelor promoționale pe Instagram în relație cu un influencer.

Ah, și nu uita că nu poți vinde pe Instagram dacă nu ai o firmă.

Cum s-a ajuns aici?

CMA investighează Instagram deoarece este îngrijorată că platforma nu depune eforturi suficiente în conformitate cu legislația britanică privind protecția consumatorilor pentru a atenționa utilizatorii că acei influenceri de pe Instagram pe care îi susțin fie au fost plătiți, fie au primit produse sau serviciile pe care le promovează în mod discret, fără a scrie în mod expres acest lucru.

Până la sfârșitul acestui an, oricine încearcă să susțină o afacere pe Instagram va fi rugat să confirme înainte de a posta dacă le-a fost oferit un stimulent. Dacă au făcut-o, nu vor putea să-și publice postarea până nu vor include o divulgare clară.

Spre exemplu, dacă eu Ana-Maria Udriște vreau să scriu despre un business pe Instagram pe care îl sprijin, cum ar fi @ionastore cu bijuteriile, Instagram o să mă întrebe, până să public postarea, dacă am fost plătită sau am primit ceva la schimb ca să fac postarea respectivă. Dacă am primit ceva, trebuie să fiu acolo #ad, #sponsored, #publicitate, #parteneriat sau alte asemenea. Dacă doar vreau să fac o faptă bună și să promovez businessul pentru că îmi place mie de el, am scăpat.

Instagram va implementa, de asemenea, o tehnologie concepută să ajute utilizatorii să identifice postările care conțin reclame care nu au fost divulgate în mod clar și vizibil. Până în vara anului viitor, Instagram va raporta utilizatorii care postează conținut cu privire la produsele unor companii despre care putem spune că le promovează, dar nu divulgă parteneriatul. Aceste companii vor putea apoi să ia rapid măsuri adecvate, inclusiv să solicite Instagram să elimine postările.

Spre exemplu, dacă eu Ana-Maria Udriște pun poze și story-ul despre proteinele vegetale de la MyProtein și nu scriu acolo #ambassador, #paid, #partnership, #ad, dar am pe săptămână 20 de postări, Instagram o să facă o recunoaștere a acelor produse și o să-i trimită un mesaj lui MyProtein ca acesta să ia măsuri.

Instagram va facilita procesul de promovare și pentru branduri și companii și le va permite acestora să detecteze postările care le promovează pe ele sau produsele lor, astfel încât să poată verifica divulgările legale. Cum spuneam și în ghid, companiile trebuie să se asigure că influencerii de pe Instagram cu care colaborează fac în mod legal și corect divulgările necesare.

Ți se pare că totul este peste mână și nu știi de unde să o apuci? În toolkit-ul nostru privind influencerii, ai toate documentele necesare pentru a stabili corect cadrul legal când colaborezi cu influencerii.

Mai mult, Facebook s-a angajat față de CMA că își va revizui și clarifica politicile care guvernează publicarea postărilor plătite și, mai important, va menține și actualiza Termenii & condițiile de utilizare a platformei, care includ ștergerea postărilor sau încetarea conturilor de utilizator despre care se constată că au încălcat aceste politici.

Ai postat fără să divulgi corect parteneriatul? Nu doar că îți vor fi șterse postările, dar riști să-ți fie închis contul.

Ce va face în mod concret Instagram pentru a identificare parteneriatele nedivulgate de influenceri?

Potrivit comunicării oficiale de la Facebook, pe care o poți consulta aici, avem următorul plan de acțiune:

  • Instrumentul de Branded Tools va fi disponibil tuturor utilizatorilor, nu doar companiilor (Instagram Business profile) pentru că nu toți influencerii au SRL/PFA sau se declară ca business
  • De fiecare dată când un utilizator face un @mention sau pune un link către un produs al unui brand/brand, va fi întrebat dacă este cumva un post plătit
  • Același lucru se va aplica și dacă va folosi unul din cuvintele declanșatoare, pe care Facebook le va menține actualizate (cum ar fi, spre exemplu, ”check out this new product” sau ”swipe to buy”)
  • Utilizatorii vor fi notificați în mod prompt prin pop-uri pe ecran sau alte asemenea instrumente facile despre ce înseamnă un post branded și care sunt regulile și politicile de divulgare și va posta pe proprie răspundere că îndeplinește condițiile
  • Postările vor putea fi menționate ca fiind sponsorizate inclusiv în Live Video
  • Va dezvolta algoritmi care vor identifica postările utilizatorilor ce nu respectă regulile și vor informa brandurile despre asemenea postări
  • Va dezvolta algoritmi care vor permite brandurilor să identifice acele postări despre branduri și sau produsele branduri și să ceară ștergerea acestor postări, dacă nu respectă regulile
  • Va dezvolta instrumentele de măsurare a metricilor folosiți de influencer pe Instagram și va permite p analiză mai detaliată, pentru a încuraja brandurile și influencerii să folosească tot mai mult Conținutul sponsorizat

Avocatoo a fost premiat la Webstock Awards, Best Company Blog, locul III, ediția 2020. Ghidul de influencer marketing, scris împreună cu IAB, 2performant și Smart Social a câștigat inclusiv Biz PR Special Awards, Best Practice & Industry Trends. 

Oferim consultanță legală pe tot ce înseamnă social media: influenceri, campanii online, lead collection, promoții, concursuri. Contactează-ne 🙂

Poză de ready made pePexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *